Jump to content

Bra fettbalans?

Guest magwik

Recommended Posts

Guest magwik

Hej. Skall börja med att säga att jag inte är någon strikt LCHF-utövare. Men har däremot levt på lågkolhydrat kost & periodisk fasta under ett antal år nu, och trivs bra med detta. Skall även säga att jag är i bra form & har inga behov av att gå ner i vikt. Utan tränar för att bränna lite mer underhudsfett, samt bygga/behålla muskelmassa. Men insidan är ju lika viktig!!!

Äter inget socker, inga spannmål, ris, pasta, potatis mm... Även tagit bort bovete, quinoa, bönor & linser, så mitt kolhydrat intag kommer nästan uteslutande från från sallad & grönsaker. 

Men då jag nu har valt att bli än mer strikt när det gäller kolhydraterna & hålla mig till "ovan jord" grönsaker..(i LCFH andans fotspår) så blir ju givetvis fettet den stora problematiken. Och då jag inte heller äter mejeri produkter, så blir ju "fettkällan" för mättat fett lite snävare.

Jag "tillagar" maten i kokos fett, men det är också i princip den enda källan för "mättat fett" jag har idag.

Nu var det ett tag sedan jag vägde min mat & räknade makros, men tippar på att mitt intag senaste månaderna har sett ut ungefär såhär:

Protein: 40% Kolhydrater:10-15% Fett:45-50% (varav kanske max 5-10% mättade fetter)

Fram tills för ett par veckor sedan så har jag fått i mig mitt fett från Olivolja, Avokado, Fet fisk, Ägg, samt nötter & frön. Kommer nu även dra ner på nötterna (för att få ner min fett % ytterligare)) så då försvinner ännu en fett källa. Så måste ju på något sätt ersätta, de nu minskade kolhydraterna, med något. Och eftersom ett ökat protein intag inte heller är lämpligt i mitt fall, så lämnar det ju i princip bara mättade fetter kvar.

Är ju som sagt ingen "mättat fett" fantast, men samtidigt, om man nu skall tro på senare tids forskning, så är ett för högt intag av Omega 3-6 & 9 inte heller speciellt bra. Så jag är helt enkelt ute efter att hitta den ultimata balansen mellan enkelomättade / Fleromättade & Mättade fetter.

Kanske klarar man sig på att enbart öka den dagliga mängden kokosfett... !

Så om det finns likasinnade / tänkande vore det intressant att få höra era åsikter & eventuella erfarenheter i detta ämne.

Med vänlig hälsning :)

Är ju som sagt ingen "mättat fett" fantast, men samtidigt, om man nu skall tro på senare tids forskning, så är ett för högt intag av Omega 3-6 & 9 inte heller speciellt bra.

Som jag har fattat det ska det vara balans mellan omega 3 och 6. Väldigt svårt att få i sig för mycket omega 3 men väldigt lätt att få i sig för mycket omega 6. Tanken med balansen (som jag fattat det) är att omega 3 är inflammationshämmande och omega 6 är inflammationsdrivande. Smör och speciellt ekologiskt smör är relativt rikt på omega 3, så även fet fisk. Det är det animaliska omega 3 som kroppen kan ta upp (dit räknas även fisk men inte omega 3 från frön). De flesta växtoljor innehåller alldeles för hög andel omega 6. De enda växtoljor som har någorlunda bra balans är oliv och raps. Allra bästa fettkällan är ekologiskt smör.

Guest magwik

Stoscha: Jag har förstått att smör är populärt bland folk som följer LCHF dieten. Och givetvis en bra källa för fett då det är så energi rikt. Men det kommer jag inte att börja med, så kanske får bli mera kokos fett & kokos mjölk i matlagningen helt enkelt.

Kareng: När det gäller Omega 6 & 3 så stämmer det mycket riktigt med balansen. Finns ju en del forskning numera som säger att balansen bör ligga runt 2 :1 (Om6 - Om3) men i regel så får man ju som du säger i sig för mycket omega 6. Men då jag håller mig strikt till Olivolja & linfröolja när det gäller de vegetabiliska oljorna, så tror jag att min balans bör vara rätt ok. Äter ju även omega 3 tillskott till & från, beroende på hur mycket fisk jag äter.

Dessvärre vet man ju inte hur kvaliteten är på framförallt fisk olje kapslarna. (Man får bryta sönder en & bedöma genom att lukta) och inte heller hur flaskor med oljor har förvarats & transporterats innan de säljs i butikerna. För om & när oljorna väl har härsknat, så är dom ju rent av farliga för hälsan istället. Mycket man skall hålla koll på ;)

Får väl helt enkelt lägga till lite mer kokosfett & göra nya blodanalyser längre fram, så får man se vad kontentan blir.

Letar förövrigt efter test lab i Göteborgs området, där man kan beställa blodanalyser efter eget begär (& utan remiss)  Går ju normalt till vårdcentralen, men är svårt att få igenom dessa prover utan att "vara sjuk". Att bara vara intresserad & se om sin kropp & hälsa står inte så högt i kurs där direkt. Men en "kostomläggning" brukar dock räcka för att få igenom de vanligaste proverna....., mycket tack vare min doktor, som skiljer sig lite från mängden just i det avseendet :)

Tack för era svar... :)

Guest magwik

TI TI: Det finns de som anser att mejeri produkter är bra för hälsan & så finns det dem som väljer att tro på motsatsen. Och där faller jag nog in i den senare gruppen.

Dessutom så har jag fått "mindre besvär" med min astma sedan jag slutade med mejeri. Så där har du svaret på varför jag helt enkelt väljer bort mejeri :)

Har förövrigt svårt att se mig själv äta rent smör utan att ha det som tex. pålägg på bröd. Bröd som jag inte äter & har då heller inte någon anledning till att äta smör.

Sen tycker jag ju inte att det är gott heller... ;)

Men man försöker ju ständigt hålla kvar nytänkandet, följa forskningen & försöka bryta, de så ofta sedan barnsben, djupt rotade idealen& vanorna när det gäller kosthållningen.  

Så alla tips är välkomna & Ghee hade ju isåfall varit ett sådant ! Tack :)