Jump to content

Dansk studie: Grisar på fet diet mer sociala

LasseL
 Share

Recommended Posts

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dansk-studie-grisar-pa-fet-diet-mer-sociala/

"A high-fat diet changes social behaviour, reveals new study. This should be considered when advising the public on nutrition, say researchers."

http://sciencenordic.com/fat-makes-pigs-more-social-and-less-aggressive

Det har jag ju vetat länge. Vi högfettare och lågkollisare är trevliga och sociala till skillnad från de där andra. 

Nöff nöff   ;)  

• Like 1

Ja, nog blir i alla fall jag mindre aggressiv och mer social när inte blodsockret tar mig med på en ständig berg-och-dalbana-tur.

(Om det sedan tyder på att grisar och människor fungerar ganska lika i vissa avseenden eller på att jag är svinaktig, det får någon annan avgöra.  ;) )

• Like 2

Håller inte med dig om att det är irrelevant! Det är i högsta grad relevant när man har lågt blodsocker - blev arg som ett bi för ingenting förut. Min familj hävdar bestämt att jag är mycket mer balanserad med lågkolhydratskost/ lchf och jagkänner själv stor skillnad.

• Like 2

Det här gör mig inte ett dugg förvånad att dom har kommit fram till ett sådant här resultat. Jag som t.o.m. lider av social fobi, som visserligen har blivit en aning bättre med åren av andra orsaker innan jag började med LCHF, så märker jag helt klart ytterligare en förbättring när jag håller mig till kosten.

Att jag blir en aning mer socialt utåtriktad än vanligt och att jag pratar mer med folk i min omgivning. Inte så att jag plötsligt blir supersocial, jag kan fortfarande ha vissa problem i vissa situaitoner och jag ska inte säga att det uträttar mirakel, och att det givetvis är andra saker som spelar in också, men jag upplever helt klart att det lindrar en aning så länge jag håller mig till kosten. Allmäntillståndet överhuvudtaget är bättre på LCHF och jag upplever min vardag som mer stabil.

Men så fort jag frångår kosten och börjar slarva, äter mer socker, kolhydrater och skräpmat, så kan problemen komma smygandes igen. Att jag blir mer inåtvänd och tillbakadragen och håller mig betydligt mer i bakgrunden när andra människor sitter och samtalar. Överhuvudtaget blir allmäntillståndet sämre, att jag känner av min ångest och blir deprimerad o.s.v.

• Like 1

• 3 weeks later...