Jump to content

Högre fasteblodsocker trots bra kvällsvärde

Bir

Recommended Posts

Hej,

Jag är diabetiker typ 2 sedan 10 år och tar insulinspruta en gång per dag, vid sänggåendet.

Sedan jag började med LCHF för en dryg månad sedan har jag kunnat minska min dos från 46 enheter till 4 enheter.

Men jag har ett problem: Mitt kvällsblodsocker och värdena under dagen ligger bra. Oftast strax under 5.

Men på morgonen har fasteblodsockret stigit till 6 och ibland ända upp till 7!

Vad kan jag göra? Håller en relativt strikt LCHF med väldigt lite kolhydrater och äter inte på kvällen efter kl 20.

Vänliga hälsningar

Bir

• Like 1

Vad händer om du inte tar något insulin på kvällen? Det kan vara en sk rekyl som beror på insulinet, dvs blodsockret går ner för lågt under natten pga av insulinet och kroppen försöker då kompensera genom att levern skapar blodsocker eller tömmer glykogennivåerna för att höja blodsockret. Detta tillsammans med kortisolpåslaget på morgonen som höjer blodsockret då vi skall vakna kan ge för högt morgonsocker. Vet att Kostdoktorn för ett antal år sedan hjälpte en kvinna(Nancy Alke) med detta i Diabetesförbundets forum. Hennes läkare ville höja kvällsdosen av insulin för att sänka morgonsockret, det funkade inte, men då hon sänkte det så gick morgonsockret ner. Resistent stärkelse skall ju också vara bra för att få ner morgonsockret eller ett glas vin på kvällen.

Hej,

Jag är diabetiker typ 2 sedan 10 år och tar insulinspruta en gång per dag, vid sänggåendet.

Sedan jag började med LCHF för en dryg månad sedan har jag kunnat minska min dos från 46 enheter till 4 enheter.

Men jag har ett problem: Mitt kvällsblodsocker och värdena under dagen ligger bra. Oftast strax under 5.

Vad kan jag göra? Håller en relativt strikt LCHF med väldigt lite kolhydrater och äter inte på kvällen efter kl 20.

Vänliga hälsningar

Bir

Citerar Zepp på forumet

"På morgonen skall det vara något förhöjt, det handlar om dygnsregleringen, och det är för att du skall vakna pigg och full av energi."

• Like 1

På morgonen kallas det för gryningsfenomenet, det handlar om din dygnsrytm och hormoner som stiger och gör att du skall vakna full av energi i blodet!

Det du kan göra åt grynimngsfenomenet är att skaffa hund, en pigg jäkel som vill ut tidigt i ottan och gå raskt!

Om du tar insulin mot gryningsfenomenet så stiger bara hormonerna.. typ kortisol för att höja blodsockret.. det är som sagt vad den raska promenaden och sedan en frukost som signalerar till kroppen att morgonstunden är över.

Problemet för typ2 är att det sen är svårt att få ner det blodsockret, Iomed insulinresistensen.. det handlar då om att ha ledigt utrymme i cellerna för att stuffa undan glukos.

• Like 4

När vi ska vakna pumpar levern ut glukos i blodet genom att ta av sitt glykogenlager. Vi kan kalla detta en slags "inre frukost" och är en helt naturlig process för att vi ska vakna pigga och redo för dagens vedermödor. Hos icke-diabetiker svarar kroppen med att frisätta insulin och blodsockret förblir normalt, men hos diabetiker går blodsockret istället upp till (för) höga värden. 

Anekdotiskt har folk lyckats få ner sitt morgonsocker genom att inta resistent stärkelse*. 

Här är en entusiast som berättar detaljerat om sina egna erfarenheter: http://www.diabetes-warrior.net/2014/01/13/its-all-over-but-the-crying-resistant-starch-day-25-test/Morgonsockret gick hos denna person  från 4.5 till 4.2 i medeltal (i svenska enheter). Redan 4.5 är ju jättebra kan man anmärka här. Man får svenska enheter genom att dela de amerikanska värdena med 18. Det finns andra berättelser där folk fått större effekter: från värden i "the 100s" till värden i "the 80s" (dvs från över 5.5 till runt 4.4).

*Resistent stärkelse: Enklast är att blanda ut 1-2 matskedar Lyckebys potatismjöl (andra sorter fungerar antagligen likadant) i ett glas vatten och dricka blandningen. Varning för fisig mage - detta är gödning för tarmbakterierna! Man kan göra detta två gånger per dag (morgon och kväll) eller en gång per dag. Jag skulle testa att göra detta på kvällen för maximal effekt på blodsockret. Resistent stärkelse kan inte tas upp av tarmen på vanligt sätt och höjer därför inte blodsockret. Att det dessutom verkar ha en positiv effekt på insulinkänsligheten är vad jag förstår lite av en överraskning och exakt vad mekanismen är verkar inte klarlagt. För ännu större effekt kan du komplettera med nyttiga tarmbakterier, dvs fermenterade grönsaker, yoghurt, eller probiotika på burk.

• Like 1

Hej,

Vänliga hälsningar

Bir

Det låter ju som om du skulle behöva ett uns mer insulin mer på kvällen än vad du tar nu. .

Har du testat att dela insulindosen? För en del gör detta skillnad. Eller kanske byta insulin?

Å andra sidan är det ju inte förfärliga värden du har, men jag förstår om du vill få ned dem.

Om du skriver begriplig engelska finns det ett diabetesforum där du kan få bättre hjälp: http://www.diabetes.co.uk/forum/

• Like 1

Efter att börjat med LCHF gick mina fasteblodsocker värden på morgonen ner till prediabetes nivå inom ett par veckor, efter att ätit LCHF ca ett år har jag nu haft fasteblodsocker ca 5,4  under fem år. Jag behövde aldrig börja med insulin.

Man skall också komma ihåg att det finns en del mediciner som kan höja blodsockret, så kolla gärna bipacksedlar för biverkningar och varningar.

• Like 2