Jump to content

Anjovispate midsommarmat

stoscha

Recommended Posts

Jag märker till min förvåning att jag tydligen inte delat med mej av den gudomliga anjovispaten som är höjdpunkt på varje påsk och midsommarbord. Det är en av de allra bästa grejorna med LCHF.. Att man får äta den här med gott samvete

Anjovisburk 225 g
3-4 blad gelantin
4 hårdkokta ägg
1,5 msk senap
1 dl creme fraiche
2 dl hårdvispad grädde
0,5 dl vardera av finhackad purjo, gräslök och dill

Mosa anjovis och ägg med gaffel. Det ska inte vara helt slätt. Värm gelatinet i 2 msk anjovisspad. Blanda allt och häll i avlång form och låt stå kallt över natten

• Like 1

Jag märker till min förvåning att jag tydligen inte delat med mej av den gudomliga anjovispaten som är höjdpunkt på varje påsk och midsommarbord. Det är en av de allra bästa grejorna med LCHF.. Att man får äta den här med gott samvete

Anjovisburk 225 g

3-4 blad gelantin

4 hårdkokta ägg

1,5 msk senap

1 dl creme fraiche

2 dl hårdvispad grädde

0,5 dl vardera av finhackad purjo, gräslök och dill

Mosa anjovis och ägg med gaffel. Det ska inte vara helt slätt. Värm gelatinet i 2 msk anjovisspad. Blanda allt och häll i avlång form och låt stå kallt över natten

Vilken sorts senap använder du?

Vilken sorts senap använder du?

Det här är en rätt som jag kört i många år, även på blandkosttiden och då var det gästabudssenap(söt) dom jag alltid hade hemma.

Nu tar jag den som jag har hemma. Sist tror jag det var nåt jag köpte i Belgien, helt osötat.

Maken gillar dijon så den har vi också alltid hemma.

Min egen favvo som jag köper för eget bruk är Slotts starka. Den innehåller socker och har 41% kolisar, men så använder jag senap väldigt sällan också, så då vill jag ha nåt jag tycker om. Det är dock sällan jag lagar mat med den.