jenveka Postad 14 Juni, 2014 Share Postad 14 Juni, 2014 Jag tror att jag har en histaminintolerans. Detta resulterar i kraftig klåda i perioder. Just nu är jag inne i en sådan period. Hjälper något att ta antihistaminer men inte fullt ut. Funderar nu på att ta 8 st Betapred tabletter? Någon med erfarenhet av detta? /En som inte orkar mer klåda snart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Erik 2 Postad 14 Juni, 2014 Share Postad 14 Juni, 2014 Jag tar bara Betapred när jag fått i mig något som påverkar mina slemhinnor i mage/hals, tex hasselnötter. Hasselnötter kan också ge mig hudreaktioner. Men om jag bara hade hudreaktioner skulle jag köpa en kortisonsalva i första hand, typ hydrokortison. Försök förstå vad du reagerar på; pollen, pälsdjur, solkräm, tvättmedel, osv så du kanske kan undvika kontakt istället för att ta kortison framöver. Histamin ger mig andra problem liknande migrän och jag har hittat ett preparat som fungerar ganska bra; DAOsin, det är ett enzym utvunnet ur grisnjure som bryter ner histamin. Jag tar en tablett tillsammansmed mat som jag vet kan innehålla histamin. Så här års när min kropp är full av histamiin pga alla allergier är jag extra känslig för histamin i mat. Det finns också gott om andra ämnen i mat som antingen förstärker histamin eller försvagar nedbrytningen av histamin. Det är rejält komplicerat när man läser livsmedelsverkets lilla skrift i ämnet. Skickas mot beställning, följ länken nedan. Här är en länk till slv: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Histamin-och-andra-biogena-aminer/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 14 Juni, 2014 Share Postad 14 Juni, 2014 Och varifrån får du i dig histaminet? Det är inte Urtikaria du har då? http://sv.wikipedia.org/wiki/Urtikaria Min mor fick sådana attaker av klåda över hela kroppen.. det visade sig vara hårfärgningsmedlet hon användt hela livet. Det visade sig som så att man kan använda det ett helt liv och helt plötsligt så blir man överkänslig.. oså kan man inte använda det längre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jenveka Postad 14 Juni, 2014 Författare Share Postad 14 Juni, 2014 Använder redan Daosin men just nu har det ingen effekt. Problemet är att det känns som att jag reagerar på allt. Har nyligen bytt deo så igår bytte jag tillbaka till min gamla. Problemet är att min klåda sitter i underlivet och det är INTE svamp. Jag jobbar som barnmorska så det känns som jag har koll på det området. Jag har dessutom tagit prover på vårdcentralen som utesluter svampinfektion. Däremot får jag klåda av griskött, tomater och annan histaminrik mat. Frustrerad. . . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Erik 2 Postad 14 Juni, 2014 Share Postad 14 Juni, 2014 Har du koll på de andra aminerna. Saxar in från SLV. Histamin Tyramin Tryptamin/Serotonin Fenyletylamin Fenylketonuri Putrescin Kadaverin Spermin Spermidin MAO hämmande medicin Om jag förstår slv så kan tomat trigga kroppeseget histamin medan griskött kan innehålla histamin om det hanterats felaktigt och fått bakterier. Slv skriver inget om klåda? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Erik 2 Postad 14 Juni, 2014 Share Postad 14 Juni, 2014 Jag försöker klistra in hela tabellen, det kanske går. Histamin Tyramin Tryptamin/Serotonin Fenyletylamin Fenylketonuri Putrescin Ansjovis Jästextrakt Makrill rökt Ost Fisksås Makrill konserv Salami Sardeller Sardiner Skinka rökt Sojasås Spenat Surkål Fetaost Korv spansk Sill Tomat Tonfisk konserv Vin Öl Jästextrakt Ost, cheddar, emmental, greve, roquefort, stilton, camembert Sill inlagd Feta ost Fisksås Korv tysk Korv spanska Nötlever Pepperoni Salami Sojasås Sill saltad torkad Skinka rökt Tonfisk konserv Hallon Kycklinglever Kålrabbi Makrill rökt Sardeller Sardiner Surkål Apelsin Avokado Banan Kakaoböna Plommon röda Vin Öl TRYPTAMIN Bananer Korv spansk Pepperoni Salami Skinka rökt Sojasås Tomat SEROTONIN Valnötter Annanas Avokado Banan Choklad Fikon Pekan Plommon Soja Tomat Ost lagrad Cheddar Emmentaler Makrill rökt Matjessill Salami Sardeller Skinka rökt Choklad Torra fermenterade korvar. Spanskt vin Italienskt vin Sherry Öl Ost Svamp Groddar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Erik 2 Postad 14 Juni, 2014 Share Postad 14 Juni, 2014 Det gick mindre bra. ... Histamin från Ansjovis till Öl. Tyramin från Jästextrakt till Öl. Tryptamin och Serotonin som ovan. Fenyletylamin från Ost Lagrad till Choklad. Putrescin från Torra fermenterade korvar till slutet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jenveka Postad 14 Juni, 2014 Författare Share Postad 14 Juni, 2014 Tack Erik! Tror att jag börjar få koll på det du skriver. Har en period nu ätit bla lite jordgubbar och hallon. Har också ätit avokado rätt flitigt. Tror att det är detta samt stress då jag har en nära anhörig som är svårt sjuk. Stress utlöser också histamin i kroppen vad jag läst. Sen ger histaminer klåda. http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/klia-inte-pa-allt-som-kliar Histamin är ett ämne som orsakar klåda, och det är känt att kroppen bildar histamin efter ett myggbett eller vid nässelutslag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johanna07 Postad 14 Juni, 2014 Share Postad 14 Juni, 2014 Kolla in FODMAPS, kost för histaminkänsliga. Går säkert att kombinera med LCHF. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts