Jump to content

Asiatisk hälso/lowcarb mat

Jäderås

Recommended Posts

Vill bara dela med mig av dagens besök i min lokala asian-livs. Det blev handlat:

• Kinesiska 5-kryddorblandning, tänkte de skulle vara kul att prova en färdiggjord variant. Gott till anka
  • Konserverad kimchi, förvånadsvärt lite tillsatser för så färgglad burk
  • Färsk gurkmeja - rena hälsokuren mot cancer och annat....
  • Tofu med gurkmeja - Hon i affären rekommenderade mig att steka den, ska testas i wok....
  • Picklad senapskål, gott och äta på som det är sa hon....
  • Färsk kinesisk grönkål. Har testats innan, gott som tillbehör till fisk och de mesta
  • Böngroddar - denna lite längre (asiatiska?) variant är gott som pasta-substitut, men given i wok mm
  • Grönt tea - ska ju va nyttigt har jag hört...för blodsockret mm

post-3482-0-25917700-1401285713_thumb.jpg

• Like 2

Kimchi förpackningen påminner om den jag köper på en asiatisk minimarket (jag bor i en region med få asiater jmfrt med andra delar av UK, så utbudet av affärer är lite begränsat), den var aningen kryddstark men man vänjer sig, hoppas du gillar den. Lite festligt är att den affär är den enda där jag kunde hitta rättika (daikon el mooli) ingen av kedjorna har det i sitt sortiment.

• Like 1

vad finns det i färsk gurkmeja som är så fruktansvärt gult? Färgen sitter tom fast på kniven hur jag än skrubbar. för att inte tala om händerna :) rekommenderas starkt plasthandskar vid hantering av gurkmeja :D

Men det spär ju på hälsomystiken kring råvaran lite... :)

Här har du ämnet som ger den gula färgen http://en.wikipedia.org/wiki/Curcumin

Det är en liten molekyl i gruppen http://en.wikipedia.org/wiki/Diarylheptanoid, så jag skulle gissa att det är just den ringa storleken som gör att det kraftigt gula ämnen fastnar i ojämnheter i diverse material.

Kanske det röda i rödbetor är lite samma sak, för det fastnar ju också lätt...

vad finns det i färsk gurkmeja som är så fruktansvärt gult? Färgen sitter tom fast på kniven hur jag än skrubbar. för att inte tala om händerna :) rekommenderas starkt plasthandskar vid hantering av gurkmeja :D

Men det spär ju på hälsomystiken kring råvaran lite... :)

Tror att det är fettlösligt. Prova att rengöra med olja först och sen som vanligt. 

• Like 2

• 1 month later...