Jump to content

Glasögonbekymmer

MKJ

Recommended Posts

Det är ju ingen lchf-fråga men det har ju ställts en och annan fråga av annat slag och jag vet inte hur jag skall få svar på detta annars. Mina glasögon har krackelerat och det är inte första gången. Det gör ont i ögonen när jag är ute i solen. Det är antingen antireflexbehandlingen som krackelerar eller hårdgörningen men det går inte att antireflex utan hårdgörning.

Har någon provat att ha glasögon utan antireflex? Jag har progressiva och jag är beroende av dom.

Är det någon mer som får krackelering och har ni fått någon information om hur man skall göra för att undvika detta?

Det är ju ingen lchf-fråga men det har ju ställts en och annan fråga av annat slag och jag vet inte hur jag skall få svar på detta annars. Mina glasögon har krackelerat och det är inte första gången. Det gör ont i ögonen när jag är ute i solen. Det är antingen antireflexbehandlingen som krackelerar eller hårdgörningen men det går inte att antireflex utan hårdgörning.

Har någon provat att ha glasögon utan antireflex? Jag har progressiva och jag är beroende av dom.

Är det någon mer som får krackelering och har ni fått någon information om hur man skall göra för att undvika de

Vi har ju konstaterat att på forumet under Övrigt får man diskutera vad som helst och det behöver inte innefatta kost.

Hur gamla är de?

Jag har provat glasögon utan antireflex en gång sedan man började med specialglas som var extra tunna mm mm och gör inte om det. Det är extra påfrestning på ögonen och jag var tvungen att ha solglasögon på inomhus till och med ibland.

Jag har också progressiva med antireflex... Mina 3:e eller 4:e progressiva.

Mina nuvarande är 8 år och har på sistone blivit lite repiga, så jag köper nya nu, men jag har inte haft problem med krackelering.

Jag tycker det verkar som fabrikationsfel.

Jag har haft ett par glasögon där antireflexbehandlingen krakelerade. Min optiker rekommenderade mig att inte utsätta glasögonen för temperaturväxlingar i onödan. Till exempel är jag noga med att ta av glasögonen innan jag öppnar ugnsluckan. Använder mest linser, men ibland åker brillorna på.

Vi har ju konstaterat att på forumet under Övrigt får man diskutera vad som helst och det behöver inte innefatta kost.

Hur gamla är de?

Jag har provat glasögon utan antireflex en gång sedan man började med specialglas som var extra tunna mm mm och gör inte om det. Det är extra påfrestning på ögonen och jag var tvungen att ha solglasögon på inomhus till och med ibland.

Jag har också progressiva med antireflex... Mina 3:e eller 4:e progressiva.

Mina nuvarande är 8 år och har på sistone blivit lite repiga, så jag köper nya nu, men jag har inte haft problem med krackelering.

Jag tycker det verkar som fabrikationsfel.

Tror att dom här är från 2008 och dom började krackelera för ca 1 år sedan dvs när dom var 5 år gamla. Optikern anser inte att det är ett farbrikationsfel men jag har bara fått luddiga svar angående orsaken. Det hände dock på mina förra och förrförra glasögon också.

Jag undviker värme som Lilla Anna nämner och tar alltid av dom när jag öppnar ugnsluckan och tvättar dom i ljummet vatten. Brukar du ta av dina när du öppnar ugnen? Hur rengör du dom?

Jag har använt diskmedel och ljummet vatten men bytte till tvål när dom började krackelera. Nu är bågarna fulla av vita tvålrester...

Tack för infon om hur det är utan antireflex. Jag blev erbjuden att prova utan och få ett par nya om det kändes obehagligt men dels får jag ju då gå med glasögon som inte fungerar mitt i sommaren och dels kanske jag ändå får en stämpel på mig att vara besvärlig kund. (Dom är många som jobbar där och ett annat besked som jag fick av optikern stämde inte enligt dom jag träffar i affären och optikern träffar man bara på synundersökningen.)

Har alltid haft antireflex men har aldrig råkat ut för krackelering. Låter som ett kvalitetsproblem. Kanske dags att byta leverantör?

Inne på andra progressiva, har även terminalprogressivt, enkelslipade läsglas samt enkelslipade avstånds, ett par ofärgade och ett par polariserade solglas. Mina progressiva är fotokromatiska.

Har alltid haft antireflex men har aldrig råkat ut för krackelering. Låter som ett kvalitetsproblem. Kanske dags att byta leverantör?

Inne på andra progressiva, har även terminalprogressivt, enkelslipade läsglas samt enkelslipade avstånds, ett par ofärgade och ett par polariserade solglas. Mina progressiva är fotokromatiska.

Vet du vad det är för märke på dina glas (leverantör)? Hur länge brukar du ha glasen innan du byter?

Hur brukar du rengöra dina glasögon?

Den optikern jag har nu har paketpris på bågar och glasögon som jag köpte senast. Dom har inte frågat vilka glas man vill ha. Det finns dyrare också men då kosta bågar och glas ca 7000 kr.

Dom första som krackelerade var dock ett par högkvalitetsglas som jobbet betalade eftersom skyddsbågarna inte passade min näsa (är nog mest män som har skyddsglasögon). Det skulle vara superglas och jag fick dom i mina bågar. Dom krackelerade så mycket så optikern frågade om jag sett något över huvud taget när han såg dom. Minns inte hur många år jag haft dom.

Jag har ett par liggande i en låda som jag fick på köpet sist och dom har inte krackelerat så jag undrar ju om rengöring eller mycket utomhusvistelse kan påverka.

Haha jag gnider av brillorna med tröjan när jag börjar se dimmigt. Riktig puts får de väääldigt sällan.

Mina förra glasögon gick på 7000:- 2006. Då var det inkl solglas med styrka på Synsam

Denna gång får jag betala ca 10000:- inkl solglas på Synoptik. Men då får jag solglas som ändrar färg. Det var jättejobbigt med de förra på semester. När man gick in i en affär var man antingen tvungen att inte se alls eller byta brillor, så jag var alltid tvungen att ha med de vanliga i alla fall.

Jag var på Synoptik också ca 2004. Gillar egentligen inte Synsam. Denna gång valde jag dock optiker efter parkeringsmöjligheterna

Haha jag gnider av brillorna med tröjan när jag börjar se dimmigt. Riktig puts får de väääldigt sällan.

Mina förra glasögon gick på 7000:- 2006. Då var det inkl solglas med styrka på Synsam

Denna gång får jag betala ca 10000:- inkl solglas på Synoptik. Men då får jag solglas som ändrar färg. Det var jättejobbigt med de förra på semester. När man gick in i en affär var man antingen tvungen att inte se alls eller byta brillor, så jag var alltid tvungen att ha med de vanliga i alla fall.

Jag var på Synoptik också ca 2004. Gillar egentligen inte Synsam. Denna gång valde jag dock optiker efter parkeringsmöjligheterna

Hm, inte konstigt att dom blivit repiga då. Jag skulle inte känna mig fri och våga röra mig som jag vill om jag hade 10.000 kr på näsan. Vet du vad det är för fabrikat på dom du har?

Fast egentligen kanske det är behandlingen man skall gå på eftersom det är den som krackelerar.

Har precis nyss bytt. De gamla är 5 år gamla med glas från Pentax. Gör rent med tvål och ljummet vatten. Terminalglasen är fortfarande de gamla och man kan ana en och annan repa i dem. Ett par progressiva fotokromatiska och terminalglasen kostade 7700 för 5 år sedan. De nya progressiva fotokromatiska och ett par läsglas kostade 4800 nu. Vet inte fabrikat på glasen denna gång men det är de som smarteyes säljer.

Har precis nyss bytt. De gamla är 5 år gamla med glas från Pentax. Gör rent med tvål och ljummet vatten. Terminalglasen är fortfarande de gamla och man kan ana en och annan repa i dem. Ett par progressiva fotokromatiska och terminalglasen kostade 7700 för 5 år sedan. De nya progressiva fotokromatiska och ett par läsglas kostade 4800 nu. Vet inte fabrikat på glasen denna gång men det är de som smarteyes säljer.

Har du några tendenser till krackelering i dina 5 år gamla glasögon? Man ser det som ett läderartat mönster om man håller upp dom mot ljuset. Det är alltså inte repor jag menar.

Jag förstörde ett par sprillans nya en gång när jag eldade grenar utomhus. Jag fick ett par nya eftersom dom inte informerat om att dom inte tålde värme. Dom blev helt krackelerade på ett ögonblick.

Hm, inte konstigt att dom blivit repiga då. Jag skulle inte känna mig fri och våga röra mig som jag vill om jag hade 10.000 kr på näsan. Vet du vad det är för fabrikat på dom du har?

Fast egentligen kanske det är behandlingen man skall gå på eftersom det är den som krackelerar.

Jag tycker det är fantastiskt att de fåunkat i 8 år. Förut har jag varit tvungen att byta minst var 4:e

Inte överdrivet mycket men det händer att jag går från -20 till 20 på vintrarna. Men de har hållt.

Jag är ju mycket utomhus. Undrar om det är därför mina krackelerar. Fast om det är själva växlingen så går ju även människor från bussen och bilen även om dom inte vistas ute så mycket.