Jump to content

Lättare för att bli bakfull efter LCHF?

Recommended Posts

Hej!

Jag brukade vara en av de få lyckliga som aldrig blev bakfull efter en festnatt med drickande av alkohol. Men nu blir jag helt plötsligt bakfull hur lätt som helst! Räcker med ett par glas vin så mår jag dåligt nästa dag! Kan detta bero på att jag nu går på LCHF-kost? Är det någon annan som känner igen sig i det här?

Därför?

Fick också väldigt huvudvärk, o magont, efter några, säg tre glas....

kan det vara det?

Exakt samma här! Huvudvärk och ont i magen (bor typ på toaletten dagen efter). Och jag behöver inte alls dricka mycket heller. Jag har till och med testat varannan vatten men det funkar inte =(

Undrar varför det blir så? Intressant...

Japp, känner igen mig. Kände mig bakfull på endast ett glas vin för några helger sedan. Blev påverkad av vinet också. Har aldrig blivit det av bara ett glas förut.

Haha, själv blir jag påverkad efter bara ett HALVT glas vin! Klarar inte alls mycket! Så sitter man där med sina vänner och försöker komma ikapp, men det går ju inte alls  :P

För mig hänger dagenefterproblemen ihop väldigt tydligt med histamin. Den här våren har varit extra jobbig förmodligen beroende på den ovanligt stora mängden pollen som får min kropp att reagera med histamin så min kropp är förmodligen fulladdad med histamin redan där. Om jag på det dricker vin (bubbel i synnerhet, men både rött och vitt) som i olika utsträckning innehåller histamin och/eller äter något fermenterat/syrat tex chark, ostar eller annat gott så får jag stora problem dagen efter. Jag har köpt enzymer på tablett (DAOsin) och det verkar fungera bra enzymet DAO bryter ner histamin.

När man går LCHF ändrar man en del på sina matvanor ... och det blir i mitt fall tex mer ost och chark än tidigare - ungefär samma mängd vin, det kan vara en förklaring till baksmälla. 

Drinkar ger inte dessa problem för mig ;)

Ni som får huvudvärk.., kan det inte vara så att ni druckit för mycket  :P

Jag dricker sällan alkohol, men spottar ej i glaset heller. Jag firade nämligen min 2 årsdag som LCHF:are med en flaska Grönstedt's. Nu dracks inte allt upp på en gång, men jag blev förvånad hur litet konjaken påverkade mig. Nästan så att jag blev fundersam om det fanns något sprit i flaskan ? Tidigare har jag fått nästan huvudvärk av lättöl, för att nu inte känna av något alls... inget dagen efter... Märkligt, men på andra sidan smakar ju inte sött i min mun sötare heller än innan. Kanske hjärnan som blivit avtrubbat av alla ketoner... eller så är jag det berömda undantaget som förstärker regeln.

• Like 1

Jag får mer baksmälla än innan och i början blev jag mycket lättare påverkad - men efter 3 år LCHF verkar jag tåla nästan lika mycket som förut. Däremot har jag märkt att jag blir mycket mindre bakfull av kravmärkt vin (inte bara ekologiskt för de har inte lika hårda regler). Tror det beror på jag är detoxad som normalt, o får man i sig massa besprutningsmedel, o andra tillverknings gifter samt alla e-ämnen så blir det stor skillnad i kroppen och man blir mer bakfull. Med krav kan jag dricka ca 3 gånger mer för samma baksmälla.

• Like 2

Jag har inte märkt någon skillnad mellan före och efter LCHF. Fast å andra sidan, när jag dricker alkohol brukar det bli gin - och det har jag aldrig blivit bakis av. Tvärtom - om jag behöver vara på alerten nästa dag så är gin den säkraste alkoholen för mig.

Sedan blandar jag den numera med citron och mineralvatten, eftersom tonic innehåller socker.

För mig hänger dagenefterproblemen ihop väldigt tydligt med histamin. Den här våren har varit extra jobbig förmodligen beroende på den ovanligt stora mängden pollen som får min kropp att reagera med histamin så min kropp är förmodligen fulladdad med histamin redan där. Om jag på det dricker vin (bubbel i synnerhet, men både rött och vitt) som i olika utsträckning innehåller histamin och/eller äter något fermenterat/syrat tex chark, ostar eller annat gott så får jag stora problem dagen efter. Jag har köpt enzymer på tablett (DAOsin) och det verkar fungera bra enzymet DAO bryter ner histamin.

När man går LCHF ändrar man en del på sina matvanor ... och det blir i mitt fall tex mer ost och chark än tidigare - ungefär samma mängd vin, det kan vara en förklaring till baksmälla. 

Drinkar ger inte dessa problem för mig ;)

Jag äter mejerifri LCHF, så ingen ost här

Baksmällan gäller både vin och drinkar  :( ...

Vill kunna njuta av ett glas vin/en drink till helgen utan att bli dålig....tips på vad man kan göra?

Jag har inte märkt någon skillnad mellan före och efter LCHF. Fast å andra sidan, när jag dricker alkohol brukar det bli gin - och det har jag aldrig blivit bakis av. Tvärtom - om jag behöver vara på alerten nästa dag så är gin den säkraste alkoholen för mig.

Sedan blandar jag den numera med citron och mineralvatten, eftersom tonic innehåller socker.

Det finns Tonic Zero numera =) (alltså utan socker

Upptäckte också att det fanns "Schweppes Indian Tonic Zero" - jättebra! Nu kan man äntligen njuta av en Gin tonic som smakar som den ska :) .

Jag känner dock inte att jag skulle bli mer påverkad eller bakfull av LCHF. Tvärtom så "slår det" mer om man tar en öl till Whiskyn, och öl är ju inte LCHF.

• Like 1

• 1 month later...

Intressant frågeställning med flera nya (för mig) infallsvinklar.

För det första, verkar det, för de flesta, finnas en allmän distinktion mellan vin och "gammal hederlig sprit" (alkohol). Känt sedan länge är att alkohol påverkar matstrupens nedre del, dvs magmunnen. Det vin dessutom bidrar till är ökad produktion av magsyra. Det här är en av få negativa effekter av vin, frånsett alkoholens klassiska negativa som främst rör storkonsumenter. Det kan få till effekt att man lättare får sura uppstötningar/halsbränna.

För det andra, i alla fall där magproblem i relation till lågkolhydratkost uppstår så finns det anledning att misstänka enzymer och dess variation. Kroppen är ju så fiffigt skapad att den nedreglerar det mesta som kroppen inte använder och då - tycks kroppen utgå ifrån - därmed inte behöver. Jag skrev ett långt inlägg i begynnelsen om hur man faktiskt kan göra sig själv intolerant genom att utesluta gluten och laktos ur sin kost (sökmotorn på forumet hittade raskt och smidigt detta inlägg...jomenvisstserrusåatt). Efter en period av att medvetet undvikit mejeriprodukter och bröd, för att det ex. råkar vara en aktuell hälsotrend, så kan man således vid en tillbakagång till detta uppleva sig överkänslig mot laktos/gluten helt enkelt för att de aktiva enzymer som är tänkta att bryta ned detta nedreglerats. OBS! Jag lägger ingen värdering vid det eventuella (o)hälsovärdet i gluten utan är enbart intresserad av att beskriva hur enzymer yttrar sig ur ett praktiskt perspektiv.

Det Leopold Roos tar upp, dvs att det tycks kunna finnas en skillnad mellan KRAV-märkt (röd)tjut och "vanligt" är också intressant ur enzymperspektivet. Det jag snappat, sviker minnet mig inte, är att vid vanlig vinproduktion tillför man en hel del tillsatser för att ex. raffinera vinet. En inte ovanlig sådan är baserad på korn och kanske finns även andra tillsatser baserade på andra sädesslag. Enligt det föregående om enzymnedreglering så skulle man kunna tänka sig detta som en möjlig bov i dramat och då i synnerhet för den mer "paleo"-inriktade lågkolhydratkostaren.

För det tredje, mellan tummen och pekfingret så verkar det finnas en högre andel kvinnor än män som får starkare negativa effekter av alkohol på lågkolhydratkost. Här kommer jag att tänka på det faktum att kvinnor i allmänhet ju som bekant brukar tåla alkohol sämre än män. Även detta är kopplat till det enzym, dehydrogenas, som är det mest aktiva vid nedbrytning av alkoholhaltigt. Kvinnor har vid jämförelse med män i runda slängar enbart 2/3 av detta enzym.

Sist och kanske minst, att så många - jag undertecknad - upplever/upplevde, en "billigare fylla" med lågkolhydratkost kan delvis ha att göra med att bukspottskörteln, förutom att vara aktiv vid produktion av enzymet dehydrogenas men även producerar insulin, ju får en mindre aktiv, eller åtminstone förändrad, roll med denna kosthållning. Kanske finns en koppling här till att så många lättare blir lulliga...

• Like 1

Intressant frågeställning med flera nya (för mig) infallsvinklar.

För det första, verkar det, för de flesta, finnas en allmän distinktion mellan vin och "gammal hederlig sprit" (alkohol). Känt sedan länge är att alkohol påverkar matstrupens nedre del, dvs magmunnen. Det vin dessutom bidrar till är ökad produktion av magsyra. Det här är en av få negativa effekter av vin, frånsett alkoholens klassiska negativa som främst rör storkonsumenter. Det kan få till effekt att man lättare får sura uppstötningar/halsbränna.

För det andra, i alla fall där magproblem i relation till lågkolhydratkost uppstår så finns det anledning att misstänka enzymer och dess variation. Kroppen är ju så fiffigt skapad att den nedreglerar det mesta som kroppen inte använder och då - tycks kroppen utgå ifrån - därmed inte behöver. Jag skrev ett långt inlägg i begynnelsen om hur man faktiskt kan göra sig själv intolerant genom att utesluta gluten och laktos ur sin kost (sökmotorn på forumet hittade raskt och smidigt detta inlägg...jomenvisstserrusåatt). Efter en period av att medvetet undvikit mejeriprodukter och bröd, för att det ex. råkar vara en aktuell hälsotrend, så kan man således vid en tillbakagång till detta uppleva sig överkänslig mot laktos/gluten helt enkelt för att de aktiva enzymer som är tänkta att bryta ned detta nedreglerats. OBS! Jag lägger ingen värdering vid det eventuella (o)hälsovärdet i gluten utan är enbart intresserad av att beskriva hur enzymer yttrar sig ur ett praktiskt perspektiv.

Det Leopold Roos tar upp, dvs att det tycks kunna finnas en skillnad mellan KRAV-märkt (röd)tjut och "vanligt" är också intressant ur enzymperspektivet. Det jag snappat, sviker minnet mig inte, är att vid vanlig vinproduktion tillför man en hel del tillsatser för att ex. raffinera vinet. En inte ovanlig sådan är baserad på korn och kanske finns även andra tillsatser baserade på andra sädesslag. Enligt det föregående om enzymnedreglering så skulle man kunna tänka sig detta som en möjlig bov i dramat och då i synnerhet för den mer "paleo"-inriktade lågkolhydratkostaren.

För det tredje, mellan tummen och pekfingret så verkar det finnas en högre andel kvinnor än män som får starkare negativa effekter av alkohol på lågkolhydratkost. Här kommer jag att tänka på det faktum att kvinnor i allmänhet ju som bekant brukar tåla alkohol sämre än män. Även detta är kopplat till det enzym, dehydrogenas, som är det mest aktiva vid nedbrytning av alkoholhaltigt. Kvinnor har vid jämförelse med män i runda slängar enbart 2/3 av detta enzym.

Sist och kanske minst, att så många - jag undertecknad - upplever/upplevde, en "billigare fylla" med lågkolhydratkost kan delvis ha att göra med att bukspottskörteln, förutom att vara aktiv vid produktion av enzymet dehydrogenas men även producerar insulin, ju får en mindre aktiv, eller åtminstone förändrad, roll med denna kosthållning. Kanske finns en koppling här till att så många lättare blir lulliga...

Intressant det där med vinet! Jag började på LCHF på grund av magproblem och upplever att jag blir lite dålig i magen dagen efter att jag druckit vin! Det är framförallt spannmål jag reagerar på, så din hypotes är intressant för mig. Dock borde det i så fall vara lag på att skriva/berätta detta, då det finns många allergiker? Eller är det i så liten dos att det ej gäller? Hur som helst reagerar min mage på vin men inte på starksprit.

Har tittat på innehållsförteckningen på diverse olika tabletter som ska bota bakfylla ("Bakis" etc.) och de verkar alla innehålla en massa socker! Vet inte om socker kanske har en förmåga att "hantera/suga upp" alkoholen? Eller kanske lindra uttorkning av kroppen på något sätt? Intressant är det i alla fall, får forska vidare på det =)

Haha, låter som värsta fyllot nu kanske, men så är det inte alls =P. Jag är bara nyfiken av mig =)

Trevlig helg!

Tiny Tom, en skillnad är att det inte finns något enzym som kan bryta ned gluten. Laktas kan bryta ned laktoset i mjölk. Eller tänker du på amylas som bryter ned stärkelse (men gluten är ett protein inte stärkelse)?

Vad jag har förstått så är nedbrytningen av proteiner som kasein och gluten mer beroende på tarmfloran och inte enzym (men kanske jag har fel?). Har man problem med dessa matvaror kan det räcka att bara undvika den ett tag och sedan återintroducera när tarmväggen läkt. Eller så kan det bero på att vi inte tillagar spannmål och mjölk som förr, med tex fermentering, som gör att dessa proteiner delvis förbehandlas innan de når magen. Men för vissa räcker inte det.

Jag tycker man ofta märker på folks symptom när de skriver hävilket som är problemet. Känner man sig lite seg av bröd och dyl. så är det kanske mer nedreglering av enzymer. Får man väldigt ont, svullnad, inflammationer så är det kanske något annat.

• Like 1

Intressant det där med vinet! Jag började på LCHF på grund av magproblem och upplever att jag blir lite dålig i magen dagen efter att jag druckit vin! Det är framförallt spannmål jag reagerar på, så din hypotes är intressant för mig. Dock borde det i så fall vara lag på att skriva/berätta detta, då det finns många allergiker? Eller är det i så liten dos att det ej gäller? Hur som helst reagerar min mage på vin men inte på starksprit.

Har tittat på innehållsförteckningen på diverse olika tabletter som ska bota bakfylla ("Bakis" etc.) och de verkar alla innehålla en massa socker! Vet inte om socker kanske har en förmåga att "hantera/suga upp" alkoholen? Eller kanske lindra uttorkning av kroppen på något sätt? Intressant är det i alla fall, får forska vidare på det =)

Haha, låter som värsta fyllot nu kanske, men så är det inte alls =P. Jag är bara nyfiken av mig =)

Trevlig helg!

Att tabletter mot bakfylla innehåller socker beror nog på att alkohol tenderar att sänka blodsockret och det anses att för lågt blodsocker bidrar till bakfyllesymptomen.

Att tabletter mot bakfylla innehåller socker beror nog på att alkohol tenderar att sänka blodsockret och det anses att för lågt blodsocker bidrar till bakfyllesymptomen.

Ja kanske. "Bakfyllekurer" brukar normalt sett ha fokus på:

1) Energiinnehåll för att s.a.s. balansera ut nedbrytningen/upptaget av alkohol.

2) Elektrolytbalansen.

3) Hydrering.

Det är väl mig veterligen främst punkt 2 som bakispiller angriper då det s.a.s. (väl?) intas dagen efter. Mallen ovan är ju mer lämplig före/under/direkt efter man "fyller på".

Jepp, något elände är det ju onekligen med vinet därav mina spekulationer ovan. Men de är alltjämt spekulationer... Kanske är det så att inslaget av spannmålsprodukter i vanligt vin är försumbart men det är i varje fall en avvikande faktor ur det perspektiv Leopold Roos nämnde.

Attans, så klart! Finns ju även en poäng med socker/kolhydrater ur hydreringsperspektivet. Alkohol är ju uttorkande. Frågan är dock hur mycket socker det är i ett så litet piller... Följaktligen, har man tänkt på det ur det specifika perspektivet eller om det främst är för att förhöja smaken lite?

Värsta fyllot tror jag inte du är. ;) *tänker på somliga i bekantskapskretsen*

Trevlig helg!

Detsamma! Låt den bli lagom "nyfiken". ;)
  • Like 1