MKJ Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Idag har dom haft på nyheterna om solning och d-vitamin. Hur uppfattar ni deras råd "Strålsäkerhetsmyndigheten fortsätter därför att rekommendera: Sök skugga när solen är som starkast (mellan kl. 11.00 och 15.00).Använd kläder, hatt och solglasögon som solskydd. Använd solkräm med medelhög eller hög solskyddsfaktor (SPF 15 eller högre) som komplement där kläder inte täcker.Barn under ett år ska inte vara i direkt solljus över huvud taget." https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndigheten/Aktuellt/Nyheter/Solrad-kvarstar-trots-D-vitamindebatt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Det är väl en sak om man ligger och pressar, och med stigande ålder tycker jag värmen känns plågsam så jag sitter gärna i skuggan av den anledningen. Men inte att jag skulle dölja mej för solen alls!!! Jag är fullständigt övertygad om att jag behöver varenda stråle jag kan få för att må bra. Sen att småbarn inte ska utsättas för sol är ju inget nytt. Det var det ju redan när jag hade småbarn för över 30 år sen långt innan sol var farligt alls för andra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Jag tycker råden att använda kläder, solhatt och solglasögon är bra. Råden att använda solskyddsfaktor... det är nog bättre att använda kläder. Solskyddskrämer har ofta starka kemikalier i sig, plus att man inte bildar d-vitamin om man har de på sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Jag tycker råden att använda kläder, solhatt och solglasögon är bra. Råden att använda solskyddsfaktor... det är nog bättre att använda kläder. Solskyddskrämer har ofta starka kemikalier i sig, plus att man inte bildar d-vitamin om man har de på sig. Frågan är om man bildar något d-vitamin alls om man följer råden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 När man solar medicinskt solarium så börjar man med 10s solning, sedan dubblar man den dosen varje besök (varannan dag) så länge man inte 'rodnar' eller upplever sveda - då stannar man på uppnådd dos, och ökar efter några dagar igen. Troligen skulle det fungera bra även för naturlig sol, om man bara kan räkna ut en ekvivalent startdos? Troligen skulle det vara ganska liknande effekt om man var ute dagligen från vintersolståndet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Men de säger ju att det är bara på sommaren mitt på dagen som solen ger d-vitamineffekt på våra breddgrader. Fast nog tror jag att det tar ändå så fort det är varmt nog att slippa kofta och jacka. Är det nån som vet hur det funkar när det reflekterar? Jag tänker på att är det nån gång man blir riktigt bränd är det ju i april i en snöka i fjällen. Får man nån d-vitamin också då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Strålsäkerhetsmyndigheten (?) tillsammans med andra myndigheter har ju sedan länge agerat industrimegafoner i denna fråga. Gett oss inte bara felaktiga råd utan direkt skadliga. Det är märkligt att se att de fortfarande kan hålla fast vid något så ovetenskapligt hos oss. När Amerikanska myndigheter (med kosmetikaindustrins tillåtelse) har förbjudit användandet av termen "solskyddsfaktor" i samband med de gamla solkrämerna (som vi haft i 60-70 år), som bara filtrerar UVB. Ses idag som vilseledande. Vilket det naturligtvis alltid har varit. 1. Fönster och traditionella solkrämer filtrerar bara UVB. 2. UVB ger oss Vitamin-D bl.a. Men fungerar bäst mitt på dagen. 3. UVB ger oss också ett skydd mot djupare skador som kommer från UVA. 4. UVB ger oss en varningssignal att det är dags att sluta sola genom att göra oss röda. 5. Vanliga solkrämer slår ut UVB och därmed ovanstående punkter. Samt gör att vi kan sola mer. Vilket öppnar för mer djupgående skador. * Varför ska vi överhuvud taget använda solkrämer. Utgör inget som helst bevisat skydd. Möjligen undantaget de senaste helspektrum krämerna. Dessa innehåller dessutom alltid (?) metallpartiklar. Hur bra är det? * Nej gå ut i solen utan krämer mitt på dagen tex. varje lunch och sola 15-30 minuter med så mycket bar hud som möjligt. Sluta när och om man blir röd. Låt den egna hudtypen styra tiden man solar. * På semestern kan man ju gå in i skuggan eller klä på sig när man börjar bli röd. * Vi är solens barn. Människan har utvecklats under solen i miljoner år. Att det sedan under sena halvan av 1900-talet plötsligt skulle bli farligt är inte troligt. Det är ju en ren marknadshistoria. Sedan kan det ju naturligtvis finnas olämpliga beteenden, där man som vit Svensk ligger på en strand runt Medelhavet och pressar ett antal timmar i solen. Men det är ju inget som en solkräm hjälper, tvärtom.. Nej det är dags för en parlamentarisk utredning om hur Industrin lyckades kollra bort Svenska myndigheter till den milda grad som nu skett. -- 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Strålsäkerhetsmyndigheten (?) tillsammans med andra myndigheter har ju sedan länge agerat industrimegafoner i denna fråga. Gett oss inte bara felaktiga råd utan direkt skadliga. Det är märkligt att se att de fortfarande kan hålla fast vid något så ovetenskapligt hos oss. När Amerikanska myndigheter (med kosmetikaindustrins tillåtelse) har förbjudit användandet av termen "solskyddsfaktor" i samband med de gamla solkrämerna (som vi haft i 60-70 år), som bara filtrerar UVB. Ses idag som vilseledande. Vilket det naturligtvis alltid har varit. 1. Fönster och traditionella solkrämer filtrerar bara UVB. 2. UVB ger oss Vitamin-D bl.a. Men fungerar bäst mitt på dagen. 3. UVB ger oss också ett skydd mot djupare skador som kommer från UVA. 4. UVB ger oss en varningssignal att det är dags att sluta sola genom att göra oss röda. 5. Vanliga solkrämer slår ut UVB och därmed ovanstående punkter. Samt gör att vi kan sola mer. Vilket öppnar för mer djupgående skador. * Varför ska vi överhuvud taget använda solkrämer. Utgör inget som helst bevisat skydd. Möjligen undantaget de senaste helspektrum krämerna. Dessa innehåller dessutom alltid (?) metallpartiklar. Hur bra är det? * Nej gå ut i solen utan krämer mitt på dagen tex. varje lunch och sola 15-30 minuter med så mycket bar hud som möjligt. Sluta när och om man blir röd. Låt den egna hudtypen styra tiden man solar. * På semestern kan man ju gå in i skuggan eller klä på sig när man börjar bli röd. * Vi är solens barn. Människan har utvecklats under solen i miljoner år. Att det sedan under sena halvan av 1900-talet plötsligt skulle bli farligt är inte troligt. Det är ju en ren marknadshistoria. Sedan kan det ju naturligtvis finnas olämpliga beteenden, där man som vit Svensk ligger på en strand runt Medelhavet och pressar ett antal timmar i solen. Men det är ju inget som en solkräm hjälper, tvärtom.. Nej det är dags för en parlamentarisk utredning om hur Industrin lyckades kollra bort Svenska myndigheter till den milda grad som nu skett. -- Jag har också kommit fram till att det är bra att sola en stund mitt på dagen men röd blir åtminstone inte jag förrän några timmar efter solningen om jag solat för mycket så jag har tagit det försiktigt och har ännu inte blivit röd av medveten solning. Har du sett någon uppgift på när på dagen och året som det är tillräckligt med uvb för att bilda d-vitamin? Jag ringde till en myndighetsperson och frågade men han trodde bergsäkert att man bildar d-vitamin även på vintern och efter klockan 15 på eftermiddagen. Lite jobbigt när man är ute efter fakta och anställda på myndigheter eller andra ställen utgår ifrån vad dom själva tror och förmedlar det som fakta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Egentligen menade jag med ursprungsfrågan hur ni uppfattar informationen. Jag har uppfattat deras budskap som att man inte bör utsätta huden för sol alls mellan 11 och 15 om man inte vill riskera att få hudcancer. Samtidigt så ser jag ju att grannar och andra är ute och jobbar i sina trädgårdar i kortbyxor och kortärmat och till och med bikini. Dom har ju tjatat om det här länge men hur tas det emot av allmänheten egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Jag tror många lyssnar och är försiktiga och ändå inte. Vad som är frapperande är ju hur många som försöker hitta en stunds sol närhelst de kan. Jag tror vi känner att det är nyttigt för oss. Angående när vi kan bilda d-vitaminer så finns det flera klassiska forskningar som visar att här uppe (i Norge) så får vi nästan inget mellan oktober och mars. Samt nästan inget före 10 och efter 14. Sen har det kommit fler som visar (möjligen) att det är något bättre än så, men inte mycket. Det finns ju ett bra och väldigt försiktigt föredrag av Mats Humble. Men det är ju flera år gammal. Förtjänas dock att ses igen. https://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw Jag såg att han hade 2 till nu, om D-vitamin och Vitamin K2. De har jag inte sett än. Han framstår som en äkta gammaldags vetenskapsman. Mycket försiktig i sina uttalanden, men håller sig väl uppdaterad om forskningsläget. Dessutom forskar han själv i ämnet. -- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Jag tror många lyssnar och är försiktiga och ändå inte. Vad som är frapperande är ju hur många som försöker hitta en stunds sol närhelst de kan. Jag tror vi känner att det är nyttigt för oss. Angående när vi kan bilda d-vitaminer så finns det flera klassiska forskningar som visar att här uppe (i Norge) så får vi nästan inget mellan oktober och mars. Samt nästan inget före 10 och efter 14. Sen har det kommit fler som visar (möjligen) att det är något bättre än så, men inte mycket. Det finns ju ett bra och väldigt försiktigt föredrag av Mats Humble. Men det är ju flera år gammal. Förtjänas dock att ses igen. https://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw Jag såg att han hade 2 till nu, om D-vitamin och Vitamin K2. De har jag inte sett än. Han framstår som en äkta gammaldags vetenskapsman. Mycket försiktig i sina uttalanden, men håller sig väl uppdaterad om forskningsläget. Dessutom forskar han själv i ämnet. -- Jag har både lyssnat på honom och även läst vad han skrivit men jag minns inte att jag sett något vetenskapligt underlag som visar just det där med när på dagen man bildar d-vitamin. Om man skall diskutera med myndighetspersoner som tror att man bildar det vid andra tider än du säger nu så behöver man ju ha något skriftligt underlag. Har du namn eller länk till någon av dom studier du nämner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Så vi har beklämmande nog ytterligare en inkompetent myndighet vid sidan om SLV som svamlar på utan faktaunderlag gissar hejvilt och dessutom uppenbarligen gör det påhejade av industriintressen Det är bara under sommarmånaderna (jun-aug) som vi öht har nån möjlighet att bilda D-vitamin från solen Dessutom bara under ett nätt litet fönster mitt på dagen Råden borde snarast se ut så här: 1. Det är oerhört viktigt att under sommaren så ofta tillfälle ges försöka få 20-30 minuters sol mitt på dagen gärna över en så stor kroppsyta som möjligt 2. Efter en halvtimma kan vi inte bilda mer D-vitamin och mer sol är då onödigt och kanske tom skadligt så avsluta då solningen 3. Använd inte solkrämer..Skydda istället med kläder eller skugga Solkrämer ger en falsk trygghet där brännskador inte uppträder och varnar oss som naturen avsett samtidigt som huden trots det oskyddat utsätts för just det spektrum som kan orsaka hudcancer 4. Se gärna till att även få i dig tillräckligt med vitamin K2 som ser till att optimera den positiva effekten av solens strålar 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Enligt en amerikansk studie är förekomsten av cancer (alla kategorier) lägre ju mer solig en delstat är. Visserligen epidemiologi, men var och en är välkommen att dra sina slutsatser. Här uppe i norr är det just mellan 11-15 man ska sola för att få effekt på D3, och det är under sommarmånaderna. Tur man får bestämma själv vad man ska tro på... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Här kan man beräkna hur mycket man måste sola för att syntetisera en viss D-vitamindos: http://nadir.nilu.no/~olaeng/fastrt/VitD_quartMED.html Exempel: Jag väljer tid 15:00, 13 juni, latitud 59 grader N, longitud 18 grader E (dvs Stockholm). Jag får att det tar 25 minuters exponering (25% av huden bar, underlaget antas vara gräsmatta) för att få motsvarnde 1000 IE D-vitamin. Om jag skriver in att jag vill ha 10 000 IE så får jag felmeddelandet att UVB-intensiteten är för låg för att komma upp i denna dos. För att få 2000 IE måste jag sola 1 timme och 7 minuter, enligt programmet. Om jag istället väljer 1 oktober, lunchtid, med 10% av huden bar (tänkt att simulera en lunchpromenad), behövs 1 timme och 38 minuter för att få 1000 IE, och nästan 4 timmar för att få 2000 IE. För att få 10 000 IE behöver jag välja t ex 20 juni, solningsstart vid 11:00 samt 50% av huden bar. 29 minuter i solen ger då denna dos. Det här dokumentet förklarar vad som inverkar på hur mycket UVB som kommer fram till jordytan: http://uvb.nrel.colostate.edu/UVB/publications/uvb_primer.pdf 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Enkelt räknat kan man säga att om solen står lågt att ens skugga är längre än man själv så blir det inget vitamin D. Oavsett plats, tid på dagen eller tid på året. Detta beror på att det solsken som ger kroppen möjlighet att bilda vitamin D ligger inom ett begränsat spektrum. Plus att man behöver kolesterol för att något ska hända. Jag tror nog att solsken kan vara bra för många saker också när solen står lägre, men gäller det vitamin D ska man nog vara ute i solen när den står högt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Enkelt räknat kan man säga att om solen står lågt att ens skugga är längre än man själv så blir det inget vitamin D. Oavsett plats, tid på dagen eller tid på året. Detta beror på att det solsken som ger kroppen möjlighet att bilda vitamin D ligger inom ett begränsat spektrum. Plus att man behöver kolesterol för att något ska hända. Jag tror nog att solsken kan vara bra för många saker också när solen står lägre, men gäller det vitamin D ska man nog vara ute i solen när den står högt. Det är helt enkelt inte sant att det inte blir något D-vitamin, se mitt inlägg ovan. Men jag vet också att just denna åsikt om "inget D-vitamin" upprepas ofta på olika forum och bloggar. Om man inte vill att våra myndigheter ska sitta och löstycka lite allmänt i telefon och komma med ogenomtänkta rekommendationer, bör vi åtminstone förekomma med gott exempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 13, 2014 Author Share Posted June 13, 2014 Det är helt enkelt inte sant att det inte blir något D-vitamin, se mitt inlägg ovan. Men jag vet också att just denna åsikt om "inget D-vitamin" upprepas ofta på olika forum och bloggar. Om man inte vill att våra myndigheter ska sitta och löstycka lite allmänt i telefon och komma med ogenomtänkta rekommendationer, bör vi åtminstone förekomma med gott exempel. Jag har inte hunnit titta på dina länkar ännu men jag är fylld av förväntan. Jag har länge sökt fakta kring detta och för några år sedan när jag verkligen gjorde allt för att få veta när på dagen och året man kunde bilda d-vitamin så fick jag till slut fram det som Totto skriver om att skuggan inte skall vara längre än kroppen. Det var en person på strålsäkerhetsmyndigheten som gav mig den uppgiften. Uppgiften att vi inte bildar något d-vitamin på vintern och bara mitt på dagen under sommaren har jag fått från källor som jag trodde jag kunde lita på men nu är det några år sedan jag rotade i det på allvar så minns inte var. Även Mats Humble brukar väl hävda att det är så. Det har känts ganska hopplöst att få fram fakta kring detta och det skall som sagt bli mycket spännande att studera sidorna du länkat till. Hur mycket man bildar borde också bero på hur brun man hunnit bli. Man blir ju brun även av UVA så om man bara är ute efter klockan 15 och blir brun så kanske man minskar bildningen av vitamin D även om man mitt i sommaren får en del UVB även sent på dagen. Jag har också läst att man inte skall duscha dom närmaste timmarna efter att man har solat eftersom hudfettet ingår i kedjan för upptaget av vitaminet. Ur det perspektivet kanske man inte bör vara nyduschad heller när man solar. Kanske minskar också risken att bränna sig om man inte tvättat bort hudfettet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Det är helt enkelt inte sant att det inte blir något D-vitamin, se mitt inlägg ovan. Men jag vet också att just denna åsikt om "inget D-vitamin" upprepas ofta på olika forum och bloggar. Om man inte vill att våra myndigheter ska sitta och löstycka lite allmänt i telefon och komma med ogenomtänkta rekommendationer, bör vi åtminstone förekomma med gott exempel. Jag behöver sola, med starttid UTC 10.30, 1 h 57 minuter 14/4, 0h 56 minuter 14/6, 1h 23 minuter 14/8 och 24 h 0 minuter 14/10 för att få 10000 IU, allt beräknat på 25% hudyta. Så visst spelar tid på året en viss roll. Jag kan ju berätta att jag är ute större delen av dagen från mars till oktober och har ändå inte lyckats komma upp i vitamin D-nivåer på över 60 förrän jag började med naturlig sköldkörtelmedicin, i höstas var värdet 95. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Jag vet inte om detta diskuterats på forat. Men läs detta om D-vitamin. Ligger det något i detta? Skall man undvika dusch och tvätt efter solexponering för att tillgodogöra sig D-vitaminet bra? Och de doser han nämner, inte 2500-5000 IE utan 30 000- 50 000 IE!? Vad säger ni? http://www.mmsports.se/Artiklar/Kost-och-Halsa/D-vitamin-for-halsa-och-lakande.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Jag vet inte om detta diskuterats på forat. Men läs detta om D-vitamin. Ligger det något i detta? Skall man undvika dusch och tvätt efter solexponering för att tillgodogöra sig D-vitaminet bra? Och de doser han nämner, inte 2500-5000 IE utan 30 000- 50 000 IE!? Vad säger ni? http://www.mmsports.se/Artiklar/Kost-och-Halsa/D-vitamin-for-halsa-och-lakande.html Jag har läst tidigare att man inte skall duscha dom närmaste timmarna efter solning eftersom hudfettet ingår i kedjan när det gäller upptaget av d-vitamin. Rimligen borde man inte duscha precis innan heller eftersom man då har tvättat bort hudfettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Skydda med kläder och skugga. Ja, bra råd, men hur fungerar de i verkligheten egentligen? Min dotter höll på att svimma när hon var 1,5 år och jag tog på henne heltäckande, tunna bomullskläder. Hon blev knallröd, svettig och mådde dåligt. Hon stannade inte skuggan där jag satte henne, vilken 1,5 åring gör det - sitter still? Av åkte kläderna och på åkte en tunn sommarklänning. Barnet blev som förbytt på 10 min. HOn blev piggare och gladare och fortsatte att springa runt och leka. Mina barn är idag 3 och 7 år. De sitter fortfarande inte stilla. Vi är inte på stranden och trycker då ingen av oss är riktig strand människa. Men vi gillar att åka och bada, leka ute, spela spel osv. Jag själv är inte intresserad av att gömma mig i skuggan, är ni det? Jag gillar att gräva i trädgården, vara aktiv så långt det går. Och sitta inomhus på sommaren är det värsta jag vet! Så det är en sak att det finns råd, men hur verklighetsförankrade är de egentligen? Det låter väldigt fint att man ska undvika sol mellan 11-15 när den är som starkast, men det är precis så: det LÅTER fint. Så det är väl inte konstigt att folk väljer att smörja sig för att skydda sig kan jag tänka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 finns inte andra möjligheter för att få D-vitamin, jag tålar inte solen, blir röd på 5 minuter, blir ändå lite brun även om jag är i skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 finns inte andra möjligheter för att få D-vitamin, jag tålar inte solen, blir röd på 5 minuter, blir ändå lite brun även om jag är i skuggan Jo man kan köpa supplement, t.ex. detta http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm 1-2 om dagen kan vara lagom, men man bör kolla sina nivåer i blodet kanske 1-2 gånger på år (både för att man inte ska ha för lite eller för mycket). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Här en intressant föreläsning av Christopher Masterjohn om nyttan av balans mellan de fettlösliga vitaminerna A, D och K1/K2: Det handlar mycket om kalcifiering av mjuk vävnad (såsom aorta, hjärtklaff eller njure), som minimeras endast vid balans mellan dessa vitaminer. För mycket D utan A och/eller K ökar risken för hjärtsjukdom enligt epidemiologiska studier, bekräftade av djurstudier som han berättar om i föreläsningen. Han beskriver också vad han ska inrikta sin forskning på framöver för att få tydligare svar på frågorna. Mitt råd är att se till att få A-vitamin genom regelbundet intag av lever, D-vitamin genom tillskott, K1 genom betydande mängder bladgrönt samt K2 av gräsbetat kött/smör/ägg, ost av typ brie eller gouda, eller tillskott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 De fettlösliga vitaminer verkar ofta vara ett problem vid glutenintolerans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts