fnirk1 Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Har i omgångar försökt att äta Lchf, vet att jag mår bra av det. Men mitt arbete ställer till det. Jobbar långt hemifrån oftast utan möjlighet att laga mat. Har ofrast inte ens kylskåp. Skippa allt vad bröd ris och pasta är väl en sak. Men vad äta istället? Antar att man inte kan leva på ägg, tonfisk, grädde och majonäs? Även om man mår bättre på den dieten än att äta typ bröd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Jag reser 3-4 dagar i veckan och äter lågkolhydratkost utan tillgång kylskåp.... eller egentligen har jag väl det, men struntar i att använda det. Det liksom behövs inte. Maten under resdagarna består av icke lagat mat och till helgen lyxar jag sedan till det. Jag äter mycket kallskuret, sallader, ostar, keso, majonäs mm. mitt i veckorna. Man kan visst leva på ägg, tonfisk mm. Ät det du gillar och inte det som normen säger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fnirk1 Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Men får man verkligen i sig tillräckigt med typ vitaminer och mineraler på en så ensidig kost? Det kan gå både 2 och 3 veckor innan man får lagad mat som man inte mår dåligt av... Antar att jag är glutenintolerant, min bror är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Det beror ju på vad du äter... man behöver inte äta varmmat för att få i sig vitaminer.Inte heller behöver kall mat var ensidigt. Det är ju upptill en själv och bestämma. Lagom, blandning av kött och grönsaker, ger en alla vitaminer och mineraler som behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne Lannizter Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Tonfisk, makrill, majonäs, ägg, ost, skinka i alla dess former, nötter (helst macadamia), grönsaker, sallader mm Sen vet jag inte hur lång tid du behöver förvara maten i rumstempertur men det mesta behöver inte stå i kylskåp om det skall ätas samma dag. Tror även att en multivitamin aldrig skadar oavsett vilken mat man äter, svårt att få i sig allt man behöver annars tycker jag. Jag tar multivitamin mineral daily one från body science. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 En hel del ovanjordgrönsaker håller sig mycket bra i rumstemperatur, tomat framförallt, men även paprika, morot och avokado är oka några dagar i rumstemp. Bor du på hotell utan minibar? Eller är det långt till närmsta pressbyrå/ica/Seven11/statoil som gör att du inte kan handla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Ta med äggkokare och koka ägg som du har i nödfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_ Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Det är oklart i ditt meddelande hur långt du reser, är det utanför Sverige eller utanför Europa? Jag bor på ett studentboende i Kina utan kök, så jag kan dela med mig av tips utifrån det "värsta" (standarddieten här är förmodligen sämre än den västerlänska, baserad på snabba kolhydrater i form av ris och nudlar, mycket vegetabiliska oljor, mycket frukt, och mycket sötsaker) scenariot: 1) Kött/inälvsmat: Köp färdiglagat kött/inälvsmat om du kan hitta det, eller köp rått kött/inälvsmat och tillaga i en vattenkokare som ansluts till eluttag (en sådan är väldigt användbar i flera fall). 2) Fisk: Köp på konserv, eller möjligtvis rå fisk och koka i vattenkokare. 3) Ägg: Koka i vattenkokare. 4) Grönsaker/Frukt/Rotsaker: Köp råa Grönsaker/Frukt/Rotsaker och tvätta med hjälp av vatten+servetter/handduk. Koka rotsakerna i vattenkokaren, eller ät råa. 5) Fett: Köp smörpaket/kokosfett och ät direkt i fall det finns (är medveten om att det inte är jätteaptitligt, men det är klart bättre än när det saknas, som till exempel här i Kina, så mättat fett egentligen ska vara en huvudsaklig källa för kalorier). 6) Nötter: Köp och ät råa. 7) Dricka: Enbart vatten, på kran/flaskor beroende på vart du åker. Ovanstående lista ger en bra näringsprofil med minimalt med redkap, så lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts