Jump to content

Två år på LCHF och 2 kilo upp!


Bitteusa
 Share

Recommended Posts

För två år sedan snubblade jag över boken Matrevolutionen som verkligen tilltalade mej och jag beslutade mej för att äta LCHF. Inte i första hand för att gå ner i vikt utan för att behålla min hälsa och försöka undvika vällevnadssjukdomar. Jag har varit frisk hela livet och det vill jag fortsätta med. Jag avskyr siffror så jag räknar inga värden utan äter RIKTIG MAT och ALDRIG bröd, pasta och sötsaker. Anser mej inte överviktig, men skulle gärna vilja förlora 4-5 kilon, men i stället så har jag totalt gått upp två kilo under dessa år och jag vet inte vad det kan bero på. Valken runt midjan och magen skulle jag gärna vilja se försvinna. Jag har läst att "äldre kvinnor", och dit måste jag nog räkna mej, kan ha svårt att förlora vikt på LCHF.

 

Till frukost dricker jag bara en kopp kaffe med enl skvätt vispgrädde. Ibland kan det blir grekyogurt med lite nötter och bär. Lunch är ofta två ägg med skinka eller bacon och därefter kaffe med grädde. Någon ostskiva kan slinka ner under eftermiddagen. Middag är kött, fisk eller kyckling med broccolimos eller blomkålsris med smör. Och till detta oftast 1-2 glas rödvin. Under dagen dricker jag rätt mycket vatten.

 

Vore tacksam för kommentarer om vad jag kan göra för fel och varför jag inte kan bli av med dessa irriterande extra kilon. I övrigt mår jag bra och har lyckats slippa sjukdomar!

Link to comment
Share on other sites

Jag gick inte ner ett gram på bara LCHF (hade ca 15 kg övervikt). När jag började kombinera med 5:2 för att vässa mina blodvärden försvann hälften på en gång... Men nu är jag på en platå igen.

Det är ju så att de sista förtretliga kilona sitter stenhårt. Det är ju inte säkert att din kropp vill samma som din knopp. Ofta är väl naturens eget ideal lite småmullig som Boticellis Venus, och inte alls som de pinnsmala modeller som möter oss överallt idag.

 

Men ska du ta de sista är kalorirestriktion nödvändig. Jag tycker fasta med bara kalorifri dryck 20-22 timmar är enklast för mej.

Sen kan du ju fundera på alternativ till grädde och youghurt eftersom de innehåller en hel del kolisar.

 

Sen är ju inte vågen allt. Jag har gått ner flera storlekar trots att vågen stått still. Hur är det med måttbandet? Vad visar det?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ta bort grädde, ost och andra mjölkprodukter. utom smör. Vin och annan alkohol bromsar också viktnedgång så ta bort det också helt under en längre tid. Kolla över proteinintaget så det blir 1 gr/önskad kilo i vikt. Sen som Stoscha påpekar, vikten är inte allt. Mät midjan eller andra kroppsdelar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag gick inte ner ett gram på bara LCHF (hade ca 15 kg övervikt). När jag började kombinera med 5:2 för att vässa mina blodvärden försvann hälften på en gång... Men nu är jag på en platå igen.

Det är ju så att de sista förtretliga kilona sitter stenhårt. Det är ju inte säkert att din kropp vill samma som din knopp. Ofta är väl naturens eget ideal lite småmullig som Boticellis Venus, och inte alls som de pinnsmala modeller som möter oss överallt idag.

Men ska du ta de sista är kalorirestriktion nödvändig. Jag tycker fasta med bara kalorifri dryck 20-22 timmar är enklast för mej.

Sen kan du ju fundera på alternativ till grädde och youghurt eftersom de innehåller en hel del kolisar.

Sen är ju inte vågen allt. Jag har gått ner flera storlekar trots att vågen stått still. Hur är det med måttbandet? Vad visar det?

Skönt att höra att jag inte är ensam! Tyvärr så visar måttbandet inte heller bättre siffror. Jag har som sagt fått en mage som jag inte haft tidigare och även "love handles". Inte heller har jag någonsin varit småmullig. Detta är ju ingen katastrof, men det irriterar mej att jag inte verkar kunna bli av med dessa 5 kilon. För fem år sedan vägde jag fem kilo mindre, gick sedan upp och fortsatte att gå upp på LCHF. Har svårt att tro att eliminering av två skvättar vispgrädde per dag skulle kunna göra någon större skillnad. Tack för att du svarade och kom med råd!

Link to comment
Share on other sites

Ta bort grädde, ost och andra mjölkprodukter. utom smör. Vin och annan alkohol bromsar också viktnedgång så ta bort det också helt under en längre tid. Kolla över proteinintaget så det blir 1 gr/önskad kilo i vikt. Sen som Stoscha påpekar, vikten är inte allt. Mät midjan eller andra kroppsdelar.

Det handlar alltså om två gräddskvättar per dag och en LITEN portion yoghurt 1-2 ggr veckan samt en skiva ost 4-5 ggr i veckan. Det är de enda mjölkprodukter jag äter. Kan lätt skippa yoghurten, osten och en gräddskvätt. Men eftersom jag inte kan dricka kaffe utan en mjölkprodukt på morgonen så behåller jag den. Såvitt jag förstår är grädde bättre än mjölk i kaffet.

 

Kan du förklara närmre vad du menar med "1 gr/önskad kilo"?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar alltså om två gräddskvättar per dag och en LITEN portion yoghurt 1-2 ggr veckan samt en skiva ost 4-5 ggr i veckan. Det är de enda mjölkprodukter jag äter. Kan lätt skippa yoghurten, osten och en gräddskvätt. Men eftersom jag inte kan dricka kaffe utan en mjölkprodukt på morgonen så behåller jag den. Såvitt jag förstår är grädde bättre än mjölk i kaffet.

 

Kan du förklara närmre vad du menar med "1 gr/önskad kilo"?

Om du t ex vill väga 60 kilo äter du 60 gram proteiner per dag. Mer om du tränar. Använd nåt matkalkylprogram, som t ex http://www.kostbevakningen.se, så får du en bild av hur mkt proteiner du äter men jag har för mig att kött och fisk innehåller ungefär ca 30 procent. Tänk på att ost innehåller ganska mkt proteiner men du verkar ju inte få i dig så mkt sånt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte du ska strikta till det genom att ta bort mejeriprodukter mm. istället hade jag, precis som stoscha, rekommenderat 5:2. Utifrån egna erfarenheter tycker jag det är lättare att köra en mer "extrem" variant där man helfastar sina 2 dagar istället för att käka de där 500-600 kcal eller vad det är. Varför? En sådan "liten" måltid triggar bara extra hunger hos mig. Kör förövrigt inte 5:2 längre då jag inte vill gå ned i vikt men har testat ett par månader av ren nyfikenhet ;).

16:8 är också ett trevligt upplägg för (i alla fall jag) får minskad hunger genom att skippa frukosten. Men ur ett viktnedgångsperspektiv tror jag det har endast marginell effekt... om någon alls.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker inte du ska strikta till det genom att ta bort mejeriprodukter mm. istället hade jag, precis som stoscha, rekommenderat 5:2. Utifrån egna erfarenheter tycker jag det är lättare att köra en mer "extremt" variant där man helfastar sina 2 dagar istället för att käka de där 500-600 kcal eller vad det är. Varför? En sådan "liten" måltid triggar bara extra hunger hos mig. Kör förövrigt inte 5:2 längre då jag inte vill gå ned i vikt men har testat ett par månader av ren nyfikenhet ;).

16:8 är också ett trevligt upplägg för (i alla fall jag) får minskad hunger genom att skippa frukosten. Men ur ett viktnedgångsperspektiv tror jag det har endast marginell effekt... om någon alls.

5:2 passar inte mej så bra eftersom jag har en man att laga mat till. Gillar inte riktigt det där med 500-600 kalorier, kan ju vara vad som helst och man är på 5:2. Vad drack du när du helfastade och gick du ner då? Jag inbillar mej att jag kör en variant av 16:8 eftersom jag bara tar en kopp kaffe med grädde på morgonen och sedan lunch 12 och middag 6.

Link to comment
Share on other sites

5:2 passar inte mej så bra eftersom jag har en man att laga mat till. Gillar inte riktigt det där med 500-600 kalorier, kan ju vara vad som helst och man är på 5:2. Vad drack du när du helfastade och gick du ner då? Jag inbillar mej att jag kör en variant av 16:8 eftersom jag bara tar en kopp kaffe med grädde på morgonen och sedan lunch 12 och middag 6.

Synd, annars tror jag verkligen 5:2 är ett mycket effektivt sätt att minska i vikt. 5:2 kan ju med enkelhet kombineras med LCHF och de där 500-600 kcal skulle kunna komma från ett par koppar fettkaffe eller dylikt, inget jag personligen har testat men borde ju rimligtvis inte trigga sug att "äta" rent fett ;). När jag testade på 5:2 valde jag att fasta de dagar då jag hade extra mycket på agendan (för att slippa tänka på mat, vilket ofta händer när man är rastlös) och drack i stort sett bara kaffe/te och vatten såklart. Har man inget problem med sötsug osv. och inte är helt anti-sötningsmedel skulle väl annan kalorifri dricka (t.ex. funlight stevia) också fungera.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5:2 passar inte mej så bra eftersom jag har en man att laga mat till. Gillar inte riktigt det där med 500-600 kalorier, kan ju vara vad som helst och man är på 5:2. Vad drack du när du helfastade och gick du ner då? Jag inbillar mej att jag kör en variant av 16:8 eftersom jag bara tar en kopp kaffe med grädde på morgonen och sedan lunch 12 och middag 6.

Ja men det är samma för mej. Middagen har en väldigt social betydelse, så maken och jag äter en vanlig LCHF-middag... Det är ca z500kcal. Sen hoppar vi bägge frukost och lunch oc äter en vanlig middag tillsammans. Eftersom gan är pensionär märker han aldrig att han hoppar frukost eftersom han gillar sovmorgnar, och det händer att han tar mågot lätt innan han hämtar mej vid tåget. Men vi missar ingenting tillsammans

Link to comment
Share on other sites

Ja men det är samma för mej. Middagen har en väldigt social betydelse, så maken och jag äter en vanlig LCHF-middag... Det är ca z500kcal. Sen hoppar vi bägge frukost och lunch oc äter en vanlig middag tillsammans. Eftersom gan är pensionär märker han aldrig att han hoppar frukost eftersom han gillar sovmorgnar, och det händer att han tar mågot lätt innan han hämtar mej vid tåget. Men vi missar ingenting tillsammans

Så du/ni äter bara middag? Vilken tur du har som har en make som är med på noterna. Efter två år har min börjat mjukna litevad gäller LCHF. Middagen är alltid LCHF, jag vägrar laga olika mat till oss två. Men till frukost kör han müsli och lättyogurt och lunch äter han ute.

Link to comment
Share on other sites

 

16:8 är också ett trevligt upplägg för (i alla fall jag) får minskad hunger genom att skippa frukosten. Men ur ett viktnedgångsperspektiv tror jag det har endast marginell effekt... om någon alls.

 

Jag lovar att 16:8, 15:9, 17:7 eller vad man nu tillämpar, har alla gånger en effekt på vikten. Det handlar om att stoppa i sig mindre än vad man gör av med. Viken måltid man "hoppar över" individuellt och vad man äter till de måltiderna som man behållit, är egalt. Undertecknat hoppar t.ex över lunchen.

 

Det är kostens sammansättning och hungret som styr. Fasta är ju princip ingen "bantningskur", utan helande för kroppen. Genom kontroll av hunger med ett ätmönster som passar ens dagliga vanor och rutiner liksom omgivningen, kan de dagliga intagen anpassas för att få effekt. Det går nämligen också överäta sig på LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Så du/ni äter bara middag? Vilken tur du har som har en make som är med på noterna. Efter två år har min börjat mjukna litevad gäller LCHF. Middagen är alltid LCHF, jag vägrar laga olika mat till oss två. Men till frukost kör han müsli och lättyogurt och lunch äter han ute.

Ja men då kan ju du hoppa frukosten och lunchen och vips har du en fastedag :-)... Jag fastar bara 2 dagar i veckan, men på helgerna äter jag ofta brunch i stället för frukost eftersom jag vill ha sovmorgon och hinna med min powerwalk före frukost.

 

Min man kan inte koka tevatten utan att bränna vid det så han får äta det jag lagar. Det är också jag som handlar så det finns inget onyttigt hemma. Men om han äter lunch ute är det lite liberalare. Han tycker inte om potatis och bryr sej inte om bröd, men serveras det raggmunk är det en stående rätt :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att 16:8, 15:9, 17:7 eller vad man nu tillämpar, har alla gånger en effekt på vikten. Det handlar om att stoppa i sig mindre än vad man gör av med. Viken måltid man "hoppar över" individuellt och vad man äter till de måltiderna som man behållit, är egalt. Undertecknat hoppar t.ex över lunchen.

 

Det är kostens sammansättning och hungret som styr. Fasta är ju princip ingen "bantningskur", utan helande för kroppen. Genom kontroll av hunger med ett ätmönster som passar ens dagliga vanor och rutiner liksom omgivningen, kan de dagliga intagen anpassas för att få effekt. Det går nämligen också överäta sig på LCHF.

För mig betydde 16:8 inte att jag de facto åt mindre kalorier, valde helt enkelt att hoppa över den måltiden då jag ändå inte var hungrig och istället blev det att jag åt desto mer på kvällen då jag faktiskt kände hunger. Troligen var det den bidragande faktorn till varför 16:8 inte ledde till någon viktnedgång för mig över huvud taget. Med 5:2, å andra sidan, åt jag medvetet mindre kalorier överlag vilket i sin tur ledde till att jag mer eller mindre rasade i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Det allra viktigaste enligt mig, när det handlar om varaktig viktnedgång, är att våga bryta mot vedertagna upplägg, dvs. våga gå "mot stömmen".Det passar nämligen långt ifrån alla t.ex att äta frukost på morgonkvisten. Jag kan t.ex äta middag på morgon om situationen så kräver. Men jag är också känd för att gå mina egna vägar och strunta i  allmän praxis. Så är det även när det handlar om en del i mitt LCHF:ande. Grunden är det sedvanliga, men kringliggande tillämpningar har jag anpassat till mig själv och mina behov. T.ex...

 

- När jag åt upp mig, hoppade jag över frukosten och även lunchen ibland och åt middag på kvällen. Oftast blev det hela kvällen p.g.a att jag var överhungrig och kände ett massivt sug över allt möjligt.

- Jag beslöt mig att undvika bli hungrig i mitt nya liv och tvingade mig att lära mig äta frukost. För mig är det numera dagens viktigast mål.

- Jag är sällan hungrig numera och äter innan jag blir det och kvällsmaten intar jag tidsmässigt också så att det inträffar innan hungret sätter igång.

- På detta viset kunde jag anpassa intagen till en helt annan lägre kalorinivå än innan och en massiv viktnedgång var ett faktum... utan hunger.

- Jag anpassade proteinerna på en nivå som nästan garanterade viktinedgång, men utan att jag tappade muskler. Proteinerna blev ca. 1 gram per viktkilo målvikt. Dvs ca. 0,75 till 0,85 gram verkligt under viktresan 

- Jag tog reda på vad som stoppade min viktnedgång och drog ner ätandet av det.

- Jag tog också reda på vad som jag kunde äta nästan ohämmat och åt så också.

- Jag hade som mål att få i mig så få kolisar som möjligt och hade därmed gott om utrymme äta sådant som jag inte hade kunskap om. Fakir hela vägen, men med utrymme för okänt och ett och annat onyttig.

- Därför har jag aldrig behövt fuska.

- Jag åt bara mat som älskade och gillade... inte som vad andra tyckte man skulle äta... jag fortsätter på den vägen.

- Jag ändrade mina värderingar och beteendet samt skippade även alla LCHF-"legala" substitut.

- Det första jag gjorde att jag åt mig frisk

- Det andra blev att jag åt mig "smal"

- Numera är jag viktstabil och lider inte längre av hunger  ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har börjat lchf ca.14dagar sen,men jag är helt ute hur mycket ska jag äta kött,fett och kollisar per dag.jag har 20kg som jag vill ha bort.är det någon som vet hur denna dieten påverkar min ledgånsrumatis,har mediciner till det.första veckan åt jag bara kött flera hundra gram om dagen säkert lika mycket fett.denna vecka har jag ätit liten kollissar också.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat lchf ca.14dagar sen,men jag är helt ute hur mycket ska jag äta kött,fett och kollisar per dag.jag har 20kg som jag vill ha bort.är det någon som vet hur denna dieten påverkar min ledgånsrumatis,har mediciner till det.första veckan åt jag bara kött flera hundra gram om dagen säkert lika mycket fett.denna vecka har jag ätit liten kollissar också.

Jag har blivit jättebra i min ledvärk med LCHF. Har dock inte varit så dålig att jag har behövt ta mediciner. Har ätit ganska liberalt med ovanjordgrönsaker och bär, totalt omkring 20-70 gram kolhydrater/dag. Måttligt med proteiner, 1 gram per kg önskad vikt. Fick minska proteinintaget mot innan jag ställde om. Mer fett så klart nu.

Link to comment
Share on other sites

tack för ditt svar ,jag har ganska dålig period just nu,vet inte om det  är att jag har byt till lchf.vill inte ge upp så lätt,men är tveksam hur min läkare reagerar när han hör att jag äter lchf.

Link to comment
Share on other sites

tack för ditt svar ,jag har ganska dålig period just nu,vet inte om det  är att jag har byt till lchf.vill inte ge upp så lätt,men är tveksam hur min läkare reagerar när han hör att jag äter lchf.

Tala inte om det då du får äta vad du vill. Om du är så ny på LCHF så är det säkert utrensning jag blev sämre i början men nu mår jag jättebra

Link to comment
Share on other sites

Ledgångsreumatism är väl autoimmun sjukdom? Då är ju LCHF/Paleo jättebra. Om övergångsbesvären blir för jobbiga kan du ju börja med att bara ta bort bröd/pasta och allt som är sött och äta fritt av bra kolisar som grönsaker

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag äter bara kött,ägg,fett ost,fett yoghurt typ turkisk och olika fröer som jag hackar grovt och fisk också,litet kollisar ca50-70 gr.ingen bröd eller vetemjöl pasta eller potatis.jag tror att detta är det övergongs besvär som spökar men roligt är det inte just nu,men jag ska hålla ut. :(

Link to comment
Share on other sites

Tala inte om det då du får äta vad du vill. Om du är så ny på LCHF så är det säkert utrensning jag blev sämre i början men nu mår jag jättebra

Jag ska inte säga till min reumatolog,men jag måste lämna blodbrov var 3:je månad och det syns väll provet vad jag har ätit.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte säga till min reumatolog,men jag måste lämna blodbrov var 3:je månad och det syns väll provet vad jag har ätit.

Min reumatolog är väldigt nöjd med att jag äter LCHF, och är väl medveten om att kolhydrater driver på inflammationer i kroppen.

Senaste gången jag var där så skrev hon i journalen att min reumatism gått i regress (försvunnit) på grund av lågkolhydratkost :)

 

Det syns inte på proverna vad du har ätit, mer än att urinprovet kan visa hög ketonhalt.

 

Vill du inte säga att du äter LCHF, så kan du säga att du äter ketogen kost eller lågkolhydratkost, om reumatologen skulle fråga :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För två år sedan snubblade jag över boken Matrevolutionen som verkligen tilltalade mej och jag beslutade mej för att äta LCHF. Inte i första hand för att gå ner i vikt utan för att behålla min hälsa och försöka undvika vällevnadssjukdomar. Jag har varit frisk hela livet och det vill jag fortsätta med. Jag avskyr siffror så jag räknar inga värden utan äter RIKTIG MAT och ALDRIG bröd, pasta och sötsaker. Anser mej inte överviktig, men skulle gärna vilja förlora 4-5 kilon, men i stället så har jag totalt gått upp två kilo under dessa år och jag vet inte vad det kan bero på. Valken runt midjan och magen skulle jag gärna vilja se försvinna. Jag har läst att "äldre kvinnor", och dit måste jag nog räkna mej, kan ha svårt att förlora vikt på LCHF.

 

Till frukost dricker jag bara en kopp kaffe med enl skvätt vispgrädde. Ibland kan det blir grekyogurt med lite nötter och bär. Lunch är ofta två ägg med skinka eller bacon och därefter kaffe med grädde. Någon ostskiva kan slinka ner under eftermiddagen. Middag är kött, fisk eller kyckling med broccolimos eller blomkålsris med smör. Och till detta oftast 1-2 glas rödvin. Under dagen dricker jag rätt mycket vatten.

 

Vore tacksam för kommentarer om vad jag kan göra för fel och varför jag inte kan bli av med dessa irriterande extra kilon. I övrigt mår jag bra och har lyckats slippa sjukdomar!

 

Det låter väldigt lite. Har du kollat hur mycket kcal du teoretiskt förbrukar och hur mycket du äter?

 

Hur mycket rör du dig?

 

Limp är kanske inte rätt person att jämföra dig med om du bara har 4-5 kg du vill gå ner. Har man mycket övervikt är det nog enklare att få fart på viktnedgången med LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...