Fjutt Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Göteborgsposten, GP, har idag en artikel i tidningen som heter "Fetmaoperation kan bota åldersdiabetes". I artikeln redogörs för resultat av en s.k. SOS-studie. Man säger att 72% av opererade diabetespatienter efter två år fått normala sockervärden medan endast 16% med vanlig behandling nådde det resultatet. Efter femton år hade dock merparten återfallit i sina gamla sjukliga värden. En professor Sjöström tyckte ändå att det inte finns någon ickekirurgisk åtgärd som ens kommer i närheten av dessa "bra" resultat. Då undrar jag: vad säger alla ni som liksom jag, på kort tid, i mitt fall ett par tre veckor, ätit er till normala sockervärden? Jag är kass på det här med att skapa länkar och sånt men antar att artikeln borde gå att hitta på gp.se. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2397650-fetmaoperation-botar-aldersdiabetes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Visst är man full av förundran över hur professorer (i det här fallet Professor emeritus Lars Sjöström) helt har kunnat missat debatten och resultaten som LCHF och lågkolhydratkost generellt sett ger??? Var vistas de någonstans? Har de varken tillgång till internet eller tidningar? Kan de varken läsa eller lyssna? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Korridorsyn dvs. att bara se och höra det man själv vill, växer med stigande ålder och åderförkalkning p.g.a kolhydratätande... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 LCHF botar inte diabetes 2. Man blir enbart symptomfri så länge man äter enligt LCHF (i bästa fall). Innebär operationen att man kan äta normalkost med mycket kolhydrater (helst av hög kvalitet) med normalt blodsocker? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2397650-fetmaoperation-botar-aldersdiabetes Tack Peter B för länken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 LCHF botar inte diabetes 2. Man blir enbart symptomfri så länge man äter enligt LCHF (i bästa fall). Innebär operationen att man kan äta normalkost med mycket kolhydrater (helst av hög kvalitet) med normalt blodsocker? Nej, MagnusH, man botar nog inte diabetes med lchf men hur stort är det inte att kunna leva symtomfri bara genom att äta naturlig kost? Verkar ju inte heller som att vetenskapen kommit speciellt långt heller att döma av "forskningsresultatet" som det hänvisas till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Men vet vi det eller antar vi? Vilka är bevisen att man inte botas ? Ja... jag vet att de motsatta bevisen finns inte heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Men vet vi det eller antar vi? Vilka är bevisen att man inte botas ? Ja... jag vet att de motsatta bevisen finns inte heller... Jag vet inte om man vet (att man alltid har diabetes om man en gång diagnosticerats antar jag du menar) men antar att det är så efter att trott mig sett det ett antal gånger på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Nej, MagnusH, man botar nog inte diabetes med lchf men hur stort är det inte att kunna leva symtomfri bara genom att äta naturlig kost? Verkar ju inte heller som att vetenskapen kommit speciellt långt heller att döma av "forskningsresultatet" som det hänvisas till. Tyvärr räcker det inte med att äta naturlig kost för att bli symptomfri diabetiker 2. Man måste vara restriktiv även med en del naturlig kost, t ex rotfrukter, bär, frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Tyvärr räcker det inte med att äta naturlig kost för att bli symptomfri diabetiker 2. Man måste vara restriktiv även med en del naturlig kost, t ex rotfrukter, bär, frukt. Det är ju riktigt men jag tänkte att de flesta här på kostdoktorns forum är intresserade av lchf och vet att de saker du nämner inte ingår i lchf eller som jag kallade det naturlig kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Fetmaoperation räddar diabetiker … eller? "Femton år efter en viktoperation hade tre av fyra patienter återigen blivit diabetiker – men nu med en stympad mage och med kronisk näringsbrist som underminerar hälsan. Ingen bra metod att operera mot diabetes – speciellt inte när det går att få bättre resultat med kostbehandling utan biverkningar. Det skulle också bli betydligt billigare för vården och samhället – så valet borde vara självklart." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Tragiskt att detta kroppsstympningar har blivit så populära istället för att man provar lågkolhydratkost för att få bukt med högt blodsocker och övervikt Lite som att gå ner i vikt genom att amputera bort ett ben 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Jamen.. det är svårt att avstå sin havregrynsgröt på morgonen! Nämenaltså.. de flesta kan inte skilja en kolhydrat från en kalori.. däri ligger en stor del av problemet! Såg en dokumentär om folk med problem med flatulens.. deltagarna fick en lista om vilka livsmedel de skulle undvika inför läkarbesöket! Då sa en av deltagarna.. men, det är ju allt vi äter!!!!!!!! Dvs de åt mest mat som är känd för att orsaka flatulens.. de hade mest troligt inget medecinskt problem alls! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Eller kanskje måten Jason Fung kurerer diabetes på? Diabetes 2 er bare insulinresistens, så hvis man reduserer insulinresistensen til et normalt nivå, er man kurert. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Eller kanskje måten Jason Fung kurerer diabetes på? Diabetes 2 er bare insulinresistens, så hvis man reduserer insulinresistensen til et normalt nivå, er man kurert. Diabetes typ 2 är nog för det mesta både genetisk predisposition och olämplig föda/livsstil.. främst för dem med just den predispositionen? Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents http://annals.org/article.aspx?articleid=704330 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Betyr ikke det bare at de har lettere for å bli insulinresistente? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Mm, de har inte lika bra förmåga att hantera höga blodsockerhalter! Ungefär som att du och jag har olka bra förutsättningar att bli maratonlöpare! Det är altså en hel uppsjö av mekanismer som skall fungera optimalt under extrema förhållanden. Om vi håller oss till glukosabsorbation så bara där finns ett antal, tex GLP-1 som utsöndras utav magsäcken, reglering utav magsäckstömning i tunntarmen, bukspottkörtelns förmåga att detektera glukos samt att utsöndra insulin, förmågan att lagra fett, bukspottkörtelns förmåga att utsöndra insulin flukturerande, insulinets förmåga att reglera glukagon.. bara för att nämna några och sist men inte minst hur ofta du dränerar ditt glykogenföråd intracellulärt! Du har alldrig fler GLUT4 än vad din livssituation kräver.. gäller vad jag begriper även GLUT1! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Vil det si at de tåler karbohydrater dårligere enn "normale" mennesker, og at det var disse som fikk aldersdiabetes før i tiden på mer normal mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Vil det si at de tåler karbohydrater dårligere enn "normale" mennesker, og at det var disse som fikk aldersdiabetes før i tiden på mer normal mat? Beror på hur de levde oxå.. för tömmer du dina intracellulära glykogendepåer hela tiden så uppstår inte riktigt samma behov av att lagra fett för att få ner blodsockret under toxiska nivåer! Och då lär du ha ansenliga mängder GLUT4 + GLUT1! Joja, det hette åldersdiabetes för i tiden men i dag får även ungdomar det! Om man säger som så, i medelåldern så har väl flertalet blivit så inaktiva/bekväma och gjort karriär att de inte längre jobbar så mycket manuellt och framförallt främst lever familjeliv med TV-tittande som främsta sysselsättning? Såå.. idag gäller Paolo Robertos råd.. ut och springa i högt tempo minst två timmar om dagen, sju dar i veckan.. och då räknas det som en del av måltiden samt till desserten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts