Jump to content

Complience

Martina

Recommended Posts

Hej Doc & alla andra!

Jag har en pappa med diabetes typ 2 och en mamma som har många medicinska diagnoser mitt problem är att jag får inte med dem på tåget, jag anses vara fanatisk.. Jag känner mig frustrerad att bara tiden går och kan ej få dem övertygade om att LCHF är deras räddning, hur ska jag lägga fram så de blir " med på tåget"?

Är ofta svårt att övertyga sina närstående, tyvärr. Behöver ofta komma från annat håll. Den litteratur som finns angående lågkolhydratskost för diabetiker biter inte? Professor Fredrik Nyström (tror jag han hette) gjorde ju nyligen en liten studie där en lågkolhydratskost jämfördes med lågfettskost med positivt utfall för kost med mindre kolhydrater. Tror doc har kommenterat den på sin blogg, det gjorde även diabetesdoc.

Börja med doktor Andreas Eenfeldts 46 minutersföreläsning "matrevolutionen" som de lätt hittar på youtube. De kan avsätts 46 minuter, det är så lite tid. När de sedan blivit mer intresserade är Fernholms eller Eenfeldts böcker bra start/fortsättning. Jag lyssnade på Eenfeldts bok "Matrevlutionen" och det var lätt lyssnande.

Tack Andreas för det otroligt viktiga jobbet du gör! Forumet ser mkt bra ut!

• Like 2

Vad sägs om att ge dem den nya boken "Ett sötare blod"?

http://ettsotareblod.se

Som LCHF:are är det lätt att bli "hemmablind" och man uppfattas lätt som bokstavstroende.

Akronymen LCHF känns extremt extrem av många och där tror jag "Ett sötare blod" är bra, där undviks akronymen i görligaste mån.

Mitt tips (som jag inte testat på någon) är att visa något av de här inslagen om ketogen kost som cancerbehandling som kommit upp på olika LCHF-bloggar nyligen. Ena fanns på kostdoktorns blogg - ett nyhetsinslag. http://www.kostdoktorn.se/?s=cancer&submit.x=0&submit.y=0 Sen när man en gång sett ett kort inslag som är positivt kanske tankebanorna kan vänjas så pass mycket att det sen går att se ett längre föredrag eller läsa en bok. Ann Fernholms är också den jag skulle rekommendera.

Annars har jag fått omvänt svärvar med Diabetes Inte. Sen läste han själv Uffe Ravnskovs bok Kolesterol och fett är hälsosamt.

Min egen far fick kostrådgivningspaket i julklapp och gick ner tio kg på den kuppen. Han älskar grädde i kaffe :)