Jump to content

har jag diabetes/pre-diabets

52jo

Recommended Posts

För ett tag sedan köpte jag en blodsockermätare via kostdoktorn

Jag har nu mätt och mätt och till min förskräckelse så går mitt blodsocker aldrig någonsin under 6,3. 

Eftersom jag äter LCHF så kan jag moderera uppgången så den behöver sällan vara över 8 efter en måltid.

Jag har inte tidigare behövt sätta mig in i diabetesproblematiken men vad jag kan förstå så anses ett fastesocker på mellan 6,1 - 7 visa på prediabetes.

För två år sedan gjordes en glykosbelastning, där jag låg på gränsen. Strax före övergången till LCHF hade jag tillfälle att kolla mitt blodsocker (en gång) hos en bekant. Själv lade jag inte resultatet på minnet men enligt ägaren till blodsockermätaren så låg jag "alldeles för högt"

Det innebär att jag inte vet när under de senaste två åren mitt blodsocker skenat iväg. Jag vet inte heller hur högt mitt värde legat under den tiden eftersom jag då var blandkostare och sockerätare. Jag vägde också 10 kg mer under den tiden.  Utifall jag då testat kanske jag ansetts vara diabetiker.

En annan sak som inte alls behöver hänga ihop med den ökade sockermängden i blodet men som gör mig jätteorolig är att jag har problem med ögonen ... de är torra och svidande (inga ögondroppar hjälper), dimsyn, röda men ej inflammerade......

Ja så det är väl bara att kontakta sjukvården i morgon

Undrar över om;

Påverkas ett långsockertest av att jag äter LCHF

Ger kanske ett glukosprov det "säkraste" sockervärdet (har förstått att jag före ett sådant prov måste vänja kroppen vid kolhydrater minst 3 dagar i föväg)

Måste väl också kolla mina mätvärden mot sjukvårdens (har läst att hem-mätarna kan mäta fel ...fast hemska tanke ..oftast mäta för lågt )

Ja det här känns lite chockartat och inte trevligt, sedan så har jag ju redan lagt ut mina äss eftersom jag redan gjort min stora livsstilsförändring. Vad har jag egentligen för kort kvar ?????

Påverkas och förändras fastesockret på något vis över tiden av att jag äter LCHF:????

Det som jag är mest intresserad av är hur ni som blivit "friska diabetiker" har burit er åt för att sänka den lägsta nivån.????...Det kan ju inte vara nyttigt att gå år ut och år in heller som pre-diabetiker....???

Jag har också läst att stress påverkar blodsockret och just nu är jag megastressad ....

Tacksam för synpunkter på mina funderingar

Jag kan inte svara exakt på dina frågor men cykelturer och promenader hjälper både mot högt blodsocker och stress. Mycket gröna blad och annat grönt är också bra.

Går du fortfarande neråt i vikt?

• Like 1

Jag har aldrig hört att torra och inflammerade ögon skulle vara ett tecken på högt blodsocker. Att man ser sämre kan däremot ha med sockret att göra, vanligen blir man (mer) närsynt.

Långtidssockret, HbA1c speglar blodsockret under de senaste månaderna. Om ditt blodsocker påverkas av vad du äter så påverkas HbA1c också.

Börja med att be dem göra ett HbA1c och kanske ett fastesocker. Ger inte dessa test tydliga svar kan du väl be att få göra ett nytt belastningstest men det vill du helst inte, eftersom man, som du redan vet, ska äta minst 150 gram kolhydrater ett tag innan för att få ett tillförlitligt resultat.

Om jag var du skulle jag packa mig iväg till vårdcentralen så snart som möjligt för högt blodsocker är inte bra och du har för höga värden, särskilt för att vara LCHFare.

• Like 3

Jag har aldrig hört att torra och inflammerade ögon skulle vara ett tecken på högt blodsocker. Att man ser sämre kan däremot ha med sockret att göra, vanligen blir man (mer) närsynt.

Långtidssockret, HbA1c speglar blodsockret under de senaste månaderna. Om ditt blodsocker påverkas av vad du äter så påverkas HbA1c också.

Börja med att be dem göra ett HbA1c och kanske ett fastesocker. Ger inte dessa test tydliga svar kan du väl be att få göra ett nytt belastningstest men det vill du helst inte, eftersom man, som du redan vet, ska äta minst 150 gram kolhydrater ett tag innan för att få ett tillförlitligt resultat.

Om jag var du skulle jag packa mig iväg till vårdcentralen så snart som möjligt för högt blodsocker är inte bra och du har för höga värden, särskilt för att vara LCHFare.

Du menar alltså att man brukar se sämre på långt håll när man har högt socker? Jag har haft mycket syntrassel och jag ser alltid bättre på långt håll när jag nyss ätit. Som mest har det skilt en hel dioptri före och efter en smörgås. Många har ju föreslagit diabetes när jag berättat om det men det verkar ju inte vara högt socker om det blir tvärt om med det.

• Like 1

Mitt fastesocker har stigit.. men mitt HBA1c har sjunkit.. numera enligt senaste mätning 32!

Sen så.. blodsockermätare slår på 10% plus/minus.. minst!

Fastesocker är koncentrationen i blodet, den kan stiga om väldigt lite förbrukas.. teoretiskt iallafall!

Har lixom inget direkt samband med ohälsa om man säger som så.

HBA1c är dock ett mått på glykolisering av blodkroppar.. det är en naturlig sak.. men skall inte vara för hög då det har en tendens att bilda aterosklerotiska plack.

• Like 4

ja som jag tidigare skrivit så är jag inte insatt i diabetesproblematiken och hade väl också hoppats slippa bli en fena på det....

jag hoppas ni har överseende med mig om jag inte förstår sambanden och kanske ställer "dumma" följdfrågor. Jag är också väldigt tacksam för att ni tagit er tid att skriva på tråden.

Ja egentligen så vet jag ju inte riktigt om mina uppmätta värden är riktiga eller inte ... de kan ju vara helt ok eller sämre än uppmätt..

Då det gäller fastesockret så används det ju efter vad jag förstår som en av markörerna till diagnosen diabetes.

Glykoliseringen av blodkroppar bör då med denna kost vara avsevärt lägre än den skulle ha varit om jag kollat den under tiden jag var blandkostare. Ex vis i dec början av jan. 

Har jag uppfattat rätt ... ?

Kan kosten om jag fortsätter med den (har nog inget val ) förbättra fastesockret i ett längre perspektiv eller har jag liksom förbrukat alla min "kost-kort" Kan kosten i ett längre perspektiv förbättra HBA1c ???

Har ni någon erfarenhet av detta ???

Har förstått att träning är ett verktyg som jag kan använda för att hålla blodsockret stången....

Kommer att kontakta vårdcentralen i morgon och be om ett HBA1c.  Behöver också få min blodsockermätare synkroniserad med vårdcentralens

Fastesocker stiger och sjunker av naturliga skäl.. postprandialt blodsocker brukar vara bästa indikation.

Normalt blodsocker brukar ligga mellan 4-6.. och då skall du vara avslappnad och inaktiv.. träning och stress kan höja det ytterligare.

Och då skall du ha klart för dig att väldigt mänga prediabetiker har normalt fastesocker, men värdelöst HBA1c och postprandiala värden.

När fastesocker ligger över 8.. då är de inte pre längre utan har utvecklat fullt ut diabetes!

• Like 2

Fastesocker stiger och sjunker av naturliga skäl.. postprandialt blodsocker brukar vara bästa indikation.

Normalt blodsocker brukar ligga mellan 4-6.. och då skall du vara avslappnad och inaktiv.. träning och stress kan höja det ytterligare.

Och då skall du ha klart för dig att väldigt mänga prediabetiker har normalt fastesocker, men värdelöst HBA1c och postprandiala värden.

När fastesocker ligger över 8.. då är de inte pre längre utan har utvecklat fullt ut diabetes!

Fast om man har lågt HBA1c när man äter strikt LCHF så behöver det ju inte betyda att man skulle ha det om man åt en kolhydratrik kost. Samtidigt kanske man kan få högre långtidssocker på blandkost om man nyligen ätit LCHF så det kan väl vara lite svårt att få ett rättvisande värde om 52jo mäter nu.

• Like 1

Ledsen, Zepp, men du är ute och cyklar.

Fastesocker hos friska människor är ganska stabilt på 3,7-4,5 och det kan vara indidviduellt. Om ens fastesocker plötsligt stiger från 4,2 till 5 bör man nog ha lite koll. Upp till 5,1 i fastesocker är inget att oroa sig för.

Normalt blodsocker ligger på 3,7-5.

Fastesocker på eller över 5,6 räknas som prediabetes, förutom i Sverige och några andra ställen, där är 6,1-6,9 pre diabetes, men 7,0 och över är klassat som diabetes.

Vad gäller postprandiella värden håller jag med dig. Fastevärdena är ofta det sista som försämras så glucosbelastning eller postprandiella värden är säkrare parametrar för att avgöra om man har en frisk omsättning av glukos eller inte.Har man över 6,5-7 en timme efter det man börjat äta ska man nog bli orolig. Det gäller dem som äter normalkost i alla fall. Friska människor har kommit ner till utgångsvärdet eller lägre 30-45 minuter efter det de börjat äta.

HbA1c är ett värde på hur mycket socker det är på hemoglobinet och hur stort detta värde är beror på hur mycket socker hemoglobinet varit utsatt för. Har man ett HbA1c under 35 ska man inte oroa sig. Om läkaren säger att det är NORMALT ska du oroa dig. Normal covers a lot of sins.

• Like 2

ja som jag tidigare skrivit så är jag inte insatt i diabetesproblematiken och hade väl också hoppats slippa bli en fena på det....

jag hoppas ni har överseende med mig om jag inte förstår sambanden och kanske ställer "dumma" följdfrågor. Jag är också väldigt tacksam för att ni tagit er tid att skriva på tråden.

Ja egentligen så vet jag ju inte riktigt om mina uppmätta värden är riktiga eller inte ... de kan ju vara helt ok eller sämre än uppmätt..

Då det gäller fastesockret så används det ju efter vad jag förstår som en av markörerna till diagnosen diabetes.

Glykoliseringen av blodkroppar bör då med denna kost vara avsevärt lägre än den skulle ha varit om jag kollat den under tiden jag var blandkostare. Ex vis i dec början av jan. 

Har jag uppfattat rätt ... ?

Kan kosten om jag fortsätter med den (har nog inget val ) förbättra fastesockret i ett längre perspektiv eller har jag liksom förbrukat alla min "kost-kort" Kan kosten i ett längre perspektiv förbättra HBA1c ???

Har ni någon erfarenhet av detta ???

Har förstått att träning är ett verktyg som jag kan använda för att hålla blodsockret stången....

Kommer att kontakta vårdcentralen i morgon och be om ett HBA1c.  Behöver också få min blodsockermätare synkroniserad med vårdcentralens

LCHF är ett utmärkt sätt att behandla diabetes, oavsett om du har diabetes eller inte. Oroa dig inte för mycket men se till att få adekvata prover tagna och fortsätt att fråga om råd.

Om du har för högt fastesocker och 8 i postprandiellt socker på LCHF kan det ju kanske vara så att du behöver medicinskt stöd för att normalisera ditt blodsocker. Men gå inte saker i förväg, se till att få kollat HbA1c och vad andra prover din läkare tycker är motiverat först.

Under tiden kan du ju se om du behöver justera dina E% lite från protein till mer fett eller dra ner ytterligare på kolhydraterna. 10 E% brukar funka för de flesta diabetiker men många kör längre ändå, som 5 E%. Men då krävs det att fettintaget ligger högt och bra.

• Like 1

tack för all info ....och alla lugnande ord (totto)

jag pratade med en läkare i kväll och vi börjar i morgon med ett HBA1c, efter det tar vi kontakt i gen och bestämmer hur vi går vidare....

jag tror nästan jag kommer att gilla läkaren  :) efter det att jag berättat att jag ätit LCHF sedan i jan och under den tiden gått ner 10 kg säger han ..." men ta för allt i världen med dig din blodsockermätare till vårdcentralen och få värdena den ger kollad mot vårdcentralens, du borde ju ligga bra till på den kost du äter , kan ju vara fel på din mätare ..... :P 

• Like 7

jag pratade med en läkare i kväll och vi börjar i morgon med ett HBA1c, efter det tar vi kontakt i gen och bestämmer hur vi går vidare....

jag tror nästan jag kommer att gilla läkaren  :) efter det att jag berättat att jag ätit LCHF sedan i jan och under den tiden gått ner 10 kg säger han ..." men ta för allt i världen med dig din blodsockermätare till vårdcentralen och få värdena den ger kollad mot vårdcentralens, du borde ju ligga bra till på den kost du äter , kan ju vara fel på din mätare ..... :P 

Den läkaren skulle jag också gilla :)

• Like 1

Kan ju lägga till att jag har ett HbA1c på 35 som kostbehandlad diabetiker, inga mediciner, så det ska till att du har riktigt taskig sockermetabolism för att det ska ge tydligt utslag på HbA1c om du samtidigt äter LCHF.

• Like 2

Kan ju lägga till att jag har ett HbA1c på 35 som kostbehandlad diabetiker, inga mediciner, så det ska till att du har riktigt taskig sockermetabolism för att det ska ge tydligt utslag på HbA1c om du samtidigt äter LCHF.

ja jag börjar inse det ... 

utifall nu det här är bra så säger det ju inget om jag har diabetes eller inte ... att ha en diagnos (utifall det är diabetes) bör väl  vara en fördel med tanke på de uppföljningar och kontroller som görs.

men nu tar jag en sak i sänder ... först åka till vårdcentralen och ta  HbA1c .. sedan njuta av den vackra sommardagen .....

resultat från HbA1c och koll av blodsockermätare ;

Blodsockermätaren (av kostdoktorn rek ;)) visade FEL värden ... kollade hos vårdcentralen !!! Första gången jag blivit glad över nyinköpta saker som inte fungerat  :P

mitt HbA1c värde var 35

Läkaren skickade ett brev med provsvaren. Tyckte väl inte att vi hade något mer att diskutera.

Mina egna reflektioner ;

"Ingen ko på isen" så länge jag äter LCHF

Kan ha diabetes ändå

Utifall jag förändrar kosten bör jag ha koll på mina sockervärden (inga sådan planer dock)

Men borde jag inte ha haft bättre värden än Zepp och Totto utifall jag inte också är diabetiker....????? Kosten är ju någorlunda likvärdig ( kanske ).....Tänker jag fel nu ???

:)

• Like 1

Mitt HbA1c är också 35.

Vad som återstår är ju ett nytt belastningstest, med föregående normala kolhydratsintag. Rör det sig om 150 gram per dag? I minst tre dar, men jag tror att man ska köra några fler för att vara på den säkra sidan.

Eller så skiter du i det hela för tillfället, eftersom du ändå äter LCHF.

Vad du först ska göra är att reklamera blodsockermätaren. Det gjorde jag med min första, efter att den på fyra olika prov under lika många minuter visat från 2,8 till 6,7 och en del där emellan.

Hur gammal är du förresten? Det kan spela in.

• Like 2

Som jag skrev tidigare antar jag att en diagnos (utifall det är diabetes) bör vara en fördel med tanke på de uppföljningar och kontroller som görs.

Men jag tror att jag lämnar det så här ett tag ... Känns inte som så bråttom med att ta reda på hur det förhåller sig just nu .... Skulle också tro att vc kanske inte heller skulle tycka att en glukosbelastning vore lönt att prioritera med tanke på det resultat jag erhållit av långtidssockerprovet.

Tack för att ni kommenterat.... :)