Jump to content

Tenta-snacks?

ellen_tigris

Recommended Posts

Om en vecka ska jag skriva en tenta. Tidigare har jag haft med mig coca cola, kaffe och en macka och ibland lite godis. Men vad ska jag  nu ha med mig för lchf-snacks? Några tips?

Jag behöver ha något med mig även om jag inte är hungrig eftersom jag behöver pauser i mitt skrivande.

Jag har också tenta nästa vecka.

Brukar ladda med ägg, bacon & broccoli på morgonen, på det står jag mig länge (god grund är inte helt åt helv...).

I övrigt brukar jag köra på cola zero för koffeinet (dricker inte kaffe, annars skulle jag nog valt det istället) och en flaska vatten.

Det har hänt att jag tagit med en påse wild chips (torkat kött, har hittat det på ICA och Hemköp) ibland.

Om en vecka ska jag skriva en tenta. Tidigare har jag haft med mig coca cola, kaffe och en macka och ibland lite godis. Men vad ska jag  nu ha med mig för lchf-snacks? Några tips?

Jag behöver ha något med mig även om jag inte är hungrig eftersom jag behöver pauser i mitt skrivande.

Kaffe med grädde ost och skinkrullar med smör babybell ostar faktiskt riktigt gott me ost och kaffe,

Intressant ämne. Var för några år sedan tentavakt för ca: 30 kineser i 35-45 års åldern som gick en halvårskurs i Sverige, där dom då lärde sig lite om hur det fungerar i vårt land. Nästan alla hade med sig en vattenflaska med olika sorters blommor i.....(Uppiggande mm. ..)

Veckan efter vaktade jag yngre Kinesiska studenter och där hade hälften med sig en coca-cola burk...... Generationsskifte???? ;)

• Like 1

Blandade nötter är nog det bästa. Eller en ölkorv. På tentan är det ju viktigt att maten låter så lite som möjligt samt inte luktar (inga kokta ägg under själva tentan alltså). Äggmjölk att dricka kanske? Och nån rolig lokasmak eller kokosvatten (istället för läsken).

Färska kokosbitar är också grymma... :rolleyes:

Jag började med att ta med massor av ölkorvar, babybel, nötter m.m. Nu köper jag oftast en Vitamin well eller vad den heter, som är sötad med lite Stevia och innehåller lite koffein och guarana och en påse saltade mandlar. Oftast har jag ändå det mesta kvar. Innan jag började med LCHF åt jag både massa smörgåsar, godis och läsk. Klart lättare att hålla fokus uppe länge nu :)

Då jag äter ganska sällan (normalt en gång om dagen) så skulle jag tro att det skulle funka med en flaska vatten och kanske lite kaffe. Om jag laddade upp med en fet äggröra på morgonen skulle jag nog inte ha några problem rent "hungermässigt" att stå mig hela tentan. Sen vet jag att det ibland kan vara bra att ha något att "göra" för någon stund och då kanske ändå saker som baby bel är bra. De kräver lite aktivitet och man tänker bort en liten stund... Men för hungern så skulle i alla fall jag klara mig.

I provocerande syfte (även om tentor inte är någon tävling) så skulle det vara kul att sitta och äta bregott ur små paket på samma sätt som folk äter dumlekola...  B)

• Like 4

I provocerande syfte (även om tentor inte är någon tävling) så skulle det vara kul att sitta och äta bregott ur små paket på samma sätt som folk äter dumlekola...  B)

Nån som har gjort det? Det hade vart sjukt kul att se eller höra om folks reaktioner! 

Då jag äter ganska sällan (normalt en gång om dagen) så skulle jag tro att det skulle funka med en flaska vatten och kanske lite kaffe. Om jag laddade upp med en fet äggröra på morgonen skulle jag nog inte ha några problem rent "hungermässigt" att stå mig hela tentan. Sen vet jag att det ibland kan vara bra att ha något att "göra" för någon stund och då kanske ändå saker som baby bel är bra. De kräver lite aktivitet och man tänker bort en liten stund... Men för hungern så skulle i alla fall jag klara mig.

Visst skulle det vara provocerande men det är också sånt som häller vatten på kvarn för alla som tror att vi som äter LCHF bara äter smör och dricker grädde.

Jag förstår att du säger det mest på skoj men det är sådant som får mig att förklara att jag har diabetes typ 2 och inte kan äta socker eller produkter med högt kolhydratinnehåll istället för att säga att jag äter LCHF.

Visst skulle det vara provocerande men det är också sånt som häller vatten på kvarn för alla som tror att vi som äter LCHF bara äter smör och dricker grädde.

Jag förstår att du säger det mest på skoj men det är sådant som får mig att förklara att jag har diabetes typ 2 och inte kan äta socker eller produkter med högt kolhydratinnehåll istället för att säga att jag äter LCHF.

Sant. Jag tyckte bara det var roligt... men du har ju helt rätt i att det här att göra tokiga saker får folk att tycka att vi är tokiga. 

Det sista LCHF'are behöver är att folk tror vi är tokiga. 

Vet inte om det är "mest" på skoj. Det händer absolut att jag "norpar" åt mig små bregott- eller smörpaket att ha som snacks. Sen får väl folk kalla mig tokig om de vill. Det mättar sjukt bra. Som jag skrivit tidigare på andra ställen så har jag inga problem att ta "fighten" om någon börjar diskutera. Jag vet att inte alla gillar det men jag gör det och tänker fortsätta med det. Jag använder aldrig "undvikande" vita lögner för att slippa diskutera. Nu har jag varken diabetes eller andra hälsoproblem så jag kan inte (och vill inte) använda det som "förklaring" till mitt val av mathållning.

Heller frisk, tokig och "smal" än alternativet...

• Like 2

Jag brukar ta med mig baby bell, grok eller lite nötter. Kan va gott att knapra på något om man behöver en paus eller fundera över ngt. Ibland tar jag bara vatten men hemmagjort iste funkar också och ibland gör jag hallonsmoothie eller milkshake. Superbra. Lycka till på tentan!

En riktigt gott doftande och fet gorgonzola eller finsk Aura blåmögelost, med LCHF knäckebröd är aldrig fel! (jag skämtar givetvis lite, även fast det är helt okej, men de runtom kanske stör sig på doften. Men vore roligt om du toppade med ett glas alkoholfritt rött som komplement, ha ha ha).

• Like 2

Det har hänt att jag tagit med en påse wild chips (torkat kött, har hittat det på ICA och Hemköp) ibland.

Torkat kött är en bra idé, men wild chips smakar ju hemskt! Köp en bit fransyska, skär så tunna bitar du kan, marinera och torka i ugnen under natten. Det är värt besväret!

Torkat kött är en bra idé, men wild chips smakar ju hemskt! Köp en bit fransyska, skär så tunna bitar du kan, marinera och torka i ugnen under natten. Det är värt besväret!

Låter spännande!

Är det  någon som har kollat in "Beef Jerky"? Finns på amerikanska hyllan och sist såg jag försäljning på matmässan.. Kollade inte in hur kh låg på dom men det är ju torkat kött.. Frågan är bara hur mycket socker-marinad köttet har innan de torkade det.