Jump to content

Diabetes 2 och blodfettsänkande medicin

Mija

Recommended Posts

Efter ett batteri av prover visade det sig att mitt blodsocker var alldeles för högt och något av mina kolestorolvärden också. Långtidsblodsocker låg någonstans runt 110 (jag är lite osäker på exakta värden, det var mycket att ta in och jag glömde att be om en lista på alla provsvar), fasteblodsocker på 17 och kolestorolet på 4.2 har jag för mig. Det goda låg bra till, strax över 2 har jag för mig.

Min doktor valde då att direkt sätta in Simvastatin. Med tanke på vad jag läst om statiner sedan igår så är jag väldigt tveksam till att jag ska ta medicinen.

Hur skulle ni resonera? Jag kan för lite om detta och kunde därför inte ifrågasätta läkarens beslut.

Behandlar diabetesen med metformin och någon slags lchf-kost.

VARFÖR ska alla läkare slentrianmässigt skriva ut Simvastatin???

Är du kvinna är högt kolesterol inte farligt för hjärtat. Är du lite äldre är högt kolesterolnormalt. Dessutom är 4,2 inte högt. Med bra kost för att behandla din diabetes kommer det att bli bra.

Det enda statinerna kommer att ge dej är biverkningar

Ser nu att hon skrivit ut 40 mg Simvastatin. Läser man i FASS står det att den som äter Amlodipin ska inte ta mer än max 20 mg Simvastatin för att minska risk för biverkningar. Känns inte alls bra det här.

Fråga din läkare varför hen vill sänka ditt kolesterol som inte alls behöver sänkas. Jag skulle inte ta dem och det talade jag om för min läkare i vintras när jag fick diabetesdiagnosen, och då är mitt kolesterol betydligt högre än ditt. Min läkare förstod detta, han har haft en svår stroke och åt statiner ett tag efteråt men slutade eftersom han fick jobbiga biverkningar. Även min man har slutat med statiner p.g.a. biverkningar.

Kolesterol är inte farligt, det är nödvändigt.

• Like 2

börja omedelbart att äta en ganska strikt LCHF det kommer med största sannolikhet att normalisera blodsockret... ditt kolesterolvärde är något under vad som är normalt...anledningen att läkaren skriver ut det är det höga blodsockret... Om det sjunker till normala värden kommer läkaren knappast att anse att du behöver ta kolesterolmedicinen.

• Like 4

Jag var nog mer än lovligt snurrig när doktorn berättade mina provresultat. Ringde ner nu och fick de korrekta. 

Totalkolestorolet låg på 5,5, Triglyc. 4.2 och HDL 1.0. Jag vet inte hur jag ska tolka dem. Är kvinna och inte ens 45 år. 

Håller helt med Peter B. LCHF är det överlägset bästa sättet att kontrollera blodsockret och kommer att förbättra ditt kolesterol med lägre trig och högre HDL. Har du problem med sköldkörteln? Det kan påverka kolesterolet och framför allt LDL.

Det viktigaste är att få ner blodsockret.

• Like 4

Jag har varit väldigt strikt med kosten senaste veckan, så när som på ett par glas rödvin i helgen. Kollar blodsockret före och efter varje måltid och äter mina Metformin. Hoppas det ska räcka för att få ordning på blodsockret.

Jag äter Levaxin, senaste värdet låg på 5.5. Det är inte särskilt högt men eftersom jag tidigare haft en infektion på sköldkörteln har jag fått medicin och det gjorde tex att jag slutade tappa hår bara på några dagar. Har ätit grunddosen fram till nu, 1 tablett men fick besked på att ta en halv tablett extra på lördagar framöver. 

Var ligger gränsvärdena för Kolestorlet på? När ska man börja oroa sig?

problemet är ju blodsockret. du måste få det under kontroll. det är extremt förknippat med hjärtsjukdom ( och annat). Att sänka kolesterolen med högt blodsocker gör kanske en liten nytta. att sänka blodsockret med LCHF ( då kan du sannolikt strunta i kolesterolvärdet) gör en enorm nytta. lycka till nu :)

• Like 3

Högt kolesterol kan vara en markering för att det är en pågående inflammation i kroppen (utom för äldre som oftast har förhöjt kolesterolvärde ändå)

Med inflammationshämmande kost åtgärdar du grundproblemet.

Höga triglycerider betyder att levern inte mår så bra... Så lågt som 4,2 (som ÄR högt) har jag aldrig haft.

Taskig lever beror på för mycket socker, för mycket alkohol eller medicinering. Jag har fått förmaningar från läkarna om socker och varning för att jag är alkis. Det ska bli kul nu när jag kastat medicinen och se om det funkar bättre. Får domen nästa vecka

• Like 1

Jag har varit väldigt strikt med kosten senaste veckan, så när som på ett par glas rödvin i helgen. Kollar blodsockret före och efter varje måltid och äter mina Metformin. Hoppas det ska räcka för att få ordning på blodsockret.

Jag äter Levaxin, senaste värdet låg på 5.5. Det är inte särskilt högt men eftersom jag tidigare haft en infektion på sköldkörteln har jag fått medicin och det gjorde tex att jag slutade tappa hår bara på några dagar. Har ätit grunddosen fram till nu, 1 tablett men fick besked på att ta en halv tablett extra på lördagar framöver. 

Var ligger gränsvärdena för Kolestorlet på? När ska man börja oroa sig?

Du behöver inte vara rädd för vin, så länge det är torrt. Vin sänker blodsockret.

Du vill antagligen ha TSH på under 1 och de fria hormonerna i övre delen av referensvärdet för att må bra. Bekymra dig inte om kolesterolet för närvarande (och om jag var du skulle jag vänta med att ta statiner till dess jag såg hur värdena förändrades, men det är jag det.) 

Koncentrera dig på blodsockret, det är prio ett.

Kan lägga till att mitt totalkolesterol var 6,9, HDL nära 2, minns inte exakt, och LDL 4,0, trig ca 1. Mitt LDL har gått ner från ca 5 sen jag fick ordning på sköldkörteln.

Tack snälla för alla svar!! Vet man inget om sånt här så är man ju helt utlämnad till vad läkarna säger. 

Fler frågor :) När jag nu ändå är igång..

Vad är inflammationshämmande kost? Känner att jag har massor att lära här!! 
Har tagit lever- och njurprover, båda var bra. Däremot tror jag att jag hade en del protein i urinen som enligt läkaren berodde på att kroppen ändå var påverkad.

Fria hormoner, vad är det? Tillhör det ämnesomsättningen?

Har en telefontid imorgon, kommer ifrågasätta statinerna både utifrån min blodtrycksmedicin och utifrån att jag vill vänta och se hur mycket jag kan påverka genom kostförändringar. Det känns ju riktigt dumt att ta en medicin som kan bidra till att höja blodsockervärdet när man har problem med för högt blodsocker. 

I måndags var mitt fastevärde 17. I morse låg det på 11.4. Är det så att det succesivt sjunker när man börjar medicinera och sköta kosten? Hur snabbt kan man förvänta sig att det ska vara nere på normalvärden om man sköter både medicinering och strikt kost?

Tack igen!!

• Like 1

Tack snälla för alla svar!! Vet man inget om sånt här så är man ju helt utlämnad till vad läkarna säger. 

Har tagit lever- och njurprover, båda var bra. Däremot tror jag att jag hade en del protein i urinen som enligt läkaren berodde på att kroppen ändå var påverkad.

Har en telefontid imorgon, kommer ifrågasätta statinerna både utifrån min blodtrycksmedicin och utifrån att jag vill vänta och se hur mycket jag kan påverka genom kostförändringar. Det känns ju riktigt dumt att ta en medicin som kan bidra till att höja blodsockervärdet när man har problem med för högt blodsocker. 

I måndags var mitt fastevärde 17. I morse låg det på 11.4. Är det så att det succesivt sjunker när man börjar medicinera och sköta kosten? Hur snabbt kan man förvänta sig att det ska vara nere på normalvärden om man sköter både medicinering och strikt kost?

Tack igen!!

Med fria hormoner menade jag FT3 och FT4 så ämnesomsättning, ja.

Många andra kommer att berätta mer om kost som skyddar mot inflammation, men kolhydrater, framförallt snabba skulle jag nog betrakta som inflammationsdrivande. Även en del växtoljor lär ska driva inflammationsprocesser.

Har du högt blodtryck?

Vad jag har hört tar det ett par veckor innan metforminet börjar få full effekt. Hur fort det går att få ner sockret på normala nivåer, det är nog individuellt så bara att kämpa på. Lätt motion är super för att sänka blodsocker, raska promenader, trädgårdsarbete, en joggingtur, cykling etc. Kan ha en remarkabel effekt som sitter i ett tag.

När ditt blodsocker kommer ner till normala nivåer kan du få vad som kallas för falsk hypoglykemi, om du har haft högt socker så länge att kroppen ställt in sig på det. Det är bara att stå ut, om detta skulle drabba dig, det går snart över.

Jag tycker du verkar på rätt väg och sockret sjunker så det är bara att fortsätta. Ät mycket fett.

• Like 3

Antiinflammatorisk kost är sånt som du läser om här... T ex LCHF... Sånt som inte försockrar kroppen.

Förutom Kostdoktorn kan du läsa om Mats Lindberg och Ann Fernholm

http://ettsotareblod.se/

http://fethalsa.wordpress.com/

Jag läste också ett bra inlägg idag om statiner

http://4health.se/om-faran-med-statiner-igen

Statiner kommer inte att ändra din livslängd bara orsaken till att du dör, fritt översatt. (dessutom mår man skit under tiden :-P)

Tack igen!!

Jag tycker att du ska börja med att titta på Matrevolutionen och I sockrets fotspår.  Som du kan nå via länken nedan:

http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen-1-pa-kunskapskanalen

Det ser ju ut att gå åt rätt håll och om du inte är helt säker, ta noga reda på vad strikt LCHF innebär. :)

Kolhydratrestriktion (typ LCHF) kommer alldeles säkert förbättra ditt blodsocker, sänka de rätt höga triglyceriderna och höja det goda HDL. Totalkolesterol behöver du inte oroa dig för. Blodtryck på 130/90 är enligt välgjorda studier normalt inte "lönt" att sänka med mediciner. Lycka till!

Jag har sett rapporter om att LCHF också sänker högt blodtryck.

Se till att köra just LCHF och inte överdriva proteinet om det är så att njurarna inte är helt som de ska. De piggnar nog till när du får ordning på blodsockret om det nu skulle vara något kajko med dem. Ytterligare en fördel med LCHF jämfört med att äta mer protein är att protein, om man äter en stor mängd, kan höja blodsockret så ät mycket fett.

• Like 1

Nu har jag pratat med min doktor och förklarat att jag inte vill börja äta statiner än utan se vad jag kan förändra med bara kost/metformin. Hon var väl inte helt med på tåget men gick ändå med på att låta mig testa och ta om alla prover om några månader. 

Mitt blodtryck ligger på 130/90 med medicin, har medicinerat mot det i 4-5 år nu.

Mina njurprover var bra vilket ju var skönt. Ska läsa på mer så att jag inte äter fel. Behöver hitta vettiga och lättlagade recept, särskilt lättlagade just nu eftersom enerignivåerna inte riktigt räcker till att planera och lägga en massa tid på matlagning för tillfället.

• Like 2

Ett sätt att undvika för mycket planering är att äta ungefär samma sak varje dag, eller i alla fall begränsa antalet rätter man gör per vecka till dess energin kommer tillbaka och du börjar få koll på hur man gör.

Jag äter ofta bräckt, rökt sidfläsk till frukost med äggröra gjord på ägg, smör, salt och peppar, i stort sett kolhydratfritt och väldigt gott och mättande.

Ett alternativ är ostomelett, också med mycket smör.

Till middag har vi ibland fiskgryta som består av lök, ev vitlök, blomkål, rotselleri, kokosolja, kokosmjölk och de kryddor jag har lust med, t ex chili, ingefära, spiskummin, koriander, gurkmeja. Sen lägger jag i ett blocka Alaska Pollock i bitar. Brukar avsluta med en rejäl klatt god kokosolja för att få upp fetthalten.

Oavsett typ av gryta, kött, fisk eller vegetarisk, brukar jag avsluta med att hälla i extra olja, särskilt om jag varit sparsam under tillagningen.

Eller stekt falukorv med sellerimos. Koka sellerin i bitar, det går ganska fort, häll av vattnet, låt ånga av, lägg i generöst med smör och låt det smälta ner, kör runt med mixerstav och smaka av. Enkelt och funkar bra, tycker jag i alla fall.

Eller bara en sallad till köttet eller fisken. Man kan blanda i creme fraiche i dressingen för att den inte ska rinna av och hamna i botten. Ett annat knep är att finriva parmesan i salladen, då fastnar dressingen bättre. Mycket olja ska det vara. 

Rotselleri, broccoli, spenat och blomkål är sånt jag alltid försöker ha hemma, liksom olika slags olivolja, kokosolja och smör. Jag tar det piano med grädde men äter ganska mycket ost.

Gör det så enkelt du kan. Så snart sockret gå neråt normala nivåer kommer du att må mycket, mycket bättre. Och som jag skrev tidigare, motion är supereffektivt för att få ner sockret. Hårdträning brukar däremot höja nivåerna i alla fall tillfälligt.

• Like 5

Jag fick Simvastatin och sedan någon annan dyrare sort. Jag fick stora minnes luckor i närminnet och den dyrare sorten som skulle var bättre triggade svettfyllda mardrömmar som jag hade varit befriade från sedan jag flyttade tillbaka till Sverige 2006. Att inte kunna sova höll på att knäcka mig jag slutade med blod avfettnings pillren och sover nu normalt. Mitt blodtryck gick när jag slutade skära bort fettkanten på kotletten och bytte ut tallriken mot en assiett. Själv gick jag ner från 136 kg till 94 kg. Jag tänker nu börja med LCHF och kapa bort så mycket kolhydrater som möjligt är kanske kan man bli av med diabetes 2 på det viset (önskedröm) jag behåller nog assietten som max nivå på ätandet.

• Like 1

Är det mycket smak på kokosolja? Jättebra tips, jag ska testa! Äter gärna köttfärs, är det då ok att ha tomatkross i? Brukar ha mängder av grönsaker i, men får väl skippa morötterna nu kanske. Lök? 

Det där kaffet vet jag inte om jag törs testa.. ler. Det verkar ju jätteäckligt.. jag som dricker kaffet svart..  Har iofs en burk kokosolja.. men den var ganska dyr vill jag minnas (kung markatta tror jag). Vilken är mest prisvärd? Om jag nu skulle våga testa :)

Tack igen :)

Eftersom du nu har mindre energi låt matlagningen sköta sej själv så mycket som möjligt. Kör storkok så att när du ändå måste laga mat finns det minst ett par matlådor.

Låt en kastrull med grytbitar puttra hela dan ihop med lite lök och morötter och kryddor. Då har du dels en underbar buljong att dricka till mellanmål eller frukost (förstärk med lite kokosolja) och sen har du färdiga grytbitar att frysa in i portionsförpackningar så du kan göra gryta a la minute med lite grönsaker, oliver och creme fraiche.

Köp en hel karre och gör pulled porc. Jag använder min gamla lergryta i ugnen, men det går bra med järngryta eller stekpåse också. Låt den stå på minst 6 timmar på 100 g, t ex sätt på den när du lägger dej så är den färdig på morgonen. Dra isär köttet med gaffel och dela upp i platta portionspåsar i frysen. Till sallad, eller till fyllda paprikor med ost, eller när orken tryter helt, bara sleva i sej med lite kryddsmör...

• Like 3

Är det mycket smak på kokosolja? Jättebra tips, jag ska testa! Äter gärna köttfärs, är det då ok att ha tomatkross i? Brukar ha mängder av grönsaker i, men får väl skippa morötterna nu kanske. Lök? 

Det där kaffet vet jag inte om jag törs testa.. ler. Det verkar ju jätteäckligt.. jag som dricker kaffet svart..  Har iofs en burk kokosolja.. men den var ganska dyr vill jag minnas (kung markatta tror jag). Vilken är mest prisvärd? Om jag nu skulle våga testa :)

Tack igen :)

Det finns kokosolja både med och utan smak. Jag får inte i mej fettkaffe, men använder kokosolja att förstärka maträtter. T ex köttfärssåsen. Jag har svarta oliver i min köttfärssås också. Tillagade morötter blir ju gärna lite söta, så du kanske ska avvakta med dem ett tag i alla fall. Men lök är ju en krydda också, så jag skulle inte kunna tänka mej ett liv utan lök. Tomater är väl gränsfall? Jag kan äta dem, men jag vet många andra som inte kan.

Min favoritfrukost/brunch är 2 kokta ägg med massor med salt mosade i nästan 50 g bregott eller annat riktigt gott smör. (Gillar inte Arlas, så det beror på var jag handlaar vad jag får tag på)

• Like 1

Antebror, det är ju en biverkning jag inte behöver. Har pga hög stress haft stora sömnproblem de senaste månaderna och sjukskrev mig pga det förra veckan. Vid läkarbesöket för att få förlängd sjukskrivning så upptäcktes mina galna sockervärden och jag är fortsatt sjukskriven. Mer sömnsvårigheter klarar jag mig utan! 

Doktorn hävdade att med min kombination av högt blodtryck (men ok nu pga blodtrycksmedicinen), högt blodsocker och höga triglycerider så borde jag absolut äta statiner, det var tom så att nästan alla deras diabetiker fick dem förskrivna. Billig livförsäkring sa hon, och det var en helt ofarlig medicin. Man ska inte tro så mycket på vad man läser tydligen.. Jag höll i alla fall fast vid att jag vill se vad jag kan göra genom att äta rätt mat och ta metformin. 

Åh, dessutom, jag berättade att jag nu äter LCHFkost. Då sa hon att det nog inte var det bästa, och att socialstyrelsen rekommenderar att man inte gör det. Berättade för henne att när jag för 10 år sedan gick till en dietist tyckte denna att jag åt alldeles för lite, så hon rekommenderade en smörgås här och var och sa att jag borde absolut kunna äta några glassar i veckan under sommaren. Jag gjorde som hon sa och gick upp flera kilon. Hade då gått ner 15 kg på egen hand genom att äta GI. Nå väl, Simvastatitin får vänta för min del. 

• Like 1

fördelen med fettkaffet är just att man får i sig mycket fett, det kan faktiskt vara lite svårt om man har ätit normalkost innan och kokosfett anses av många vara ett väldigt bra fett....så äckligt är det inte ;-). jag använder smaklöst kokosfett.

jag skulle inte oroa mig för kolhydrater i grönsaker om du inte äter kopiösa mängder.

som sagt titta på filmen matrevolutionen så får du höra vad socialstyrelsen kom fram till vad gäller lågkolhydratkost och diabetes :)

• Like 4

Nyss hemkommen från studentskiva där det bara serverades smörgåstårta, bullar och gräddtårta. Tog 3 timmar att komma ner till samma värde som före maten. Och då åt jag bara en liten bit smörgåstårta och skippades resten. 

Låter bra att jag inte måste vara så noga med att räkna grönsakerna. Ska sätta mig och titta på filmen nu medan övriga ser klart fotbollen!

Nyss hemkommen från studentskiva där det bara serverades smörgåstårta, bullar och gräddtårta. Tog 3 timmar att komma ner till samma värde som före maten. Och då åt jag bara en liten bit smörgåstårta och skippades resten. 

Låter bra att jag inte måste vara så noga med att räkna grönsakerna. Ska sätta mig och titta på filmen nu medan övriga ser klart fotbollen!

Tyvärr måste man nog försöka skippa alla avsteg, i början, tills värdena är bra sen om det känns viktigt kan man experimentera med hur mycket kolhydrater man tål och vilken sorts, andra trivs bättre med att konsekvent undvika dem för altid, här finns nog inget rätt eller fel.

men om blodsockret ligger högt långa tider, då är det fel och farligt.

• Like 3

Ja naturligtvis har du rätt. Jag var nog lite väl oförberedd där, och kunde inte komma ifrån och köpa något till mig som passade bättre. Gör om gör rätt är väl melodin. Hädanefter blir det matlåda när jag inte har kontroll över vad som serveras.

För övrigt har det varit väldigt lätt att avstå från kolhydrater under den här veckan och jag kände inget sug efter varken bullar eller tårta. Svårast är att få i sig allt fett.

• Like 3