Jump to content

Cancer och kost - söker övertygande samband

Jayrod
 Share

Recommended Posts

Hej vänner.

Jag har en kompis som är döende. Han har haft lungcancer i ett år och alla cellgifter han tagit senaste året har varit jättejobbiga för honom, men det har inte hjälpt. Jag har försökt påtala vikten av vad vi äter för att bli frisk, bland annat visade jag detta filmklipp

men tyvärr gör ju alla människor så med vad de tror på så han har ju fått höra att allt ska hjälpa; från braj till raw food och att undvika kött etc har olika människor sagt. Jag har således slutat eftersom han inte lyssnar på mig, men nu känner jag att det inte riktigt fungerar längre. Han blir inte bättre genom cellgifter eller mediciner och han har slutat lyssna på andras råd.Var och hälsade på honom på sjukhuset idag och sjuksköterskan erbjöd honom läsk(!!!) till lunchen bestående av potatis, sås och pannbiff. Med konserverade persikor till efterrätt.. Jag sa ingenting. Vad skulle jag säga som hjälpte?

Jag skulle behöva en text som på ett hyffsat lättförståeligt sätt förklarar att han behöver sluta äta kolhydrater omgående. Han har ingen dator och kollar inte på dokumentärer, men finns det någon dokumentär om sambanden kost och cancer så kanske jag kan övertala honom att se det. Men helst en text.

Känner någon av er till en övertygande och pedagogisk text om dessa samband? Eller någon annan information?

Tack på förhand!

Det bygger på Warburg Hypotesen som renderade skaparen ett Nobelpris på 30-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Heinrich_Warburg

http://en.wikipedia.org/wiki/Warburg_hypothesis

Den har ju används av många genom åren och brukar återupptäckas med jämna mellanrum. Men eftersom det inte är något som ska säljas så faller den ofta i glömska verkar det som.

Effekten kan tydligen vara påtalande till blygsam. Beror på cancerformen.

--

Vill du ha tips på en bra kost vid allvarlig sjukdom så skulle jag läsa Terry Wahls bok "The Wahls protocol". Hon kombinerar det bästa inom paleo med det bästa från vegetarisk kost (massor med grönsaker!) och det finns även en ketogen variant för extra agressiva sjukdomar. Hon har lyckats vända förloppet på sin MS med denna kost, något som anses omöjligt. 

• Like 1

D' Agostino har gjort ett ganska intressant experiment in vitro, alltså i labbmiljö. Han har lyckats framställa ketonsalter, vilket gör att de som tar dessa salter hamnar i ketos på 30 minuter. Anledningen är att salterna snabbt ska hjälpa soldater i den amerikanska marinen som blir dykarsjukan. I det mkt intressanta experimentet gav han odlade cancerceller glukos och ketoner. När han tog bort ketonerna fortsatte cellerna att leva men när han tog bort glukosen dog cancercellerna.

Edit: Poängen med experimentet var att normala friska celler klarade båda varianterna, såklart, alltså både glukos och ketoner och när man tog bort endera.

Här är en lite längre föreläsning med D' Agostino.

• Like 3