Jump to content

Hur många måltider per dag?

Recommended Posts

Ja. Som frågan lyder...

Jag har ätit lchf i 4 år nu och jag mår väldigt bra av det. Men en sak som jag alltid har funderat på är hur ofta man egentligen ska äta per dag. Jag är typ alltid sugen på mat, men inte direkt hungrig. Just nu äter jag lunch vid typ 12 som första målet på dagen och sedan middag ca kl 19 och efter det äter jag inget mer. Och jovisst, lite hungrig framåt 21 är jag, men går och lägger mig då istället. Jag vill gå ner lite i vikt så min fråga är, är mitt ätande bra eller dåligt i avseende på viktnedgång? Ska jag försöka äta mindre och fler gånger per dag, eller är det bara trams? Ligger på ett dagligt energiintag på ca 1400 kcal per dag ovh detta når jag varje dag, utan problem tack vare mitt kokosfettee till lunch och smör till köttbiten på middagen.

Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Maria

Om du inte är hungrig ska du inte äta så länge du får i dej vad kroppen behöver. Att skilja på hunger och sug är lättare om du föreställer dej ett kokt ägg. Känns det lockande är du hungrig, skulle det hellre vara nåt annat du vill ha är det sug.

Det är bara kolisätare som behöver äta var tredje timme för att ha jämt blodsocker.

Jag tycker 1400 kcal låter väldigt lite?

• Like 2

Jag tycker också att 1400 kcal är väldigt lite, det är nog därför du känner dig hungrig framåt kvällen. Risken är att din kropp går på sparlåga med ett så lågt energiintag, dvs att den drar ned på en del funktioner för att över huvud taget kunna fungera, med påföljd att den bränner muskelmassa i stället för fett.

• Like 2

Stoscha. Jag har haft problem med frosseri och hetsätning hela mitt liv så jag har lite svårt att skilja mellan hunger och sug. Därför kör jag periodisk fasta, för att försöka minska den där panikhungern som jag får. Jag ska tänka på det där med ägget nästa gång såna känslor kryper sig på, tack =)

Jag har räknat ut genom olika hemsidor och appar och då hamnar jag alltid på ca 1400 kcal som mitt basala energiintag. Jag vill ju gå ner i vikt. Men hur mycket högre tycker ni jag borde ligga på? Jag gör inte av med så mycket energi, tränar i princip inget.

• Like 1

Om man äter för lite går man inte heller i vikt. Då tror kroppen att det är oår och sparar på vartenda gram. Hur mycket kcal behöver du för att "gå runt"? Tänk om du skulle ge kroppen den mängden med BRA mat en månad så den fattar att svältperioden är över, och sedan dra ner lite grann, t ex genom periodisk fasta, som för min egen del har fungerat strålande.

• Like 2

Jodå det vet jag =) men jag har så lätt att äta för mycket så det är lite svårt att veta vart man ska ligga liksom. Men skulle kunna försöka höja lite, kanske ca 1500 per dag och se om hungern lugnar sig lite. Men är ändå ingen hemsk hunger, bara litet sug i magen liksom, så jag tycker inte det är så farligt ändå. Jag står ju ut =) tycker det är lite svårt att veta vad jag ska äta. Vill inte äta för mycket protein och samtidigt försöka komma upp i en bra fettmängd, äter inga mejerier.

Jag har räknat ut genom olika hemsidor och appar och då hamnar jag alltid på ca 1400 kcal som mitt basala energiintag. Jag vill ju gå ner i vikt. Men hur mycket högre tycker ni jag borde ligga på? Jag gör inte av med så mycket energi, tränar i princip inget.

När jag startade min viktresa två år sedan, beräknade jag behovet av kalorier utifrån min framtida målvikt och bestämde mig att äta efter det direkt från starten. Jag var både hungrig och sugen på det mesta i borjan och i stort sett av samma orsaker som dig. Men LCHF som diet med mycket fett, höll mina "magkänslor" i schack. Blev jag sugen, drack jag prompt mitt fett-té och snart hade anfallet gått över. Daglig periodisk fasta hjälpte också... precis som i ditt fall. Numera har jag passerat mina mål och äter efter samma mängd mat fortfarande. Hjärnan och magen har anpassat sig och suget är puts väck. Dock fungerar hungerskänslorna fortfarande dåligt, så jag äter vid fasta tidpunkter för att slippa bli hungrig. Jag skulle tro att just det håller mig ifrån de gamla hetsätartakterna.    

• Like 5