margaretha Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Bordsmargarin coops eget märke innehåller lösningsmedel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 "Coop återkallar alla "Coop Lätt Bordsmargarin" i förpackningsstorlekarna 400 och 600 gram. Orsaken är att Livsmedelsverket hittat rester av lösningsmedel som överstiger gränsvärdet." http://www.sydsvenskan.se/sverige/coop-aterkallar-margarin/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Hahaha, hur har det kommit dit, jo det ingår i processen. VIlken naturlig mat! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Margarin är inte mat. Där är vi helt överens. Jag köpte ett paket margarin 1978 men det smakade salva så jag har inte gjort om det. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted June 13, 2014 Popular Post Share Posted June 13, 2014 Det läskiga med det här är att det "överstiger gränsvärdet", det är bara att inse att lösningsmedel hittar vi i alla margariner, bara i lite mindre mängd 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Ja, och aceton och bensin. Det läste jag om redan för 20 år sedan. Vad trögt systemet är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Johanna07 Posted June 13, 2014 Popular Post Share Posted June 13, 2014 Jag har läst om affärer som inte tar i dansk kött och affärer som bara tar in krav bananer. Kan vi inte få affärer som är margarinfria 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 (edited) Eh.. lite lösningsmedel får man väl acceptera om man skall undvika/dra ner på det giftiga mättade fettet? Men altså.. nu vore det ju inget som helst problem att tillverka ett margarin utan särskildt mycket mättade fetter.. eller för den delen låg fetthalt.. grejen är att det skulle kosta mer än smör.. iallafall om man använde bra råvaror! Såå.. var ligger egentligen problemet.. de första margarinerna var gjorda av oxfett.. och Norskt margarin lär förut ha varit baserat på valolja?? Grejen är snarare att margarin är billigare än smör.. och säljs det dessutom med ett hälsoargument så funderar folk som regel inte speciellt mycket mer.. dvs det är billigt och hälsosamt.. jamenar, vem vill bli sjuk och dö i förtid! Och skall man leva länge så behöver man som regel hålla i slantarna.. så köp ditt lösningsmedel.. eh.. margarin på COOP.. så kan du hämta ut en ansenlig återbäring när du fyller 90! Edited June 14, 2014 by Zepp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Jag har läst om affärer som inte tar i dansk kött och affärer som bara tar in krav bananer. Kan vi inte få affärer som är margarinfria Det löser sig nog, i takt med att efterfrågan sjunker. Antar att fler än jag har sett, hur väldigt mycket extrapriser det är på just margarin nu för tiden. Byttor för tio kronor och ibland ännu lägre. Jag tror att affärerna börjar känna av att margarin är svårsålt! Det som verkligen skulle göra skillnad, vore om man fick kommuner att sluta använda margarin, till skolor, förskolor, äldreomsorg. Då menar jag inte bara som smörgåsfett. Här finns det numera Norrgott (Norrmejeriers motsvarighet till Bregott) till mackorna i skolorna. Men till matlagningen används margarin. Ofta mjölkfritt, för att minska behovet av specialkost. Om de började laga mat med smör istället, det skulle göra skillnad, framför allt för alla de som ska äta maten, men kommunerna skulle också sluta underhålla efterfrågan på margarinerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Det löser sig nog, i takt med att efterfrågan sjunker. Antar att fler än jag har sett, hur väldigt mycket extrapriser det är på just margarin nu för tiden. Byttor för tio kronor och ibland ännu lägre. Jag tror att affärerna börjar känna av att margarin är svårsålt! Det som verkligen skulle göra skillnad, vore om man fick kommuner att sluta använda margarin, till skolor, förskolor, äldreomsorg. Då menar jag inte bara som smörgåsfett. Här finns det numera Norrgott (Norrmejeriers motsvarighet till Bregott) till mackorna i skolorna. Men till matlagningen används margarin. Ofta mjölkfritt, för att minska behovet av specialkost. Om de började laga mat med smör istället, det skulle göra skillnad, framför allt för alla de som ska äta maten, men kommunerna skulle också sluta underhålla efterfrågan på margarinerna. Eller så kan de använda smaklös kokosolja för att slippa problem med allergiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Senaste driven.. köper man COOPs egna margarin får man gratis en dumstrut att sätta på huvudet, när man passerar kassan! Köper man flera paket på en gång får man även fler som man kan sätta på barnen vid frukost! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Eller så kan de använda smaklös kokosolja för att slippa problem med allergiker. Jag håller med, men av kostnadsskäl fick de nog använda kokosoljan som specialkost då, bara till allergikerna... Om smör är dubbelt så dyrt som margarin, är nog kokosoljan åtminstone tio gånger så dyrt. Men jag stör mig på allt detta margarin i allt. För det syns inte och går inte att välja bort, med mindre än att låta bli att äta av skolmaten alls. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts