Jäderås Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Bara lite nyfiken på vad en/ni lchf:are har för blodsocker vid fasta, typ när man inte ätit på ca 15 h. Vad har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Mellan 5,8-7,0. Det verkar inte gå ner förrän jag börjar äta då ligger det på 5,3-5,6 8ett par timmar efter måltid). Men jag har nog fortfarande "fet lever." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Hade 5,1 i år. För 25 år sedan innan LCHF hade jag 4,8. Äter relativt strikt LCHF med 10-30g kolhydrater per dag. (Totalkolesterol 2014 utan fasta 9,6. Någon månad senare med fasta 8,8. För 25 år sedan 6,0. Har ätit LCHF i drygt 1och ett halvt år och blivit av med flera sjukdomar/besvär men har förmodligen en autoimmun sjukdom kvar. Har haft Sarkoidos i lungorna i minst 28 år.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Hade 5,1 i år. För 25 år sedan innan LCHF hade jag 4,8. Äter relativt strikt LCHF med 10-30g kolhydrater per dag. (Totalkolesterol 2014 utan fasta 9,6. Någon månad senare med fasta 8,8. För 25 år sedan 6,0. Har ätit LCHF i drygt 1och ett halvt år och blivit av med flera sjukdomar/besvär men har förmodligen en autoimmun sjukdom kvar. Har haft Sarkoidos i lungorna i minst 28 år.) 5.1 i år...menar du då när du mäter med en vanlig bs-mätare eller menar du annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Senaste tiden har det legat på 5,1-5,6. Funderar på om det är jag som har fått lägre insulinproduktion eller om det är den nya burken teststickor som visar högre. I mars-april låg det vanligen på 4,2-4.7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 C:a 6,2 på morgonen. Går under 6 på dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Senaste tiden har det legat på 5,1-5,6. Funderar på om det är jag som har fått lägre insulinproduktion eller om det är den nya burken teststickor som visar högre. I mars-april låg det vanligen på 4,2-4.7 ligger med runt 4,2-4,7. Har du blivit liberalare med kolhydraterna senaste då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 C:a 6,2 på morgonen. Går under 6 på dagen. kör du normal lchf eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Delar med mig av dagens lunch, (3 äggs fettrik omelett med skinka och ost) och bs-mätning över en period på 50 min, 5 minuter i mellan mätningar. Resultat: bs sjunker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Faste BG 3,3 - 5,7, <20g Kh/dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Jag mäter aldrig mitt blodsocker, jag har inte diabetes och äter LCHF, ser ingen mening att hålla på och mäta innehåll i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Jag brukar ligga mellan 5-6 fastande på morgonen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Jag är nyfiken rackare så jag har periodvis mätt både glukos och ketoner 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Jag mäter aldrig mitt blodsocker, jag har inte diabetes och äter LCHF, ser ingen mening att hålla på och mäta innehåll i blodet. Såklart är de så, men man kan ju vara lite nyfiken på hur man ligger. Man reagerar ju faktiskt lite olika från person till person beroende på hur man tål kolisarna. Förresten, kan folk se min tummbild i förra inlägget? Blev nått konstigt när jag bifogade den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Faste BG 3,3 - 5,7, <20g Kh/dag. 3,3 är inte de riktigt lågt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Förresten, kan folk se min tummbild i förra inlägget? Blev nått konstigt när jag bifogade den... Den syns - om man klickar på den blir det en stor fin tydlig graf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Nu är det några år sedan jag mätte blodsockret , men för cirka 4 år sedan så låg fasteblodsockret mellan 3,2 och 3,7. det konstiga är att jag låg på det samma innan jag började äta LCHF. Jag tror jag tillhör den här skaran som inte är normal i nästan någonting i blodprovsväg (blandade känslor) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Nu är det några år sedan jag mätte blodsockret , men för cirka 4 år sedan så låg fasteblodsockret mellan 3,2 och 3,7. det konstiga är att jag låg på det samma innan jag började äta LCHF. Jag tror jag tillhör den här skaran som inte är normal i nästan någonting i blodprovsväg (blandade känslor) är din kropp väldigt snabb/bra på att ta hand om sockret då? Eller har du några spekulationer själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 är din kropp väldigt snabb/bra på att ta hand om sockret då? Eller har du några spekulationer själv? Nej, jag har faktiskt ingen aning om varför jag och en del med mig har så pass låga blodsockervärden. Jag går upp i vikt om jag äter kohydrater så jag tror inte att jag är snabbare eller bättre på att ta hand om kolhydrater, plus att jag mår väldigt dåligt och får ledvärk av dem. Jag tror att jag helt enkelt är en av de 10 procenten som hamnar utanför referensramarna på F-B-Glucos. Måste försöka att kolla ett blodsocker igen, det är som sagt 4 år sen sist 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Har du blivit liberalare med kolhydraterna senaste då? Tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Från 4,6 till 5,1 ungefär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 4,8-5,0 vanligtvis. Äter inte jättestrikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 6,4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Idag hade jag 4,5 men när jag mätte för någon vecka sedan hade jag 5,0 När jag mätt på vårdcentralen har det legat högre men stresshormoner kanske kan höja det också? När jag mäter fastande på vårdcentralen har åtminstone jag hunnit bli väldigt hungrig. Jag äter blandkost utan raffinerade kolhydrater och med väldigt lite fett. Den morgonen jag hade 5,0 så åt jag en stor grapefrukt på fastande mage och 10 minuter senare låg glukosen på 7,6. En del säger att man får en högre stegring direkt på morgonen på grund av kortisolet medan andra säger att man har en bättre glukostolerans på morgonen än senare på dagen. Är det någon som vet hur det är med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Brukar ligga mellan 3,5 och 4,2. Som gravid ligger det oftare mot det högre värdet, medan det som inte gravid oftast låg mot det lägre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Brukar ligga mellan 3,5 och 4,2. Som gravid ligger det oftare mot det högre värdet, medan det som inte gravid oftast låg mot det lägre. Har det varit någon skillnad när du ätit LCHF eller inte? Äter du strikt eller liberal LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Har det varit någon skillnad när du ätit LCHF eller inte? Äter du strikt eller liberal LCHF? Det har inte varit någon skillnad när jag mäter i fasta om jag äter liberalare eller inte, däremot så går det ju upp mer efter en mål mat om jag ätit något med mer kolhydrater. Normalt äter jag under 20 g kh per dag. (De senaste tre veckorna har jag ätit riktigt illa, så då har det landat närmare 60-80 g per dag skulle jag gissa.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Det har inte varit någon skillnad när jag mäter i fasta om jag äter liberalare eller inte, däremot så går det ju upp mer efter en mål mat om jag ätit något med mer kolhydrater. Normalt äter jag under 20 g kh per dag. (De senaste tre veckorna har jag ätit riktigt illa, så då har det landat närmare 60-80 g per dag skulle jag gissa.) Hur var fastesockret när du åt blandkost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Hur var fastesockret när du åt blandkost? Jag har aldrig tagit ett blodsocker i fasta på blandkost, så det vet jag tyvärr inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Jag har aldrig tagit ett blodsocker i fasta på blandkost, så det vet jag tyvärr inte. Inte ens på vårdcentralen eller hälsokontroll på jobbet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Inte ens på vårdcentralen eller hälsokontroll på jobbet? Nej, jag slutade med blandkost när jag var 22 år och innan dess fanns det aldrig någon anledning att kontrollera blodsockret, bortsett från under första graviditeten. Men det gjordes aldrig i fasta då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Idag hade jag 4,2 i fastesocker. Igår innan jag lade hade jag 4,7. Är det någon mer som mätt på kvällen innan ni lägger er och jämfört med morgonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts