Jump to content

Återfall!!

Linen
 Share

Recommended Posts

Fick ett återfall eller tog mig ett kanske man skall säga! besviken på mig själv för jag frossade i frallor som tyvärr är min last.Det tar väl några dagar och rätta till eller?? tänker mest på vikten som måste ner och sen vet jag att jag mår mycket bättre på Lchf och det är ju meningen.Suck suck

• Like 1

Mitt råd, är att du bör nog sätta dig ner och fundera över vad som fick dig att börja frossa frallor ? Vad saknade du egentligen innerst inne, ty jag tror inte det var just frallor ? Var det kicken, var det tröst, stundens härlighet eller vad ? När du kommit på det,  väljer du något från LCHF-sortiment som du älskar och tycker extra mycket om. Det spelar ingen roll vad det är eller om det är näst sämsta LCHF-alternativet. När du nästa gång får suget, handlar du just den varan och frossar i det. Du slipper skuldkänslorna och LCHF-livet har blivit mycket lättare och leva :)  

• Like 4

Fick ett återfall eller tog mig ett kanske man skall säga! besviken på mig själv för jag frossade i frallor som tyvärr är min last.Det tar väl några dagar och rätta till eller?? tänker mest på vikten som måste ner och sen vet jag att jag mår mycket bättre på Lchf och det är ju meningen.Suck suck

Det jag tycker är viktigt när/om det händer att man halkar tillbaka i sämre vanor är att man ger f-n i att spöa sig själv och må dåligt över det. "Jaha, det hände. Jag ska se till att det inte händer igen" är hur jag försöker tänka.

Hur länge det tar innan man är på banan igen är individuellt, men kan tyvärr ta en vecka eller mer. Nästa gång du blir sugen får du fråga dig själv om det är värt en dryg vecka innan du är i fas igen. Det brukar hjälpa mig. Det är liksom inte värt det längre när man tänker så.

• Like 1

I början var det viktigt för mig att ha bra saker hemma att frossa i. Jag hade alltid mörk choklad hemma, gjorde ofta chokladmousse. Ibland räckte det med brieost för att bli av med suget, det blir man ju i alla fall mätt av väldigt fort.
Nu är det väl inte helt lysande att klämma i sig mörk choklad heller, men det är bra mycket bättre än en påse lösviktsgodis.
Det tog ganska lång tid innan jag verkligen blev av med den här inre konflikten "Ska jag inte köpa lite godis? Bara den här gången, jag kan ju köra strikt från och med imorgon. Det spelar väl inte så stor roll?", men numera behöver jag inte ha något nödgodis hemma alls. Jag vet att jag i slutändan inte tycker det är värt att äta godis och således kommer jag heller inte göra det. 

Men som sagt. För mig tog det kanske sex månader att bli av med det värsta godissuget och ytterligare ett år att inte ens fundera på att äta godis.

Du är inte ensam. Tro mig :D Vi är inte mer än människor. Förhoppningsvis lär vi av misstagen. Det kan faktiskt vara rätt nyttigt med ett återfall ibland för man blir varse hur kasst man mår på kh om man nu har glömt det.

;) Lars

• Like 2

Förlåt dig själv för frall-nallandet. Ta sen en måltid i taget. 

Jag upplever att det alltid är den första omställningen som är värst och tar längst tid. Små snedsteg tar en dag eller två att komma tillbaka från, men större kan ta en vecka.

Om du fortsätter med LCHF direkt nu så är ingen större skada skedd. Men börjar du tröstäta fler kolhydratrika grejer så blir det till ett större snedsteg, som är jobbigare.

• Like 2

I början var det viktigt för mig att ha bra saker hemma att frossa i. Jag hade alltid mörk choklad hemma, gjorde ofta chokladmousse. Ibland räckte det med brieost för att bli av med suget, det blir man ju i alla fall mätt av väldigt fort.

Nu är det väl inte helt lysande att klämma i sig mörk choklad heller, men det är bra mycket bättre än en påse lösviktsgodis.

Det tog ganska lång tid innan jag verkligen blev av med den här inre konflikten "Ska jag inte köpa lite godis? Bara den här gången, jag kan ju köra strikt från och med imorgon. Det spelar väl inte så stor roll?", men numera behöver jag inte ha något nödgodis hemma alls. Jag vet att jag i slutändan inte tycker det är värt att äta godis och således kommer jag heller inte göra det. 

Men som sagt. För mig tog det kanske sex månader att bli av med det värsta godissuget och ytterligare ett år att inte ens fundera på att äta godis.

Det där känner jag också igen, har varit exakt samma resa för mig...