Jump to content

Får man drömma litet?

Fjutt
 Share

Recommended Posts

Jag följer inga naturlighetsprinciper, utan äter det jag gillar och som platsar i mönstret.

Det bli mycket iallskuret och mat som "religiösa" kanske ratar. Men billigt blir det och maten finns att skaffa överallt.

Tack för era svar! stoscha, vad bra, då är vi två. Saknar även jag föreningssverige som grunden i svenskt liv.

Limp, är det inte härligt att vi alla har rätten att göra våra egna val? Det gör du och det gör jag. Kämpa på!

härlig dröm men tror tyvärr inte den är genomförbar i den formen... Men det borde gå att få till något liknande med hjälp av nätet...  Själv försöker jag detta året i princip bara köpa närodlat/eko/krav men det är inte enkelt att hitta alltid och ibland är det dessutom löjligt dyrt.

Det är aldrig fel att drömma...

Nej jesper, drömmen är inte genomförbar, det vet jag. Jag är också inne på att koppla ihop lchf-begreppet med kvalitet på maten men det är för dyrt att köpa endast det. Kan hoppas fler börjar tänka kvalitet, miljö, ekologiskt, hållbarhet, så kan ju priserna bli attraktivare på sikt.

Gillar intentionen och målet med det du skriver Fjutt även om inte jag heller tror på medlet i den form du beskriver.

Som jag ser det så handlar det i stort om att återdefiniera vad mat är och vad det primärt bör få vara. Felet idag är att även livsmedel utsatts för de extrema marknadskrafter som i längden är fruktansvärt destruktiva. Kortsiktighet och låt-gå-mentalitet så länge ett vinstintresse ses vid horisonten eller skall förstärkas in absurdum. Gränslösheten som inte tar hänsyn till sådant som i mina ögon borde vara basalt och grundläggande leder till antibiotikabombade djur, sämre djurhållning, nedprioritering av mat som primärt näringsinnehållsrikt, uppbyggande och - enligt Hippokrates tankar - att låta maten vara din medicin och medicinen din mat. Istället så populariseras skamgrepp som att maximera marknadsföringspotential och säljkraft genom dårskap som socker i skinka, s.k. "vattenmarinad" i kött som ökar vikten med 10% för bättre kilopris etc etc.

I grund och botten handlar det ju egentligen bara om att låta maten vara mat. Det råder tyvärr inga tvivel om att marknaden varken vill, kan eller har något intresse att reda ut den här osmakliga soppan själv så därför krävs det andra åtgärder från offentligt håll. Jag är inte så förtjust i förbud i allmänhet även om jag bejakar att en kombination där förbud i regel alltid måste finnas med (se bara situationen i nuvarande Kina med återkommande dödsfall kopplat till allehanda problem som vi här nästan utrotat).

Det jag ser som mer gångbart och troligt att få på banan är att vi återupprättar matdefinitionen exempelvis enligt något som i grunden påminner om den paleolitiska synen på kost, dvs bra råvaror och att undvika halvfabrikat etc. Därefter så bör fokus läggas på att överta ansvaret för mathållning och matlagning ex. i skolor och där fokus INTE skall utgå från att få något att servera för så billig penning som möjligt utan där kvalitet och näringsinnehåll är A och O. Först därefter är det läge att diskutera kronor och ören, dvs en grundläggande kvalitet måste hållas på. Det finns ju uppenbarligen fungerande exempel där maten lagas från grunden och ändå inte blir särskilt mycket dyrare om alls.

Men som alltid idag så återkommer problemlösandet till att de som är satta att leda och förvalta makten praktiserar egennyttighet oftare än sådant som borde känneteckna makt och ledarskap. Den kulturen får sådant som principer och värden - kort och gott rätt och fel - att erodera och istället frodas anti-intellektualism, principlöshet, girighet och nepotism.