Jump to content

Svullen och gasig mage

Redbull
 Share

Recommended Posts

Jag har fått problem med svullen och gasig mage sista tiden (ca 7-10 dagar) och det har jag inte haft på väldigt länge på LCHF-kost. Det känns som när jag åt laktos och gluten och alltid hade en uppblåst mage, nu kan det nog vara så att det beror på progesteron i samband med min graviditet

"Hormonet progesteron produceras under graviditeten och det påverkar matsmältningssystemet. Så även under en tidig graviditet kan magen svullna, men det beror då inte på att barnet växer, utan på en trög och gasig mage."

"Redan tidigt kan det hända att magen ser uppsvälld och spänd ut - detta är en oönskad effekt av hormonet progesteron, som binder vatten i kroppen. Samma hormon får tarmarna att jobba långsammare, vilket gör att de vidgas."

Tips och generella råd är att dricka mycket och äta fullkornsbröd, fiberrika grönsaker eller katrinplommon.

Vad kan passa in i LCHF? Solroskärnor, linfrö, psylliumfrö?

Eller ska jag kanske gå på med Minifom/Dimetikon?

(Jag ska ta upp frågan med BM men vill ha råd och tips från LCHF:are också)

Jag har fått problem med svullen och gasig mage sista tiden (ca 7-10 dagar) och det har jag inte haft på väldigt länge på LCHF-kost. Det känns som när jag åt laktos och gluten och alltid hade en uppblåst mage, nu kan det nog vara så att det beror på progesteron i samband med min graviditet

"Hormonet progesteron produceras under graviditeten och det påverkar matsmältningssystemet. Så även under en tidig graviditet kan magen svullna, men det beror då inte på att barnet växer, utan på en trög och gasig mage."

"Redan tidigt kan det hända att magen ser uppsvälld och spänd ut - detta är en oönskad effekt av hormonet progesteron, som binder vatten i kroppen. Samma hormon får tarmarna att jobba långsammare, vilket gör att de vidgas."

Tips och generella råd är att dricka mycket och äta fullkornsbröd, fiberrika grönsaker eller katrinplommon.

Vad kan passa in i LCHF? Solroskärnor, linfrö, psylliumfrö?

Eller ska jag kanske gå på med Minifom/Dimetikon?

(Jag ska ta upp frågan med BM men vill ha råd och tips från LCHF:are också)

För mig har det bästa sättet att hålla igång magen varit kokosfett, motion och lite chiafrön. Och inga järntabletter ;)

Har du racermage är väl inte fullkorn det optimalaste. Blir det riktigt jobbigt kan du ta en msk hela vitpepparkorn, det stoppar bra.

Prova också en msk potatismjöl utrört i vatten på fastsnde mage. Det ger mat till dina husdjur tarmbakterierna och hos mej ger det effekten trögare mage. Hos andra blir det tvärtom, men det är ingen farlig huskur någondera så det är helt ok att testa sej fram

Ingen racermage, går på toa kanske var 3:e dag och det hjälper väl till att den är svullen och uppblåst. Det känns som att det står still överallt

Fullkorn är inget alternativ, äter glutenfri LCHF men det är de råd som ges via tex 1177.se

Ingen racermage, går på toa kanske var 3:e dag och det hjälper väl till att den är svullen och uppblåst. Det känns som att det står still överallt

Fullkorn är inget alternativ, äter glutenfri LCHF men det är de råd som ges via tex 1177.se

Kör hela linfrön då. Det hade jag alltid till frukost före LCHF... Ta typ en msk. Om du överdoserar kan det bli trassligt