mammamu Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Jag började äta LCHF för ca 5 år sedan. Gick ner ca 13 kilo, min man lika mycket. Nu de senaste 3,5 åren har jag bara ätit LCHF sporadiskt... Nu har jag gått upp alla 13 kilona plus några till! Hjälp mig snälla med motivation, jag är desperat, ena veckan är det soppor, andra veckan viktväktarna, tredje ingenting... Har ni några tips hur jag ska hitta tillbaka till mitt LCHF-liv igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Mitt förslag är att "vända på steken". istället för att stirra på vikten och på det yttre, koncentrerar du dig på det inre. Dvs. måendet, hälsan och den oändliga orken. Det borde vara motivation till att hitta tillbaka. Du kommer orka göra allt som du drömt om och på köpet får du viktnedgång... kanske. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Vad i är det som är så lockande med det du äter (som inte är LCHF) som gör att det känns viktigare än det du uppnår med LCHF? Skulle vara intressant att höra din egen reflektion kring detta . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammamu Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Tack Limp, för dina tankar. Jag tror att du har en poäng i ditt svar till mig. Det kan vara så att jag enbart har fokuserat på vikten, och inte sett till det inre. Jag kommer att återkomma till dig när det gått några veckor.. Tack än en gång! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammamu Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Stammis, det vet jag inte riktigt. Det tål att fundera på och det kommer jag att göra. Det du skrev får mig att tänka lite djupare när det gäller "allt jag får försaka" för allt bra jag uppnår med LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jag tror också det är bra att inte se viktnedgången som ett projekt där man snabbt vill ha resultat. För långsiktig viktstabilitet så är ju motion ett viktigt inslag och att man kanske ser över sina vanor. Att hitta en långsiktig kost och motionsstrategi är ju viktigt. Att periodvis använda olika "metoder" för att få bort oönskade kilon är nog dömt att misslyckas. När man bantar tycker man att 1 hg i veckan är ganska lite men om man går upp 1 hg i veckan så blir det väldigt mycket med tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jag har en invändning om motionens behov ! För att behålla sin vikt, är inte motion nödvändigt alls för oss lågkolhydratare, enligt min egen erfarenhet. Man motionerar i helt annat syfte och vill man inte det, som t.ex undertecknat, låter man bli. Vikten håller sig stabil genom kosten ändå. Det ökande orket gör att man håller sig i gång mer än innan som sockerätare och därmed får kroppen det vad kroppen behöver. Motion är egentligen bara ett västerländskt hype p.g.a det massiva sockerätandet. Åter man rätt, behövs det inte för viktens skull. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammamu Posted June 9, 2014 Author Share Posted June 9, 2014 Jag tror personligen att jag är/har varit ute efter quickfix. Då blir resultatet att jag hoppar från det ena till det andra. Men jag ska försöka att inte bry mig om vikten utan fokusera på hur mycket bättre jag mår i kroppen med LCHF. En utmaning efter att ha stirrat mig blind på kilo under 30 år! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jag har en invändning om motionens behov ! För att behålla sin vikt, är inte motion nödvändigt alls för oss lågkolhydratare, enligt min egen erfarenhet. Man motionerar i helt annat syfte och vill man inte det, som t.ex undertecknat, låter man bli. Vikten håller sig stabil genom kosten ändå. Det ökande orket gör att man håller sig i gång mer än innan som sockerätare och därmed får kroppen det vad kroppen behöver. Motion är egentligen bara ett västerländskt hype p.g.a det massiva sockerätandet. Åter man rätt, behövs det inte för viktens skull. Nu har ju inte mammamu berättat att hon vill äta LCHF resten av sitt liv och hur man än vänder och vrider på det så är risken att gå upp i vikt väldigt mycket mindre om man är fysiskt aktiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Nu har ju inte mammamu berättat att hon vill äta LCHF resten av sitt liv... Det har hon iofs inte gjort men det bör man ju utgå ifråń om man kommit till det här forumet och läst ett tag. Men för att ändå stämma i bäcken, all viktminskning som handlar om att nå en "normalvikt" eller "idealvikt" utgår från att skapa en fungerande ätmodell, till innehåll såväl som vad gäller måltidsfrekvens och allmänt välmående. ...och hur man än vänder och vrider på det så är risken att gå upp i vikt väldigt mycket mindre om man är fysiskt aktiv.Nja. Fysisk aktivitet kan i bästa fall leda till ökad muskelmassa, bättre bränslepartitionering och följdriktigt enligt nyssnämnda högre förbränning. Men A och O är kosten. Får man inte den på banan så är det bakvänt att lägga krut på fysisk aktivitet. Behovet av ökad förbränning ökar för övrigt ju lägre förbränning man har. En liten, äldre, stillasittande kvinna har naturligtvis inte så mycket marginal för sitt ätande vilket gör att en ökad förbränning kan ge en liten positiv bonus jämfört med annars. Problemet är dock bara att många förväntar sig större effekt än vad de upplever att de får av detta. När den fysiska aktiviteten börjar likna riktig träning så kan dock effekten bli klart större. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 När min arbetsplats flyttade så jag var tvungen att ta bilen till jobbet istället för att åka buss så gick jag upp 3 kg på två månader. Jag ändrade inte på något annat och jag hade inte speciellt långt till bussen. 1,5 kg per månad är 18 kg per år så även om man går upp mindre än jag gjorde så blir det många kilon i längden. Även om kosten är A och O så är den fysiska aktiviteten också viktig och förbrukar man 50 % mer energi utan att bli hungrigare så påverkar det självklart risken för viktuppgång. Jag upplever för egen del att jag blir både hungrigare och mer sugen på onyttigheter om jag rör mig för lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 När min arbetsplats flyttade så jag var tvungen att ta bilen till jobbet istället för att åka buss så gick jag upp 3 kg på två månader. Jag ändrade inte på något annat och jag hade inte speciellt långt till bussen. 1,5 kg per månad är 18 kg per år så även om man går upp mindre än jag gjorde så blir det många kilon i längden. Även om kosten är A och O så är den fysiska aktiviteten också viktig och förbrukar man 50 % mer energi utan att bli hungrigare så påverkar det självklart risken för viktuppgång. Jag upplever för egen del att jag blir både hungrigare och mer sugen på onyttigheter om jag rör mig för lite. Men du äter inte LCHF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Men du äter inte LCHF Blir man mer hungrig och sugen om man är fysiskt aktiv när man äter LCHF eller vad menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Blir man mer hungrig och sugen om man är fysiskt aktiv när man äter LCHF eller vad menar du? På gränsen till en halmgubbe där MKJ. Du skrev så här: "Jag upplever för egen del att jag blir både hungrigare och mer sugen på onyttigheter om jag rör mig för lite." Uttryckt annorlunda, DU blir mer hungrig och mer sugen på onyttigheter om DU rör dig för lite. DU äter inte lågkolhydratkost. För vad är det sannolikt för faktorer med i bilden här som gör att DU får ökat sug om du rör dig för lite? Tja, sannolikt så får du lite fart på din bränslepartitionering när du är mer fysiskt aktiv och den leder i bästa fall till precis den typen av effekter. I synnerhet för någon som äter blandkost vill säga. Det här är även en anledning till att fitnesstävlande har kardiopass. Det handlar alltså inte enbart om att öka förbränningen medelst ökad aktivitet utan att få till en mer optimal bränslepartitionering som hormonellt ger den typen av effekter och således även bättre mättnad/minskad hunger. Så vad Margareta påpekade ovan rör således det faktum att lågkolhydratkost mer än någon annan kosthållning stimulerar just bränslepartioneringen vilket leder till den mättnadsupplevelse många får på lågkolhydratkost. Ett klokt påpekande med andra ord! Fast det blir ju förstås knepigt att förstå när man "halmgubbar"... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jag skulle tro att som blandkostare, är man mer eller mindre tvungen att "springa" för att hålla vikten under kontroll. Men... när man sedan en dag av någon anledning inte längre kan "springa", lär vikten gå upp ! Men man kan ju alltid bli en lågkolhydratare, om så sker. Bättre sent än aldrig 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 På gränsen till en halmgubbe där MKJ. Du skrev så här: "Jag upplever för egen del att jag blir både hungrigare och mer sugen på onyttigheter om jag rör mig för lite." Uttryckt annorlunda, DU blir mer hungrig och mer sugen på onyttigheter om DU rör dig för lite. DU äter inte lågkolhydratkost. För vad är det sannolikt för faktorer med i bilden här som gör att DU får ökat sug om du rör dig för lite? Tja, sannolikt så får du lite fart på din bränslepartitionering när du är mer fysiskt aktiv och den leder i bästa fall till precis den typen av effekter. I synnerhet för någon som äter blandkost vill säga. Det här är även en anledning till att fitnesstävlande har kardiopass. Det handlar alltså inte enbart om att öka förbränningen medelst ökad aktivitet utan att få till en mer optimal bränslepartitionering som hormonellt ger den typen av effekter och således även bättre mättnad/minskad hunger. Så vad Margareta påpekade ovan rör således det faktum att lågkolhydratkost mer än någon annan kosthållning stimulerar just bränslepartioneringen vilket leder till den mättnadsupplevelse många får på lågkolhydratkost. Ett klokt påpekande med andra ord! Fast det blir ju förstås knepigt att förstå när man "halmgubbar"... O´key jag skall försöka vara lite tydligare. Om en person äter 2000 kcal per dygn och gör av med 2000 kcal per dygn och är viktstabil. Om den personen ökar sin fysiska aktivitet till 4000 kcal per dygn men äter LCHF, händer det då ingenting med vikten? När det gäller annan kost kan man äta mer utan att gå upp i vikt om man är mer fysiskt aktiv. Det jag skrev inledningsvis var ju att motion gör det lättare att inte gå upp i vikt. Det skall bli väldigt intressant att få höra om trådskaparen har för avsikt att äta LCHF resten av livet som du och några till tar för givet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jag skulle tro att som blandkostare, är man mer eller mindre tvungen att "springa" för att hålla vikten under kontroll. Men... när man sedan en dag av någon anledning inte längre kan "springa", lär vikten gå upp ! Men man kan ju alltid bli en lågkolhydratare, om så sker. Bättre sent än aldrig Jag har i och för sig inte nämnt springa. Det finns ju dom som promenerar också eller cyklar eller något annat. Om man rör sig för lite så kanske risken att få gikt ökar t ex. Skulle man åka på en hjärtinfarkt så klarar man det mycket bättre om man har ett tränat hjärta. När man blir gammal ramlar man lättare och blir lättare hjälplös om man är i dålig fysisk kondition. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jovisst, men det du listar har väl inget med viktkontroll att göra ? Man behöver inte motionera, dvs "springa" som jag skev inom fnuttar, för att hålla vikten. Motionera gör man av andra orsaker ! Sedan behöver vi komma också ihåg att motion behöver inte vara synonymt med god hälsa eller omotion med med dålig fysisk kondition. Många har förstört kroppen sin på jakt efter fysisk hälsa och många har levt länge utan motion. Det finns också otaliga sätt sätt att aktivera sig. Det viktiga är att utrymmet mellan öronen mår bra. Då lever man livet och kan njuta av det oavsett dess längd. Hur man sedan åstadkommer det tillståndet, är ju liksom mer eller mindre egalt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Intressant det som kommer upp i diskussionen här. När jag åt blandkost blev jag också alltid hungrig efter fysisk aktivitet, även vid tankearbete faktiskt. Nu med lågkolhydratkost funkar det verkligen, så som några av er beskriver, helt annorlunda. Trots att jag är mycket mer aktiv nu under dagarna än innan är jag sällan hungrig. Min träning eller dagliga aktivitet ökar aldrig min lust att äta "onyttigheter" så som innan. Jag tränar ofta på fastande mage och är sällan hungrig efter ett pass. En av de många vinsterna med denna kost! Men den effekten kom inte direkt vid kostomläggningen utan efter en omställningsperiod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Medan jag åt blandkost gick jag sakta men säkert upp i vikt även när jag motionerade som bara den, men nu på LCHF kan jag pressa vikten genom intensiv motion. Något fungerar helt annorlunda numera. Förmodligen har det med mättnadssignalering att göra, den funkar nu men inte då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Jag började äta LCHF för ca 5 år sedan. Gick ner ca 13 kilo, min man lika mycket. Nu de senaste 3,5 åren har jag bara ätit LCHF sporadiskt... Nu har jag gått upp alla 13 kilona plus några till! Hjälp mig snälla med motivation, jag är desperat, ena veckan är det soppor, andra veckan viktväktarna, tredje ingenting... Har ni några tips hur jag ska hitta tillbaka till mitt LCHF-liv igen? Din tråd blev visst ockuperad av en diskussion om motion. Att jag nämnde motion och en del annat i inlägg 6 var tänkt som en hjälp att hitta en långsiktigt hållbar strategi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 O´key jag skall försöka vara lite tydligare. Om en person äter 2000 kcal per dygn och gör av med 2000 kcal per dygn och är viktstabil. Om den personen ökar sin fysiska aktivitet till 4000 kcal per dygn men äter LCHF, händer det då ingenting med vikten? Sedan när blev "tydlligare" ekvivalent med "nu börjar vi prata om något helt annat"? På vilket endaste sätt har detta nya diskussionsfokus något att göra med det Margareta och jag besvarade? När det gäller annan kost kan man äta mer utan att gå upp i vikt om man är mer fysiskt aktiv. Igen, det här är något nytt du för upp på diskussionsagendan. Känns inte helt trådkompatibelt tycker jag. I övrigt, du behöver inte spela dum och det gäller i synnerhet vad gäller ett ämne som jag personligen drev rätt hårt i begynnelsen här på forumet, dvs vad gäller att energibalansteorin gäller men under synergistiska former med bränslepartitioneringsteorin. Det jag skrev inledningsvis var ju att motion gör det lättare att inte gå upp i vikt. Jo, och det jag besvarade och Margareta ifrågasatte som du hade skrivit var ju specifikt kopplat till detta fast ur ditt eget dilemma bottnande i din kosthållning. Det har nästan noll att göra med vad du nu verkar försöka styra in tråden att handla om. Våra kommentarer var kopplade specifikt till din kommentar om dina egna (sannolikt främst) kostrelaterade problem. Det skall bli väldigt intressant att få höra om trådskaparen har för avsikt att äta LCHF resten av livet som du och några till tar för givet.Hmm...tja, jag vet inte det jag. Vi har nog olika definitioner på intressant misstänker jag. Men är det så att TS inte ser lågkolhydratkosthållning som del av en ny livsstil så är det i varje fall något som bör ses över och fundera kring för vederbörande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Ja men det är ju det som är grejen Tom. Jag började inte prata om något annat. För storvuxna män är det kanske inte svårt att hålla vikten även man inte rör sig så mycket men för kvinnor kan en portion anpassad till energiförbrukningen vid ett stillasittande liv bli så liten så att det är väldigt lätt att äta mer än man förbrukar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Här kommer ett par tips mammamu... - har du aldrig motionerat innan, börja inte det med nu heller för viktnedgångens skull. Gör det av andra orsaker och när tiden är mogen för det - för att få en hållbar diet att komma igång med, ät bara mat som du gillar och älskar - gör en lista över all älsklingsmat och stryk över allt som inte platsar som lågkolhydratkost - våga äta monotont om det behövs för att lyckas. Älskar man maten över allt annat, så gör det inget. - ha fest varje dag - våga prova på nytt och testa nya smaker. Smaklökarna ändras med nya kosten. - låt inte omgivningen eller omständigheterna styra - var både rebellisk om självisk beträffande maten du äter 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Jag skulle tro att som blandkostare, är man mer eller mindre tvungen att "springa" för att hålla vikten under kontroll. Men... när man sedan en dag av någon anledning inte längre kan "springa", lär vikten gå upp ! Men man kan ju alltid bli en lågkolhydratare, om så sker. Bättre sent än aldrig Exakt så är det ju faktiskt! Det som primärt skiljer kolhydrater från andra makronutrienter är deras lagringsförmåga i kroppen i form av glykogen. (Väl)fyllda glykogenlager i lever, muskulatur etc kan vara prima för den som tränar/tävlar - NÄR så sker - och då helst högintensivt eller (minst) med inslag av detta. Välfyllda glykogenlager är däremot uruselt för den som är intresserad av maximal fettförbränning. Summa summarum, den typiska relativt orörliga moderna medborgaren i den s.k. civiliserade världen har i regel ett mycket lägre behov av kolhydrater än vederbörande tenderar tillföra sin kropp. Det är sannolikt betydligt fler "vanliga" människor som skulle må mycket bättre på en lågkolhydratkosthållning än med s.k. "blandkost". För övrigt så gäller devisen att det man måste sällan blir del av ett långsiktigt agerande. Det gäller såväl kost som träning. Uttryckt annorlunda, en stor anledning till att så många misslyckas på sikt med sin viktnedgång och att nå/bibehålla sin målvikt hänger samman med att man äter på ett sätt som är outhärdligt över tid. Det här är för övrigt en av lågkolhydratkosthållningens styrkor även om det inte gäller för alla. Likaledes, få saker är sannolikt så mentalt dödande som att träna för att man måste. Träning som utförs av andra motivationsfaktorer, ex. för att det är kul, ger resultat och får en att må bra har mycket högre potential att bli en bestående del av ens liv. Med detta sagt, det kan absolut vara så att man behöver en initial period av "måste"-träning innan den har potential att bli "me like"-träning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Intressant det som kommer upp i diskussionen här. När jag åt blandkost blev jag också alltid hungrig efter fysisk aktivitet, även vid tankearbete faktiskt.Jepp, det där är faktiskt inte så konstigt alls. Hjärnan står i runda slängar för 30% av energiförbrukningen. I en kolhydratdriftad kropp så kommer dessutom mycket större mängd av denna energi utgå från glukos/kolhydrater. En anekdot i sammanhanget är att jag har en god vän som är världsledande inom branschen han verkar. Till skillnad från undertecknad så äter han blandkost och likt undertecknad så är han en envis jäkel så han kör sitt eget race vad gäller kost etc (måhända inte lika underbyggt på faktisk kunskap och erfarenhet som undertecknad...men hans situation gör å andra sidan att han behöver lägga allt krut han kan på sin verksamhet för att hålla konkurrenter stången). Hursomhelst, han sätter i princip likhetstecken mellan att vid behov jobba mycket kreativt och intag av kolhydrater. Jag förstår honom även om jag - så klart - inte ser det som en optimal lösning. Det som skärper den mentala biten vad gäller kosthållningar som såväl lågkolhydratkost och periodisk fasta är det förändrade hormonflödet jämfört med "normalt" ätande. "Katekolaminparadiset" eller "endogen katekolamindopning" bidrar stort och här talar vi ju om starka evolutionära krafter som till sin praktik varit till för att tillgodose överlevnad. Äh...jag kan inte låta bli att känna att jag sparkar på den som ligger när jag funderar (offentligt) på den här typen av saker. Blandkosten blöder där i rännstenen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammamu Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Det är ganska roligt att läsa era svar till att stärka min motivation! Ni snöar in er på allt annat känns det som... Men tack till er som verkligen försökt att komma med tips och idéer, Limp, dina känns jättebra! Jag kommer att kämpa på och min tanke är att fortsätta livet ut med LCHF. Jag vet att jag mår så mycket bättre! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Det är ganska roligt att läsa era svar till att stärka min motivation! Ni snöar in er på allt annat känns det som... Men tack till er som verkligen försökt att komma med tips och idéer, Limp, dina känns jättebra! Jag kommer att kämpa på och min tanke är att fortsätta livet ut med LCHF. Jag vet att jag mår så mycket bättre! Ja det var som jag skrev i tidigare inlägg inte meningen att starta en diskussion om motion när jag skrev mina råd. Motion verkar vara en speciell fråga i LCHF-kretsar och jag hade ingen aning om att ett så kort omnämnande skulle starta en sådan diskussion. Vad är det som gör att du behöver motivation till att äta LCHF om det är det du vill göra? (Jag har formulerat om frågan flera gånger men vet fortfarande inte om det är den bästa formuleringen men sådant man gillar att göra brukar man ju inte behöva skaffa motivation till.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammamu Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Tack MKJ, det gör absolut ingenting. Men problemet för mig är nog att jag tröttnar efter ett tag. Jag känner det "orättvist" att inte JAG kan äta allt... Samtidigt vet ja att jag mår bra av LCHF. Och jag tycker det känns besvärligt när jag är bortbjuden eller äter ute. Jag är faktiskt en extremt lat människa och söker hela tiden efter genvägar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Det allra sämsta du kan göra är att hatta fram och tillbaka som du har gjort. Det du gör då är att skapa en otrygg kropp som varken vet ut eller in om den kommer att få nån näring, och risken är att den börjar hålla stenhårt på vartenda gram bara för säkerhets skull. Vad är det som är så jobbigt med att äta ute med LCHF? OK, pizza, sushi och pasta går bort, men håller man sej till husmanskost är det i de flesta fall inte så svårt att minska kolisarna. OK att det inte blir 100% renlärigt men nära nog. Det svåraste tycker jag är att få upp fettkvoten. Därför brukar jag äta lunch på restauranger som har bregott till mackorna. Jag förstärker maten med 3 paket. Sen kan man äta salladsbar eller buffe och välja själv. Jag tycker själv att det är lite stökigt att bli bortbjuden. Eftersom jag inte blir akut sjuk av nånting brukar jag se till att jag inte är vrålhungrig när jag kommer dit och äta det jag kan... Och ta en liten sked av potatisen för syns skull och söla runt på tallriken. Efterrätten tar jag oftast också en liten sked och sölar ner tallriken. OCH berömmer maten omåttligt! Fokusera på ditt välmående och inte på vikten. Soppdieter kan aldrig ge dej välmående. Vv är ett jäkla räknande och jagande. Rensa ut all skit hemma och stå ut en månad så blir allt mycket lättare. Jag som är brödnarkoman kan nu gå genom tunelbanans dofter av nybakt bröd och njuta utan att känna suget att köpa en bulle. Men det har tagit tid dels att bli avgiftad, och ännu längre tid att få hjärnan att gå fot och ligga plats i korgen. Men det går och det är värt det 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammamu Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Tack för dina positiva tankar! Det var kloka ord. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Det där med att bli bortbjuden är ett problem även för mig som blandkostare. Jag är ju tvungen att vara noga för att må bra och bakverk och sötsaker måste jag tacka ner till. Likaså kan överätning ställa till det ordentligt. Jag har alltid tyckt att det varit jobbigt att bli bjuden på kakor. Söta bakverk har jag aldrig mått bra av. Jag hade stuggrannar som bjöd på 11-kaffe med kakor och jag brukar äta lunch 11.30 så det förstörde resten av dagen. Dom bjudningarna blev jag tvungen att tacka nej till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Att bli bortbjuden är inget som helst problem för mig.. då det bara inträffar några gånger per år! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Hej! För mig är böcker motivationshöjande. LCHF-böcker med fakta, recept, tips mm. Varför inte starta en lchf dagbok här på forum och få tips och peppning av oss andra här Jag ska förresten själv läsa en lchf-bok nu då jag behöver lite uppdatering ( jag behöver ju inte säga att med uppdatering så menar jag egentligen att det är en stor spark i rumpan jag behöver efter att ha ätit en massa rulltårta flera dagar som jag till råga på allt bakat själv ) Nu är det ju faktiskt en bra tid på året att starta om lchf då det finns gott om bra mat och grillsäsongen bara har börjat. Jag ska hålla mina tummar för dig att du hittar tillbaka till det som får dig att må bra /monki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammamu Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Tack Monki för din kommentar. Jag gör nog så att jag tar fram en LCHF-bok. Det brukar peppa. Jag har några att välja på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Tack Monki för din kommentar. Jag gör nog så att jag tar fram en LCHF-bok. Det brukar peppa. Jag har några att välja på! Jag gör lite samma sak, men istället för bok så letar jag information på nätet om sådant jag undrar över inom LCHF, specifika saker som intresserar mig m.m. Även alla former av utlåtanden och framgångshistorier från andra som nått önskade och utmärkta resultat med LCHF. Sådant sporrar och peppar mig otroligt bra. YouTube är en utmärkt kanal för mycket inom LCHF (men en fördel där är att vara bekväm med engelska, då utbud på svenska LCHF-videoklipp fortfarande är något begränsat). Hoppas du får din motivation åter mammamu, och så i mångfald! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts