Leopold Roos Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Bjöd på tårta idag på jobbet, då jag fyller år. Den var uppskattad.Tårtbotten: osaltat smör, ägg, lite stevia, vaniljpulver, grädde, bakpulver, kokosnötsmjöl.Ett lager med vaniljkräm - grädde, gelatinblad, äkta vaniljpulver, en aning sukrin, äggulor, osaltat smör.Ett lager mosade färska jordgubbar plus lite vispad grädde.Spritsad vispad grädde.O så massa färska jordgubbar och hallon på.Äkta Vara och LCHF - Enda jag inte är riktigt nöjd med är bakpulver och sukrin. Hann inte göra eget bakpulver från bikarbonat, och sukrin är ju inte så bra som alla tror.Skrev inte ut exakta mått för jag vet inte om jag får från receptet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Grattis på födelsedagen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Oj, vad det ser fint ut, lyckliga dina kollegor. Varma gratulationer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Skrev inte ut exakta mått för jag vet inte om jag får från receptet. Recept är INTE upphovsrättsskyddade! De är fria att kopiera, förändra och göra lite som man vill med. Om det nu är det du menar. Vill man (för att vara gullig) kan man berätta varifrån man fått receptet. Annars kan man helt fräckt påstå att man hittat på det själv . Kok- och bakböcker är såklart upphovsrättsskyddade - själva boken som sådan. Man får inte trycka upp en färdig kokbok med bilder och recept och påstå att det är man själv som har skrivit boken. Men, som sagt, själva recepten får man använda genom att laga efter och sprida på det sätt som man önskar. Bilder är däremot oftast upphovsrättsskyddade om inte någon annan licens anges. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Tackar. Nja kollegorna var inte alltför tacksamma, 10 av 12 ville skämta om att det säkert enbart var bara gjort av smör och de knappt vågade testa. Log glatt ett tag men när 10e skämtade om det surnade jag till lite. Sista gången jag bjuder på nåt - iallafall som tar 3h att göra (ja jag är lite ovan). Dock tyckte de om det som vågade testa. Konstigt osött dock var en reaktion. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Grattis Leo Jag tycker att tårtan ser ruskigt god ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Tycker att du ska bjuda mer tacksamma människor på tårta, Leo. Ser fram emot kafferep i Säffle 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Tårtan ser jättegod ut, otacksamt och småsint av dina kollegor. Jag hade blivit jätteglad och ätit med glatt humör! Grattis förresten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Dock tyckte de om det som vågade testa. Konstigt osött dock var en reaktion.Jag gjorde lowcarb jordgubbstårta förra sommaren till min och mammas födelsedagsfirande. Inga gliringar, men ingen tog om heller - jag tror att osöt tårta liksom inte riktigt fungerar som koncept... När jag bjuder på jobbet så gör jag ingen lowcarbvariant av 'vanligt fika' eller tårta, i år tänkte jag nog bjuda på jordgubbar och vispgrädde, enkelt och smidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Våra bakverk är ju så mycket mer mättande också så det är inte konstigt att folk inte äter så mycket som annars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 2, 2014 Share Posted August 2, 2014 Kan man få recpt på bottnarna i alla fall? Min man fyller år på torsdag och jag vill gärna baka en tårta jag kan ta en bit av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Tårtan ser jättegod ut, otacksamt och småsint av dina kollegor. Jag hade blivit jätteglad och ätit med glatt humör! Grattis förresten. Låter mums för en lchf:are! ? För de som är fettskrämda kanske det känns lika motigt att bli bjuden på lowcarbtårta som det känns för oss att bli bjudna på vanligt sötfika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 7, 2014 Share Posted August 7, 2014 Jag tycker den låter god! Vi har nog fått en annan syn på vad som är sött numera, så en tårta som vi tycker är lagom söt skulle de flesta tycka att det är för lite socker i? Länk till receptet, eller var det kommer ifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts