Fjutt Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Nu ska jag ställa den konstigaste fråga jag sett på forumet eller annorstädes. Behöver inget svar på frågan om varför lchf hjälper folk att gå ned i vikt och må allmänt bättre, där är jag hyggligt påläst. En del går ju ned jättefort och jag undrar, vart tar fettvalkarna vägen, alltså bajsar, kissar, eller svettas vi ut det överflödiga fettet. Hur försvinner det från kroppen? Har sett en hel del som vittnar om att de inte har avföring så ofta med kosten så jag undrar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/01/vart-tar-fettet-vagen-nar-vi-tappar-vikt.html Här har du svaret! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted June 4, 2014 Popular Post Share Posted June 4, 2014 Du förbränner dem! Dvs om allt funkar som det är tänkt så äter du mindre än vad du förbrukar och därmed tas energi från dina fettdepåer! Du behöver inte vara orolig för att du skall försvinna som en våt fläck.. när fettdepåerna och andra.. börjar närma sig dina genetiska förutsättningar så ökar din aptit.. och du äter då mer så att vikten balanseras. Hemligheten ligger främst i att din kropp blivit duktigare på att utnyttja lagrat fett mellan måltider utan hunger.. häftigt va? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Lchf är häftigt och man kanske inte behöver förstå precis allting. Så fettet försvinner med utandningsluften, det var oväntat för mig men kul att veta. Tack för svaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Nja, ja det bildas ketoner, och ibland för mycket ketoner (innan kroppen hinner normaliseras), och en viss överskott andas man ut. Men att säga att all energi andas ut som kommer från fett är inte så rätt. Det mesta blir restprodukter (efter glukos/ketoner använts) som man bajsar och kissar ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordmetroid Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Nja, ja det bildas ketoner, och ibland för mycket ketoner (innan kroppen hinner normaliseras), och en viss överskott andas man ut. Men att säga att all energi andas ut som kommer från fett är inte så rätt. Det mesta blir restprodukter (efter glukos/ketoner använts) som man bajsar och kissar ut. Bajset är endast restprodukter från mat som är osmältbart och några miljoner döda tarmbakterier. Där hamnar inga restprodukter från metabolismen. Det som händer med fetter man har på magen är: Lagrat fett är lipider i olika varianeter. En lipid består av två delar, ett huvud och en, två eller tre långa svansar av kolkedjor. När du behöver energi så tar kroppen fett från lagren och transporterar det till levern där det spjälkas upp i ketoner. Ketoner finns också de i lite olika varianter och består av ett mindra antal kolatomer stora molekyler. Ketoner transporteras sedan ut till cellerna i kroppen och hjärnan. Cellerna använder ketoner i citronsyra cykeln istället för glukos och förbränner dem för att återskapa ATP. Molekylen ATP används för att driva olika reaktioner i cellen. Det görs genom att ATP har tre fosfor atomer, när ATP används frigörs en eller två av de fosfor atomerna och den mycket höga energin som finns laddad i bindningarna används för att sparka igång en reaktion. Man får också en del andra sorters energibärare från citronsyracykeln som används för lite andra reaktioner men när cykeln har kört ett varv och man har fått ut allt man kan så återstår endast koldioxid som restprodukt och den andas du ut. Cellerna kan också återmontera ihop ketoner till långa lipider för att använda som byggstenar i cellväggar. Cellerna kan också modifiera om ketoner genom att använda dem som byggstenar för andra molekyler som är nödvändiga för funktionerna i cellerna. När dessa molekyler sedan har fyllt sin funktion så städas de undan, bryts ner och förs ut i blodet för att slutligen separeras i njurarna och kissas ut. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Tack för förklaringen. Mer än vad jag visste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Jösses vad ni kan! Tack för allas svar, jag är ännu mer häpen än innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts