Andreas Eenfeldt Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Har du frågor eller funderingar om LCHF och träning? Kan man träna utan kolhydrater? Kan man träna ännu bättre med kolhydrater och i så fall vilka, hur mycket och när? Beror det på vilken sport man sysslar med? En av Sveriges största experter på de frågorna är sjukgymnasten Jonas Bergqvist som driver företaget MF Hälsoutbildningar. De har populära utbildningar till bland annat kostrådgivare inom LCHF/Paleo och personlig tränare. Bergqvist har också skrivit boken "LCHF och träning" (Bonnier Fakta 2012). I den här tråden kan du fråga Jonas vad du vill. Mellan kl 19:30 och 20:30 idag onsdag 9/1 gör han sitt bästa för att svara på så många som möjligt! Ställ dina frågor nedan. PS För den som vill lära sig mer om LCHF och träning så har Jonas Bergqvist och jag gemensamma föreläsningseftermiddagar under våren: Stockholm 16/2, Luleå 2/3 och Malmö 23/3 kommer först. Stockholm såldes snabbt slut på 200 platser men vi har nu bytt till större lokal och under kvällen släpps de nya biljetterna (passa på!). Malmö ser också ut att bli slutsålt snart. Under hösten kommer vi till Östersund, Göteborg, Falun, Kalmar och Sundsvall. Biljetter till dessa finns redan till salu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, Jag tränar vanliga en-timmes-gruppträningspass: bodypump, combat, spinning osv. För det mesta brukar jag vara hungrig efter det, ibland mer, ibland mindre. Vad är lämpligt att äta efter ett sådant pass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prillan Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej! Jag försöker att träna löpning men får ett så enormt sug i benen, något jag inte kände innan jag började med LCHF.Vad kan detta bero på?När jag har sprungit en längre stund släpper det dock, känns som mjölksyra och benen blir jätte stumma. Detta kommer redan efter någon minut.Jag brukar värma upp med rask gång i 5 minuter innan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karrebarre1 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Tjena Jonas! Jag undrar om det är en bra idé att ladda med kolhydrater som LCHFare innan träning då man känner att man orkar hur mycket mer som helst om man gör det. För övrigt är jag frisk, ingen diabetes och inga andra besvär. Syftet är att bygga muskler och altså inte gå ner i vikt (har gått ner tillräckligt på LCHF). Sen också en till fråga, vad bör jag äta efter träningen i så fall? Bara protein eller också kolhydrater? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaargen Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag blir bara mer och mer förvirrad av alla olika svar på hur mycket protein man ska äta, har läst allt mellan 1g/kg målvikt, till 0.75g/kg fettfri massa och sen beroende på hur mycket man tränar. Om det är svårt att ge generella regler så vad skulle du i grunden rekommendera för mig? 38år, man, 110kg, i ketos(morgonketos pendlar mellan 1,5-2.3), sitter mest framför datorn hela dagarn(student) men går 1-2 timmar promenad med hunden varje dag och tränar P90X 6 dagar i veckan. Nu så äter jag Fett: 148 g, Protein: 73 g, Kolhydrater: 20 g peridisk fasta, förutom att jag dricker te med lite mjölk(som är inräknad i intaget). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandy Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Vad ska man äta innan och efter styrketräning på gymmet för att få bra återhämtning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaBohman Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, jag har ätit LCHF i snart ett år. Jag känner under träningen att jag har väldigt mycket ork. Mycket mer nu än innan LCHF. Finns bara en sak som gör mig lite fundersam, för precis efter jag har tagit ut mig så blir jag oftast illamående. Vad kan det bero på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MackanB Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag är lite nyfiken på hur fort kroppen tar upp energin av kokosolja, som jag har förstått det verkar det vara den snabbaste formen av energi om man vill undvika kolhydrater, tanken e energiintag vid ex långa vandringar. Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas vad har du för erfarenheter när det gäller träning och viktnedgång är det möjligt att viktnedgången snabbar på lite grann om man äter enligt lchf och är i optimal ketos och i så fall är det styrke träning som gäller eller på med joggingsskorna för snabbast resultat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bennya Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej! Jag ska springa Berlin marathon i höst och skulle vilja ha ett tips på hur man lägger upp energiintaget under loppet. Det funkar ju inte så bra att bara dricka vatten. Det testade jag för övrigt för 20 år sedan då jag sprang det sist. Jag satsar på en tid mellan 3.30 och fyra timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titanium Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas. Jag tränar hårt och äter strikt LCHF sedan några månader. Tränar mycket styrka, ofta med hela kroppen inblandad och jag tömmer troligen musklerna på glykogen väldigt ofta. jag har inte provat att fylla på kolhydrater enligt dina råd än, utan vill köra strikt ett tag till innan jag börjar "mixtra". Jag mår bra och träningen funkar fint. Min fråga är: Om man kör kroppen tom på glykogen och inte fyller på och sedan fortsätter träna tungt flera dagar i rad, som jag gör nu. (4-5 dagar styrka 1-2 dagar kondition/vecka) Jag jobbar även fysisk i mitt jobb. Då borde levern inte hänga med att tillverka glykogenet och nivåerna i musklerna blir ganska låga till slut. Är det någon riska att forsätta köra hårt ändå? Vad händer med muskler i arbete med mycket låga glykogennivåer? Visst går det tyngre och det ger säkert överträning med tiden, viljan att träna övervinner ju dock ofta vilotankarna. men jag upplever att styrkan finns trots mängden träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magdalchf Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas.Vilket proteinpulver bör man använda när man tränar och äter LCHF kost?Finns det proteinbars man kan äta när man kör LCHF?Om man kör periodisk fasta, bör man träna innan eller efter man äter ca runt 12 tiden?Ser fram emot att se dig och kostdoktorn i Malmö! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag tränar konditionsträning ca 4ggr/vecka. Kör Indoorwalkingpass där jag tar ut mig rätt ordentligt. Funderar lite på varför jag ibland är helt slut i ett par dar efteråt( lite illamående, trött och orkeslös). Ibland tar orken slut under passen också och jag mår då ganska dåligt. Kör Lchf fast inte superstrikt och har gjort det dom senaste åren. Har du något svar på detta och kanske nåt tips till mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag har kört strikt LCHF sedan nyår. Jag tränar spinning ca 3-4 gånger per vecka och försöker då ligga ganska nära max. puls 165-175 (Maxpuls 185) genom hela passet (efter uppvärmning, förstås). Jag märker att jag får kämpa hårdare för att ligga där nu. Är det OK att bara köra på som vanligt eller bör man ta det lite lugnare eller tänka på något annat? För min del gör det egentligen ingenting att det känns lite tyngre, Jag är ju där för att träna (är 50 år) Tackar på förhand för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas Måste man äta efter träning med LCHF? Om jag tränar efter jobbet vill jag äta först och sen är jag inte hungrig efter träningen. /Emmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SUMO Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, Jag tränar styrkelyft på hög motionär-nivå. Antal reps ligger runt 4-5. -Är det möjligt att prestera lika bra i styrkelyft genom att använda fettsyror istället för glukos som energi vid styrkelyft(dvs, innan ATP bildas)? Fettsyror inte är optimal energi vid så kallad anaerob ansträgning, som styrkelyft är som jag förstår det. Skulle du kunna reda ut frågan. -Vad har kreatin för effekt ifall man äter strikt lchf (kh<5g/dag och max 1,5g protein/fettfritt kg samt resten E% fett)? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag går på gruppträning (cykel och easyline) och ALLA instruktörer avslutar passet med att säga att "glöm inte att dricka mycket, och äta ett mål mat direkt när ni kommer hem". För att fylla på reserverna antar jag... Nu undrar jag: måste man göra det (speciellt på lchf)? Jag är inte alltid hungrig även om jag kört periodisk fasta och ibland tar det ändå 1,5-2 h innan jag äter. "Förstör" man sin träning om man inte äter direkt efteråt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
allissilla Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag är inte särskilt intresserad av träning utan går mest promenader (har två hundar) men ibland kan jag längta efter att ta i lite mer. Mest orolig är jag dock för att jag rör på mig för lite. Jag undrar vad du tycker är ett bra upplägg på lagom motion, alltså vad ska jag göra för att hålla hälsan? Tack på förhand! alexandra ps har ätit mega strikt lchf i sex år i februari Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej alla! Nu kör vi igång med alla frågor, kul! Jag svarar direkt i era inlägg och hoppas hinna med så mycket som möjligt! Ställ gärna följdfrågor så ska jag försöka hinna med dem också.... /Jonas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, Jag tränar vanliga en-timmes-gruppträningspass: bodypump, combat, spinning osv. För det mesta brukar jag vara hungrig efter det, ibland mer, ibland mindre. Vad är lämpligt att äta efter ett sådant pass? Hej Emma! Äter du LCHF till vardags kan det räcka med fett- och protein i form av exempelvis ägg, nötter, ost. Naturliga kolhydrater om du ska träna tätt inpå eller om du känner att du återhämtar dig långsamt efter passen... /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej! Jag försöker att träna löpning men får ett så enormt sug i benen, något jag inte kände innan jag började med LCHF. Vad kan detta bero på? När jag har sprungit en längre stund släpper det dock, känns som mjölksyra och benen blir jätte stumma. Detta kommer redan efter någon minut. Jag brukar värma upp med rask gång i 5 minuter innan. Hej! Är det en stumhetskänsla du känner? Kan vara så att du behöver värma upp en stund längre, gärna 10 minuter. Kan också vara så att du inte riktigt är anpassad till fettdrift, eller att du går ut lite för hårt. Vad tror du själv? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Tjena Jonas! Jag undrar om det är en bra idé att ladda med kolhydrater som LCHFare innan träning då man känner att man orkar hur mycket mer som helst om man gör det. För övrigt är jag frisk, ingen diabetes och inga andra besvär. Syftet är att bygga muskler och altså inte gå ner i vikt (har gått ner tillräckligt på LCHF). Sen också en till fråga, vad bör jag äta efter träningen i så fall? Bara protein eller också kolhydrater? Tack på förhand! Hej Karrebarre! Ja, extra kolhydrater innan träning har en positiv effekt om du vill prestera maximalt. Men du behöver säkert inte så mycket som många tror. I min bok anger jag ett spann på 20-80 gram där man får prova sig fram själv. Du kan bygga muskelmassa bara med protein efter träningen, men forskningen visar att med tillskott av insulin blir muskeltillverkningen större (om det nu det du är ute efter). /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helene306 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag äter liberal lchf idag och tränar funktionell träning 3 ggr/vecka. Barfotalöpning ca 1 gg/vecka. Nu har jag även ökat i vikt på kettlebell och märker att muskler tonas fram. Vikten pendlar upp och ner 2-3 kg. Nu är grejen att jag ska vara med i en utmaning på gymmet och har tänkt (inte för att jag behöver gå ner i vikt men av ren nyfikenhet samt se om jag klarar det vill jag testa) gå ner 5 kg. Samtidigt vill jag gärna bygga muskler eftersom jag märker att kroppen förändras och ökar i styrka nu. Är det mission impossible totalt?Hur bör jag äta? Strikt lchf och fortsätta träna som jag gör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag blir bara mer och mer förvirrad av alla olika svar på hur mycket protein man ska äta, har läst allt mellan 1g/kg målvikt, till 0.75g/kg fettfri massa och sen beroende på hur mycket man tränar. Om det är svårt att ge generella regler så vad skulle du i grunden rekommendera för mig? 38år, man, 110kg, i ketos(morgonketos pendlar mellan 1,5-2.3), sitter mest framför datorn hela dagarn(student) men går 1-2 timmar promenad med hunden varje dag och tränar P90X 6 dagar i veckan. Nu så äter jag Fett: 148 g, Protein: 73 g, Kolhydrater: 20 g peridisk fasta, förutom att jag dricker te med lite mjölk(som är inräknad i intaget). Hej! Man vet att dagsbehovet för hälsa och välmående är 0,8 gram per kg kroppsvikt, men räkna på din målvikt (0,9 gram om man endast äter vegetabiliskt protein). Tränar du hård styrketräning behöver du förmodligen uppemot 1,4 gram per kg kroppsvikt. Så du kanske äter ungefär de mängderna du behöver? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PoulGrym Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, riktigt kul med ett proffs på LCHF och träning. Har undrat hur det e.g ligger till med extra proteintillskott som proteinpulver etc. Blir det verkligen nödvändigt att käkar extra proteiner när man äter LCHF, då man vill bygga muskler? För vad jag förstår så blir överflödiga proteiner nedbrutna till socker och då påverkar det både insulinet och ketos. Förr så käka jag c;a 2g protein per kg kroppsvikt. Vad hade du rekommenderat när man tränar på gym 3-4ggr i veckan? Vill bygga muskler och fortfarande stanna i ketos. Tack för alla grymma svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas!Vad ska man äta innan och efter styrketräning på gymmet för att få bra återhämtning? Fett och protein genom ägg, nötter och ost fungerar bra. Proteinpulver fungerar för de som tränar hårt. Naturliga kolhydrater om du ska träna hårt tätt inpå nästa gång. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas vad har du för erfarenheter när det gäller träning och viktnedgång är det möjligt att viktnedgången snabbar på lite grann om man äter enligt lchf och är i optimal ketos och i så fall är det styrke träning som gäller eller på med joggingsskorna för snabbast resutat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, jag har ätit LCHF i snart ett år.Jag känner under träningen att jag har väldigt mycket ork. Mycket mer nu än innan LCHF. Finns bara en sak som gör mig lite fundersam, för precis efter jag har tagit ut mig så blir jag oftast illamående. Vad kan det bero på? Hej Linda! Svårt att säga på rak arm, men det kan möjligen bero på saltbrist. Svettas du mycket? Saltbrist, efter bristande anpassning till LCHF, är det näst vanligaste orsaken till att man blir trött när man tränar. Vad tror du själv? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag är lite nyfiken på hur fort kroppen tar upp energin av kokosolja, som jag har förstått det verkar det vara den snabbaste formen av energi om man vill undvika kolhydrater, tanken e energiintag vid ex långa vandringar. Tack på förhand! Hej! Kokosolja innehåller medellånga fettsyror som delvis är vattenlösliga. Dessa tas därför upp till blodet snabbt utan galla. Och gör du det på tom mage så kan det säkert handla om minuter. Dessa fettsyror behöver inte heller samma enzymer för att transporteras in till mitokondrierna. Därför är dessa fettsyror väldigt fettförbrännande. Alltså, ett utmärkt val på dina vandringar! /Jonas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erunkis Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag har börjat träna en del på slutet, mycket motion (intervallträning) kombinerat med en del styrka. Funderar dock över två saker: 1. Efter ett intensivt träningpass, har du tips på mat som är bra att fylla på med? 2. Jag är rätt vilsen i tillskottsdjungeln och undrar lite vad som är bra med alla dessa proteinpulver, och om det finns något du isåfall kan rekomendera mig som äter lchf? Vänliga hälsningar / Erica Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas vad har du för erfarenheter när det gäller träning och viktnedgång är det möjligt att viktnedgången snabbar på lite grann om man äter enligt lchf och är i optimal ketos och i så fall är det styrke träning som gäller eller på med joggingsskorna för snabbast resultat Strikt LCHF + styrketräning är en effektiv kombination. Det visade om inte annat Stephen Finney och Jeff Volek i en studie för ett par år sedan. Kosten är allra viktigast, därefter lägger du på styrketräningen. Lycka till! /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej!Jag ska springa Berlin marathon i höst och skulle vilja ha ett tips på hur man lägger upp energiintaget under loppet. Det funkar ju inte så bra att bara dricka vatten. Det testade jag för övrigt för 20 år sedan då jag sprang det sist. Jag satsar på en tid mellan 3.30 och fyra timmar. Hej! Om du vill prestera på den tiden skulle jag rekommendera en strikt LCHF fram till loppet och sedan fylla på med kolhydrater under loppet. Starta 1 timme in på loppet med sportdryck eller liknande. För maximal prestation behöver du optimera både fett- och kolhydratmotorn. Motionärer med lägre ambitioner kan klara sig bra med fettmotorn. Lycka till! /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas. Jag tränar hårt och äter strikt LCHF sedan några månader. Tränar mycket styrka, ofta med hela kroppen inblandad och jag tömmer troligen musklerna på glykogen väldigt ofta. jag har inte provat att fylla på kolhydrater enligt dina råd än, utan vill köra strikt ett tag till innan jag börjar "mixtra". Jag mår bra och träningen funkar fint. Min fråga är: Om man kör kroppen tom på glykogen och inte fyller på och sedan fortsätter träna tungt flera dagar i rad, som jag gör nu. (4-5 dagar styrka 1-2 dagar kondition/vecka) Jag jobbar även fysisk i mitt jobb. Då borde levern inte hänga med att tillverka glykogenet och nivåerna i musklerna blir ganska låga till slut. Är det någon riska att forsätta köra hårt ändå? Vad händer med muskler i arbete med mycket låga glykogennivåer? Visst går det tyngre och det ger säkert överträning med tiden, viljan att träna övervinner ju dock ofta vilotankarna. men jag upplever att styrkan finns trots mängden träning. Ja, att träna sig tom på glykogen är slitsamt och nedbrytande, men frågan är om du gör det. Styrketräning är väldigt mycket kreatinförbränning, beroende på exakt hur träningen ser ut. Fettförbränning mellan seten. Frågan är vad du är ute efter? Fitness - att se vältränad ut och må som en prins, eller att maximera dina styrkeprestationer. Beroende på mål, så kan det handla om olika optimala upplägg... /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chokolate68 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! jag har kört LCHF i nästa ett år. har inte gått ner i vikt trots att jag har fått höra att jag ser smal ut. Min fråga är: jag är inte för mycket om träning, hur ska jag börja, vad är det som är bäst för att bilda fina muskler och gå ner i vikt. Vill inte ha muskler som en Bodybuildning, utan mest som "en atletisk?" person. Jag är kvinna, 40+, väger 56,7 och är 150 cm lång. Tack för svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ego Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hejsan Jonas Jag har efter några månaders "träningsvila" (lathet) tagit upp löpningen igen med mål att springa en halvmara i september. Har möjlighet till 3 (max fyra, nångång ibland) pass i veckan och nu till en början försöker jag bara få igång träningen igen och springer 5km på löpband i sakta mak (runt 35 min) Men bör jag lägga till styrketräning? På bara 3 pass i veckan har jag svårt att få till det för jag vill ju ändå fokusera på löpningen....skulle verkligen uppskatta lite vägledning för jag vet inte riktigt hur jag ska lägga min fokus. Tack på förhand emma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas. Vilket proteinpulver bör man använda när man tränar och äter LCHF kost? Finns det proteinbars man kan äta när man kör LCHF? Om man kör periodisk fasta, bör man träna innan eller efter man äter ca runt 12 tiden? Ser fram emot att se dig och kostdoktorn i Malmö! Hej Magda! Vasslepulver är fullvärdigt och välstuderat på dess effekter. Jag skulle rekommendera ett pulver från en leverantör som värnar om kvalitet. Kör du PF, så är det bästa om du först tränar och därefter äter din måltid. Kan utveckla det mer den 23 mars! Ses! /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas!Jag tränar konditionsträning ca 4ggr/vecka. Kör Indoorwalkingpass där jag tar ut mig rätt ordentligt. Funderar lite på varför jag ibland är helt slut i ett par dar efteråt( lite illamående, trött och orkeslös). Ibland tar orken slut under passen också och jag mår då ganska dåligt. Kör Lchf fast inte superstrikt och har gjort det dom senaste åren. Har du något svar på detta och kanske nåt tips till mig? Ett tips skulle vara att prova strikt variant under 2-3 månader och utvärdera skillnaden. Skillnaden mellan liberal och strikt LCHF är mängden ketoner i blodet vilket påverkar hela kroppens metabolsim. Det kan också vara saltbrist som orsakar tröttheten (se tidigare svar). prova att dricka ett stort glas vatten med en nypa havssalt och koncentrerad citron 30 min innan du börjar träna. Det gör susen för mig i alla fall! /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag har kört strikt LCHF sedan nyår. Jag tränar spinning ca 3-4 gånger per vecka och försöker då ligga ganska nära max. puls 165-175 (Maxpuls 185) genom hela passet (efter uppvärmning, förstås). Jag märker att jag får kämpa hårdare för att ligga där nu. Är det OK att bara köra på som vanligt eller bör man ta det lite lugnare eller tänka på något annat? För min del gör det egentligen ingenting att det känns lite tyngre, Jag är ju där för att träna (är 50 år) Tackar på förhand för svar! Hej Peter! Ja, nära maxpuls är jag inte så säker på att strikt LCHF är det bästa för prestationen. Det är för högintensivt för att strikt LCHF ska komma till sin rätt. Det är naturligtvis inte farligt att träna på det sättet om det, förutom i dina benmuskler, känns okej. Men tänk på att utvärdera först efter 6-8 veckors LCHF-ätande. Det kan ta så lång tid för kroppen att anpassa sig för så hög intensitet. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas Måste man äta efter träning med LCHF? Om jag tränar efter jobbet vill jag äta först och sen är jag inte hungrig efter träningen. /Emmi Hej Emmi! Ju hårdare du tränar, desto större behov har din kropp av byggstenar efteråt för en positiv träningsutveckling. Är det låg till måttlig kondition behöver du säkert inte äta, men vid hårdare pass, så försök äta något litet, även om du inte är så hungrig. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, Jag tränar styrkelyft på hög motionär-nivå. Antal reps ligger runt 4-5. -Är det möjligt att prestera lika bra i styrkelyft genom att använda fettsyror istället för glukos som energi vid styrkelyft(dvs, innan ATP bildas)? Fettsyror inte är optimal energi vid så kallad anaerob ansträgning, som styrkelyft är som jag förstår det. Skulle du kunna reda ut frågan. -Vad har kreatin för effekt ifall man äter strikt lchf (kh<5g/dag och max 1,5g protein/fettfritt kg samt resten E% fett)? Tack på förhand! Hej! Det finns forskning som visar att explosivitet och explosivitetsuthållighet försämras av strikt lågkolhydratkost. Så jag tror inte strikt LCHF är det bästa för en styrkelyftare. prova mer paleolitisk kost där du kan äta en del frukter och rotfrukter. Kreatin snabbar på återhämtning och ökar explosivitet, explosivitetsuthållighet och möjligen den rena styrka. Kreatinets effekt är, såvis jag vet, inte beroende av övrigt matiintag. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocko Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Vid tung styrketräning, hur mycket kolhydrater i gram behövs före och framförallt efter passet? Och vilken typ av kolhydrater långsamma eller snabba . Ge gärna förslag på kolhydrater ex vit pasta osv,vad det är som egentligen gäller ,för att kunna bygga maximalt med muskelmassa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag går på gruppträning (cykel och easyline) och ALLA instruktörer avslutar passet med att säga att "glöm inte att dricka mycket, och äta ett mål mat direkt när ni kommer hem". För att fylla på reserverna antar jag... Nu undrar jag: måste man göra det (speciellt på lchf)? Jag är inte alltid hungrig även om jag kört periodisk fasta och ibland tar det ändå 1,5-2 h innan jag äter. "Förstör" man sin träning om man inte äter direkt efteråt? Hej Lussan! Din instruktör vänder sig nog till alla sockerdrivna personer :-) Efter cykelpass och Easyline skulle jag rekommendera att ändå äta "något litet", 1 ägg, lite nötter, några ostskivor och dricka vatten som återhämtning. Du hårdare du tränar, och ju högre mål med träningen du har, desto större behov har du av att äta efter dina träningspass. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag är inte särskilt intresserad av träning utan går mest promenader (har två hundar) men ibland kan jag längta efter att ta i lite mer. Mest orolig är jag dock för att jag rör på mig för lite. Jag undrar vad du tycker är ett bra upplägg på lagom motion, alltså vad ska jag göra för att hålla hälsan? Tack på förhand! alexandra ps har ätit mega strikt lchf i sex år i februari Du verkar redan ha en hälsosam livsstil! Tipset kan vara något som också underhåller din kaross :-) Styrketräning genom hemmaövningar, på gym, ute i skogen eller investera i en personlig tränare! /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Fett och protein genom ägg, nötter och ost fungerar bra. Proteinpulver fungerar för de som tränar hårt. Naturliga kolhydrater om du ska träna hårt tätt inpå nästa gång. /Jonas Vad menar du med tätt inpå nästa gång? några timmar eller upp till ett dygn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag äter liberal lchf idag och tränar funktionell träning 3 ggr/vecka. Barfotalöpning ca 1 gg/vecka. Nu har jag även ökat i vikt på kettlebell och märker att muskler tonas fram. Vikten pendlar upp och ner 2-3 kg. Nu är grejen att jag ska vara med i en utmaning på gymmet och har tänkt (inte för att jag behöver gå ner i vikt men av ren nyfikenhet samt se om jag klarar det vill jag testa) gå ner 5 kg. Samtidigt vill jag gärna bygga muskler eftersom jag märker att kroppen förändras och ökar i styrka nu. Är det mission impossible totalt? Hur bör jag äta? Strikt lchf och fortsätta träna som jag gör? Hej! Ja, du är inne på det själv! Går du över på strikt LCHF, kanske lägger till periodisk fasta, så har du två bra verktyg för att ytterligare tappa i kroppsfett. Som du säkert redan känner är ju viktmåttet ganska irrelevant, lägger du på dig muskler och går upp ett par kg på grund av det, så har du ju förlorat tävlingen :-) Ska ni inte gå över till andra typer av mått istället? :-) /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag är 18 år, är normalviktig och tränar styrketräning. Ingen diabetes eller andra sjukdomar har jag heller. Jag åt enligt LCHF i drygt ett halvår, snittade på 8g kolhydrater/dag, nu äter jag vad någon bestämt skall kallas "lågkolhydratskost", snittar på ca 35g kolhydrater/dag. Anledningen till att jag "slutade" med LCHF var att jag inte mådde bra alls, varken fysiskt eller psykiskt. Samtidigt fick jag höra att det var omställningsbesvär som skulle gå över efter två veckor, några månader, ett halvår och tillslut ett år, men detta tar jag som rent skitsnack. Innan och ibörjan av LCHF så tränade jag ca 4-5ggr/vecka men efter någon månad så orkade jag inte längre och tränade någon gång i månaden. Nu försöker jag återgå till styrketräningen och träna regelbundet. Idag var jag nere på gymmet och tränade. Jag slängde i mig EAA och en pre-workout mix i hopp om att prestationen skulle förbättras. Men något extrem förbättring skedde inte. Jag har ingen som helst explosiv styrka och inte någon uthållighet heller. Efter passet kände jag att jag inte orkar med detta längre. Jag planerar nu att lägga hela lågkolhydratstramset på hyllan och hyvla i mig kolhydrater som jag gjorde innan. Som ett exempel så klarade jag att göra 49 armhävningar precis innan jag började med LCHF. Idag orkar jag runt 10. Det är inte heller bara styrketräningen som blivit lidande. Jag får en otrolig trötthet i mina ben under kortare samt längre promenader och då jag går upp för trappor. Detta har påverkat mig mycket då jag vandrar en hel del med packning. Även min kondition, som var dålig redan innan LCHF, har blivit sämre. Några tips på vad jag kan göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas, riktigt kul med ett proffs på LCHF och träning. Har undrat hur det e.g ligger till med extra proteintillskott som proteinpulver etc. Blir det verkligen nödvändigt att käkar extra proteiner när man äter LCHF, då man vill bygga muskler? För vad jag förstår så blir överflödiga proteiner nedbrutna till socker och då påverkar det både insulinet och ketos. Förr så käka jag c;a 2g protein per kg kroppsvikt. Vad hade du rekommenderat när man tränar på gym 3-4ggr i veckan? Vill bygga muskler och fortfarande stanna i ketos. Tack för alla grymma svar! Hej Poul! Intag av 20 gram vassle, 11-12 EAA (essentiella aminosyror) eller 5-6 gram BCAA (grenade aminosyror) före eller efter träningspasset ger enligt forskning en ökad muskeltillverkning. I övrigt bör LCHF inte innehålla mer än 10-15 E% protein, men med det tajmade tillskottet i samband med träning så kan du få extra effekter på muskelvolymen. men effekterna kommer ju inte över en natt, utan du kan se det som en liten detalj som ger det där lilla extra över tid. Sedan är det ju viktigt att du tränar rätt på gymmet också....men det har du säkert koll på :-) /Jonas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag har börjat träna en del på slutet, mycket motion (intervallträning) kombinerat med en del styrka. Funderar dock över två saker: 1. Efter ett intensivt träningpass, har du tips på mat som är bra att fylla på med? 2. Jag är rätt vilsen i tillskottsdjungeln och undrar lite vad som är bra med alla dessa proteinpulver, och om det finns något du isåfall kan rekomendera mig som äter lchf? Vänliga hälsningar / Erica Hej Erica! 2-3 ägg/nötter/ost är bra återhämtningsmat. Drick gärna ett glas saltvatten med citron i (se tidigare svar). Svarade på proteinpulver ovan. Min syn på det hela är att man kommer väldigt lång med naturlig mat, men det finns ett fönster efter ett intensivt träningspass när kroppen skriker efter byggmaterial. och tillför man då lättsmälta aminosyror så visar forskningen att man får extra fart på muskeltillverkningen. Hoppas det besvarade din fråga! /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Bergqvist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas!jag har kört LCHF i nästa ett år. har inte gått ner i vikt trots att jag har fått höra att jag ser smal ut. Min fråga är: jag är inte för mycket om träning, hur ska jag börja, vad är det som är bäst för att bilda fina muskler och gå ner i vikt. Vill inte ha muskler som en Bodybuildning, utan mest som "en atletisk?" person. Jag är kvinna, 40+, väger 56,7 och är 150 cm lång. Tack för svaret! Mitt bästa råd är att investera i en duktig personlig tränare som förstår funktionell träning, LCHF och det som du är ute efter. Det finns en del, och de flesta är utbildade av oss :-), men min erfarenhet är att alla personer med din bakgrund kommer igång väldigt väl med rätt coachinghjälp och träningsvägledning. Har du någon bra personlig tränare på din hemort? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej Jonas! Jag tränar 4-6 ggr/vecka och äter LCHF så mycket jag kan. Jag brukar tyvärr alltför ofta falla tillbaka i bullorgier som vara 1..* veckor. Hur mycket sabbar det träningen att börja äta bullar istället för mat? Jag har upplevt att mina muskler helt deaktiveras och inte kan användas efter en vecka. Varför är det så? Någon kräm borde väl ändå finnas kvar..? Ofta ca en timme efter träning känner jag mig alldeles febrig och som att jag inte kan vara vaken längre. Det händer särskilt efter konditionsträning, men även efter annan träning, men då i en mildare form. Vet du vad det kan vara, och vad jag gör för fel? Jag försöker hålla mig till strikt LCHF eftersom bara en liten frukt eller pastaklick får mig att tappa fotfästet. Jag hoppas jag hinner norpa en av dom nya biljetterna i Stockholm! =) /Sofie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts