Jump to content

Önskar tips på LCHF-mat till barn med multipla födoämnesallergier


Träningstokig
 Share

Recommended Posts

Har en dotter som snart fyller 1 år och hon har konstaterat flertalet födoämnesallergier: mjölkprotein, soja, ägg, havre och vete. Hon reagerar även på sojasläktingar som guarkärnmjöl, lupinmjöl o.s.v. Verkar vara känslig mot vissa frukter som aprikos och plommon också. Troligtvis en hel del annat som vi inte kunnat bekräfta i nuläget.

 

Min fundering är nu om det ens är möjligt att ge henne lågkolhydratskost när alla mejerier och även ägg faller bort? Ur allergisynpunkt är ju både majs och ris relativt säkert så därför rekommenderas ju detta till allergiker. Vi rekommenderas även att ge henne risdryck för kalciumet t.ex. Vilket alternativ till detta har vi egentligen? Enligt dietisten riskerar hon både järn och kalciumbrist p.g.a. sina allergier. 

 

Vi har därför fått utskrivet mjölkersättningspulver för att använda och koka egen gröt av glutenfria alternativ. Dessa är ju dock väldigt kolhydratladdade (polenta, bovete, hirs,ris m.m.) Vi har även fått en massa majs och riskex utskrivna. Känns mest som att jag ger henne skräp faktiskt så jag tar tacksamt emot tips. Gärna förslag på egen mat man kan koka och frysa in. Vi kan ju inte riktigt göra så att vi ger henne samma mat som oss eftersom vi gärna vill äta både mejerier och ägg. Dessutom vågar vi inte använda samma kokkärl heller.

Link to comment
Share on other sites

Här finns en treåring i samma situation. Hon tål dock havre. Men stenfrukter funkar inte. Och nyss fick vi konstaterad nötallergi. Suck. Hon får kalcium och nu snart även D-vitamin på recept, efter att JAG tagit upp det. Borde väl läkaren berätta för mig kan man tycka. Men som vanligt måste man själv läsa på och ta reda på vad som kan behövas. Lång resa detta, men nu tror jag vi har någon så när koll på alla allergier. Jag skulle gärna se en LCHF-kost till henne, men jag tycker det är svårt. Hon är inte speciellt förtjust i kolhydrater, så en lunch till exempel kan bestå av köttbullar, sås och majs. Socker i form av godis och kakor går däremot ner.

Rekommenderar kokosfett, köp på hälsokosten. Finns utan smak. Steker i det, och har i vällingen för mer energi.

Jag följer tråden och tar gärna emot tips du får.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Här finns en treåring i samma situation. Hon tål dock havre. Men stenfrukter funkar inte. Och nyss fick vi konstaterad nötallergi. Suck. Hon får kalcium och nu snart även D-vitamin på recept, efter att JAG tagit upp det. Borde väl läkaren berätta för mig kan man tycka. Men som vanligt måste man själv läsa på och ta reda på vad som kan behövas. Lång resa detta, men nu tror jag vi har någon så när koll på alla allergier. Jag skulle gärna se en LCHF-kost till henne, men jag tycker det är svårt. Hon är inte speciellt förtjust i kolhydrater, så en lunch till exempel kan bestå av köttbullar, sås och majs. Socker i form av godis och kakor går däremot ner. Rekommenderar kokosfett, köp på hälsokosten. Finns utan smak. Steker i det, och har i vällingen för mer energi. Jag följer tråden och tar gärna emot tips du får. Lycka till!

Ok, hon anses alltså behöva kalciumtillskott och även D-vitamin? Får ni kontrollera hennes värden med blodprover också? 

 

Kokosfett är ju en bra fettkälla som vi också använder mycket. Har även malt solroskärnor till pulver som jag blandar ner i gröten när hon äter sånt. Saltå Kvarns produkter ska inte innehålla spår av något annat konstigt. Din dotter kanske kan äta solroskärnor? Vågar ni ge mandel trots nötallergi?

 

Jättesvårt tycker jag. Har fått tips om avokado men funderar om det är en stenfrukt kanske? Fungerar det för din dotter? I så fall är ju mosad avokado ett bra pålägg eller som sås till mat.

Link to comment
Share on other sites

En sak som ställer till det när man talar om allergier är att man i vardagslag/matsammanhang inte använder orden på samma sätt som inom botaniken. Det fick jag verkligen lära mig under en period då jag arbetade i kök och stötte på en hel del allergier.

 

Jag har till exempel lärt mig att inom botaniken är bananen ett bär, medan hallon är en är stenfrukt. Rätt eller fel? Ja, jag har i alla fall lärt mig det i skolan, inte ute på nätet.  Så något slags trovärdighet borde det ju ha.  ;)

 

Jag googlade lite på avokado och kunde snabbt konstatera att att vissa tvärsäkert hävdar att det är en stenfrukt, andra att det är ett bär.

 

En annan lurighet som många inte har klart för sig är att jordnöten är en baljväxt. Men de som känner till det, är inte alltid klara över att många nötallergiker också är allergiska mot jordnöt. Jag har varit med om följande: en nötallergiker anmäler allergin och räknar in jordnötter utan att speciellt säga något om det. Men den som lagar maten vet att jordnöten inte är en nöt och använder det. Det gick bra den gången, för jag blev fundersam och frågade gästen. Men det väldigt lätt hänt att det uppstår missförstånd.

 

Det jag egentligen vill säga är att det här är en djungel, så det gäller att verkligen ta reda på hur det förhåller sig. Någon konkret hjälp kan jag nog tyvärr inte komma med. Men här finns ju så många andra...  :)

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, vilken utmaning! Du får nog börja lista allt hon kan äta, försöka skapa enkla recept (broccolisoppa med olivolja som fett med kokos olja också?), se vad du kan ersätta mjölkprodukter med. Kanske googla på paleokost? Och vem vet, efter ett tag kanske hon klarar av vissa födoämnen igen...?

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Har en dotter som snart fyller 1 år och hon har konstaterat flertalet födoämnesallergier: mjölkprotein, soja, ägg, havre och vete. Hon reagerar även på sojasläktingar som guarkärnmjöl, lupinmjöl o.s.v. Verkar vara känslig mot vissa frukter som aprikos och plommon också. Troligtvis en hel del annat som vi inte kunnat bekräfta i nuläget.

 

Min fundering är nu om det ens är möjligt att ge henne lågkolhydratskost när alla mejerier och även ägg faller bort? Ur allergisynpunkt är ju både majs och ris relativt säkert så därför rekommenderas ju detta till allergiker. Vi rekommenderas även att ge henne risdryck för kalciumet t.ex. Vilket alternativ till detta har vi egentligen? Enligt dietisten riskerar hon både järn och kalciumbrist p.g.a. sina allergier. 

 

Vi har därför fått utskrivet mjölkersättningspulver för att använda och koka egen gröt av glutenfria alternativ. Dessa är ju dock väldigt kolhydratladdade (polenta, bovete, hirs,ris m.m.) Vi har även fått en massa majs och riskex utskrivna. Känns mest som att jag ger henne skräp faktiskt så jag tar tacksamt emot tips. Gärna förslag på egen mat man kan koka och frysa in. Vi kan ju inte riktigt göra så att vi ger henne samma mat som oss eftersom vi gärna vill äta både mejerier och ägg. Dessutom vågar vi inte använda samma kokkärl heller.

 

Oj, vilken utmaning! Tål hon råg? I så fall skulle jag tipsa om blodpudding av bra sort, gärna från något lokalt charkuteri. Tyvärr innehåller blodpudding rågmjöl, men med tanke på vad du har att förhålla dig till i övrigt så kanske det är värt att se mellan fingrarna — om hon tål vill säga. Blodpudding en gång i veckan borde lösa problemet med järnbrist! :-) En tanke i alla fall.

Tål hon frön? Hade en ettåring på besök nyss som älskade det fröknäcke jag hade gjort! :-) Hojta om du vill ha recept!

Stort lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Oj, vilken utmaning! Tål hon råg? I så fall skulle jag tipsa om blodpudding av bra sort, gärna från något lokalt charkuteri. Tyvärr innehåller blodpudding rågmjöl, men med tanke på vad du har att förhålla dig till i övrigt så kanske det är värt att se mellan fingrarna — om hon tål vill säga. Blodpudding en gång i veckan borde lösa problemet med järnbrist! :-) En tanke i alla fall. Tål hon frön? Hade en ettåring på besök nyss som älskade det fröknäcke jag hade gjort! :-) Hojta om du vill ha recept! Stort lycka till!

Fröknäcke kommer jag absolut att testa. Dock utan sesam men med solroskärnor och pumpakärnor. Lite för hårt för henne att tugga än så länge då hon bara har några enstaka tänder.

 

Råg går tyvärr inte att testa då det inte finns någon "ren" råg att tillgå. Alla tillverkare  tillverkar råg i samma fabriker som andra spannmål så det riskerar att finnas rester av vete. Därför blir testerna inte tillförlitliga. Hennes allergier har konstaterats genom s.k. patch-test d.v.s. man lämnar kvar ämnet på huden i 48 timmar och avläser reaktionen sedan. Finns det då spår av sådant hon inte tål blir provet positivt oavsett.

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, vilken utmaning! Du får nog börja lista allt hon kan äta, försöka skapa enkla recept (broccolisoppa med olivolja som fett med kokos olja också?), se vad du kan ersätta mjölkprodukter med. Kanske googla på paleokost? Och vem vet, efter ett tag kanske hon klarar av vissa födoämnen igen...? Lycka till!

Jag funderar på om paleokost är ett alternativ. Synd att vi missar äggen dock..

Link to comment
Share on other sites

Det skulle kunna fungera med stenålderskost (paleo) om ni bara skippar äggen och kanske nötter. Kött, fisk, fågel, grönsaker, rotfrukter, bär, frukt. Den amerikanske forskaren Loren Cordain har skrivit ett par böcker om paleo, "The Paleo Diet" och "The Paleo Answer", vilka utöver en massa matnyttig information också innehåller tips till vad man ska äta. Arthur De Vanys "The New Evolution Diet" är också bra, liksom makarna Jaminets "Perfect Health Diet". Kan vara bra att få tips. Det finns också massor av hemsidor om paleo, speciellt amerikanska. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Ok, hon anses alltså behöva kalciumtillskott och även D-vitamin? Får ni kontrollera hennes värden med blodprover också? 

 

Kokosfett är ju en bra fettkälla som vi också använder mycket. Har även malt solroskärnor till pulver som jag blandar ner i gröten när hon äter sånt. Saltå Kvarns produkter ska inte innehålla spår av något annat konstigt. Din dotter kanske kan äta solroskärnor? Vågar ni ge mandel trots nötallergi?

 

Jättesvårt tycker jag. Har fått tips om avokado men funderar om det är en stenfrukt kanske? Fungerar det för din dotter? I så fall är ju mosad avokado ett bra pålägg eller som sås till mat.

 

Vi har tagit både pricktester och blodprover. De kunde visst inte översätta dessa resultat för att se om någon allergi minskat verkar det som, så jag ser helst blodprover.

Har inte provat solroskärnor, kanske vågar göra det framöver. Måste kolla om det finns någon korsallergi först.

Hon har mandelallergi, så det går inte. Och hasselnöt och jordnötter. De som testades... Får väl öka på med andra sorters nötter nästa gång.

Vi har heller inte provat avokado. Päron och citrusfrukter funkar, men inte äpple och katrinplommon. Sen beror det lite på allmäntillståndet hur reaktionerna blir. Men en paleokost kanske funkar.

Link to comment
Share on other sites

Har en dotter som snart fyller 1 år och hon har konstaterat flertalet födoämnesallergier: mjölkprotein, soja, ägg, havre och vete. Hon reagerar även på sojasläktingar som guarkärnmjöl, lupinmjöl o.s.v. Verkar vara känslig mot vissa frukter som aprikos och plommon också. Troligtvis en hel del annat som vi inte kunnat bekräfta i nuläget.

 

Min fundering är nu om det ens är möjligt att ge henne lågkolhydratskost när alla mejerier och även ägg faller bort? Ur allergisynpunkt är ju både majs och ris relativt säkert så därför rekommenderas ju detta till allergiker. Vi rekommenderas även att ge henne risdryck för kalciumet t.ex. Vilket alternativ till detta har vi egentligen? Enligt dietisten riskerar hon både järn och kalciumbrist p.g.a. sina allergier. 

 

Vi har därför fått utskrivet mjölkersättningspulver för att använda och koka egen gröt av glutenfria alternativ. Dessa är ju dock väldigt kolhydratladdade (polenta, bovete, hirs,ris m.m.) Vi har även fått en massa majs och riskex utskrivna. Känns mest som att jag ger henne skräp faktiskt så jag tar tacksamt emot tips. Gärna förslag på egen mat man kan koka och frysa in. Vi kan ju inte riktigt göra så att vi ger henne samma mat som oss eftersom vi gärna vill äta både mejerier och ägg. Dessutom vågar vi inte använda samma kokkärl heller.

 

Vi använder samma kokkärl förresten, men diskar med olika diskborstar. Och gjutjärnspannan använder vi inte alls till hennes mat.

Här blir det mycket kött och potatis, såser gjorda på iMat, låtsaspasta (får på recept), köttsoppa på burk, pyttipanna, korv stroganoff, potatissoppa, men ofta samma mat som vi fast anpassad. Skinka är bra, skinksås med pasta t ex. Egna köttbullar, köpeköttbullar funkar, Lithells korv är fri från allt sånt som hon är allergisk mot. Men läs alltid innehållsförteckningen, ibland justerar de recept och helt plötsligt är det något tillagt. Leverpastej funkar (en del i alla fall) och sylta uppskattas här.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tror inte att det finns någon anledning till att en 1-åring ska äta LCHF.

 

Försök att se lite nyanserat på kolhydraterna. Hirs- och bovetegröt, banan, eller kokt potatis är helt okej mat, men majs- och riskex kan på sin höjd funka som något att plocka med så att ni hinner äta också.

 

Jag fattar absolut inte varför hon skulle få järnbrist om hon kan äta kött och fisk som makrill? Mina ungar älskade kycklinglever, det är ju väldigt järnrikt. Kalcium kan ju bli krångligare. Gröna grönsaker som broccoli innehåller ju en del. Nypon också, om man vill blanda nyponskalspulver i gröt eller så. Koka gärna egen buljong och använd. Men det är nog ändå svårt att vara säker på att man får tillräckligt.

 

Jag brukar göra syrade bovetepannkakor. Jag sätter oftast i ägg, men grundreceptet är äggfritt:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det finns någon anledning till att en 1-åring ska äta LCHF.

 

Försök att se lite nyanserat på kolhydraterna. Hirs- och bovetegröt, banan, eller kokt potatis är helt okej mat, men majs- och riskex kan på sin höjd funka som något att plocka med så att ni hinner äta också.

 

Jag fattar absolut inte varför hon skulle få järnbrist om hon kan äta kött och fisk som makrill? Mina ungar älskade kycklinglever, det är ju väldigt järnrikt. Kalcium kan ju bli krångligare. Gröna grönsaker som broccoli innehåller ju en del. Nypon också, om man vill blanda nyponskalspulver i gröt eller så. Koka gärna egen buljong och använd. Men det är nog ändå svårt att vara säker på att man får tillräckligt.

 

Jag brukar göra syrade bovetepannkakor. Jag sätter oftast i ägg, men grundreceptet är äggfritt:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Nä, vi har varit på ett läkarbesök nu och han verkade inte speciellt orolig för järnbrist utan det var nog dietisten som utgick från välling och gröt-tänket helt enkelt. Men järnberikade produkter har ju knappast varit naturligt i vår kost speciellt länge. Men han ordnade provtagning så att vi får får kolla hennes järndepåer iaf. 

 

Och kalciumet löser vi med kalciumtabletter nu. Skönt att slippa oroa sig för det. Är så glad att makrill fungerar då vi behövt fler fettkällor. Bovetegröt med malda solroskärnor och kokosfett är en annan hyfsat populär rätt. Men jag tänker att det är hyfsat bra kohydrater i bovete iaf. Är hirs också ok tycker du?

Link to comment
Share on other sites

Nä, vi har varit på ett läkarbesök nu och han verkade inte speciellt orolig för järnbrist utan det var nog dietisten som utgick från välling och gröt-tänket helt enkelt. Men järnberikade produkter har ju knappast varit naturligt i vår kost speciellt länge. Men han ordnade provtagning så att vi får får kolla hennes järndepåer iaf. 

 

Och kalciumet löser vi med kalciumtabletter nu. Skönt att slippa oroa sig för det. Är så glad att makrill fungerar då vi behövt fler fettkällor. Bovetegröt med malda solroskärnor och kokosfett är en annan hyfsat populär rätt. Men jag tänker att det är hyfsat bra kohydrater i bovete iaf. Är hirs också ok tycker du?

 

Ja, jag tror att hirs är ganska näringsrikt. Det är naturligt rikt på järn exempelvis. Jag försökte ge hirsgröt till min dotter när hon var bebis, men hon tyckte det var äckligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...