Jump to content

Är alldrig mätt!

Johan1000

Recommended Posts

Hej!

Hela mitt liv har jag varit väldig hungrig, då menar jag inte sugen utan riktigt hungrig! Måste äta enorma mängder mat för att bli mätt detta har resulterat i att jag har varit överviktig nästan hela mitt liv.

Har testat LCHF i kort och långa perioder i båda fallen har jag mått mycket bra psykiskt.... fast jag är konstant hungrig.. .... + att jag alldrig känner mig riktigt nöjd efter att jag har ätit. Så jag överäter och går ej ner i vikt av LCHF

För att få en uppfattning hur mycket jag kan äta så har jag testat att äta ca 2,5 kg oxfile med smör uspritt på en hel dag och det var inga problem.

Läst i forumet att många verkar bli proppmätta på sås, ost och kött.

Hur bär ni er åt? Finns det något kostillskott som hämnar aptiten?

/MVh

Johan

Finns rätt många aspekter på det där att bli mätt.. hur som helst så infinner sig inte mättnaden fören halv till en timme efter måltiden.

Så man äter för att må bra flera timmar efteråt.

• Like 1

Har själv samma problem. Sällan att jag känner mig mätt/nöjd. Inte förr heller, innan jag lade om kosten till lchf. Då åt jag ofta tills jag blev illamående. Måste ha "matschema" annars överäter jag lätt.

Skulle gärna vilja veta vad avsaknad av mättnadskänslor beror på. Min ena dotter har det likadant, tyvärr. Leder ju till övervikt.

• Like 1

2,5 kg oxfilé är 515 g protein, 110g fett (och 3050 kcal enligt Lifesum)

Man bör äta 0,8-1 g protein / kg önskad kroppsvikt, antar du inte vill väga 515 kg?

Enligt skaldeman krävs ett ratio på 1,2 i snitt för viktgång har jag för mig
Ratiot på oxfilen blir 0,2, för att komma upp i 1,0 krävs att du lägger till 405 g rent fett till maten

För mycket protein triggar hungern och hämmar viktnedgången

• Like 1

har även jag en känsla av det är svårt att bli mätt på endast kött och smör. käkade en 300 g entrecote med mycket kryddsmör. Blev inte helt mätt....själv har jag en känsla av att min kropp ger mättnadssignaler när lite fibrer blandas in, men bara en känsla....

• Like 1

"Man bör äta 0,8-1 g protein / kg önskad kroppsvikt, antar du inte vill väga 515 kg?"

Det där tillhör nog bantningsdelen av trix och knep inom LCHFsfären.. vilket strider mot de mesta vetenskapliga rön!

Det är snarare som så att man bör sikta på 1,5 gram per nuvarande vikt!

Eller om man är kraftigt överviktig så kan man gå ner så lågt som till 1 gram per nuvarande vikt.. oså behålla den mängden i gram under viktresan.. så kanske man hamnar på 1,5 så småningom?

Men det e klart.. vill man minska i muskelmassa samtidigt som man minskar i fettvikt så syns det lättare på vågen.

• Like 2

Det viktiga med protein är att det är essentiellt och man skall inte äta för lite!

Minimum av nästan vad som helst är sällan det samma som optimalt.. man bör äta optimalt av det mesta.

Sen så är det himla dyrt.. och inte i längden så gott med bara oxfile.. det är helt klart en fördel att sprida ut de tillfällena.. då kommer man sannolikt oxå att uppskatta rätten bättre.