Jump to content

"Matpreferenser"?

jiim

Recommended Posts

Hej,

När ni anger så kallade "matpreferenser", vad skriver ni då?

Är det lämpligast att ange

- glutenintollerant

- diabetiker

något mer? Skulle man bara skriva "Inga kolhydrater" så tas det nog inte på allvar.

Mvh,

Jag skriver LCHF (max 5g kolhydrater/100g).

Ibland orkar kocken sätta sig in i det, ibland inte. Senaste i Siljansnäs (när jag tog Siljan Runt) - så pratade jag mycket med kocken som ville lära sig. Hon hade ingen aning om att tex tacokryddan innehöll socker o e-ämnen.

• Like 1

Jag har inget emot att vid enstaka tillfällen få I mig massa e-nummer och sötningsmedel. Hemma undviker jag dock det. så mycket det går

Lilla Anna, Men inte serveras det sockerstinna ersättningsprodukter om man samtidigt har skrivit diabetes?

Leopold, vill helst inte vara besvärlig och få frågor. "LCHF max 5gr/100gr" känns ganska besvärligt... :P

Ang. tacokrydda brukar jag alltid också göra egen pga sockret :)

Visst kan man skriva LCHF, men om man nu inte av någon anledningen skulle skriva detta.

Mvh,

Skriver du både gluten och diabetes får du väl i värsta fall kolhydrathöga ersättningsprodukter med sötningsmedel. I bästa fall naturlig mat, som LCHF. Varför inte ta det säkra före det osäkra och begära LCHF? Tror att det är ganska viktigt att vi blir bättre på just det.

Jag förstår faktiskt inte varför folk drar sej för att säga LCHF. Jag är stolt över att jag har kunnat äta mej friskt och kasta medicinerna. OK att folk inte vet vad det är alltid och många kan inte skilja på kolhydrater och kalorier, men då får de väl läsa på då, eller fråga.

Men är jag på restaurang ber jag att slippa potatisen, få mera grönsaker och extra sås. Det är ju i stort vad det handlar om om man inte är jättenoga med vad man stoppar i sej för att man får problem.

Lågkolhydratskost är ju faktiskt inte nödvändigtvis LCHF. Lågkolhyratskost är ingen konst att åstadkomma överallt, men många missar HF-delen

• Like 2

Det jag menar är att det kan väl inte serveras kolhydratsbomber om man skrivit diabetes? Det är ju mordförsök.... :o

Anledningen är att inte alla kanske förstår LCHF. Och min fråga är om det är ekvivalent att skriva diabetes plus gluten.

Man vill inte skriva en hel uppsats vad LCHF innebär...

Det jag menar är att det kan väl inte serveras kolhydratsbomber om man skrivit diabetes? Det är ju mordförsök.... :o

Jo och mordförsök är ju vad till och med landstingets kostrådgivare ägnar sej åt. Ät vad du vill och stoppa i dej mera insulin bara

• Like 2

Anledningen är att inte alla kanske förstår LCHF. Och min fråga är om det är ekvivalent att skriva diabetes plus gluten.

Man vill inte skriva en hel uppsats vad LCHF innebär...

Tycker att du krånglar till det. Vill du ha LCHF, skriv LCHF. Om man jobbar i ett kök har man koll på det. Om inte så är det ett fint tillfälle att lära ut. Kombinationen glutenfritt och diabetiker lär sätta fler myror i huvudet. Är du rädd för att sticka ut hakan, eller vad handlar det om? Om jag förstått rätt är du inte diabetiker (?).

• Like 1

Lilla Anna, Eftersom jag tror de vanligaste preferenserna är just "gluten", "laktos", "diabetes" etc, så tänkte jag att om något kök har standardrutiner för dessa.

Min fråga var om diabetes+gluten=LCHF. Jag har inget emot att skriva LCHF, Men alla förstår tyvärr inte vad det innebär, och jag har inte lust att diskutera och lära ut.

Att skriva LCHF tror jag blir fler myror I huvudet? ;)

Skriver du diabetes + gluten kommer du att få gott om kolhydrater. Det du slipper är vanligt vetemjöl och socker, men glutenfritt bröd kryllar av kolisar och bara för att nåt innehåller sötningsmedel innebär det ju inte att det är kolhydratsfritt

Tror tyvärr, som flera tidigare påpekat, att det inte är någon hit att hoppas på det går att utgå från att kombinera de "normala" födoämnesanpassningarna för att få till en LCHF-anpassning.

Ned med foten, upp med näven ur byxfickan och kräv bara! :) Det är ju trots allt en kostanpassning som borde vara norm...

• Like 3

Jag skriver glutenfritt för att vara säker på att inte få gluten i såser och stuvningar etc! Jag verkar inte tåla gluten, har ingen 'officiell' diagnos dock.

Övriga kolhydrater sollar jag bort själv och kompletterar med egen nödmat (fina ostar eller nåt) om jag är på tjänsteresa eller konferens. 

Snälla alla som skriver 'glutenfritt' när ni menar 'LCHF/paleo' - gå inte med på någon halvmesyr av glutenfritt, som att skrapa bort paneringen eller skrapa bort såsen. Det gluten som blir kvar räcker mer än väl för att ställa till det för oss andra!!

• Like 2

Stoscha: Serverar man bröd till en diabetiker? :o

Men jag inser nog nu att det är kanske lättare att missförstå att en diabetiker (fast jag inte har diabetes) inte skall ha kolhydrater... Så säkrast att ange LCHF och ta diskussionen (som det tyvärr uppstår ganska ofta). Jag är bara trött på att förklara att man mår dåligt av viss typ av föda och hade gärna kunnat skriva något annat för att undvika förklara.

Stoscha: Serverar man bröd till en diabetiker? :o

Men jag inser nog nu att det är kanske lättare att missförstå att en diabetiker (fast jag inte har diabetes) inte skall ha kolhydrater... Så säkrast att ange LCHF och ta diskussionen (som det tyvärr uppstår ganska ofta). Jag är bara trött på att förklara att man mår dåligt av viss typ av föda och hade gärna kunnat skriva något annat för att undvika förklara.

Oja att man gör. Bara det är sockerfritt

• 2 years later...

Fick ett tips om att man kan säga "diabeteskost" när man ska på konferens eller liknande. Eventuellt får man hjälpa till att precisera vad det innebär om köket undrar. 

Det kan ju låta bra :)  men tyvärr kommer nog fettet då att lysa med sin frånvaro  :(

• Like 3

Påminner om en person som övernattade på sjukhuset när hans fru var inlagd för en större operation!

Vid fråga om vilken kost han ville ha så sade han diabeteskost, varvid han fick svaret att det finns ingen sådan utan det tas omhand med medeciner!

• Like 5

Påminner om en person som övernattade på sjukhuset när hans fru var inlagd för en större operation!

Vid fråga om vilken kost han ville ha så sade han diabeteskost, varvid han fick svaret att det finns ingen sådan utan det tas omhand med medeciner!

Det gillat var med skrattblandad gråt Zepp  :unsure:

• Like 4

Jag brukar saga LCHF, ofta med förklaringen "inget bröd, inget mjöl, möjligen lite potatis, mer grönsaker". Borde lägga till SMÖR!! också. Jag brukar lita på att det finns smör, men det gör det inte alltid.

Var på fest för ett tag sedan; kycklingfilé med lite redd sås; potatisgratängen utbytt mot kokt potatis; helt fettfritt. (avdelningen noll koll. Om det inte var så att förklaringen inte kommit fram ordentligt). Fy vad hungrig jag blev!

Var på mote häromdagen. Mackor serverades; jag fick samma macka som de andra, men salladsblad runt. Fyllningen var kyckling, salad med lite avocado, någon gegga som kanske var färskost. Inte jättefett, men funkade någorlunda.

Jag har varit med om att på fest bjudas på smörgåstårta ("du kan väl peta bort det du inte vill ha...hur mycket bröd brukar du äta?" Från en som hävdade att hon åt LCHF)

Jag har varit en helg på folkhögskola, som inte lovade LCHF, men kunde ordna glutenfritt.

Jag tycker man ska saga LCHF, med förklaringar till vad som är ok och inte; det varierar ju. Jag mår ju inte akut dåligt av att äta fel en gang, men risken är alltid att ett avsteg leder till fler.

• Like 3

• 2 weeks later...