Jump to content

Grillad fisk?

MariaF
 Share

Recommended Posts

Är det nån som har ett bra recept på grillad fisk? Jag har ledsnat på torsk i folie med lök och tomat... Får gäster om ett tag som i huvudsak äter vegetariskt men ibland kan de äta fisk och det skulle vara kul att servera något nytt, roligare än den där vanliga torsken... Jag kan förstås leta runt på nätet men uppskattar tips på bra recept för jag tycker fisk kan vara lite svårt... Brukar bli stekt makrill om jag får välja men det känns inte så "grilligt"... :)

Är det nån som har ett bra recept på grillad fisk? Jag har ledsnat på torsk i folie med lök och tomat... Får gäster om ett tag som i huvudsak äter vegetariskt men ibland kan de äta fisk och det skulle vara kul att servera något nytt, roligare än den där vanliga torsken... Jag kan förstås leta runt på nätet men uppskattar tips på bra recept för jag tycker fisk kan vara lite svårt... Brukar bli stekt makrill om jag får välja men det känns inte så "grilligt"... :)

Lax, förstås.

Eller så skaffar du dig en sån där grej där du kan klämma fast firrarna, då kan du grilla det mesta i fiskväg. Strömming är inte är dumt.

Men jag skulle nog ta makrill, om jag fick tag på riktigt färsk.

Och så grillspett förstås.

Jo, det är klart jag kan grilla fisk rätt upp och ner :) men för att förtydliga mig, vad kryddar jag med? Grillspett? Bara fiskbitar? Eller blandat med grönt? Har märkt att med kött är det svårt att få olika saker klara samtidigt, är det så med fisk med eller blir det bättre när man gör spett med grönt?

När jag gör grillspett brukar jag ha de olika sakerna för sig. Fisk på ett spett, grönsaker på ett annat, om jag alls gör grönsaksspett. Fast när vi emellanåt har ett större gäng här låter jag var och en göra sina spett med allt blandat, det blir lite trevligt pyssel. av det då.

Fisk är gott, så jag tycker inte man behöver krydda med annat än salt och peppar. Med bra råvaror behöver man inte göra så mycket mer än laga till det hela. Fisk, en sallad, en klyfta citron om man gillar det, kanske en sås typ nåt med creme fraiche och örter till, mer behövs knappast. Jag blir mätt bara jag tänker på det.

Blomkålssallad är min nya favorit som tillbehör till fisk, istället för potatissallad.

• Like 1

Dillfylld öring med massor med smör. Muums

• Like 2

Är det nån som har ett bra recept på grillad fisk? Jag har ledsnat på torsk i folie med lök och tomat... Får gäster om ett tag som i huvudsak äter vegetariskt men ibland kan de äta fisk och det skulle vara kul att servera något nytt, roligare än den där vanliga torsken... Jag kan förstås leta runt på nätet men uppskattar tips på bra recept för jag tycker fisk kan vara lite svårt... Brukar bli stekt makrill om jag får välja men det känns inte så "grilligt".

Jag brukar mosa ihop fetaost+chevre+tinad spenat och lite kryddor, lägger det som ett täcke på laxfilé. Mumsfilibaba!

• Like 1

Grillad tonfisk är fantastiskt gott! Pensla med smör blandat med citron och släng skivorna på grillen. Mer salt om du vill och ev lite peppar, men jag tycker att det går lika bra utan. Jag vill ha den lite mer grillad än rekommendationerna, som i princip är att den ska vara halvrå, men den får samtidigt inte bli så genomgrillad att den blir torr. Grillade grönsaker är gott till. Paprika, sparris, kanske ett foliepaket med ärtskidor och smör... Mums!

• Like 1

• 2 weeks later...

Exakt hur gör man när man grillar lax? Moment för moment. Om man inte vill använda halster? Grillar man bara skinnsidan (genom att låta det gå under lock)? Hur gör man med lax utan skinn? Tycker alltid fisken fastnar i gallret för mig.  Om man använder halster - fastnar inte fiskköttet i halstret? Jag jobbar alltid med rent insmort galler.

Någon som brukar lyckas - beskriv gärna för mig hur jag ska göra!

• Like 1

Är inte tonfisken utrotningshotad längre..? Inte lätt att hänga med...  :unsure:

Det är den blåfenade tonfisken (Thunnus Thynnus) som är utrotningshotad, övriga tonfiskarter har jag inte sett på någon lista över hotade arter. Om tonfisken är MSC-märkt så är den OK.

• Like 3

Och köttet fastnade inte i grillgallret?

Nej... inte speciellt. Hmmm... det var ett tag sen... undrar om jag penslade olja på först? Men jag tror inte det. Det var ju engångsgrillar på jobbets uteplats så det var så enkelt som möjligt

• Like 2