Jump to content

Ghrelinnivåer efter gby och dess påverkan på depression?

Martina
 Share

Recommended Posts

Hej!

I dokumentären sanningen om fett där en kirurg pratade sig varm om att ta till kniven, GBY-operation  och därmed kunna få en bestående viktnedgång. Samtidigt visades resultat att ghrelinnivåerna sjönk, då tydligen den bortkopplade magsäcken slutar att frige ghrelin, de sjunkande nivåerna av dessa leder till minskad aptit/mindre hunger.. ok bra att de pratar om hormoner och biokemisk nivå gällande våra kroppar. 

Jag är som många motståndare till kirurgisk stympning, oåterkallelig sådan. 

Min fråga är om nån vet om dessa sänkta ghrelinnivåer kan leda till depressioner ? 

Vad som har framkommit är att nedstämdhet och depressioner är ett förekommande bekymmer efter en GBY operation.

Som sagt kan ghrelinets onaturliga sjunkande grad vara orsak till depression och nedstämdhet hos dessa? i så fall vore det spiken i kistan ! det kan som sagt aldrig vara ok med stympning av en normal anatomisk och fysiologisk kropp med alla hormoner och dess samspel.

kolla vad jag hittade!! Hungerhormon kopplat till depression
Publicerat: måndag 16 juni 2008 kl 08:07 , Vetenskap & miljö

I jakten på nya bantningsmedel så har många forskare föreslagit att man skulle kunna blockera det här hormonet i kroppen, och på så sätt minska hungerkänslor. Men nu visar en ny amerikansk studie att låga nivåer av ghrelin kan öka risken för depression och ångest.

Studien, som publicerades i Nature Neuroscience, gjordes visserligen på möss men forskarna tror att det kan gälla även människor, och efterlyser därför mer forskning om hur det här hungerhormonet påverkar hjärnan.

Vad jag vet så har det gjorts lite undersökningar på om ökade ghrelinnivåer kan öka depression och ångest.

Har därför svårt att en minskad ghrelinnivå som följd av operationen skulle vara orsaken till depression. Men jag vet inte.

Läser man på Ghrelin på engelska Wikipedia (stor nypa salt, såklart) står det att minskad mängd Ghrelin kan leda till kognitiva problem, problem med minnet och ökad risk för depression.

Vad jag vet så har det gjorts lite undersökningar på om ökade ghrelinnivåer kan öka depression och ångest.

Har därför svårt att en minskad ghrelinnivå som följd av operationen skulle vara orsaken till depression. Men jag vet inte.

Bra att DU är ärlig Max! Tror att du kan lära dig en hel del genom att följa LCHF-bloggr som du nu gör..... :)