Jump to content

Stort tack till min doktor .

Kyliem

Recommended Posts

Hej MKJ.  Har nog alltid ätit ganska "vanligt" . Husmanskost mest men även skräpmat som fiskpinnar, färdiga köttbullar, korv. Sånt som går fort att laga när man kommer från jobbet och ungarna och man själv är vrålhungrig. Men sista åren med mycket magprolem så uteslöt jag kryddor, friterad mat, alkohol, kött för det var svårsmält. Kaffe fick jag helt sluta med :(

Läkarna jag träffat har egentligen aldrig pratat om kosten med mig, Det allmänna rådet har varit att undvika det jag vet att jag blir dålig av. Ett antal gånger har jag blivit rekomenderad att äta kokt ris och kyckling i en vecka tills dom akuta symptomen gått över. Hur kul är det . Jag skulle önska att fler med samma eller liknande problem kunde få samma tips om lchf som jag fick av min doktor. Alla piller jag ätit genom åren och inget som hjälp långsiktigt. Om jag ändå hade vetat tidigare vad jag vet idag :mellow:

• Like 5

Hej MKJ.  Har nog alltid ätit ganska "vanligt" . Husmanskost mest men även skräpmat som fiskpinnar, färdiga köttbullar, korv. Sånt som går fort att laga när man kommer från jobbet och ungarna och man själv är vrålhungrig. Men sista åren med mycket magprolem så uteslöt jag kryddor, friterad mat, alkohol, kött för det var svårsmält. Kaffe fick jag helt sluta med :(

Läkarna jag träffat har egentligen aldrig pratat om kosten med mig, Det allmänna rådet har varit att undvika det jag vet att jag blir dålig av. Ett antal gånger har jag blivit rekomenderad att äta kokt ris och kyckling i en vecka tills dom akuta symptomen gått över. Hur kul är det . Jag skulle önska att fler med samma eller liknande problem kunde få samma tips om lchf som jag fick av min doktor. Alla piller jag ätit genom åren och inget som hjälp långsiktigt. Om jag ändå hade vetat tidigare vad jag vet idag :mellow:

Har du ätit bröd och flingor tidigare?

Har du ätit mycket grönt tidigare? Hur mycket i så fall och i vilken form?

Hur sent åt du på kvällen innan du lade dig och vad åt du då?

Hur ser din LCHF ut?

Japp, mina frukostar bestod ofta av ett par smörgåsar och en kaffe. Sena kvällar vet jag inte om jag vanligen åt så mycket. Ibland kunde det bli en tallrik yoghurt med musli.

Har alltid ätit både frukt och grönsaker.  Grönsaker till maten i form av sallad med tomat, gurka, lök och majs. Har alltid föredragit färska grönsaker framför tex. kokta. Idag äter jag i princip bara kokta grönsaker. Mest broccoli, blomkål och brysselkål. Såklart vända i smör :rolleyes: Så gott. 

Idag äter jag tre gånger om dan utan undantag. Behöver inga mellanmål och är aldrig hungrig mellan måltiderna. Frukosten är ofta kesoplättar med ost,skinka och dijonsenap. Lunch blir rester från dagen innan . Typ kött eller fisk med aromsmör och kokta grönsaker vända i smör. Så ser även min middag ut.  Och jag mår så fantastiskt bra :D

Läkarna sa alltid åt mig förut att jag måste äta något varannan timme för att hålla magsyran i schack. Vilket var typ omöjligt när jag var på jobb. Tänk att nu behöver jag bara äta 3 mål och mår bättre än bra.

• Like 2

Delar gärna med mig om det kan hjälpa någon annan :)

Min gissning är att det handlar om spannmål/vete/gluten.

Många har blivit av med sina krånglande värkande magar med LCHF för senare upptäcka att trollstaven var att undvika spannmål och speciellt då vete. 

Jag kunde inte dricka alkohol, hade svårt med nötkött, starka kryddor, om jag blev stressad kapsejsade magen och tarminnehållet förvandlades till vatten som ville ut NU o.s.v.

Så länge jag undviker vete kan jag äta vad som helst. 

Jag har blivit liberalare med tiden och inga hälsoproblem har återkommit. Lite vete och jag har magsmärtor, gas, slarvig i rumpan dan efter s.a.s. och ledvärk. Nä fan. 

Lite socker, lite rotfrukter, lite frukt o.s.v : inga som helst besvär. 

Stort grattis till ett friskare liv!

• Like 1

Testat det med genom åren men besvären bestod. Har aldrig haft problem med uppblåst mage, diarre eller dyl. Mina besvär har suttit högre upp. Genom gastroskopi har synts små sår och irritation i tolvfingertarmen. För hög produktion av magsyra. men har absolut inte skadat att sluta med gluten :-)  Tack för feedback :)

Jag tycker det är så intressant att många kvinnor med PCOS blir bättre på LCHF. Vet inte om det är spannmålen eller lågfettskost som ställer till det.

Jag tror det är en "perfekt storm" med massa spannmål som många tolererar illa och sen jävlas ännu mer genom att neka kvinnokroppen om det fett hon behöver för att hålla en fungerande hormonbalans.Det är ju inte utan orsak vi ska vara lite fluffiga. Moder jord skiter i size 0 ideal och synliga magrutor. Hon vill bara ha friska bebisar, hon.  ;) Som vårt förtretliga envisa lår-och röv-fett: det är speciellt designat för att hjälpa utvecklingen av en frisk och intelligent babyhjärna.

• Like 3