Jump to content

Vegetarisk LCHF ?


Hjelmroth
 Share

Recommended Posts

Men sådana proteiner får du väl inte annars heller på vegetarisk mat..? ;)  Du behåller förstås bönor och annat du normalt äter, kanske ost om du äter mjölkprodukter osv. Det är kolhydrater som ska ersättas av fett, inte proteiner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Maria

Men av vad jag har läst så innehåller baljväxter mycket kolhydrater. Alltså skulle jag inte få i mig tillräckligt med proteiner. Därav min fråga.

Baljväxter innehåller dessutom skadliga lektiner och antinutrienter, därför bör de undvikas i för stor mängd.

 

Ägg äter du väl? Ost innehåller också mycket protein

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på hur strikt du vill vara? Det finns de som dricker proteintillskott á la kroppsbyggare (är väl vassle?) annars får du räkna ihop bönor, soya (som många iofs är tveksamma till av andra skäl) och annat du eventuellt kan acceptera att äta. Nu för tiden verkar inga definitioner "heliga". Jag känner vegetarianer som äter fisk och ägg och då är ju problemet löst (även om jag inte skulle kalla mig för vegetarian i det läget...) så du får rannsaka dig själv samt räkna ihop alla tänkbara alternativ. Behovet är inte så stort trots allt.  http://4health.se/minska-pa-proteinet?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=minska-pa-proteinet

Link to comment
Share on other sites

Nötter innehåller massor av protein. Äter man dessutom ost, ägg och en del bönor och linser ska det nog inte vara några problem. Kanske svårt att vara superstrikt men jag har forumpolare på ett diabetesforum som är vegetarianer och kör LCHF för att få normalt blodsocker och såvitt jag förstår är de framgånsrika.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Totto. Det låter vettigt. Jag ska ska försöka få lite mera svar. Det finns ju en del aminosyror som jag i så fall inte heller skulle få i mig. Men jag uppskattar verkligen ditt svar.

 

Stort Tack

Med en del ägg i dieten, förutom ost och det övriga tror jag inte att det blir nån brist på aminosyror av rätt kvalitet. Dessutom är alltihopa gott.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Totto. Det låter vettigt. Jag ska ska försöka få lite mera svar. Det finns ju en del aminosyror som jag i så fall inte heller skulle få i mig. Men jag uppskattar verkligen ditt svar.

 

Stort Tack

Om du skulle kunna tänka dig att äta fisk någon gång per vecka så skulle det underlätta mycket i vitamin och aminosyroväg :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, fisk kanske. För mig har det blivit ett moraliskt dilemma det här med djurhållning. Om det är närfiskat skulle jag kunna tänka mig det.

 

Tack Syster för din kommentar och att du väcker tanken hos mig.

 

Japp, fisk är supermat! Om du åt det två ggr i veckan så skulle du slippa komplettera med kosttillskott och annat och slippa  att alltid kombinera en massa veg protein för att det skall bli fullvärdiga. Finns ju KRAV-märkt som ställer upp ganska hårda regler kring fisket/odlingen. Läs mer här: http://www.krav.se/artikel/sa-blir-fisken-krav-godkand

 

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på hur strikt du vill vara? Det finns de som dricker proteintillskott á la kroppsbyggare (är väl vassle?) annars får du räkna ihop bönor, soya (som många iofs är tveksamma till av andra skäl) och annat du eventuellt kan acceptera att äta. Nu för tiden verkar inga definitioner "heliga". Jag känner vegetarianer som äter fisk och ägg och då är ju problemet löst (även om jag inte skulle kalla mig för vegetarian i det läget...) så du får rannsaka dig själv samt räkna ihop alla tänkbara alternativ. Behovet är inte så stort trots allt.  http://4health.se/minska-pa-proteinet?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=minska-pa-proteinet

Soja är livsfarligt!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är också vegetarian så jag kör en liberalare variant av lchf. Det är svårt att få i sig tillräckligt med protein som vergetarian om man ska äta strikt tycker jag.

Rekomenderar starkt ost av alla de slag, stekt hallomi, skuren hushållsost I sallader, fetaost mm.

Ägg är också riktgt bra.

Äter du soja rekomenderar jag "veggi" det är rent sojaprotein som man förväller och sen tillagar précis som kött. Det finns färs, olika bitar mm.

Bönor och linser innehåller tyvärr lite mycket kolhydrater för mig i alla fall.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...