Jump to content

Öka/minska i vikt på enbart fett men högt kcal-intag?

Sickchick

Recommended Posts

Hej! Min pojkvän (Som är obstinat motståndare till LCHF) och jag diskuterade följderna av att (Rent teoretiskt) bara äta 700 gram fett (6300 kcal) om dagen i ett år (Ponerat att personen äter 2000 kcal i vanliga fall). Han är övertygad om att man skulle öka 10-15 kilo i månaden ("Och anmäla sig till nästa års Biggest Loser redan nu") men jag tror att man skulle bibehålla samma vikt eller minska trots det stora kaloriintaget. Vad säger ni?

Hej! Min pojkvän (Som är obstinat motståndare till LCHF) och jag diskuterade följderna av att (Rent teoretiskt) bara äta 700 gram fett (6300 kcal) om dagen i ett år (Ponerat att personen äter 2000 kcal i vanliga fall). Han är övertygad om att man skulle öka 10-15 kilo i månaden ("Och anmäla sig till nästa års Biggest Loser redan nu") men jag tror att man skulle bibehålla samma vikt eller minska trots det stora kaloriintaget. Vad säger ni?

Det är ju inte ett experiment som någon skulle kunna rekommendera någon att göra precis. Ett helt år på bara fett skulle säkert ge olika bristsjukdomar mm. Kan inte heller tänka mig att varken mage eller tarmar skulle klara så speciellt många dagar.

Men det finns en undersökning som visar att i genomsnitt kan personer som äter LCHF äta cirka 300 kcal mer per dag utan att gå upp i vikt jämfört "normalätaren". Dock visade undersökningen att det kan vara väldigt stora individuella skillnader.

700 g fett, och ingenting annat, per dag i ett år. Urk. Verkligen teoretisk fråga..:-)

Men kostdoktorn skrev ju om någon som testade överätning på lågkolhydrat, och senare motsvarande överätning på skräpmat (och han skulle även testa överätning på bättre kolhydrater, men det har jag inte sett något om). Det är väl det närmaste denna fråga jag kan komma på.

• Like 1

Jag tycker hypotesen är felaktig för det första!

Som redan nämnts.. det är en icke komplett kost och diaree, (steatoree) lär bara vara förnamnet!

Hela grejen med en lågkolhydratkost är att man mellan måltiderna använder fett som finns i lager.. därmed så äter man färre kalorier!

Tills den dag man uppnår sina genetiska och metabola förutsättningar vad gäller fettprocent i kroppen.. då ökar aptiten.. och man äter mer, för bibeållande av vikt och lagom fettdepåer.

• Like 2

Titta på den här bloggen Smash the Fat och Sam Felthams videor. Sam Feltham har gjort experiment med sig själv för att testa kalorihypotensen och fann för sin personliga del att han inte ökade så mycket i vikt när han åt lågkolhydrat som teorin beskriver. Dessutom krympte midjemåttet om jag minns rätt. 

Han testar också hypotesen med processad industrimat som många ju faktiskt äter och med en vegetarisk kost. Det vegetariska kosten var bättre än vår industriella mat  men bäst resultat blev det på lågkolhydrat.

http://ive.smashthefat.com/why-i-didnt-get-fat/

Näringsbrist!

Viktnedgång.. på grund av näringsbrist och fallerande kroppsfunktioner.. är resultatet om man bara åt fett!

Grejen är fortfarande att frågan är helt på tok fel ställd!

Bättre vore att förutom att få i sig alla essentiell näring och byggstenar.. så lägger man på x antal kalorier fett!

Då har man ett extra intag av energi.. således lär kroppen inte nyttja speciellt mycket av den energin som är lagrad.. utan mer lagras.

Även det resonemanget är för enkelt.. för det finns spärrar mot sådant oxå.

Grejen är att få klarar att lägga till 4300 Kcal fett till en annars normal kalorimängd.. man mår illa och spyr... förutom steatoren!

• Like 2