Vem Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Tänkte börja med LCHF pga b.la jag har ett sötsug som är extremt, samt Crohns. Efter dålig kost sen så långt jag kan minnas så har man sjävklart fått mage, samt extra hull på både rumpa & lår vilket jag vill bli av med. Lår, celluliter & rumpa kan jag väl leva med med det är magen jag verkligen vill få bort! Har kollat på shape up men den påstår att jag ska äta max 1300 kalorier om dagen för att gå ner i vikt. Är inte de väldigt lite om man ska äta Lchf? Så de jag undrar är hur många gram protein, fett & kolhydrater ska jag få i mig om dagen för att tighta till mig? Samt hur mycket kalorier om dagen? Har försökt läsa mig till det men blir tyvärr inte klok på det. Jag vet att man inte ska räkna kalorier, men vill göra det i början tills jag kommit in i det här, då jag kan har en tendens att både småäta & överäta allt som kommer i min väg. Tjej på 25 år. Vikt 54 Läng 160 Promenader allt från 1-4 ggr i veckan ( väldigt olika vecka till vecka ) Äter inget annan kött än fågel, fisk & skaldjur om de nu kan ha någon betydelse. Väldigt tacksam för svar! Har ni tid över så får ni gärna komma med annan bra information & tips för att lyckas komma igång och göra rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Inte har du nån övervikt? Men du kanske är lite lös hullet och samlar vätska? Strunta i att räkna. Ät protein 1-2 gånger om dagen motsvarande din handflat med utsträckta fingrar. Ta en knytnäve med grönsaker som innehåller lågt med kolisar, t ex vitkål, blomkål eller broccoli. Fyll på med ca 1 dl fett. Gärna kryddsmr, för grädde innehåller en del kolisar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Man ska ju, som Skaldeman säger, få igång fettbrasan. Det får man genom att äta mycket mättat fett och mindre protein och minst av kolhydrater. Kanske väldigt minimalt med kolhydrater egentligen i alla fall för att just tända fettbrasan. Fågel och fisk är väl, beroende på art, ofta ganska magert kött och därför tror jag du behöver tillföra rejält feta såser eller stora blobbor med aromsmör. Kalorierna spelar ingen roll, det får bli vad det blir. Ett annat förekommande råd på lchf-sajter är att äta när man är hungrig och låta bli när man inte är det, kanske bara litet småsugen. Det går att äta för mycket också med lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Jag tror de är en viktig del i LCHF att du börjar lita på dina "nyåterställda" hungerskänslor via din nya kost. Dvs, ät när du är hungrig och låt bli när du är mätt! Fågel, fisk och skaldjur är prima proteiner. Varför undviker du övrigt kött? Som föregående talare påpekar, glöm inte fettet! Och läs igenom kostdoktorns nybörjartips flera gånger, det tyckte jag var superbra i början! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Vill du få koll på din ditt energibehov så testa dig fram. Det är egentligen enda sättet eftersom det varierar i relation till en massa faktorer som kostsammansättning, bränslepartitionering, aktivitetsnivå, kroppssammansättning etc. Rent praktiskt skulle jag äta "normalt" för dig under en veckas tid och bokföra allting. Efter en vecka så ser du vad som hänt och om det är läge att öka eller minska energiintaget. Detta om du nu vill få ett hum om ditt energibehov vill säga. Lite fler verktyg än ShapeUp finns här om du är intresserad: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/ Slutligen, för att "tighta" till dig så är det förrutom kosthållningen läge att börja styrketräna. Inget slår det om du söker mer fasthet och fördelaktiga former. Men börja med kosthållningen så du kommer på banan. Ett steg i taget är oftast bättre än flera på en gång. Risken att man snubblar är mindre då... Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Iomed att du är ung.. och förmodligen frisk så har du helt andra förutsättningar än någon som är äldre och fet! Börja med att strikta upp kosten.. och då menar jag att äta riktig lagad mat.. från bra råvaror.. sen på det så kan du dra ner på alla onödiga kolisar, och äta fetare matvaror! Klart du går ner om du reducerar kalorierna.. och vikten kommer tillbaka såfort du slutar vara strikt med kalorier. Såå det handlar mer om att hitta en livstil som automatiskt leder till normal vikt.. dvs som gör att du äter mindre om det finns gott att ta utav.. och som ökar aptiten när det inte finns gott att ta utav. http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vem Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Nä överviktigt påstår jag inte att jag är. Men vill bli lite mindre än vad jag är i nuläget. Jag tackar så jätte mycket för alla råd & tips som ni gett mig! Har försökt äta enligt LCHF nu en vecka. Men märker att man snabbt kommer upp i dagens proteinmängd väldigt snabbt tyvärr. Men de tar väll ett tag innan man kommer in i det här helt & hållet. Ang fettkaffe/ fett te som alla snackar om & verkar hinka i sig var morgon. Varför gör ni detta? Något man kan skippa & ist äta frukost? Testade det 2 dagar, 2 tsk kokosolja & 1 msk smör. ( Dunder vidrigt om ni frågar mig! ) Blev mätt på det & höll mig på det i ca 8h. Efter 8h åt jag iaf för tyckte de gick lite väl lång tid utan mat. ( då hade jag inte ätit något på 19h förutom fett teet). Men så det ska vara kanske? Bara jag som inte kommit in i LCHF tänket helt & hållet med att de kan gå så lång tid innan man blir hungrig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Det där med protein är individuellt går do ner på mer protein så ät det. Det är oftast vi som hat metabola sjukdommar som måste vara strikta med proteinet då för mycket kan höja blodsockret. Kom ihåg att LCHF är en hormonell viktminsknin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ang fettkaffe/ fett te som alla snackar om & verkar hinka i sig var morgon. Varför gör ni detta? Något man kan skippa & ist äta frukost? Testade det 2 dagar, 2 tsk kokosolja & 1 msk smör. ( Dunder vidrigt om ni frågar mig! ) Blev mätt på det & höll mig på det i ca 8h. Efter 8h åt jag iaf för tyckte de gick lite väl lång tid utan mat. ( då hade jag inte ätit något på 19h förutom fett teet). Men så det ska vara kanske? Bara jag som inte kommit in i LCHF tänket helt & hållet med att de kan gå så lång tid innan man blir hungrig? Hihi, jag kan inte heller få i mej fettkaffe. Jag mosar kokta ägg med smör till frukost och står mej nästan hur länge som helst på det. Det är ju fettet som gör att man känner sej mätt så länge. Men är du ingen frukostmänniska är det ju inga problem att hoppa över den. Ibland tar jag inte min frukost förrän framåt 11 och då hoppar jag över lunchen i stället. Det beror på vad jag gör och vad jag åt dagen innan. Det är ju bara kolhydratsätare som behöver äta var tredje timme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ang fettkaffe håller jag med Stoscha. Fy f-n vad det är äckligt, kommer aldrig mer att dricka det frivilligt. Jag har nämligen verkligen försökt, många gånger. Kaffet blir helt förstört och det finns mycket bättre sätt att få i sig fett, naturligt, till och i maten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ang fettkaffe håller jag med Stoscha. Fy f-n vad det är äckligt, kommer aldrig mer att dricka det frivilligt. Jag har nämligen verkligen försökt, många gånger. Kaffet blir helt förstört och det finns mycket bättre sätt att få i sig fett, naturligt, till och i maten. Kör ni med saltat smör eller gillar ni inte kaffe alls? Tycker att kaffe med smaklöst kokosfett förstärker det goda i kaffesmaken och med osaltat smör blir det ungefär som med en skvätt grädde. Vet att det finns dom som blandar saltat smör i kaffet och det blir odrickbart för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Har provat med saltat och osaltat smör, kokosfett med smak och utan. Jag dricker vanligtvis mitt kaffe svart och gillar heller inte latte. Jolmigt och äckligt, precis som fettkaffet blir. Men det är jag det. Vet att många gillar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Det här kanske får er att må bättre (själv älskar jag bulletkaffe) http://authoritynutrition.com/3-reasons-why-bulletproof-coffee-is-a-bad-idea/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Tänkte börja med LCHF pga b.la jag har ett sötsug som är extremt, samt Crohns. Efter dålig kost sen så långt jag kan minnas så har man sjävklart fått mage, samt extra hull på både rumpa & lår vilket jag vill bli av med. Lår, celluliter & rumpa kan jag väl leva med med det är magen jag verkligen vill få bort! Har kollat på shape up men den påstår att jag ska äta max 1300 kalorier om dagen för att gå ner i vikt. Är inte de väldigt lite om man ska äta Lchf? Så de jag undrar är hur många gram protein, fett & kolhydrater ska jag få i mig om dagen för att tighta till mig? Samt hur mycket kalorier om dagen? Har försökt läsa mig till det men blir tyvärr inte klok på det. Jag vet att man inte ska räkna kalorier, men vill göra det i början tills jag kommit in i det här, då jag kan har en tendens att både småäta & överäta allt som kommer i min väg. Tjej på 25 år. Vikt 54 Läng 160 Promenader allt från 1-4 ggr i veckan ( väldigt olika vecka till vecka ) Äter inget annan kött än fågel, fisk & skaldjur om de nu kan ha någon betydelse. Väldigt tacksam för svar! Har ni tid över så får ni gärna komma med annan bra information & tips för att lyckas komma igång och göra rätt Räkna inte kalorier utan ät dig ordentligt mätt på LCHF-mat Med LCHF, som också är antiinflammatoriskt, kan man dessutom äta en större mängd kalorier än normalkostare. Jag lovar sladdrigheten i kroppen försvinner efter ett tag (när kolhydrater inte längre binder vätska i kroppen) och många (kvinnor) vittnar om mer muskler, alltså på ett ganska trevligt sätt. Du är ju ung så du har alla förutsättningar att få bra resultat. Jag tycker Magic Bulletkaffe är gott, svart kaffe en lite matsked smör och halv matsked kokosolja. Kör i mixer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Jag tycker du ska äta obehindrat med ovanjordgrönsaker och bär, och det inte farligt om en liten potatis och skvätt ris slinker ner. Vidare mkt olivolja i salladen, feta såser osv. Proteiner kan vara bra att begränsa något. Ät 1gr/kg kroppsvikt så 54 gram i ditt fall eller lite mer när du tränar. Uteslut gluten, socker och kanske också mjökprodukter. get och fårmjölksgrejor brukar dock funka, om du har magproblem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Börja med att äta rätt fritt av det här eller liknande! Ät tills du är mätt och mår bra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Det här kanske får er att må bättre (själv älskar jag bulletkaffe) http://authoritynutrition.com/3-reasons-why-bulletproof-coffee-is-a-bad-idea/ Tänkvärt, tror jag ska blanda riven kokos i äggröran imorgon. Finns ju egentligen ingen anledning att äta raffinerat kokosfett när kokosflingor innehåller 63g fett och bara 3,5g kolisar per 100 (icas ickeekologiska). Det blir nog inte så gott men ger förutom mct lite fibrer som bidrar till att hålla potatismjölet på armlängds avstånd. Förresten passar det nog bättre i säsongens morgonfavorit (och så kan jag få in lite skryt) tre husets gräsbetesägg, en näve husets pepparmynta och citronmellis, en rejäl skvätt grädde och lite salt mixas och drickes. För övrigt har jag aldrig druckit mbc som en måltid men som komplement till äggröra eller lite fettfattig middag. Kanske inte heller skulle uppskatta det om man skulle dricka sig mätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vem Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Tackar för kloka svar. Förresten, någon av er som har någon bra bok att tipsa om så man blir klokare? Har hört att många rekommenderar Skaldeman, men dock så nämner ingen vilken av alla hans böcker. Ni kanske har någon annan? Sen kan man klara sig på 50g protein om dagen & i princip resten fett & lite kh? Jajo ni har svarat, men sägs att jag ska hålla mig till ca 50g, blir ju bara i princip bara 2 måltider per dag knappt som jag kan äta protein då. Äta smör den 3 måltiden? [emoji13] Förlåt för alla dessa frågor, men känns lite rörigt att få ihop måltiderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 50 gr protein är ca 300 gr kött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vem Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 1 ägg & lite bacon till frukost. Kycklingfilé på ca 120g till lunch. Va inte mycket protein kvar till ikväll så fick ta avokado & lite crem fraiche & då lyckades jag ändå överstiga de till 57g ist, åt förvisso en babybel också innan idag. Men de kanske är mycket, bara jag som inte är van kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts