Gå till innehåll

Histaminintolerans

jenveka

Recommended Posts

Jag tror att jag har en histaminintolerans. Detta resulterar i kraftig klåda i perioder. Just nu är jag inne i en sådan period. Hjälper något att ta antihistaminer men inte fullt ut. Funderar nu på att ta 8 st Betapred tabletter? Någon med erfarenhet av detta? /En som inte orkar mer klåda snart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar bara Betapred när jag fått i mig något som påverkar mina slemhinnor i mage/hals, tex hasselnötter. Hasselnötter kan också ge mig hudreaktioner. Men om jag bara hade hudreaktioner skulle jag köpa en kortisonsalva i första hand, typ hydrokortison. 

Försök förstå vad du reagerar på; pollen, pälsdjur, solkräm, tvättmedel, osv så du kanske kan undvika kontakt istället för att ta kortison framöver.

Histamin ger mig andra problem liknande migrän och jag har hittat ett preparat som fungerar ganska bra; DAOsin, det är ett enzym utvunnet ur grisnjure som bryter ner histamin. Jag tar en tablett tillsammansmed mat som jag vet kan innehålla histamin. Så här års när min kropp är full av histamiin pga alla allergier är jag extra känslig för histamin i mat. Det finns också gott om andra ämnen i mat som antingen förstärker histamin eller försvagar nedbrytningen av histamin. Det är rejält komplicerat när man läser livsmedelsverkets lilla skrift i ämnet. Skickas mot beställning, följ länken nedan.

Här är en länk till slv: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Histamin-och-andra-biogena-aminer/

Länk till kommentar

Och varifrån får du i dig histaminet?

Det är inte Urtikaria du har då?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urtikaria

Min mor fick sådana attaker av klåda över hela kroppen.. det visade sig vara hårfärgningsmedlet hon användt hela livet.

Det visade sig som så att man kan använda det ett helt liv och helt plötsligt så blir man överkänslig.. oså kan man inte använda det längre.

Länk till kommentar

Använder redan Daosin men just nu har det ingen effekt. Problemet är att det känns som att jag reagerar på allt. Har nyligen bytt deo så igår bytte jag tillbaka till min gamla. Problemet är att min klåda sitter i underlivet och det är INTE svamp. Jag jobbar som barnmorska så det känns som jag har koll på det området. Jag har dessutom tagit prover på vårdcentralen som utesluter svampinfektion. Däremot får jag klåda av griskött, tomater och annan histaminrik mat. Frustrerad. . .

Länk till kommentar

Har du koll på de andra aminerna. Saxar in från SLV.

Histamin

Tyramin

Tryptamin/Serotonin

Fenyletylamin

Fenylketonuri

Putrescin

Kadaverin

Spermin

Spermidin

MAO hämmande medicin

Om jag förstår slv så kan tomat trigga kroppeseget histamin medan griskött kan innehålla histamin om det hanterats felaktigt och fått bakterier.

Slv skriver inget om klåda?

Länk till kommentar

Jag försöker klistra in hela tabellen, det kanske går.

Histamin

Tyramin

Tryptamin/Serotonin

Fenyletylamin

Fenylketonuri

Putrescin

Ansjovis

Jästextrakt

Makrill rökt

Ost

Fisksås

Makrill konserv

Salami

Sardeller

Sardiner

Skinka rökt

Sojasås

Spenat

Surkål

Fetaost

Korv spansk

Sill

Tomat

Tonfisk konserv

Vin

Öl

Jästextrakt

Ost, cheddar, emmental, greve, roquefort, stilton, camembert

Sill inlagd

Feta ost

Fisksås

Korv tysk

Korv spanska

Nötlever

Pepperoni

Salami

Sojasås

Sill saltad torkad

Skinka rökt

Tonfisk konserv

Hallon

Kycklinglever

Kålrabbi

Makrill rökt

Sardeller Sardiner

Surkål

Apelsin

Avokado

Banan Kakaoböna

Plommon röda

Vin

Öl

TRYPTAMIN

Bananer

Korv spansk

Pepperoni

Salami

Skinka rökt

Sojasås

Tomat

SEROTONIN

Valnötter

Annanas

Avokado

Banan

Choklad

Fikon

Pekan

Plommon

Soja

Tomat

Ost lagrad

Cheddar

Emmentaler

Makrill rökt

Matjessill

Salami

Sardeller

Skinka rökt

Choklad

Torra fermenterade korvar.

Spanskt vin

Italienskt vin

Sherry

Öl

Ost

Svamp

Groddar

Länk till kommentar

Det gick mindre bra. ...

Histamin från Ansjovis till Öl.

Tyramin från Jästextrakt till Öl.

Tryptamin och Serotonin som ovan.

Fenyletylamin från Ost Lagrad till Choklad.

Putrescin från Torra fermenterade korvar till slutet.

Länk till kommentar

Tack Erik! Tror att jag börjar få koll på det du skriver. Har en period nu ätit bla lite jordgubbar och hallon. Har också ätit avokado rätt flitigt. Tror att det är detta samt stress då jag har en nära anhörig som är svårt sjuk. Stress utlöser också histamin i kroppen vad jag läst. Sen ger histaminer klåda. http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/klia-inte-pa-allt-som-kliar Histamin är ett ämne som orsakar klåda, och det är känt att kroppen bildar histamin efter ett myggbett eller vid nässelutslag. 

Länk till kommentar