Jump to content

Stenålders diet

Antebror

Recommended Posts

Läste på Wikipedia om stenålders diet. Där står det magert kött??? Valde stenålders människan verkligen magra djur när dom jagade. Jag blir stum av något så korkat påstående. Sedan saknas den förmodligen viktigaste näringskällan för stenålders människan, märgben. 
I det vilda så ligger ofta märgben kvar till sist och är enkla för människan att ta vara på när de stora rovdjuren har tagit sin del. Märgbenen kan tillagas på öppen eld och knäckas med en sten. Massor av fett och näring. 
Läs själva om vad folk tror att stenåldersmänniskor käkade. Inga märgben där.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sten%C3%A5lderskost

• Like 3

Läste på Wikipedia om stenålders diet. Där står det magert kött??? Valde stenålders människan verkligen magra djur när dom jagade. Jag blir stum av något så korkat påstående. Sedan saknas den förmodligen viktigaste näringskällan för stenålders människan, märgben. 

I det vilda så ligger ofta märgben kvar till sist och är enkla för människan att ta vara på när de stora rovdjuren har tagit sin del. Märgbenen kan tillagas på öppen eld och knäckas med en sten. Massor av fett och näring. 

Läs själva om vad folk tror att stenåldersmänniskor käkade. Inga märgben där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sten%C3%A5lderskost

tanken med wikipedia är ju att alla ska kunna ändra faktan..... :)

• Like 2

Jag tycker iofs att det nästan kan bli lite komiskt, alla dessa spekulationer om exakt vilka köttbitar stenåldersmänniskorna satt där och åt runt lägerelden ;-)... Man kanske ska undvika att dra alltför långtgående slutsatser från det. vad vi vet är att mäniskor är anpassade till att äta en ganska varierad kost.

Vad vi också vet är att de knappast satt och tuggade socker och vitt mjöl runt lägerelden. ;-)

• Like 5

Jag tror att vi har blivit matade med att viltkött är magert och ja de styckdetaljer vi köper är det men fött användes allt på djuret och då fick vi i oss fett. Nu ska ju alla ha file alla innälvor som åts förr fnyser vi åt idag.

Det är förmodligen så att märgpipa är det enda på djuret som innehåller tillräckligt mycket näring för att underhålla vår energislukande hjärna. Men jag har svårt att hitta några data på märgpipans innehåll.

• Like 1

Jag tycker iofs att det nästan kan bli lite komiskt, alla dessa spekulationer om exakt vilka köttbitar stenåldersmänniskorna satt där och åt runt lägerelden ;-)... Man kanske ska undvika att dra alltför långtgående slutsatser från det. vad vi vet är att mäniskor är anpassade till att äta en ganska varierad kost.

Vad vi också vet är att de knappast satt och tuggade socker och vitt mjöl runt lägerelden. ;-)

Det vi kan vara ganska säker på är att grottfarfar med familj inte var särskilt kräsna. Fanns det mat i överflöd kunde de kanske vara det, t ex på våren när ungarna föds. Men annars var de förmodligen noga med att ta tillvara alla delar som var mest energirika. Muskelköttet går ju torka, så det kunde säkert bli nödfoder vid vandringar och så, men t ex pemmikan innehåller ju också en hel del fett för att energin ska räcka långt.

• Like 1

Märgen är förvisso energirik, men man ska inte glömma hjärnan och levern.

När vi klev ned ur regnskogsträden och ut på den trädbeväxta delen av Savannen så började vi nog (som det verkar) som asätare.

Sånt som andra djur lämnade kvar.

• Like 1

Det vi kan vara ganska säker på är att grottfarfar med familj inte var särskilt kräsna. Fanns det mat i överflöd kunde de kanske vara det, t ex på våren när ungarna föds. Men annars var de förmodligen noga med att ta tillvara alla delar som var mest energirika. Muskelköttet går ju torka, så det kunde säkert bli nödfoder vid vandringar och så, men t ex pemmikan innehåller ju också en hel del fett för att energin ska räcka långt.

jo, det tror jag också...men vi LCHFare blir dock lätt fettfixerade ;-) för såvitt jag förstår finns det exempel på naturfolk som fått huvudelen av sin energi från kolhydrater och de som fått det av fett...så båda makronutrienterna duger som energi åt människor är väl den slutsats man kan dra. Det är andra faktorer som avgör om maten är nyttig.

• Like 1

Vi behöver inte gå tillbaka till stenåldern för att förstå att nästan allt på tex en slaktad gris användes lungmoos hur gott låter det. Detta gjorde mina farföräldrar in på 60 talet.

TV-programmet Historieätarna åt ju lungmos. Nu är ju inte de särskilt kinkiga men de sa att det var förvånansvärt gott