Jump to content

Konstiga råd vid magsjuka

Ti Ti

Recommended Posts

Åkte på magsjuka (tror att det var något jag ätit), sjukanmälde mig och blev uppringd av företaget som ska minska vår sjukfrånvaro. 

När jag frågade vad som var bra att börja äta, lite försiktigt, nappade hon genast på min antydan till yoghurt - "ja, någon av de där med goda bakterier".

Nästa förslag var hennes:

"Och så vitt bröd, inte för grovt."

Eh.... va? Det spelar väl ingen roll vilket sorts vanligt köpebröd man äter, de innehåller väl osmältbara fibrer allihopa?

När jag föreslog ägg verkade hon bli lite överraskad, men höll med om att "det ju innehåller rätt många näringsämnen". Och inte särskilt mycket fibrer så "det är nog bra".

Jag blev dock lite besviken på hennes kostråd, körde på min egen instinkt istället. 1½ dygn tog det, men nu mår magen bra igen.

• Like 1

Åkte på magsjuka (tror att det var något jag ätit), sjukanmälde mig och blev uppringd av företaget som ska minska vår sjukfrånvaro. 

När jag frågade vad som var bra att börja äta, lite försiktigt, nappade hon genast på min antydan till yoghurt - "ja, någon av de där med goda bakterier".

Nästa förslag var hennes:

"Och så vitt bröd, inte för grovt."

Eh.... va? Det spelar väl ingen roll vilket sorts vanligt köpebröd man äter, de innehåller väl osmältbara fibrer allihopa?

När jag föreslog ägg verkade hon bli lite överraskad, men höll med om att "det ju innehåller rätt många näringsämnen". Och inte särskilt mycket fibrer så "det är nog bra".

Jag blev dock lite besviken på hennes kostråd, körde på min egen instinkt istället. 1½ dygn tog det, men nu mår magen bra igen.

Hon visste nog inte mer om sådant än vem som helst. Många svarar ju på frågor även om dom inte har kunskap inom området.

Egen instinkt är nog bäst. :)  Det allra viktigaste är väl att få i sig vätska och salt. Mat klarar man sig utan några dagar och sedan tänker jag att huvudsaken är att man får i sig någonting alls. Så jag brukar äta det jag känner mig lite sugen på. Oftast börjar det med löskokt ägg och vit fisk, kokt i bara en aning vatten med lite salt. Fett brukar kännas kväljande i början, så det väntar jag med. Grönsaker kommer ännu senare.

• Like 2