Jump to content

protein drift?

gmofrijord

Recommended Posts

Hej! Vill reda ut lite saker här..

Jag är 22, väger 55 kg och är 160 lång.

Protein bildas till viss del till glykos i kroppen?

Igår låg jag på 87 g protein och 178 g fett o 3g kolisar, och då fettfasta jag ändå.. åt mbc till frulle sen kokosmjölk och till kvällsmat ägg, ost o bacon röra.

Om det till och med blir för mycket protein när jag gör det tänker jag att det blir alldeles för mycket när jag äter normalt sen fast jag försöker hålla uope fettmängden? Kanske borde koncentrera mig på att hålla nere proteinet, eller vsd tycks? Förklaringar och tips tack! Är mycket intresserad!

Jag vill få bort bilringarna som alltid alltid funnits där, har vägt 67 kg kan tilläggas men när jag gick ner fick jag inte bort magen. Är också en sådan person som bara går upp runt midjan! Tränar så ofta jag kan. Blir ca 2 ggr i veckan bara tyvärr och då styrke träning med kombinerad konditions träning.

Jag vill få bort bilringarna som alltid alltid funnits där, har vägt 67 kg kan tilläggas men när jag gick ner fick jag inte bort magen. Är också en sådan person som bara går upp runt midjan! Tränar så ofta jag kan. Blir ca 2 ggr i veckan bara tyvärr och då styrke träning med kombinerad konditions träning.

Du ska äta 1 gr protein per kilo kroppsvikt du vill uppnå. Men se tiden an du bygger säkert muskler om då fortsätter äta LCHF jag har inte gått ned i vikt men minskat 2 storlekar i kläder.

• Like 1

Du skall sikta på 1,5 gram per nuvarande vikt.. om du inte vill förlora musklerna!

Speciellt om du tränar!

Tvärt om så är det som så att protein är det som mättar bäst i en måltid.. och är man normalt funtad så äter man inte mer än vad man behöver.

Fett i måltiden gör sen att det dröjer längre innan du blir hungrig igen.

Protein kommer alltid till viss del omvandlas till glukos.. dock höjer det inte ditt blodsocker.. men det kan minska din ketos.

Vilket i långa loppet inte har så stor betydelse.. för ketos betyder bara brist på glukos.

• Like 3

Fett är främst energi.. likaså kolhydrater.. bägge är utbytbara.. om man bara ser till deras funktioner.

Det enda fett som är essentiellt är Omega-6 och -3!

Så efter att du fått ditt essentiella behov av O-3-6.. (ät en sill om dagen) dvs några gram om dagen så är resten av fettet för ditt energibehov.

Det är strunt samma om fettet blir ketoner eller ej, de förbränns bara på lite olika sätt.. förutom glyceroldelen som utgör cirka 10% av energin som omvandlas till glukos.

Grejen med ketos är.. att du vet att du inte äter för mycket kolisar som skulle kunna höja insulinet.. som skulle kunna hindra lipolysen och betaoxidationen som skulle kunna göra att du blir hungrig fasten du har väl fyllda fettdepåer.. dvs innan du förbrukat föregående måltid.

• Like 1

Så 50 g protein med andra ord, det är inte mycket! Hur ser då en måltid ut som skulle kunna vara ok? Om jag inte fettfastar då vill säga ;)

Tack för svaret!!

Det handlar alltså inte 50 gram kött eller fisk - utan gram protein, bara så du inte missuppfattat. Exempelvis i 100 gram fläskkarré finns det cirka 18 gram protein (http://matkalkyl.se/se-flaskkarrgris.php). Så för att äta cirka 50 gram protein kan du äta cirka 300 gram fläskkarré på en dag.

• Like 3

Tack Zepp för dina ord om protein! Jag känner verkligen att protein mättar mig bäst! Har nästan blivit lite "proteinskrämd" då man läst att det höjer blodsockret etc. Jag mår bäst på ganska rejäl köttbit o nån/ ett par matskedar fett. Mig gör det inget att inte vara i "ständig ketos" för min man klagar på lukten då....

• Like 1