Jump to content

Allergier...

Recommended Posts

Som nybörjare på det här med LCHF märker jag att väldigt mycket innehåller nötter, mandel och kokos. Tex. mandelmjöl att baka med.... Finns det något alternativ till det här?

Tål varken nötter, mandel eller kokos... och heller inte oljor från dessa ..

Ska nog lägga till att jag är väldigt allergisk mot alla sorters fröer också.... typ solros och sånt... :(

Som nybörjare på det här med LCHF märker jag att väldigt mycket innehåller nötter, mandel och kokos. Tex. mandelmjöl att baka med.... Finns det något alternativ till det här?

Tål varken nötter, mandel eller kokos... och heller inte oljor från dessa ..

Jag klarar mej helt utan sånt... Mandelmjöl och kokosmjöl är ju för de som känner att man inte kan överleva utan bröd eller pajskal.

Tål du frön kan man ju baka fröknäcke om du måste ha nåt att lägga osten på. Men det är ju enklast att bre smör på själva ostskivan, sk PUMa (Pålägg Utan Macka)

Mandel är för mej ersättning i stället för godis, och det behöver man ju absolut inte.

Nångång ibland tar jag valnötter i stället för kex till en god bit ost, men det överlever man verkligen utan också

Jag bakade bröd och åt nötter i början men det blir mindre och mindre sånt.

Har några brödskivor frysta som jag använder till räkmacka någon gång.

Nötter i övrigt behövs inte.

När du hållit på LCHF ett tag kan det hända att du börjar tåla vissa saker bättre.

Min milda pollenallergi har försvunnit. Kokos är ju den "nöt" som folk sällan brukar bli allergiska mot så kanske i framtiden kan du klara av den . . .

• Like 1

Jag har samma problem som du har och håller med stoscha att allt det som du räknar upp används främst av dem som vill hitta alternativ till bröd och kakor. För mig är det ointressant (behöver inte brödsubstitut) men för min hustru är det viktigt och hon bakar med alla dessa olika ingredienser och är nöjd med det.

Det finns en del skrivet som tyder på att det kanske inte är helt nyttigt för oss att äta nötter och frön i några större mängder.

Mina allergier har tyvärr inte blivit bättre med LCHF men heller inte sämre, möjligen har björkpollenallergin blivit lite bättre men den finns fortfarande.

• 3 weeks later...

Man kan väldigt enkelt göra en wrap genom att steka några ägg tillsammans med grädde. Beroende på storlek på stekpanna så är det 1 msk grädde per ägg. Vispa ihop och krydda som du vill.

Stek på medelvärme tills det stelnat, vänd och stek på andra sidan.

Rulla ihop med valfri fyllning.

Monique har några förslag här:

http://www.lifezone.se/recept/wraps/lchf-wraps-med-forslag-pa-fyllningar/

Låt gärna själva wrapen svalna lite innan du fyller den, talar av egen erfarenhet  :)

Man kan väldigt enkelt göra en wrap genom att steka några ägg tillsammans med grädde. Beroende på storlek på stekpanna så är det 1 msk grädde per ägg. Vispa ihop och krydda som du vill.

Stek på medelvärme tills det stelnat, vänd och stek på andra sidan.

Rulla ihop med valfri fyllning.

Monique har några förslag här:

http://www.lifezone.se/recept/wraps/lchf-wraps-med-forslag-pa-fyllningar/

Låt gärna själva wrapen svalna lite innan du fyller den, talar av egen erfarenhet  :)

Ja, wraps är superbra! Här är ett paleo-recept på wraps som innehåller 2 msk kokosmjöl.

http://undervarttak.blogspot.se/2012/08/wraps-pa-kokosmjol.html