Recommended Posts

Hej!

Vad anser ni om Xylitol som sötningsmedel? Bra/dåligt?

Betydligt bättre än socker, då det inte höjer blodsockret lika snabbt och lika mycket. Sen beror det ju på mängd såklart... och i vilket sammanhang..

Givetvis ändå bra om det undvikas ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott? ;)

Vad jag snappat om det tidigare så verkar det inte vara så tokigt. Minns jag inte fel så hade det visst positiva egenskaper kopplat till tänderna, ex. underlättar remineralisering. I övrigt är det väl som vanligt med sockeralkoholer att de kan ha en laxerande effekt vid större konsumtion.

Har man däremot 4 ben och svans och lystrar till Pluto så bör dennes matte kanske vara lite mer försiktig. Mer info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Xylitol#Xylitol_toxicity_in_dogs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott? ;)

Vad jag snappat om det tidigare så verkar det inte vara så tokigt. Minns jag inte fel så hade det visst positiva egenskaper kopplat till tänderna, ex. underlättar remineralisering. I övrigt är det väl som vanligt med sockeralkoholer att de kan ha en laxerande effekt vid större konsumtion.

Har man däremot 4 ben och svans och lystrar till Pluto så bör dennes matte kanske vara lite mer försiktig. Mer info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Xylitol#Xylitol_toxicity_in_dogs

Har också läst om dess positiva egenskaper på tänderna (ska tydligen motverka karies osv.) och därav används det frekvent i bland annat tuggummi. Om det är bra eller dåligt i LCHF-sammanhang kan väl diskuteras men tror knappast det skadar att tugga ett par tuggummin om dagen. Som sötningsmedel i eventuella bakverk mm. hade jag nog valt bort det då vikt och sötma är ungefär likvärdig med vanligt socker, vilket skulle betyda att du behöver använda ganska stora kvantiteter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående tuggning och spridning av bakterier så läste jag en överraskande artikel i Medicinsk Access som kom i brevlådan igår. Tandläkaren och medicine doktorn Magnus Nylander nämner att t.ex. några minuters tuggummituggning gör att det under den närmaste halvtimmen flödar bakterier från munnen i blodbanan. Kroppen är duktig på att avlägsna dem, men om man tuggar mest hela tiden så torde man också ha dessa i blodet olämpliga bakterier mest hela tiden.

Avseende detta stöder han sig på denna artikel: http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/3/3002_inf_5hanstrom.pdf

Han nämner också att efter tandborstning tar det upp till ett dygn innan bakterierna på borsten dör, och innan dess har de i den kvarvarande fukten förökat sig exponentiellt. Så när man borstar med samma borste morgon och kväll tillför man varje gång ett stort antal bakterier. Detta kan man råda bot på genom att varva tandborstar eller att skaffa ett etui med batteridriven UV-lampa som dödar patogenerna (samma princip som är väletablerad inom sjukvård). Kostar 479 kr här http://www.cleanbrush.se/kop.html.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm... Samtidigt säljs olika drycker med tillsatta bakterier... Och lchf-folk äter potatismjöl för att göda sina tarmbakterier... Kanske finns det nåt bra med munbakterierna med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer med dessa icke önskvärda bakterier på tandborsten och i munnen om man kör oilpulling innan borstningen? :)

Kanske det kan vara ett sätt att minska "det hela".

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir inte klok på detta med bakterier i munnen. Vi ska ha bakterier i munnen, liksom många andra ställen på kroppen.

Mycket socker göder förmodligen fel sorts bakterier som i närvaro av socker och stärkelse som blivit glukos genom ett enzym bidrar till karies och tandsten. 

Mekanisk påverkan (tuggning, borstning, flossning) på en gom som är inflammerad och har djupa tandfickor får alltså bakterier att läcka in i blodbanan. De ska inte alls vara där, oavsett om det var nyttiga i munnen eller inte.

Detta talar för få måltider per dygn samt kanske tandvård endast en gång??? Och inga tuggummin!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör oilpulling på morgonen och tandborstning på kvällen. Eftersom jag använder salttandkräm, så tror jag inte att bakterierna överlever länge på min tandborste.

Det känns som att oilpulling rengör bättre än tandborstning, men trots att jag tycker tandborstning är tråkigt, fortsätter jag med det av gammal vana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mekanisk påverkan (tuggning, borstning, flossning) på en gom som är inflammerad och har djupa tandfickor får alltså bakterier att läcka in i blodbanan. De ska inte alls vara där, oavsett om det var nyttiga i munnen eller inte.

Isåfall verkar grundproblemet vara inflammerad gom och tandköttsfickor. Vad har tandläkare för råd om det? Och sägs inte lchf vara inflammationssänkande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isåfall verkar grundproblemet vara inflammerad gom och tandköttsfickor. Vad har tandläkare för råd om det? Och sägs inte lchf vara inflammationssänkande?

Råden är väl just att flossa och borsta...

Jag har i alla fall betydligt mindre fickor och mindre tandsten nu än före LCHF. Karies har jag inte haft sedan jag slutade röka 1991, men innan dess hade jag det ofta. Märkligt nog.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg