Jump to content

Insulinkänslighet och LCHF..

Gaia

Recommended Posts

Jag har en tanke som inte går att råda bot på. Jag undrar vad som händer med insulinkänsligheten efter en tids LCHF ätande. I första hand känner jag mig sugen att äta LCHF mat för att tappa vikt men tror att jag kommer att fortsätta skippa socker och möjligen alkohol. Jag är inte särskilt sugen på ris, pasta eller mjöl längre och tror det blir enkelt att släppa det. Men jag undrar vad som verkligen händer med insulinkänsligheten på sikt. Är det kanske så att man måste planera väl om man vill styra om lite. För att inte chocka kroppen om man plötsligt får för sig att börja äta mer kolhydrater och socker. Att smyga in dem helt enkelt. Min mardröm är att kroppen inte klarar socker som förr...och utvecklar diabetes omvänt om ni förstår? Vet ni något om studier som är relevanta eller har egna synpunkter så snälla skriv en rad...

Jag har samma känsla.. Tänk om man faktiskt "förstör" något i kroppen i och med att man kör LCHF.
Många inlägg vittnar ju om känslighet för mjölk och kolhydrater efter en tid med enbart LCHF. 

Man kanske skall vara ganska liberal i sin LCHF-kost ändå?? 
Någon som har några tankar? 

Jag upplever det som att jag får mer ont i magen av att äta stärkelse eller socker nu, än innan jag började med LCHF. Detta kan således antingen vara en reell skillnad, eller en upplevd sådan i och med att jag nu är ovan att ha ont i magen medan det tidigare var en daglig företeelse. Jag kan tänka mig att om man har planer att senare höja sitt kolhydratsintag, så vore det nog en bra idé att trappa upp långsamt och hålla sig till naturliga kolhydrater.

Sedan, utan att veta de biokemiska mekanismerna, borde det inte vara på det viset att en människa kan bli intolerant mot i stort sett alla kolhydratskällor efter en period utan. Det verkar orimligt ur ett överlevnadsperspektiv. Antagligen krävs det bara en viss period av anpassning, precis som att man kan ha övergångsproblem när man börjar med LCHF.

Jag hoppas med min LCHF kost att gå ner ganska många kilo till. 10 för mig är mycket men det kanske är lite för andra. Min ide med det hela är att få hjälp av LCHF tänket för att få ordning på inlagring av fett i kroppen. Komma ner i vikt på en relativt kort tid men sen också försöka hålla mig kvar. Strikt LCHF tycker jag borde vara ok om man tänker igenom hur länge man kan tänkas behöva det. GI´s rivstarts veckor gäller 6 veckor max sen anser de att det är för ansträngande för kroppen att vara i total ketos. Men de hävdar också att man kan återgå till rivstarts veckor i perioder. Fö så påminner rivstarts veckorna väldigt mkt om LCHF mat för den som undrar. Knepet att gå ner i vikt med GI metoden är att smyga in kolhydrater efter rivstarts veckorna och öka på motionen. Och det kanske är själva lösningen för att inte bli för känslig för kolhydrater och socker på sikt.

Själv har jag länge känt att socker är rena giftet för mig och att jag mår pyton av blodsockerfallen. Så socker blir inget problem att kringgå. Jag tänker att satsa på grönsaker ovan jord. Festa till det med lite frukt då och då (vilka frukter har jag inte kollat än kom gärna med förslag) för att kroppen skall vara van att handskas med det. Försöka köpa ekologiskt kött om jag har råd. För att jorden skall gå i samklang med oss människor så finns en uträknad mängd kött att fördela oss människor var och en på ca 200g per vecka. Ett mål att sträva efter men kanske svårt att följa helt tills det blir lätt att hitta bra alternativ. Om vi människor kan äta mera grönt så vore det kanon för hela världen. Kanske enklare då man har nått sin målvikt. Ägg ja ekologiska ägg är väl värt sina pengar.

Får jag fråga vilket fett väljer ni som har ätit LCHF ett tag. Ge mig gärna konkreta förslag på livsmedel. Har inte riktigt hittat balansen med fettet än pga att jag inte riktigt vet vad jag ska välja? 

Undra om inte "känsligheten" egentligen helt enkelt handlar om en naturlig anpassning av kroppen ? Abstinens finns säkert åt alla håll efter att kroppen vant sig en viss återkommande typ av föda. I alla fall om man har friska kroppsfunktioner. Vad som händer i framtiden med en skadad insulinkänlighet, är kanske mer ett frågetecken.

• Like 1

Om du redan har en skadad insulinkänslighet som du säger, t.ex diabetes typ 2, så är ju valet faktiskt ganska enkelt :)  Jag har valt att äta LCHF och klarar mig utan medicinering och är nu en typ 0. Skulle jag börja äta som förut så är det livstids medicinering som gäller. Inte så svårt att välja då ;)

• Like 3

Nu tror jag ett missförstånd slank in. Vi har inte pratat alls om diabetes typ 1 eller två utan i allmänhet hur insulinkänsligheten blir med tiden. Om man ställer om kroppen och vänjer den av med socker och kolhydrater så tycks det ju vara väldigt viktigt att smyga in detta igen om man vill äta lite mer av det efter tex en stor viktnedgång. Frågan var om det på sikt kan "skada" känsligheten i kroppen. Dig förstår jag absolut. Kul att du hittat LCHF!!

Men jag undrar vad som verkligen händer med insulinkänsligheten på sikt. Är det kanske så att man måste planera väl om man vill styra om lite. För att inte chocka kroppen om man plötsligt får för sig att börja äta mer kolhydrater och socker. Att smyga in dem helt enkelt. Min mardröm är att kroppen inte klarar socker som förr...och utvecklar diabetes omvänt om ni förstår? Vet ni något om studier som är relevanta eller har egna synpunkter så snälla skriv en rad...

Hmm, diabetes omvänt? :blink:  Om vi lite förenklat definierar problemet som blodsockersvängningar, så skulle det "omvända" scenariot vara inga svängningar alls, dvs ett perfekt stabilt blodsocker. Att ha ett för stabilt blodsocker är nog lite som att vara för frisk, dvs inget man ska oroa sig för.

Max insulinkänslighet har du när behovet av glukos är som högst i dina celler. Ökad insulinkänslighet har en dämpande effekt på blodsockertoppar, eftersom cellerna roffar åt sig glukoset i blodet snabbare. Dvs ens tolerans mot kolhydrater ökar, inte tvärtom. Sen kan jag tänka mig att man blir mer kolhydratkänslig pga t ex förändrad tarmflora, eller att hjärnan reagerar extra på blodsockertoppar. Men kolhydratkänslighet och insulinkänslighet är två olika saker.

• Like 1

Bra inlägg. När jag nämnde detta med att kroppen reagerar annorlunda efter en tid tog jag upp med Ola Lauritson på en chat på deras Gi sajt. När jag nämnde meningen omvänd diabetes blev han mycket intresserad och sa att han ville titta mer på det och inte visste svaret på den frågan. Att kroppen blir mer känslig för socker och kolhydrater verkar ju självklart men är detta så otroligt bra om man efter en stor viktnedgång vill försöka vänja kroppen igen vid lite mer socker. Jag funderar på om man kanske skall ge sig själv naturlig frukt (inte de sötaste framodlade sorterna) som tex lördagsgodis för att kroppen skall tåla lite sött. Inte för mkt men att kombinera det med mer träning som kompensation. Jag vet redan med mig att jag inte tål så mkt socker utan att må illa och blir lite orolig om det kommer att förbli så. Vanligt vitt socker ser jag dock ingen anledning att äta mer av. vad säger ni andra... ?

Men jag undrar vad som verkligen händer med insulinkänsligheten på sikt. Är det kanske så att man måste planera väl om man vill styra om lite. För att inte chocka kroppen om man plötsligt får för sig att börja äta mer kolhydrater och socker. 

Det är ingen hemlighet att lågkolhydratkost orsakar en tillfällig insulinresistens. Detta är något som man känt till länge (se t.ex. en artikel från 1948). En kost med låg halt av kolhydrater nedreglerar de enzym som hanterar kolhydrater (de behövs ju inte), den ökade andelen fria fettsyror i blodet påverkar också glukostransporten.

Dessa förändringar sker både i levern och musklerna. Levern behöver c:a fem timmar för att bli av med resistensen, men musklerna kan behöva 24-48 timmar innan de fungerar normalt. Om man vill festa ordentligt på kolhydrater gör man bäst i att sakta trappa upp under några dagar. Utan en mjuk upptrappning kommer din kropp reagera som den hade diabetes, inte speciellt snällt mot kroppen!

Den intressanta frågan är vad som händer på lång sikt, om man får permanenta irreversibla förändringar. Jag har dessvärre aldrig sett någon studie där man mätt glukoskänsligheten hos någon som kört ortodox LCHF under flera års tid. Ironiskt nog man inte mäta glukoskänsligheten annat än genom att tillfälligt bryta dieten, så det går ju inte att göra någon kontinuerlig studie heller. Jag tror inte heller att det går att finna något naturfolk/befolkningsgrupp som äter strikt LCHF, det ligger liksom i människans natur att vara oppurtunistisk omnivor.

Om man vill vara säker på att behålla förmågan att hantera kolhydrater får man välja en mindre strikt variant av LCHF där man t.ex. regelbundet äter lite frukt, rotfrukter eller bönor regelbundet. Ett annat alternativ är att köra cyklisk ketogen diet.

• 3 months later...

Hej!

Jag har ätit strikt LCHF i över 6 år nu. Jag har börjat undra om jag fått diabetes? Jag mår dåligt av alla kolhydrater tom små mängder av dem. Det är finn crisp, hallon, rysk yoghurt mm. Kan du förklara detta med diabetes omvänt? Det känns som om jag måste till vårdcentralen för att testa mitt blodsocker... 

Hej!

Jag har ätit strikt LCHF i över 6 år nu. Jag har börjat undra om jag fått diabetes? Jag mår dåligt av alla kolhydrater tom små mängder av dem. Det är finn crisp, hallon, rysk yoghurt mm. Kan du förklara detta med diabetes omvänt? Det känns som om jag måste till vårdcentralen för att testa mitt blodsocker... 

Jag har läst i en annan tråd att en del äter kolhydrater i 3 dagar innan dom gör ett glukosbelastningstest.

Jag har dock själv undrat om det händer något i kroppen som gör att man får svårare att omsätta kolhydrater om man går tillbaka till blandkost.

Jag har läst i en annan tråd att en del äter kolhydrater i 3 dagar innan dom gör ett glukosbelastningstest.

Jag har dock själv undrat om det händer något i kroppen som gör att man får svårare att omsätta kolhydrater om man går tillbaka till blandkost.

Jag mår dåligt efter varje måltid börjar det kännas som. Vad kan det vara? Har försökt öka mängden kolhydrater försiktigt..  Finns det någon bra metod att testa sig fram. Att äta större mängd kolhydrater i 3 dagar får mig må dåligt redan innan. Jag har ingen större tilltro till sjukvårdens kunskap om LCHF, men måste väl beställa tid i alla fall.

Jag mår dåligt efter varje måltid börjar det kännas som. Vad kan det vara? Har försökt öka mängden kolhydrater försiktigt..  Finns det någon bra metod att testa sig fram. Att äta större mängd kolhydrater i 3 dagar får mig må dåligt redan innan. Jag har ingen större tilltro till sjukvårdens kunskap om LCHF, men måste väl beställa tid i alla fall.

Finn crisp är nog ingen bra kolhydratkälla för dig. Sedan undrar jag hur fördelningen fett/ kolhydrater bör se ut under dom där 3 dagarna. Det är ju viktigt att det inte blir mer kalorier sammanlagt i alla fall och att kolhydraterna är långsamma.

Vilka livsmedel med kolhydrater har du ätit under tiden du har ätit LCHF?

Har du konditionstränat under tiden?

Fast det enklaste är att man inte går tillbaka till kolhydrater utan fortsätter med LCHF, jag har snart ätit i 3 år utan några som helst återfall, det innebär att sötsuget finns inte och man behöver inte planera för någon ökning av kolhydrater...jag hör till dem som inte äter LCHF som ett viktreduceringredskap utan för att det passar mig utmärkt... :)

• Like 1

Finn crisp är nog ingen bra kolhydratkälla för dig. Sedan undrar jag hur fördelningen fett/ kolhydrater bör se ut under dom där 3 dagarna. Det är ju viktigt att det inte blir mer kalorier sammanlagt i alla fall och att kolhydraterna är långsamma.

Vilka livsmedel med kolhydrater har du ätit under tiden du har ätit LCHF?

Har du konditionstränat under tiden?

Jag har en hund och går två promenader med henne dagligen. På helgerna blir det långpromenader. Jag har ätit mejerier, rysk och turkisk yoghurt, endast 1-2 finns crisp per vecka, har slutat med vispgrädde i kaffet, tomater, squash, aubergine,gurka,olika bönor, rättika, blomkål, vitkål   och  85% choklad små bitar (en halv bit till kaffe). Jag äter små portioner av kolhydrater förutom ost. Det har jag ätit mycket av. Korv älskar jag också och det har jag alltid ätit. Lagar gärna grytor med blandad innehåll eller steker fisk, kött och korv med något  tillbehör.

Jag har en hund och går två promenader med henne dagligen. På helgerna blir det långpromenader. Jag har ätit mejerier, rysk och turkisk yoghurt, endast 1-2 finns crisp per vecka, har slutat med vispgrädde i kaffet, tomater, squash, aubergine,gurka,olika bönor, rättika, blomkål, vitkål   och  85% choklad små bitar (en halv bit till kaffe). Jag äter små portioner av kolhydrater förutom ost. Det har jag ätit mycket av. Korv älskar jag också och det har jag alltid ätit. Lagar gärna grytor med blandad innehåll eller steker fisk, kött och korv med något  tillbehör.

Mår du dåligt av alla kolhydratkällor eller vilka?

När det gäller konditionsträning så behövs det något intensivare än promenader om man skall öka insulinkänsligheten.

Mår du dåligt av alla kolhydratkällor eller vilka?

När det gäller konditionsträning så behövs det något intensivare än promenader om man skall öka insulinkänsligheten.

Just nu mår jag dåligt av allt. Det känns så i alla fall. Efter varje måltid mår jag dåligt. Jag har ätit LCHF i snart 6 år för min hälsas skull, inte vikten. Jag har blivit av med IBS ( nästan) och psoriasis. Men nu känns det som om jag blivit sjuk pga. av maten. Att jag borde ätit mera liberalt...men jag har inte ätit fakir mer än korta perioder. Kan jag fått diabetes? Hur behandlar man det om jag fått det omvänt via LCHF?

Just nu mår jag dåligt av allt. Det känns så i alla fall. Efter varje måltid mår jag dåligt. Jag har ätit LCHF i snart 6 år för min hälsas skull, inte vikten. Jag har blivit av med IBS ( nästan) och psoriasis. Men nu känns det som om jag blivit sjuk pga. av maten. Att jag borde ätit mera liberalt...men jag har inte ätit fakir mer än korta perioder. Kan jag fått diabetes? Hur behandlar man det om jag fått det omvänt via LCHF?

Svårt att svara om man inte vet lite mer.

På vilket sätt mår du dåligt och hur länge sitter det i? Vad är det som gör att du tror att det är just diabetes?

Har du känt att du mår bättre om du äter mer liberalt?

Näe.. man kan inte få diabetes på grund av LCHF.. däremot kan få det trots LCHF, men då handlar det om sjukliga förädringar i bukspottkörtel och annat som man kan få oavsett vad man äter!

Och som sagt vad omvänd diabetes är altså att man tål extra mycket kolhydrater!

Det som vi råkar ut för som äter LCHF heter fettinducerad insulin resistens, det är en reglering för anpassning till kosten, dvs glukos blir reserverat för hjärnan och muskler får hålla tillgodo med fett och ketonkroppar!

I USA, där de gör ett glukosbelastningstest vid graviditet, så handlar det om försäkringsfrågor, dvs om du hade ett dåligt utfall på GB-testet så får du inte ut något på försäkringen.. utifallatt..så de äter cirka 100 gram kolhydrater, främst potatis under tre dagar före!

Men om det är som så att du mår dåligt efter måltid oavsett vad du äter så bör du söka för det.. det kan vara lite vad som helst!

• Like 1

Näe.. man kan inte få diabetes på grund av LCHF.. däremot kan få det trots LCHF, men då handlar det om sjukliga förädringar i bukspottkörtel och annat som man kan få oavsett vad man äter!

Och som sagt vad omvänd diabetes är altså att man tål extra mycket kolhydrater!

Det som vi råkar ut för som äter LCHF heter fettinducerad insulin resistens, det är en reglering för anpassning till kosten, dvs glukos blir reserverat för hjärnan och muskler får hålla tillgodo med fett och ketonkroppar!

I USA, där de gör ett glukosbelastningstest vid graviditet, så handlar det om försäkringsfrågor, dvs om du hade ett dåligt utfall på GB-testet så får du inte ut något på försäkringen.. utifallatt..så de äter cirka 100 gram kolhydrater, främst potatis under tre dagar före!

Men om det är som så att du mår dåligt efter måltid oavsett vad du äter så bör du söka för det.. det kan vara lite vad som helst!

Tack för ditt svar. Måste läsa om fettinducerad insulin resistens. Det mår dåligt efter varje måltid numera. Jag får kontakta vårdcentralen.

Svårt att svara om man inte vet lite mer.

På vilket sätt mår du dåligt och hur länge sitter det i? Vad är det som gör att du tror att det är just diabetes?

Har du känt att du mår bättre om du äter mer liberalt?

Jag känner mig svag, lite illamående och det sitter i upp till en timme. Det har blivit värre sedan jag ökade mängden kolhydrater. Jag borde ätit mer liberalt hela tiden tänker jag och ångrar det strikta LCHF som jag ätit sedan 2007.  Jag tror (utan att veta) att det är insulinpåslag som får mig att må dåligt efter att ha börjat äta mera kolhydrater.

Jag känner mig svag, lite illamående och det sitter i upp till en timme. Det har blivit värre sedan jag ökade mängden kolhydrater. Jag borde ätit mer liberalt hela tiden tänker jag och ångrar det strikta LCHF som jag ätit sedan 2007.  Jag tror (utan att veta) att det är insulinpåslag som får mig att må dåligt efter att ha börjat äta mera kolhydrater.

Blir du dålig i magen när du bara äter proteiner och fett också?

En sak som också spelar in är ju om du ligger på plus eller minus energimässigt. Har du minskat fettet lika många kcal som du ökat kolhydraterna? Går du upp eller ner i vikt och hur har det varit tidigare?

En sak som kan hända när du ökar kolhydraterna är att du minskar fettförbränningen men fettet i magen kanske bromsar magsäckstömningen så att det inte kommer ut tillräckligt med kolhydrater för att täcka behovet just när du har ätit.

Jag tror inte att det du känner är symptom på diabetes men går du till vårdcentralen och mäter så kanske du kan ligga över gränsen ändå utan att ha diabetes.

Du kan prova att ta en timmes promenad eller cykeltur före maten och se om det blir någon skillnad.

En sak som också spelar in är ju om du ligger på plus eller minus energimässigt. Har du minskat fettet lika många kcal som du ökat kolhydraterna? Går du upp eller ner i vikt och hur har det varit tidigare?

En sak som kan hända när du ökar kolhydraterna är att du minskar fettförbränningen men fettet i magen kanske bromsar magsäckstömningen så att det inte kommer ut tillräckligt med kolhydrater för att täcka behovet just när du har ätit.

Jag tror inte att det du känner är symptom på diabetes men går du till vårdcentralen och mäter så kanske du kan ligga över gränsen ändå utan att ha diabetes.

Du kan prova att ta en timmes promenad eller cykeltur före maten och se om det blir någon skillnad.

Tack för ditt svar. Har redan bokat tid på vårdcentralen till imorgon. Jag är inte överviktig och pendlar inte heller med min vikt utan håller mig stabilt på ungefär samma vikt.

Jag har inte skrivit in det jag äter annat än vid enstaka tillfällen, borde kanske börja med det.

Promenader har jag insett att jag måste lägga till. Gick en timme igårkväll och skall fortsätta med det, samt utöka längden på min morgonpromenad. Att gå före maten funkar till middag...

Det är härligt att promenera i vårsolen både morgon och kväll. Jag läste att insulinresistens botar man med motion.

Blir du dålig i magen när du bara äter proteiner och fett också?

Ja, det har jag precis insett... Kände mig riktigt frisk och utvilad imorse. Efter frukost med ost+bregott+kaffe säckade jag ihop igen.. Det är inte bara magen utan en trötthet i hela kroppen jag känner.

Tack för ditt svar. Har redan bokat tid på vårdcentralen till imorgon. Jag är inte överviktig och pendlar inte heller med min vikt utan håller mig stabilt på ungefär samma vikt.

Jag har inte skrivit in det jag äter annat än vid enstaka tillfällen, borde kanske börja med det.

Promenader har jag insett att jag måste lägga till. Gick en timme igårkväll och skall fortsätta med det, samt utöka längden på min morgonpromenad. Att gå före maten funkar till middag...

Det är härligt att promenera i vårsolen både morgon och kväll. Jag läste att insulinresistens botar man med motion.

Bli inte alltför besviken om du inte får någon hjälp på vårdcentralen bara. Mitt intryck är att dom letar efter sjukdomar och hittar dom ingen så... ja då står man där på ruta 1 igen.

Skall i alla fall bli spännande att få höra vad dom gör så jag hoppas du återkommer och berättar.

Egentligen skall man ju vara glad när dom inte hittar någon sjukdom men det kan vara svårt att hitta den gordiska knuten på egen hand. Det blir ett provande och många bulor i pannan innan man lyckas.

Det vore ju bra om dom kollade blodfetterna också. Det gjorde dom aldrig på mig och jag hade gärna velat veta var jag låg. Vill dom inte kolla det så kan du ju alltid säga att du äter LCHF så gör dom det säkert fast det kanske du hade tänkt ändå.

Bli inte alltför besviken om du inte får någon hjälp på vårdcentralen bara. Mitt intryck är att dom letar efter sjukdomar och hittar dom ingen så... ja då står man där på ruta 1 igen.

Skall i alla fall bli spännande att få höra vad dom gör så jag hoppas du återkommer och berättar.

Egentligen skall man ju vara glad när dom inte hittar någon sjukdom men det kan vara svårt att hitta den gordiska knuten på egen hand. Det blir ett provande och många bulor i pannan innan man lyckas.

Det vore ju bra om dom kollade blodfetterna också. Det gjorde dom aldrig på mig och jag hade gärna velat veta var jag låg. Vill dom inte kolla det så kan du ju alltid säga att du äter LCHF så gör dom det säkert fast det kanske du hade tänkt ändå.

Nej, hade inte tänkt att berätta att jag äter LCHF... Tack för ditt råd.. Jag lovar att berätta hur det går... förväntar mig inte heller så mycket... klart att det vore skönt om de inte hittar ngt som är svårt att göra ngt åt... men också skönt om det var lätt att åtgärda... inte kul med ruta1 igen heller...

Nej, hade inte tänkt att berätta att jag äter LCHF... Tack för ditt råd.. Jag lovar att berätta hur det går... förväntar mig inte heller så mycket... klart att det vore skönt om de inte hittar ngt som är svårt att göra ngt åt... men också skönt om det var lätt att åtgärda... inte kul med ruta1 igen heller...

Hur gick det på vårdcentralen?

Hej!

Nu har jag varit på vårdcentralen och tagit en mängd blodprover. Idag kom svaren och allt var normalt. Mina kolesterolvärden är: 

Kolesterol 5.8

HDL kolesterol 2.2

LDL kolesterol 3.10

LDL/kol/HDL-kol 1.4 kvot

Det är ju inom det normala och alltså bra, antar jag... 
Jag vet inte riktigt vad det är som får mig att må dåligt. Jag har försökt att äta mera kolhydrater för att återgå till mer blandad kost. Faktiskt har jag mått bättre men inte bra, annat än ibland. I fredags åt jag en pizza och blev pigg och energisk efteråt. Kan är det vara fett istället som gör mig sjuk? Det är en sjukdomskänsla som jag känner. Jag får se tiden an och vänta och se hur det utvecklar sig...

Hej!

Nu har jag varit på vårdcentralen och tagit en mängd blodprover. Idag kom svaren och allt var normalt. Mina kolesterolvärden är: 

Kolesterol 5.8

HDL kolesterol 2.2

LDL kolesterol 3.10

LDL/kol/HDL-kol 1.4 kvot

Det är ju inom det normala och alltså bra, antar jag... 

Jag vet inte riktigt vad det är som får mig att må dåligt. Jag har försökt att äta mera kolhydrater för att återgå till mer blandad kost. Faktiskt har jag mått bättre men inte bra, annat än ibland. I fredags åt jag en pizza och blev pigg och energisk efteråt. Kan är det vara fett istället som gör mig sjuk? Det är en sjukdomskänsla som jag känner. Jag får se tiden an och vänta och se hur det utvecklar sig...

Helt normalt...  läkaren trodde det kanske var sköldkörteln, men inte. De värdena var helt normala också...

Blev det då som det brukar bli, att dom tar lite prover som visar sig vara bra och sedan är man tillbaka på ruta 1?

Eller skall dom gå vidare?

Fick du något svar över huvud taget?

Jag har beställt ny tid till imorgon... De kollade ju varken infektionsvärden eller blodsocker.. Ger mig inte så lätt... när jag inte mår bra.

Kanske väldigt långsökt och ett skott från höften men jag kan inte minnas att jag hört så många någonsin tidigare prata om pollenrelaterade problem som i år. Människor som aldrig uppmärksammat problemen tidigare går omkring och hostar och andas som Darth Vader... Bara en tanke som slog mig vad gäller trötthet etc (men kan så klart vara något helt annat bakomliggande).

I övrigt, är det specifikt fokus på optimal insulinkänslighet man har då är A och O att komma igång med seriös träning om man inte redan är tränande. Allt är inte kost...och somligt kräver en insats.

Jag har beställt ny tid till imorgon... De kollade ju varken infektionsvärden eller blodsocker.. Ger mig inte så lätt... när jag inte mår bra.

Menar du att det är på ditt initiativ som dom går vidare? Alltså att du fått besked på dom prover dom tagit och att dom sedan förhållit sig passiva.

Jag har ju tidigare trott att om man söker för ett hälsoproblem så skall man åtminstone få beskedet att dom inte lyckats hitta orsaken om läkaren misslyckats med detta och beslutat att sluta leta. Jag väntade och väntade på vidare initiativ från läkarens sida men ingenting hände.

När jag till slut ringde och frågade hur han tänkt att vi skulle gå vidare så verkade han totalförvirrad. Jag fick ingen ny tid utan bara en telefontid.

Sökte du för samma sak när du beställde en ny tid?

Menar du att det är på ditt initiativ som dom går vidare? Alltså att du fått besked på dom prover dom tagit och att dom sedan förhållit sig passiva.

Jag har ju tidigare trott att om man söker för ett hälsoproblem så skall man åtminstone få beskedet att dom inte lyckats hitta orsaken om läkaren misslyckats med detta och beslutat att sluta leta. Jag väntade och väntade på vidare initiativ från läkarens sida men ingenting hände.

När jag till slut ringde och frågade hur han tänkt att vi skulle gå vidare så verkade han totalförvirrad. Jag fick ingen ny tid utan bara en telefontid.

Jag fick brev från henne att alla mina prov var normala. Gick förbi och hämtade svaren skrifligt. Då kunde jag se vad hon kollat... Jag ringde och beställde en ny tid, sa att jag mår inte bra och vill diskutera vidare med doktorn. Jag har inte talat med läkaren än... Får se imorgon vad hon svarar, jag vill åtminstone kolla mitt blodsocker, mår ju pyton efter måltiderna.

Kanske väldigt långsökt och ett skott från höften men jag kan inte minnas att jag hört så många någonsin tidigare prata om pollenrelaterade problem som i år. Människor som aldrig uppmärksammat problemen tidigare går omkring och hostar och andas som Darth Vader... Bara en tanke som slog mig vad gäller trötthet etc (men kan så klart vara något helt annat bakomliggande).

I övrigt, är det specifikt fokus på optimal insulinkänslighet man har då är A och O att komma igång med seriös träning om man inte redan är tränande. Allt är inte kost...och somligt kräver en insats.

Jag har haft mina besvär snart ett år nu... inte bara våren, dessutom mår jag dåligt efter målitiderna. Men visst, tack för förslaget ... allt är värt att fundera på.

Mot insulinkänslighet rekommenderas motion har jag också läst... Har börjat promenera mycket mer än tidigare både morgon och kväll.. Mer än så förmår jag inte just nu.

Jag fick brev från henne att alla mina prov var normala. Gick förbi och hämtade svaren skrifligt. Då kunde jag se vad hon kollat... Jag ringde och beställde en ny tid, sa att jag mår inte bra och vill diskutera vidare med doktorn. Jag har inte talat med läkaren än... Får se imorgon vad hon svarar, jag vill åtminstone kolla mitt blodsocker, mår ju pyton efter måltiderna.

Kollade dom kalium?

Nu har jag träffat min läkare igen, fick makalöst gott bemötande. Hon skall kolla mina insulin och glykosvärden, man kan tydligen se det 2 månader tillbaka med ett prov. Hon skall kolla bukspottkörteln, allergier mm. Hon lovade att göra en bred analys. Hon tog om mitt blodtryck som var 120/80 (jag är inte 20år). Skall till provtagning fastande på måndag morgon. Jag berättade om LCHF och mina försök att äta mera kolhydrater för att tolerera mera av dem. Hittar hon inget fel så lovade jag att återgå till striktare LCHF och nöja mig med det.

Nu har jag träffat min läkare igen, fick makalöst gott bemötande. Hon skall kolla mina insulin och glykosvärden, man kan tydligen se det 2 månader tillbaka med ett prov. Hon skall kolla bukspottkörteln, allergier mm. Hon lovade att göra en bred analys. Hon tog om mitt blodtryck som var 120/80 (jag är inte 20år). Skall till provtagning fastande på måndag morgon. Jag berättade om LCHF och mina försök att äta mera kolhydrater för att tolerera mera av dem. Hittar hon inget fel så lovade jag att återgå till striktare LCHF och nöja mig med det.

Tur att du kom till en läkare som tar dig på allvar och verkligen anstränger sig för att hitta orsaken.

Det låter som om det är HbA1c dom skall kolla. Någon insulinvärde ser man dock inte genom det provet.

För att kolla insulinsvar är det bättre med ett glukosbelastningstest men då måste man se till att dom verkligen mäter insulinet också och inte bara blodsockret.

• 2 weeks later...

Tur att du kom till en läkare som tar dig på allvar och verkligen anstränger sig för att hitta orsaken.

Det låter som om det är HbA1c dom skall kolla. Någon insulinvärde ser man dock inte genom det provet.

För att kolla insulinsvar är det bättre med ett glukosbelastningstest men då måste man se till att dom verkligen mäter insulinet också och inte bara blodsockret.

Alla mina prover som togs den andra gången var normala alltså inom referensintervallen...

Jag har även börjat må bättre genom att ha utökat kolhydraterna och minskat på fettet. Tänk om det är för mycket fett jag ätit och mått dåligt av.

Jag är glad att jag mår bättre och fortsätter att pröva mig fram. Jag hoppas att hitta en lagom liberal LCHF att må bra av.

Skönt att ha fått svar på massa prover och veta att det är inget större fel på mig... hihi  :)

• Like 1