Jump to content

klarar mig inte på lchf :/

andreas95
 Share

Recommended Posts

Hejsan, jag väger atm 124.4 kg o börja me lchf i måndags, har kört det förut, körde då i ungefär en vecka o gick ner 5.3kg, men nu när jag börjar jag klarar det inte, jag mår dåligt, gillar inte maten, och är riktigt irriterad

någon som har några alternativ/tips?

Hejsan, jag väger atm 124.4 kg o börja me lchf i måndags, har kört det förut, körde då i ungefär en vecka o gick ner 5.3kg, men nu när jag börjar jag klarar det inte, jag mår dåligt, gillar inte maten, och är riktigt irriterad

Hej

För att kunna hjälpa måste du nog precisera vad och hur du äter :) 

Må dåligt och vara irriterad är nog bara omställningsbesvär

till frukost äter jag 3 finn krisp me bregott o ost, till lunch eftersom jag går i skolan o vi äter på en restaurang så finns det ca 5 olika rätter vi kan  ta, tar wok utan ris dock, en sak till jag glömde nämna har riktigt svårt för grönsaker och mår nästan illa när jag äter det så blir mest av att bara äta köttet vilket inte är mkt alls typ 100g kyckling/kött eller så, sen när jag kommer hem tar jag ca 2-3 finn krisp eftersom jag är fruktansvärt hungrig, o till middag har det blivit ba kyckling med bea, sen har jag även vart ute o gått 1 timme per dag vilket är jävligt jobbigt. gillar inte maten helt enkelt saknar riset, pastan, potatis så enormt att det är helt sjukt

Det låter som väldigt mycket kolhydrater (för att vara LCHF) och lite fett, tycker jag. Jag har märkt att ju mer kolhydrater jag äter, desto mer sugen blir jag på att äta ännu mera. Testa att öka på fettet istället, smör, bearnaisesås, fet fisk som lax, fett kött ex. fläsk, avocado. Tänk på att restaurangmaten ofta innehåller dolda kolhydrater även om du undviker att ta potatisen, om de t.ex. har en gryta eller en sås. De allra flesta såser man hittar är mjöl- eller majsstärkelsebaserade. Det är även ofta socker tillagt i saker, särskilt asiatisk mat, men även vardagliga saker som ketchup.

Själva grunden till att LCHF funkar är att vi antingen behöver äta kolhydrater eller fett för energi, och att kolhydrater höjer blodsockret med hälsoförsämringar och ökad hunger som följd. Det är därför det är viktigt att fokusera på fettet istället.

• Like 5

Det där funkar inte. Byt morgonmålet till kaffe med en stor skvätt grädde i och tre kokta ägg som du mosar med smör när de ännu är varma. Till lunchen tar du med minst ett ägg och en burk creme fraiche eller smetana och äter det som sås till woken. Ägget som tilltugg alltså. Kvällen kanske du fixar.

• Like 6

finn crisp är 60g kh.. sålänge du småäter det behöver du inte oroa dig för att det skulle vara lchf du inte klarar dig på. ;)

håll dig till matvaror som har 5g eller under och ät dig mätt på dina måltider, då kommer sug och småätande minska drastiskt av sig självt.

du kan alltså inte bara dra bort kolhydraterna från tallriken du serveras, du måste även lägga till fett för du ska bli mätt.

vänta med promenaderna tills du fått ordning på din kost och din viktnedgång.. det blir lätt ett oöverstigligt berg när man angriper flera problem samtidigt.

• Like 3

När jag började med LCHF gjorde jag en lista över all mat som hade 5 gram eller mindre i kolhydrater per hekto. Sedan strök jag över allt jag inte gillade och kvar hade jag listan med mat jag älskar. Den äter jag fortfarande Testa om du kan hitta rätt på detta viset ?

Här kan du se hur mycket kolhydrater olika mat innehåller: http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlista.aspx klicka på kolhydrater per 100 gram så listas varje bokstav rangordnat per mängden kolhydrater. Jag använde denna site till min lista. 

Med tanke på att du väger 124 kg, får jag uppfattningen att du äter för litet. Jag väger aningen mindre än dig just nu, men har nyligen också vägt mycket mer. Jag börjar ofta dagen med 150 gram bacon och två ägg utan och tillsätta något för att sedan avsluta kvällen med biff på 2 hekto och kryddsmör. Mitt intresse för grönsaker är också litet, men gillar gurka och paprika som jag brukar ha till köttet på kvällen. 

• Like 1

står att finn crips är typ 4 kh per bit

per bit ja.. men det är meningen att du ska äta dig mätt och det gör du inte om du räknar finn crisps.. 6 st finn crisps på en dag blir 24 kh och bara där har du fyllt din kh-kvot.. du kan inte äta nåt mer eftersom i stort sett allting innehåller kolhydrater, i varierande mängd.

för att dra ett drastiskt exempel:

grädde innehåller 3g kh.. detta innebär att 8 st finn crisps i kolhydrater motsvarar 1 liter grädde.. vad tror du att du skulle få svårast att trycka i dig?

Det är 60% kh i finn crips, vilket blir 3,7 g per skiva. Det kan vara svårt i början att hålla ordning på skillnaden mellan procenten och innehållet i gram. En bra tumregel är att bara äta sådant som innehåller max 5% kh, dvs 5 g kh/100 g.

Jag tänker också att du får i dig alldeles för lite fett. Då håller du dig inte mätt och att slippa gå hungrig är en av de viktiga poängerna med LCHF. Sedan vet jag hur svårt det kan var att undvika kh när man äter på restaurang. De döljer sig överallt. Man får försöka hitta strategier. Själv brukar jag ta med t ex riktigt smör, ost, hårdkokt ägg när jag ska äta ute, för att få upp fetthalten.

Bra att du frågar här. Fortsätt med det, här finns många som vill hjälpa. 

Lycka till!  :)

• Like 3

Hej Där!!

Nej du skall inte ge upp!! bara titta på allat du köper o äter, innehållet, ta det pö om pö!

Kolla på lchf-recept, många goa enkla recept, o du....Köp hem många ägg....

o drick MBC magic bullet coffe. kaffe (starkt) med smör o kokosnötolja i...mixa det!
Du kommer o älska det kaffet!!

idag gjorde jag blomkålssoppa! egen kanongod!!

o köp eller låna lite bra böcker på biblioteket, Skaldeman, det finns många bra!!

Lycka till! du kommer o må som en prins!!

Å du låter precis som jag. Känner totalt igen mig. Om du nu verkligen ska ge upp lchf bör du fortfarande tänka på vad du stoppar i dig. Varje gång jag släppt lchf-kosten för några dagar har jag nästintill svällt upp har det känts som! Kolhydraterna du börjar tillåta dig binder vätska vad jag förstått och dessutom är de ju så enkla att överäta. Jag har precis (idag) uppnått optimal ketos genom att köra på minimalt med kolhydrater. Brukade förut hålla på som du och tugga i mig FinnCrisp i tron om att de är "LCHF-vänliga". Du bara förlänger övergångsfasen på det viset tror jag. 

Trust me, jag är riktigt seg just nu! Tänkte träna, men finns inte en chans under de närmaste dagarna. Jag tänker fan i mig ge detta en ärlig chans innan jag ger upp om det. Hoppas att du är med mig!

• Like 5

När jag började med LCHF gjorde jag en lista över all mat som hade 5 gram eller mindre i kolhydrater per hekto. Sedan strök jag över allt jag inte gillade och kvar hade jag listan med mat jag älskar. Den äter jag fortfarande Testa om du kan hitta rätt på detta viset ?

Här kan du se hur mycket kolhydrater olika mat innehåller: http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlista.aspx klicka på kolhydrater per 100 gram så listas varje bokstav rangordnat per mängden kolhydrater. Jag använde denna site till min lista. 

Med tanke på att du väger 124 kg, får jag uppfattningen att du äter för litet. Jag väger aningen mindre än dig just nu, men har nyligen också vägt mycket mer. Jag börjar ofta dagen med 150 gram bacon och två ägg utan och tillsätta något för att sedan avsluta kvällen med biff på 2 hekto och kryddsmör. Mitt intresse för grönsaker är också litet, men gillar gurka och paprika som jag brukar ha till köttet på kvällen. 

Har du möjlighet att dela med dig av den listan?

Man skulle kunna göra ett google spreadsheet som är öppet för vem som helst att läsa. 

När jag körde "copy paste" på texten så hamnar både namnet och kolisarna i samma kolumn, så man måste flytta över värdet på kolisar i en egen kolumn för hand, vilket tar en halv evighet om man gör det själv. Är vi några som vill hjälpas åt om en sån här grej kanske...?

Det skulle gagna många att ha tillgång till en sån här lista som är sorteringsbar och kanske också med färgmarkeringar. 

Finns det redan en sån lista..? Länka gärna till den isf. 

• Like 1

Hej!

Det finns något som heter sockerberoende. Är det så att du ätit mycket skräpmat (i form av socker) innan så kan du såklart nu vid din kostomläggning känna av vissa psykiska besvär. Kanske blir du irriterad på grund av det?

Testa om du känner dig mindre besvärad om du äter en viss mängd kolhydrater, du kanske behöver en nedtrappningsperiod?

MVH

Cristoffer Edvinsson

Hej!

Det finns något som heter sockerberoende. Är det så att du ätit mycket skräpmat (i form av socker) innan så kan du såklart nu vid din kostomläggning känna av vissa psykiska besvär. Kanske blir du irriterad på grund av det?

Testa om du känner dig mindre besvärad om du äter en viss mängd kolhydrater, du kanske behöver en nedtrappningsperiod?

MVH

Cristoffer Edvinsson

kan vara det men jag kommer ihåg innan jag börja me lchf första gången så åt jag samma som jag gjorde innan denna  gång o då kände jag inget alls inte ett dugg, o nu mår jag illa, ont i huvudet, känner mig irriterad o less på allt, vet inte riktigt men som sagt så tar jag nog en paus ett tag o testar igen senare nån gång och då förhoppningsvis lyckas :/

kan vara det men jag kommer ihåg innan jag börja me lchf första gången så åt jag samma som jag gjorde innan denna  gång o då kände jag inget alls inte ett dugg, o nu mår jag illa, ont i huvudet, känner mig irriterad o less på allt, vet inte riktigt men som sagt så tar jag nog en paus ett tag o testar igen senare nån gång och då förhoppningsvis lyckas :/

Hej!

Är du mitt i uppstarten av kostomläggningen så är det helt naturligt att du känner av att du går från sockerdrift till fettdrift.

Var övergången snabbare än förra, du kanske trappade ner med kolhydraterna då mer än denna gången? Det kanske lindrade dina symtom...

Är det så att du är känslig just nu och mår lite dåligt (psykiskt) så kanske det är som du säger, det kanske inte är rätt tid just nu för en kostomläggning till lchf.

Men jag avråder dig från att äta socker, testa kolhydratsvarianten GI istället!

Lycka till!!

MVH

Cristoffer Edvinsson

@andreas95

Med lite tur (knäpp sak att säga, men du förstår nog hur jag menar) så kanske du bara har en infektion i kroppen.  ;)  De kan ju ibland ligga där och lura utan att bryta ut ordentligt och då kan man må just sådär.

Om det känns hopplöst nu, kanske det är klokt att ta en paus. Även om det på ett sätt är lätt med LCHF, så kräver det ändå en hel del motivation. Att lägga om kosten är sällan helt enkelt, matvanor är så djupt rotade. 

Om jag var i din situation skulle jag ta mig tid att läsa på ordentligt om LCHF och om hur maten påverkar kroppen. (Tre böcker som hjälpt mig och som var ganska lättlästa var Matrevolutionen, Hjärnkoll på vikten och Ett sötare blod) Sedan skulle jag förbereda mig genom att leta reda på bra recept på mat som jag tror att jag verkligen skulle kunna gilla, tips på back up-mat att ha med när jag inte äter hemma och andra praktiska tips och samla allt i en pärm/anteckningsbok. Kanske öva mig lite på att laga mat, om jag var ovan vid det. Fortsätta att ställa frågor här på forumet. Inte lyssna för mycket "veteranerna" utan koncentrera mig på nybörjartipsen - det mer avancerade kan få komma med tiden. Helt enkelt förbereda mig så mycket som möjligt kunskapsmässigt, praktiskt och mentalt. Sedan köra igång när jag kände mig redo och då bestämma mig för att ge det en viss tid och hålla fast vid det. Och komma ihåg att jag gjorde det för min skull, inte för någon annan.  :)

Att vara så här "organiserad" passar kanske inte alla, men att vara väl förberedd när man ska göra stora förändringar tror jag ändå är viktigt. Fundera på hur du fungerar och hitta ditt sätt om det här verkar konstigt. 

En annan sak jag funderar på, är om det finns någon i din närhet som också skulle kunna vara intresserad av att prova LCHF. Eller någon som redan gör det. Ibland kan det vara lättare om man är ett par som stöder varandra.

Lycka till hur du än gör!

• Like 2

Drick tillräckligt med vätska också. Glöm inte det. Huvudvärk beror ofta pga. dåligt med vätska i kroppen. Det första som töms ut är också överflöd av vätska i kroppen som är uppbundet. Ska fråga frugan om "knäckebrödet" vi gör som man gör på grön i långpanna. Det är riktigt bra och knaprigt kanon istället för finncrisp!

Ge inte upp, fortsätt. Du kan göra det!

Samtidigt kan det vara som så att du har brist på något i övrigt. D-vitaminbrist är vanligt hos många just nu pga. att vi haft två riktigt dåliga solår. 82% av barnen i tror det var i jämtland hade stor brist. Min fru visade sig ha 47 i värde sist pga. miss med d-vitamintillskottet som hon trodde hon knaprat tillräckligt av (apotekets visade sig vara en piss i atlanten). 

Pålägg på ett salladsblad eller pålägg med gaffel utan nånting. Kaffe med smör. Kokta ägg, kanske med majonäs eller smör i. Stekta ägg. Äggröra. (Mycket ägg blir det, men de innehåller så många olika näringsämnen så det är en bra grej liksom.) 
Kolla kostdoktorns LCHF för nybörjare och sök på google efter LCHF frukost. Det finns *MASSOR* med olika recept och blogginlägg. 

Du är sockerberoende och håller på att sockeravgiftas kan man säga. Du kommer vänja dig efter ett tag, kämpa på och håll i ett tag så kommer du gilla maten bättre än den tidigare och också få en rejäl hälsoboost på köpet! det finns många kokböcker att köpa om du vill ha tips på recept!

@ andrea 95

Ägg går fort att steka .Eller kan man hårdkoka ett gäng och ha i kylen, bara att ta fram och skala. Ostskivor med smör på (macka utan bröd, alltså :) ) tyckte jag lät rätt vidrigt första gången jag hörde talas om det. Men nu är det en klar favorit som mättar ordentligt. Det är också en sådan där sak som är bra att ta med som back up-mat. Gillar du kaffe, så prova att ha i kokosfett. Alla tycker inte om det, men jag tycker att det är gott med den lilla aningen av kokossmak. Se bara till att köpa ett bra fett, det finns mycket skräp.

Om mejeriprodukter fungerar för dig, kan något med grädde kanske vara en idé till mellanmål. Själv mixar jag ibland fem, sex halvtinade hallon som jag sedan blandar med ovispad grädde. Det blir nästan som glass. Och nu i jul kom jag på att vispad grädde med kanel i smakar som risgrynsgröt, fast bättre. Mjukkokt ägg som man mosar tillsammans med lite smör medan det fortfarande är varmt är ännu bättre. 

Sedan kan man baka LCHF-bröd. Det finns gott om recept på nätet. De brukar innehålla t ex mandelmjöl, fröer, ägg, keso, Philadelphiaost, fiberhusk. Man ska kanske inte äta några större mängder. Men att ta en skiva om dagen för att snabbt fixa frukost/mellanmål funkar bra för mig i alla fall. Man ska bara tänka på att bre på tjockt med smör och gärna lite ost också. Det håller sig inte lika bra som vanligt bröd, dock. Så skiva och frys in fyra, fem stycken i burkar som kan tas upp efter hand och förvaras kylen.

På tal om pålägg, tänk på att de flesta charkvaror innehåller både socker av olika slag och stärkelse. När jag längtar efter köttpålägg brukar jag köpa en hel köttbit, gnida in den med olja blandad med salt, peppar och timjan, köra in en kötttermometer och steka i ugnen. Sedan skivar jag köttet och fryser in i småförpackningar. Inget särskilt stort jobb och kilopriser blir som regel lägre än för färdigköpt pålägg.

Hoppas du hittade några tips som kan passa dig här.

Jag säger som dom andra och vi har ju varit igenom detta allihopa.. håll ut! tänk på hur man mår av att väga 124 kilo, och sätt det i förhållande till att man vid start av lchf har 1-2 veckors inkörnings problem. jag för min det tycker att det är självklart val. Ät bacon, ägg, omelett, smothies på rysk yoghurt och hallon, kött bearnaissås, eller lax och hollandai sås, håll det enkelt och håll ut ett par v trorts irritation och huvudvärk. jag kan nästan lova dig att man mår precis tvärt om sen. mitt största tips är att håll maten enkel den första tiden och lär dig vad du får och inte får äta, man kan börja laga enligt olika recept och fixa och trixa lite senare men nu i början håll det basic. Min gubbe har just nu tappat 45 kg. jag lovar att han är en helt ny människa och det kan du åxå bli..

Funderar på att börja i februari igen. Men vad ska man äta till frukost då? Eftersom finn crisp har lite för mkt kh och så är det dolda kh i lunchen säkert. Helst något som går att kasta ihop på nån minut och något som mellanmål när jag kommer hem.

Jag gör alltid omelett på 6 ägg och 6 msk grädde i stor stekpanna, som jag sen skär upp i sex bitar och lägger in i kylen. Det är enkelt att ta fram och värma, men går även fint att äta kalla, så här gör jag den:

Jag river ca 2-3 dl Greveost (28%)

Rör med gaffel ihop äggen och grädden, glöm inte saltet...

Lägg en stor klick smör i pannan, när smöret tystnar - häll på äggen och sänk värmen lite.. 

Sen får den steka på ena sidan på medelvärme medan jag hackar hål för att få ner det ogräddade i hålorna (jag gillar inte när ägg hårdsteks och blir frasigt)

Sen tar jag hjälp av en tallrik för att vända omeletten, dra ner värmen lite till och strö på osten över hela. Låt sen bara stå och dra på avslagen platta ett par minuter.

Stjälp sen upp den och låt svalna, skär upp i bitar och in med dom i kylen  :)

När jag tillagar den på detta viset, så blir konsistensen att påminna lite om en pizzabotten om den fått stå i kylen några timmar  :D

Gillar du köttfärs, bacon, ägg, bea (massor), grädde, grekisk yoghurt, majonäs...

Kom igen, käka detta tills du är mätt. Blir du hungrig, ät mer..

Många säger att du inte ska äta mejeriprodukter, men skit i det.. Kör grädde och grekisk yoghurt och ost, massor med ost!
När du du kommit ner några kilo och vant dig kan du börja titta på specialgrejor som att ta bort mejeri mm.

Vi killar klarar av mejerier mm mycket bättre och behöver mer energi. Skit i alla träning, men gå så mycket promenader som du orkar, emn inte så du tröttnar!

Kolla denna yoghurt på Lidl! Den med 50g frysta hallon och en pytteskvätt funlight stevia i blir som glass. Blanda och ställ i frysen!!

http://barbapappa.blogspot.se/2013/01/daligt-dygn.html

Kom igen kom igen..  :P  :P

• Like 1

Varför pausa på grund av omställningsbesvär för att senare mycket möjligt återuppta samma omställningsbesvär?

Det kanske låter lätt att säga, men rid ut stormen, för mig tog det två veckor innan jag var fri från avgiftningsymtom.

• Like 1

motivering är ett stort problem för mig om jag inte är riktigt riktigt motiverad slutar det med att jag slutar. sen även fast jag vet att det inte går snabbt att det tar minst 8-12 månader att faktiskt gå ner mycket så tror jag ändå att det bara tar typ 1 månad, och en grej också som var en av anledningarna till att jag sluta första gången var att jag knappt hade gått nere något, första veckan gick jag ner runt 5.2kg o andra runt 0.2-0.4kg vilket gjorde mig irriterade + det att jag hade tröttnat på maten.

Motivation är sannerligen en bitch utan dess like. Nästan som pengar, skit när man inte har det, underbart när man har det.

Märks att du har en liten glöd i alla fall, lite hopp, eftersom du är faktiskt här. Om du bara skulle gett upp skulle du antagligen inte ens gjort tråden.

Hej!

LCHF är fantastiskt och vill man gå ner i vikt ger det resultat, men det är inte trolleri och precis som vid alla andra metoder för viktnedgång krävs det till en början lite jävlar anamma och vilja.

En vecka är ingenting, det tar lite tid att ställa om och vänja kroppen och knoppen vid din nya livsstil - för det är just vad det handlar om, livsstil, ett sätt att leva för att kroppen skall bli och hålla sig smal och frisk. Det finns inga quick fixes, åtminstone inga som är sunda och hållbara.

Jag föreslår att du läser på lite, och därmed skaffar dig lite kunskap och en uppfattning om vad det handlar om innan du sätter igång - Jag får uppfattningen av att du mest "höftat till det" i dina försök och att du därmed missar vissa viktiga aspekter. Det finns många bra böcker på ämnet och detta forum är förstås också perfekt för att ta in en massa information och tips om vad som gäller och funkar.

Mina tips är:

* att du går igenom kylskåpet och skafferiet och läs på innehållsförteckningen, släng det som har ett kolhydratinnehåll på mer än 5g per 100g. Finns det   bara bra mat hemma är det lättare att låta bli att fuska.

* Skaffa dig några rätter du gillar och vet är rätt, och kör på dem. Med tiden snappar du fler favoriter.

* Strunta i vågen. 

* Tänk långsiktigt

*Gör det tillsammans med någon annan, det brukar vara lättare att vara två. Annars går det förstås bra att få stöd här oxå.

*Och slutligen, kanske det viktigaste. Skaffa dig en målbild. Vet du inte vart du ska är det svårt att hitta dit. 

Kämpa på och lycka till!

• Like 1

Ja du, det där med motivation är inte lätt. Men jag tror att den ändå finns någonstans hos dig, eftersom du fortsätter att skriva här. :) 

Mycket av den snabba viktminskningen i början handlar om vatten, inte fett. Det kan vara bra att veta, så att man inte blir för besviken när vikten inte minskar lika mycket efter någon vecka. 

Jag håller med Feffep, strunta i vågen. Bättre då att ta fram måttbandet och mäta på några ställen, t ex midja och lår. 

motivering är ett stort problem för mig om jag inte är riktigt riktigt motiverad slutar det med att jag slutar. sen även fast jag vet att det inte går snabbt att det tar minst 8-12 månader att faktiskt gå ner mycket så tror jag ändå att det bara tar typ 1 månad, och en grej också som var en av anledningarna till att jag sluta första gången var att jag knappt hade gått nere något, första veckan gick jag ner runt 5.2kg o andra runt 0.2-0.4kg vilket gjorde mig irriterade + det att jag hade tröttnat på maten.

jag får intrycket att du inte lagar din egen mat.. du säger att du går i skolan så hur gammal är du egentligen?.. vad du sagt hittills verkar det rätt mycket som att du äter det som serveras dig, alternativt äter mackor (finn crisps), vilket rimmar bättre med en tonåring och att du då skulle ha "tröttnat" på maten redan efter en vecka.. riktigt så enahanda är ju inte maten om man kollar upp recept och lagar själv.. att däremot ta bort allt som inte är lchf från en serverad, "normal" mattalrik leder till väldigt få ingredienser och det kan jag förstå om det blir enformigt.

Många pratar om motivation här... nu vet jag att jag går off-topic, men jag måste få nämna en grej om det. 
Läste ett riktigt bra blogginlägg för ett tag sen i ämnet. Länkar till det. Hoppas inte diskussionen skenar iväg. 
Gör den det så får TS eller moderator säga åt oss. 

http://www.primalscienista.com/sjalvdiciplin-en-praktisk-guide/#comments

• Like 1

Många pratar om motivation här... nu vet jag att jag går off-topic, men jag måste få nämna en grej om det. 

Läste ett riktigt bra blogginlägg för ett tag sen i ämnet. Länkar till det. Hoppas inte diskussionen skenar iväg. 

Gör den det så får TS eller moderator säga åt oss. 

http://www.primalscienista.com/sjalvdiciplin-en-praktisk-guide/#comments

Klockrent och välbehövligt! Tack @rkbro

Den här är också jäkligt motiverande/disciplinerande (:P)

http://joelrunyon.com/two3/get-disciplined-not-motivated