Popular Post Stefan Ahlgren Posted June 7, 2014 Popular Post Share Posted June 7, 2014 7 juni 2014 Jag har kronisk inflammation i kroppen, ett förstadium till reumatism. Symtomen är värk i leder, främst fingrar och tår, ständigt trött och mår allmänt dåligt. Jag har ordinerats Metotrexat, fyra piller en gång i veckan, samt ett piller Folacin lördag och söndag för att motverka biverkningar. Jag har från början varit skeptisk till att svälja giftpiller. Jag har läst på en del och sett Kostdoktorn och Ann Fernholm föreläsa på TV. Och nu har jag tagit ett beslut.Från och med måndag 9 juni 2014 kommer pillerburkarna att vara stängda. Från och med nu är det slut på onödiga kolhydrater. Jag kommer att skriva i denna tråd hur det går. Peppning är enormt välkommet! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 7 juni 2014 Start med LCHF torsdag 5 jun. Sedan dess inget bröd, pasta, potatis eller ris. Inget godis eller kaffebröd. Måltider baserade på kött, sallad och olja, Nötter slinker ner, även någon bit mörk choklad. Jag kommer att sakna glass! Bakade bröd på pofiber, mandelmjöl och fiberhusk, gott och mättande. Svenska jordgubbar, premiär på ICA idag! Till detta en rejäl klick vispgrädde. Startvikt 93 kg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Jag har ingen egen erfarenhet av antiinflammatorisk kost men Johanna07 här på forumet är en fena på sånt och bloggen Fet hälsa av Mats Lindgren har säkert också nåt att ge. Lycka till, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Tack! Jag kollar upp detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 7 juni 2014 Start med LCHF torsdag 5 jun. Sedan dess inget bröd, pasta, potatis eller ris. Inget godis eller kaffebröd. Måltider baserade på kött, sallad och olja, Nötter slinker ner, även någon bit mörk choklad. Jag kommer att sakna glass! Bakade bröd på pofiber, mandelmjöl och fiberhusk, gott och mättande. Svenska jordgubbar, premiär på ICA i Östersund idag! Till detta en rejäl klick vispgrädde. Startvikt 93 kg. Ett tips är att försöka vara utan brödsubstitut. Svårt i början, men ta en PUMa i stället (Pålägg Utan Macka). En ostskiva med bregott och t ex salami och gurka på. Brödsubstitut gjorde det svärare för mej att vara utan kolisar Det beror i o f s hur känslig DU är 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Men brödsubstituten i sej ska väl inte vara skadliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Men brödsubstituten i sej ska väl inte vara skadliga? Även mandelmjöl mm inehåller en del kolisar så det beror på hur känslig DU är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Mandelmjöl 5 %, pofiber 12 %. Jämfört med mitt tidigare frossande i tekakor, mariekex och frukostflingor är det nog försumbart... Jag kommer inte att hålla strikt på dieten. Ett liv utan rödvin, mammas pastasås och en bit tårta ibland är inget liv för mej. Men det är klart, blir det inget resultat så får jag tänka om. Det verkar väldigt logiskt att det är kolhydraterna som måste minskas på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 7 juni 2014 Stefan Ahlgren i Östersund här. Jag har kronisk inflammation i kroppen, ett förstadium till reumatism. Symtomen är värk i leder, främst fingrar och tår, ständigt trött och mår allmänt dåligt. Jag har ordinerats Metotrexat, fyra piller en gång i veckan, samt ett piller Folacin lördag och söndag för att motverka biverkningar. Jag har från början varit skeptisk till att svälja giftpiller. Jag har läst på en del och sett Kostdoktorn och Ann Fernholm föreläsa på TV. Och nu har jag tagit ett beslut. Från och med måndag 9 juni 2014 kommer pillerburkarna att vara stängda. Från och med nu är det slut på onödiga kolhydrater. Jag kommer att skriva i denna tråd hur det går. Peppning är enormt välkommet! Bra beslut att gå in för en antiinflammatorisk kost istället för piller. Folacin är B-vitaminet folsyra, så just den pillerburken är nog helt ok: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Folacin/?ar=True 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Jag vet flera med autoimmuna sjukdomar som reagerar på mandelmjöl, har inget med mängden kolhydrater att göra, utan det verkar vara allergent. Kokosmjöl verkar vara ett säkrare mjöl. Det viktigaste är absolut nolltolerans vad det gäller spannmål. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Då borde man också vara allergisk mot mandelkärnor, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Jag har själv en reumatisk diagnos som jag har fått bukt med av LCHF. Johanna har rätt angående mandelmjölet, jag upplever nog att jag inte mår så bra av det, för mig funkar kokosmjölet bättre, de gånger jag vill ha ett brödsubstitut. Jag är väldigt försiktig med allt som jag känner triggar inflammationer i min kropp, även nötter och frön. Men man får inte glömma att vi alla är olika, och reagerar olika på olika födoämnen. man får prova sig fram Folsyran får man i kombination med Metotrexatet för att just det preparatet gör så att folsyran inte tas upp i tarmen, så ät inte folsyran om du inte äter Metotrexatet, för i så fall får du i dig på tok för mycket folsyra med en hiskelig klåda som följd. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Jag är precis som syster generellt känslig mot nötter och frön, men det verkar som mandelmjöl ger mycket större reaktioner. Har funderat på att det kanske är det är fettet i mandelmjöl som härsknar lätt men jag vet inte. Det verkar dock vara en ganska vanlig reaktion om man är lite mer "inflammatorisk" att mandelmjöl kan skapa problem. Du får testa dig fram. Det kan vara så att du även behöver utesluta annan mat, men liberal eller vanlig LCHF med strikt uteslutande av gluten är en väldigt bra början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Vad får ni för symtom av mandelmjölet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Vad får ni för symtom av mandelmjölet? Jag blir öm i lederna, och får ont i magen av mandelmjöl. Du skrev i det första inlägget att du äter rikligt med olja. Tänk på att vegetabiliska oljor är inflammationsgynnande. De som duger är Oliv och Raps, men även de är jag mycket försiktiga med. Jag mår bäst av kokosolja och smör. Äter ibland olivolja på sallader, men hettar ALDRIG upp olivolja 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Jag blir öm i lederna, och får ont i magen av mandelmjöl. Du skrev i det första inlägget att du äter rikligt med olja. Tänk på att vegetabiliska oljor är inflammationsgynnande. De som duger är Oliv och Raps, men även de är jag mycket försiktiga med. Jag mår bäst av kokosolja och smör. Äter ibland olivolja på sallader, men hettar ALDRIG upp olivolja Har du blivit öm i lederna eller fått ont i magen av olivolja eller på vilket sätt mår du bäst av kokosolja och smör? Hur är det ost och andra mjölkprodukter? Dom funkar inte för mig. Funkar det med kokos? Jag äter ju inte LCHF så det kanske inte är helt jämförbart men jag lite aningar om att dom livsmedel som funkar för er reumatiker också är bra för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Nötter innehåller mer lektiner/fytiner än spannmål [1] (se även tabellen jag klistrat in - mandlar kommer på plats fyra endast slaget av paranötter, kakaopulver samt havre). Dessa ämnen ger i sin tur läckande tarm [2] (vilket även vetets gliadin gör [3]). Läckande tarm är, tror man, orsaken till autoimmuna sjukdomar [4,5], dvs sjukdomar som reumatism, diabetes typ 1, MS, Hashimotos (dvs tyroidproblem), och många många andra. Att rekommendera nötter men utesluta bönor är alltså inte ett särskilt genomtänkt råd. Genom att blötlägga och även ta bort skalen (tydligen sitter de mesta av fytiner och lektiner i mandelns bruna skal) kan man få ner halterna av skadliga ämnen. Dessutom: läckande tarm och dålig tarmflora hör intimt samman. Det verkar alltså som att vi mår bra av de resistenta kolhydraterna från bönor och liknande eftersom de hjälper oss att få en frisk tarmflora, men att vi samtidigt, via tillagning, bör få ner halten av fytiner/lektiner i dessa livsmedel till ett minimum. [1] http://chriskresser.com/another-reason-you-shouldnt-go-nuts-on-nuts [2] http://www.marksdailyapple.com/lectins/#axzz3436NcSB3 [3] http://www.news-medical.net/news/20090908/Scientists-solve-the-mystery-of-zonulins-identity.aspx [4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22109896 [5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1115436/ PHYTIC ACID LEVELSIn milligrams per 100 grams of dry weight Brazil nuts 1719 Cocoa powder 1684-1796 Oat flakes 1174 Almond 1138 – 1400 Walnut 982 Peanut roasted 952 Brown rice 840-990 Peanut ungerminated 821 Lentils 779 Peanut germinated 610 Hazelnuts 648 – 1000 Wild rice flour 634 – 752.5 Yam meal 637 Refried beans 622 Corn tortillas 448 Coconut 357 Corn 367 Entire coconut meat 270 White flour 258 White flour tortillas 123 Polished rice 11.5 – 66 Strawberries 12 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Det är väl bara att konstatera, det finns INGENTING som är bra att äta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Det är väl bara att konstatera, det finns INGENTING som är bra att äta... Jodå, det finns massor som är bra att äta. man får testa sig fram Jag medicinerade som sagt med Metotrexate, Cortison och även tidvis med antimalariamedicin för min reumatism. efter ca ett halvt år på LCHF så var jag medicinfri, och jag säger inte att alla med reumatism blir hjälpta av LCHF, men det kan aldrig göra inflammationerna sämre. Men det gäller att prova sig fram, nu är du så tuff att du börjar med att kasta medicinerna innan du fått kostens fördelar och då gäller det kanske att även vara lite tuff med kosten. Men som sagt, det inte jag tål, kanske du tål och vice versa Kör som du har tänkt, men hav tålamod, det tar ett tag för kroppen att läka inflammationer, var än de sitter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Jodå, det finns massor som är bra att äta. man får testa sig fram Jag medicinerade som sagt med Metotrexate, Cortison och även tidvis med antimalariamedicin för min reumatism. efter ca ett halvt år på LCHF så var jag medicinfri, och jag säger inte att alla med reumatism blir hjälpta av LCHF, men det kan aldrig göra inflammationerna sämre. Men det gäller att prova sig fram, nu är du så tuff att du börjar med att kasta medicinerna innan du fått kostens fördelar och då gäller det kanske att även vara lite tuff med kosten. Men som sagt, det inte jag tål, kanske du tål och vice versa Kör som du har tänkt, men hav tålamod, det tar ett tag för kroppen att läka inflammationer, var än de sitter. Såg du min fråga till dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Har du blivit öm i lederna eller fått ont i magen av olivolja eller på vilket sätt mår du bäst av kokosolja och smör? Hur är det ost och andra mjölkprodukter? Dom funkar inte för mig. Funkar det med kokos? Jag äter ju inte LCHF så det kanske inte är helt jämförbart men jag lite aningar om att dom livsmedel som funkar för er reumatiker också är bra för mig. Svårt att förklara varför jag föredrar smör och kokosolja, då det är en känsla, inget mätbart, men det känns som dessa fetter "bäddar" in både mage och leder, oliv och rapsolja känns mer "taggigt". Hårdost funkar utmärkt, men ostar typ Brie, Kvibille osv, får jag vara mer försiktig med då magen "ballar" ur av dessa. Övriga mjölkprodukter äter jag inte, (förutom grädde som funkar bra) då jag inte har något större behov eller sug efter vare sig mjölk, fil, yoghurt eller keso. Kokos i alla former funkar också utmärkt, där kokosoljan har en plats som "listetta" bland alla livsmedel. Om du anser att mat som passar reumatiker även passar dig så ska du skicka allt vad det heter av spannmål, potatis, baljväxter och fleromättade oljor på soptippen bums, då de alla driver på inflammationer i kroppen. Men det är vad JAG upplever, andra reumatiker kanske upplever annorlunda 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Det Jodå, det finns massor som är bra att äta. man får testa sig fram Jag medicinerade som sagt med Metotrexate, Cortison och även tidvis med antimalariamedicin för min reumatism. efter ca ett halvt år på LCHF så var jag medicinfri, och jag säger inte att alla med reumatism blir hjälpta av LCHF, men det kan aldrig göra inflammationerna sämre. Men det gäller att prova sig fram, nu är du så tuff att du börjar med att kasta medicinerna innan du fått kostens fördelar och då gäller det kanske att även vara lite tuff med kosten. Men som sagt, det inte jag tål, kanske du tål och vice versa Kör som du har tänkt, men hav tålamod, det tar ett tag för kroppen att läka inflammationer, var än de sitter. Det kanske inte är tufft utan bara korkat att sluta med medicinerna sådär tvärt? Kanske borde man äta bra och stoppa i sej pillren parallellt, och kanske trappa ner på medicinen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Det Det kanske inte är tufft utan bara korkat att sluta med medicinerna sådär tvärt? Kanske borde man äta bra och stoppa i sej pillren parallellt, och kanske trappa ner på medicinen? Om du redan har ätit medicinerna ett tag? så kan det kanske vara vettigt att äta LCHF några veckor innan du sätter ut dem. Risken är annars att du får mer ont och du kanske tror att kosten inte hjälper. Har du inte börjat med medicinerna än, så är det bara att köra på med kosten och ge den lite tid, för tid behövs det, för kroppen att läka. Jag vill även förorda kokosolja (3-5 matskedar) per dag, då den är antiinflammatorisk och hjälper till i läkningsprocessen. Men börja lungt med den, då magen annars kan "sparka bakut". Edit: Nu ser jag att du skriver "sluta tvärt" med medicinerna, ja det kan vara lite "chockerande" för kroppen. Men...kom också ihåg att det tar några veckor för Metotrexat att gå ur kroppen och sluta fungera, precis som det tog några veckor för den att börja fungera och ge lindring då du började att äta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Ingen av er som överväger att gå mejerifritt för att minska inflammationer och ledbesvär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Ingen av er som överväger att gå mejerifritt för att minska inflammationer och ledbesvär? Inga kolhydrater, inga mjölkprodukter, absolut ingen spannmål, helst inte vegetabilisk olja, inga baljväxter, ingen frukt och inga nötter. Ska resten av mitt liv bestå av att endast gnaga på fläskkotletter? Men vänta nu, fläskkött är visst också dåligt av någon anledning. Vad finns det kvar? Finnd det något livsmedel som är erkänt bra som inflammationsdämpare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Ingen av er som överväger att gå mejerifritt för att minska inflammationer och ledbesvär? Jag är helt mejerifri, utom att jag äter smör. Steker jag själv använder jag dock kokosolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Inga kolhydrater, inga mjölkprodukter, absolut ingen spannmål, helst inte vegetabilisk olja, inga baljväxter, ingen frukt och inga nötter. Ska resten av mitt liv bestå av att endast gnaga på fläskkotletter? Men vänta nu, fläskkött är visst också dåligt av någon anledning. Vad finns det kvar? Finnd det något livsmedel som är erkänt bra som inflammationsdämpare? Kött, fisk, ägg. Grönsaker i alla dess former. Det blir även bär då och då. Kanske även nötter fungerar för dig? Lite frukt då och då är ok, bara du inte äter 5 om dagen för det kan bidra till inflammationen. Du kan äta en mer liberalare LCHF om du vill (30-50 gr kh) bara du är strikt med gluten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Stefan, jag tycker att du ska börja som du tänkt dig,fortsätt och medicinera, om allt känns bra dra ner på medicineringen helst i samråd med läkare, om det inte känns bra kan det väl vara värt att strikta till det enligt de råd du fått här? själv åt jag mycket brödsubstitut i början av min LCHF-karriär ;-) nu har jag nästan slutat med det...man förlorar en del av suget efter bröd efter ett tag...men visst unnar jag mig en croissant till en hotellfrukost. :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Det är väl bara att konstatera, det finns INGENTING som är bra att äta... Det är många som drar den slutsatsen. Alternativet, dvs att sluta äta, är dock värre. Intressant nog kan man ofta se att många livsmedel innehåller både något "dåligt" i meningen att det i överskott kan vara skadligt, och något som gör att det dåliga neutraliseras. Exempel 1: Frukt innehåller fruktos och glukos, men fibrerna gör att vi absorberar sockerarterna tillräckligt långsamt för att klara av dem (se Lustigs föreläsningar). Denna balans förstörs om man gör juice av frukten. Exempel 2: Bönor/nötter/linser/frön innehåller lektiner/fytiner som ger läckande tarm. Men de innehåller även resistent stärkelse som stärker tarmens skydd i form av bakterieflora. Men hjälp av traditionella tillredningstekniker som blötläggning, fermentering, malning kan man få bort en hel del av lektinerna och fytinerna. (se Weston A. Price kostråd http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/dietary-guidelines/) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Skulle också råda dig att börja med att lägga om kosten och sedan trappat ut medicinering när du märker effekterna. Medicinerna är inte bara av ondo och är det rematoid artrit du har så är det viktigt att se till att sjukdomen inte börjar bryta ner och permanent förstöra dina leder. Felställningar i händer och fötter är inte särskilt roligt, särskilt händerna är väldigt handikappande (talar av erfarenhet tyvärr även om mina problem inte är permanent skada på lederna utan "bara" beror på inflammationer i senor och senskidor). Min farfar kunde få sin RA i remission under många år genom att äta glutenfri vegankost. Var enda alternativet för honom, han hade haft TBC och kunde därför inte medicineras med annat än väldigt låga doser kortison och absolut inget som kunde sänka immunförsvaret. Vegetariskt och vegankost är det många reumatiker som får positiva resultat av också, utöver lågkolhydratkost. Nu är det som att svära på det detta forum bara att nämna något sådant i annat än negativa ordalag men jag tycker det är intressant att olika strategier kan ge liknande effekt på reumatiker. Jag får positiva effekter både av vegetariskt och lågkolhydrat, tyvärr inte hela vägen till frisk. Men värken skruvas ner ett antal snäpp och är inte så intensiv, inte att förakta! Önskar dig all lycka till att få ordning på kroppen och var inte rädd att ändra och prova dig fram till vad som fungerar för dig och din kropp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Glutenfritt är väldigt viktigt vid autoimmuna sjukdomar. Mycket grönsaker betyder vanligtvis ett högre näringsinnehåll och jag tror det är därför vegan/vegetariska koster är så framgångsrika. Kombinera det med högkvalitativa animaliska proteiner och bra fetter så får du en superkombo! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Min inflammation i fingrarna har tagit ett jättekliv till det bättre på en vecka när jag varit bortrest, och ingen värk i knäna alls. Har varit glutenfri sedan december, i stort sett utan mjölk i några månader och fick jag skärpa mig vad gäller nötter nu. Att må så här bra är verkligen värt besväret att utesluta vissa livsmedel. Det finns så mkt annat gott att äta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Ni som förordar kokosmjöl, går det att byta mandelmjölet rakt av mot kokosmjöl i recepten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Ni som förordar kokosmjöl, går det att byta mandelmjölet rakt av mot kokosmjöl i recepten? Nej blir inet bra Mariannes LCHF mat o bak har en lista på mägnden när du vill byta mjölsorter met varandra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Jag brukar ta 2/3-delar av kokosmjölet, då jag byter ut det mot mandelmjöl. Så om receptet säger 3 dl Mandelmjöl, så tar jag 2 dl kokosmjöl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Jag brukar ta 2/3-delar av kokosmjölet, då jag byter ut det mot mandelmjöl. Så om receptet säger 3 dl Mandelmjöl, så tar jag 2 dl kokosmjöl Men du behåller inte en dl mandelmjöl då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marran V Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Hej! Intressant tråd detta. Min anhöriga äter vetefritt sedan 7 månader. Hon har även testat lchf och blev faktiskt helt bra i lederna (efter ca 8 veckor) så egentligen hade det nog varit bättre att hålla fast vid det men det kan ju vara lite svårt man reser och inte alltid har tillgång till eget kök. Nu är det vetefritt som gäller (egentligen glutenfritt). Om hon råkar få i dig vete så känner hon av det nästa dag. Dock funderar jag på om hon skulle utesluta något mer då hon inte är helt bra på denna kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Hej! Intressant tråd detta. Min anhöriga äter vetefritt sedan 7 månader. Hon har även testat lchf och blev faktiskt helt bra i lederna (efter ca 8 veckor) så egentligen hade det nog varit bättre att hålla fast vid det men det kan ju vara lite svårt man reser och inte alltid har tillgång till eget kök. Nu är det vetefritt som gäller (egentligen glutenfritt). Om hon råkar få i dig vete så känner hon av det nästa dag. Dock funderar jag på om hon skulle utesluta något mer då hon inte är helt bra på denna kost. Saker som kan förvärra hennes värk kan vara 1) Andra spannmål (ris, majs, havre etc) 2) Mjölkprodukter 3) Soja Lite mindre vanligt är ägg, nötter och nattskatteväxter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Men du behåller inte en dl mandelmjöl då? Nej, jag behåller inte något mandelmjöl. Kokosmjölet har den egenskapen att det "sväller" mycket, så det må vara ganska dyrt men det är i gengäld "drygt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Hej! Intressant tråd detta. Min anhöriga äter vetefritt sedan 7 månader. Hon har även testat lchf och blev faktiskt helt bra i lederna (efter ca 8 veckor) så egentligen hade det nog varit bättre att hålla fast vid det men det kan ju vara lite svårt man reser och inte alltid har tillgång till eget kök. Nu är det vetefritt som gäller (egentligen glutenfritt). Om hon råkar få i dig vete så känner hon av det nästa dag. Dock funderar jag på om hon skulle utesluta något mer då hon inte är helt bra på denna kost. om hon blev helt bra av LCHF, ska hon förstås fortsätta med det. Det är inte speciellt svårt att äta LCHF när man reser...låter som en dålig undanflykt. det vettiga skulle väl vara att gå tillbaka till LCHF och om lederna då blir bra igen, succesivt testa om man klarar att äta saker man helst inte vill avstå ifrån. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Stefan Ahlgren Posted July 14, 2014 Author Popular Post Share Posted July 14, 2014 Nu är jag tillbaka efter en tid av inaktivitet. Tack för alla inlägg och svar. Lite om dagsläget. Min startvikt i början av juni var 93 kg. Jag hade ständig ledvärk och var ofta trött och mådde allmänt dåligt. Käkade ofta Ipren för värken. Jag skrev i början att jag skulle sluta tvärt med medicinerna, men jag sansade mej och gjorde inte det. Jag övertalade min reumatikerläkare att ge mej en liten kortisoninjektion. Jag har fått sådana vid två tillfällen tidigare, och de har gjort mej besvärsfri under två till tre veckor. Denna gång var jag besvärsfri i fem veckor. Ledvärken är nu tillbaka, men i mindre omfattning än tidigare. Framför allt tror jag mej märka att nötter ger mer värk. Jag har käkat massor med nötter under juli, men slutat nu. Värken är betydligt mindre. Vikten i morse var 86,6 kg, en minskning med 6,5 kg på mindre än två månader. Känns bra! Tröttheten är inte lika påtaglig som innan. Någon period av "allmänt må dåligt" har jag inte märkt av. Inte en Ipren har det blivit sedan jag började med LCHF. Min tolkning är att kosten gör stor nytta. Och då är jag ändå inte strikt på något sätt. Jag äter mycket bär till den turkiska yoghurten varje dag. En hel del melon har det blivit i sommar. Lite vin slinker ner. När sambons moster bakat en sockerkaka kunder jag av hänsyn till den gamla damen inte vägra att ta en bit... Men det blir inget bröd i övrigt, ingen potatis, ingen pasta, inge frukostflingor och inget öl. Basen i födan är kalvsylta med rödbetor, ägg, ost, grönsaker (mycket squash), kött, fisk och kyckling i olika former. Baccon till omeletten. Turkisk yoghurt med bär. Varma grönsaker blir blomkål, broccoli och gröna bönor. Kalvsyltan är en gammaldags variant utan tillsatser från Ramsele Chark. Olivolja till salladen, smör vid stekning. Det finns många bra recept i Björn Ferrys bok om LCHF-kost. Så det känns rätt bra detta! När jag dessutom sänkt mitt golfhandicap två gånger under den senaste veckan, vad mer kan man begära? //Stefan 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Ahlgren Posted August 3, 2014 Author Share Posted August 3, 2014 Uppdatering. Under lördag 2 augusti upplevde jag ett "återfall". Värk i lederna igen, till skillnad från det lätta pirrandet som funnits där sedan kortisonet slutade värka. Allmäntillståndet riktigt dåligt, som jag konstant upplevde i våras innan jag började med LCHF. Jag tänkte, "Fasen, är allt förgäves?" Fick ta två Ipren under eftermiddagen. Men efter en natts god sömn var besvären borta! Full fart igen på söndagsmorgonen, inga besvär mer än de jag haft under LCHF-tiden. Jag försöker hitta något som kan ha triggat igång mitt återfall. Det enda jag kan komma på är att jag drack två glas fylligt rödvin på fredagskvällen. Det vore sorgligt, men inte outhärdligt, om rödvin skulle vara dåligt för mej. //Stefan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Uppdatering. Under lördag 2 augusti upplevde jag ett "återfall". Värk i lederna igen, till skillnad från det lätta pirrandet som funnits där sedan kortisonet slutade värka. Allmäntillståndet riktigt dåligt, som jag konstant upplevde i våras innan jag började med LCHF. Jag tänkte, "Fasen, är allt förgäves?" Fick ta två Ipren under eftermiddagen. Men efter en natts god sömn var besvären borta! Full fart igen på söndagsmorgonen, inga besvär mer än de jag haft under LCHF-tiden. Jag försöker hitta något som kan ha triggat igång mitt återfall. Det enda jag kan komma på är att jag drack två glas fylligt rödvin på fredagskvällen. Det vore sorgligt, men inte outhärdligt, om rödvin skulle vara dåligt för mej. //Stefan Prova ekologiskt vin, kan funka bättre. Jag blir också ofta sämre av vin, jag tror det är alla tillsatser de har i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts