Jump to content

LDL kolestrol

Rosa

Recommended Posts

Har konstaterad typ 2 diabetes sedan 2008. Då ändrade jag min kost först till GI och numera liberal LCHF. Har aldrig behövt medicinera.

Vid mitt senaste läkarbesök var mina värden:

totalkolestrol 4,4

triglycerider 0,8

hdl kolestrol 1,3

ldl kolestrol 2,9

Då skrev läkaren ut simvastin till mig, för är man diabetiker skall ldl-kolestrolet vara max 1,8 enligt henne.

Tänker inte ta medicinen, men undrar i alla fall om jag gjort rätt?

• Like 1

Det är lite tråkigt med läkare som ser som sin uppgift att strikt följa "checklistan" för när mediciner ska sättas in och helt tycks glömma att själva fundera över rimligheten i åtgärden

Vad ska man med läkare till som inte tänker eller förstår själva?

Din läkare borde få ett par nya rutor på sin checklista där det står..

Äter patienten Lchf  Ja  Nej

Om Ja sätt inte in onödig medicin utan att först kolla hur HBA1c triglycerider och Apokvot utvecklas  :D

• Like 3

Du gör helt rätt! Det där LDL är ett framräknat värde så man har ingen susning om du har små elaka LDL eller stora fluffiga ofarliga LDL.

Om man inte mäter apolipoproteiner vet man absolut ingenting om kolesterolvärdet, förutom att du (som de flesta elsehåeffare) har utmärkta HDL och triglycerid-värden

Skall man nästa gång be att de mäter apolipoproteiner eller är det inte intressant att veta?

Man ska över huvud taget aldrig mäta kolesterolvärde någon gång utan att be om apovärdena också, eftersom det är kvoten av dessa som talar om vilken typ av LDL du har.

Det borde faktiskt ALLA läkare veta, men det verkar som många läkare inte öppnat en bok sen de fick licensen.

Har konstaterad typ 2 diabetes sedan 2008. Då ändrade jag min kost först till GI och numera liberal LCHF. Har aldrig behövt medicinera.

Vid mitt senaste läkarbesök var mina värden:

totalkolestrol 4,4

triglycerider 0,8

hdl kolestrol 1,3

ldl kolestrol 2,9

Då skrev läkaren ut simvastin till mig, för är man diabetiker skall ldl-kolestrolet vara max 1,8 enligt henne.

Tänker inte ta medicinen, men undrar i alla fall om jag gjort rätt?

4,4/1,3=3,38

Bör var 6 eller lägre, hellre 5 eller lägre.. svinbra om det är 4 eller lägre!

Och Triglyceriderna är svinbra  likaså HBA1C.. är du säker på att du är diabetiker för det första?

Jag får LDL till 2,74?

http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/

• Like 2

Vilken bra fråga om jag är diabetiker?

Jag har också ställt den frågan och fått svaret att om man haft fastesocker över 7 (tror det var så) 2 gånger eller mer så var man diabetiker.

Jag tycker inte heller att jag kan klassas som diabetiker, men det var ju inte fel med kostomläggning och viktnedgång!!!

Diabetiker typ0 då möjligtvis!

Det är inte helt ovanligt att ha ett högt fastesocker under en period.. utan att vara diabetiker.

43 är ett ganska normalt värde för ickediabetiker.. själv hade jag 32.

Kanske var du på väg att utveckla diabetes.. det brukar ta mellan 10-30 år.. med fel kost och genetisk predisposition.

Bästa kollen är postprandialt blodsocker, alternativt glukosbelastning.