Jäderås Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Vill bara dela med mig av dagens besök i min lokala asian-livs. Det blev handlat: Kinesiska 5-kryddorblandning, tänkte de skulle vara kul att prova en färdiggjord variant. Gott till anka Konserverad kimchi, förvånadsvärt lite tillsatser för så färgglad burk Färsk gurkmeja - rena hälsokuren mot cancer och annat.... Tofu med gurkmeja - Hon i affären rekommenderade mig att steka den, ska testas i wok.... Picklad senapskål, gott och äta på som det är sa hon.... Färsk kinesisk grönkål. Har testats innan, gott som tillbehör till fisk och de mesta Böngroddar - denna lite längre (asiatiska?) variant är gott som pasta-substitut, men given i wok mm Grönt tea - ska ju va nyttigt har jag hört...för blodsockret mm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Kimchi förpackningen påminner om den jag köper på en asiatisk minimarket (jag bor i en region med få asiater jmfrt med andra delar av UK, så utbudet av affärer är lite begränsat), den var aningen kryddstark men man vänjer sig, hoppas du gillar den. Lite festligt är att den affär är den enda där jag kunde hitta rättika (daikon el mooli) ingen av kedjorna har det i sitt sortiment. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 vad finns det i färsk gurkmeja som är så fruktansvärt gult? Färgen sitter tom fast på kniven hur jag än skrubbar. för att inte tala om händerna rekommenderas starkt plasthandskar vid hantering av gurkmeja Men det spär ju på hälsomystiken kring råvaran lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Här har du ämnet som ger den gula färgen http://en.wikipedia.org/wiki/Curcumin Det är en liten molekyl i gruppen http://en.wikipedia.org/wiki/Diarylheptanoid, så jag skulle gissa att det är just den ringa storleken som gör att det kraftigt gula ämnen fastnar i ojämnheter i diverse material. Kanske det röda i rödbetor är lite samma sak, för det fastnar ju också lätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 vad finns det i färsk gurkmeja som är så fruktansvärt gult? Färgen sitter tom fast på kniven hur jag än skrubbar. för att inte tala om händerna rekommenderas starkt plasthandskar vid hantering av gurkmeja Men det spär ju på hälsomystiken kring råvaran lite... Tror att det är fettlösligt. Prova att rengöra med olja först och sen som vanligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Apropå asiatisk fermenterad mat så har jag nu ramlat på Kkakdugi - fermenterad koreansk rättika. egentligen var det ett felköp för påsen såg likadan ut som kimchi kålen men visade sig vara lika smaklig och kryddstark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts