Jonasson Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Jag har upptäckt att proteinpulver är en klar trigger för mig som sockerberoende. Då snackar jag inte om pulvren med socker eller sötningsmedel, utan de helt utan dessa, endast med smakämnen. Det verkar ändå ha samma effekt och jag får cravings efter en proteinshake eller äggröra upprört med chokladprotein. Jag trodde inte att det skulle vara så starkt eftersom det inte innehåller något socker, men jag har läst att stora mängder protein kan ha en liknande effekt på insulinet som socker. Kanske därför det ställer till med så mycket besvär för mig. Har sedan ett tag gjort ketobollar med helt smakfritt och sötningsmedelsfritt proteinpulver och det har gått bra. Jag har smaksatt dessa med kakao och kanel, inget större sug skapades där. Men när jag köpte en sort med chokladsmak har det varit en rask utförsbacke. I dimman köpte jag till och med päron och banansmak innan jag började fatta vad det var jag höll på med. Igen. Förr har jag provat dessa sorter och inte tyckt att de var någon höjdare eftersom de inte var alls söta. Nu när jag varit i tillnyktrande tillstånd ett par månader och blivit mycket känsligare för socker smakade dessa pulver helt plötsligt mycket mer och jag känner hur det gamla maskineriet började rulla igång i bakgrunden. Jag lyckades slänga det mesta efter några dagar, och har övertygat mig själv att slänga resten idag. Som sagt, ett tips till er sockerberoende, proteinpulver kan vara en klar trigger för er. Det är för mig. Även de som saluför sig som helt socker och sötningsmedelsfria, så innehåller de ändå smakämnen som påminner alltför mycket om den riktiga varan. Det är ett enkelt och smidigt mellanmål, men testa i så fall de helt utan smak och sötningsmedel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Tack för den varningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts