Snövit Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Har i 2 månader ätit LCHF. Har problem med att avföringen blivit hårda kulor. Dricker rejält, äter mycket broccoli, blomkål, vitkål. Vad göra åt detta problem? Har inte tidigare haft detta problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Jupp.. det är nog det vanligaste nybörjarproblemet.. du äter inte så mycket som passerar rakt igenom och därmed så blir fecalierna oxå rätt kompakta och små. Som regel brukar det ge med sig när man väl har vant sig, under tiden får man tillföra lite sådant som ger mer volym och binder vatten. Det vanligaste är nog Phsyliumfrö, magnesium eller någon form av fibrer. Sen så skall man ha klart för sig att minst hälften av fecalierna är döda tarmbakterier.. och de lever på sådant som passerar igenom, så man kan se över sina grönsaker så att de ger mer sk lösliga fibrer för tarmbakterierna att leva på, då får man en större volym.. som triggar tarmrörelserna bättre.. och man tömmer tidigare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Kokosolja i en dos av ett par, tre matskedar per dag kan också hjälpa till att "lösa upp" lite 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Billigaste formen av magnesium = magnesiumoxid som man brukar hitta i tub på matvaruaffären, sätter bra fart. Däremot höjer det inte ditt magnesiumvärde nämnvärt. Då måste det till andra sorter. -- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Jupp.. det är nog det vanligaste nybörjarproblemet.. du äter inte så mycket som passerar rakt igenom och därmed så blir fecalierna oxå rätt kompakta och små. Som regel brukar det ge med sig när man väl har vant sig, under tiden får man tillföra lite sådant som ger mer volym och binder vatten. Det vanligaste är nog Phsyliumfrö, magnesium eller någon form av fibrer. Sen så skall man ha klart för sig att minst hälften av fecalierna är döda tarmbakterier.. och de lever på sådant som passerar igenom, så man kan se över sina grönsaker så att de ger mer sk lösliga fibrer för tarmbakterierna att leva på, då får man en större volym.. som triggar tarmrörelserna bättre.. och man tömmer tidigare. Det var intressant det där med hur stor andel som är tarmbakterier. Jag har undrat över just det. Var har du läst att det är minst hälften? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Det var intressant det där med hur stor andel som är tarmbakterier. Jag har undrat över just det. Var har du läst att det är minst hälften? På Aftonbladet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Kanske det duger med Wikipedia som referens? " Människans avföring består till hälften av bakterier som härstammar från tjocktarmen (i vilken det hos en vuxen människa finns ca 1,5 kg bakterier)." http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjocktarm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Kanske det duger med Wikipedia som referens? " Människans avföring består till hälften av bakterier som härstammar från tjocktarmen (i vilken det hos en vuxen människa finns ca 1,5 kg bakterier)." http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjocktarm Om du med den förra kommentaren menade att du tog illa upp för att jag frågade efter en referens så kan jag berätta att jag tidigare läst att tjocktarmen innehåller 1 kg bakterier. Var jag läste det minns jag inte men över huvud taget när det gäller faktauppgifter så kan det skilja en del mellan olika källor. Jag undrade också därför att jag undrade vilken typ av källa som skrev om just den saken. Om det t ex står i allmänna böcker i biologi och fysiologi. Du brukar ju kolla källor Zepp men i övrigt florerar det också en hel del på nätet som inte stämmer. Efter att ha fått helt felaktiga uppgifter både från myndighetspersoner och från olika kundtjänster i stora företag så har jag blivit lite luttrad när det gäller faktauppgifter. Jag vågar inte ta något för en absolut sanning innan jag kollat flera källor först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Näe jag tog inte illa upp.. utan försökte mest skoja bort det faktum att jag heller inte har någon tillförlitlig källa! Utan jag har som du mest läst lite här och var att det är så sakerna är beskaffade.. utan att jag för den skull ansett mig behöva ha någon vetenskaplig referens med exakta procentsatser. Det är i det stora en sk skitsak.. feces består hos Homo Sapiens Sapiens till stor del av förbrukade tarmbakterier i huvudsak från tjocktarmen.. troligen omkring 50%.. hos de som äter mer av sådant som göder dessa kan det vara mer.. tex om man dricker potatismjöl uppslammat i vatten! Grejen att fundera på när man får stenhårda pluttar.. som ställer till obehag och problem, tex på en väldigt strikt LCHF.. eller i början på kosten är att man kan dels öka de vätskebindande lösliga fibrerna.. i värsta fall dricka potatismjöl i vatten eller öka fiberrika grönsaker.. eller kombinationer av dessa. Annars så funkar Phsylliumfrö rätt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Jag hade också hård mage i flera månader efter att jag hade gått över till LCHF. Riktigt bra blev den inte förrän jag började äta lite potatimjöl och vatten samt surkål med levande bakterier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus DCB Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Hejsan. jag blev jätte förstoppad förra veckan satt på toaletten i minst en timme och krystade gjorde ont som fan vågade knappt trycka ut skiten kändes som en tegelsten... men till slut kom det och det rev och brände i röven efteråt.och nu har jag varit öm i röven i en vecka känner de till och från är det någon mer än jag som upplevt detta? äter strikt lchf. tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Låter som att din mage kanske vill ha mer fiber och vätska? Typ salladsblad, kål och sånt alltså med vattenlösliga fibrer. Du kan också testa att lägga linfrö eller psylliumfrå i vatten över natten och dricka på morgonen (slemmig klump som kan vara lite svår konsistensmässigt i början, jag föredrar linfröna och rör runt för att dela klumpen). Om du har fortsatt svidande känsla i anus kan zinksalva hjälpa (Weleda har en bra "Nappy cream" men även apotekets inotyol (tror jag den heter) funkar). Svidandet brukar komma sig av småsår. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts