Recommended Posts

Jag har gått på lchf i 1,5 år och kan väl beteckna nivån någonstans mittemellan strikt och liberal. Jag har gått ner 8 kg, blivit av med mina blodsockersvängningar och mår finfint. Såg fram emot hälsoundersökningen strax innan jul men väntade mig inte följande resultat:

Totalkolestorol: 7,2

Triglycerider: 2,6 !

Hade inte väntat mig så höga triglyceridnivåer. Vad kan felet vara?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har gått på lchf i 1,5 år och kan väl beteckna nivån någonstans mittemellan strikt och liberal. Jag har gått ner 8 kg, blivit av med mina blodsockersvängningar och mår finfint. Såg fram emot hälsoundersökningen strax innan jul men väntade mig inte följande resultat:

Det vanligaste felet är att man inte är fastande. För att mäta triglycerider ska man vara fastande sedan kvällen innan provtagningen (inte dricka annat än vatten). Efter måltid är det normalt att trilycerider är högre exempelvis 2,6.

De vanligaste orsakerna till höga triglycerider i fastande är för mycket socker eller för mycket alkohol.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Man ska vara fastande när man tar de där proverna som Doc säger. Sedan ska du inte enbart titta på totalkolesterolet, begär mer detaljerade tester och se till att vara på fastande mage när proven tas - dvs inte äta efter klockan 10-11 om provet ska tas tidigast följande morgon klockan 9. Man får dricka vatten (edit: små mängder. Givetvis kolla detta med de som ska ta provet innan) har jag för mig under den tiden:

Snabbkurs i kolesterol http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Länk till inlägg

Får man dricka vatten när man fastar inför att ta prov angående blodfetter? Jag har fått veta att jag inte får dricka vatten efter kl. 22 dagen innan och inte heller på morgonen före provtagningen.

Länk till inlägg

Glömde säga att jag skulle gärna höra docs åsikt om detta. Om det  är så funderar jag på om mina höga blodfetter skulle kunna bero på att jag inte dricker vatten efter 22 när jag ska ta prov morgonen efter. Jag svettas rätt mycket under natten.

Länk till inlägg
Får man dricka vatten när man fastar inför att ta prov angående blodfetter? Jag har fått veta att jag inte får dricka vatten efter kl. 22 dagen innan och inte heller på morgonen före provtagningen.

Regeln är vanligen att man bara får dricka små mängder vatten och inget annat sedan kvällen innan.

• Gilla 1
Länk till inlägg

http://www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Att-lamna-blodprov/

Ibland ska man vara fastande

När vissa blodprover tas ska man vara fastande, det gäller bland annat när olika salter, vitaminer och blodfetter ska kontrolleras. Man får i så fall information om det före provtagningen. Fasta i provtagningssammanhang innebär att man varken ska äta eller dricka annat än vatten minst tio timmar före provtagningen.

Om proverna tas på morgonen kan man alltså äta som vanligt kvällen innan, men man ska hoppa över frukosten.

Det är bra om man undviker fet mat och alkohol dagen före provtagningen. Dessutom bör man också undvika kraftig fysisk aktivitet och avstå från rökning under dygnet innan provet tas.

Fastereglerna kan variera mellan olika laboratorier och beroende på vilka prover som ska tas.

Hur är det för oss på LCHF? Ska vi försöka att undvika fett dagen innan före provtagnigen också, dvs köra en dag med fasta istället?

Länk till inlägg

Min läkare ordinerade endast fastande före morgontidig provtagning, dvs vare sig vatten eller fast föda efter kl. 24.00 dagen före. Inga restriktioner ang. mindre fett dagen före. Kan inte se att det skulle vara avgörande för ett rättvisande svar.

Lotth

Länk till inlägg

Det är mest när läkaren ser något alarmerande i proverna.. då vill de ta ett nytt äkta fastande prov, för att se det kvarstår.

Dvs det tas prover vid screeningar och då förväntas provsvaren ligga ganska normalt med en mindre nattfasta.

Och då gäller att man följer de regler som gäller för just den provtagningen skall bli rättvisande!

Man vill ju knappast bli satt på statiner bara för att man åt bacon och ägg till frukost!

Grejen med fasteprover generellt är att man vill se vad som kroppen ger till blodet utan att något tillförs utifrån.. och helst lång tid efter postprandialt tillstånd.

Länk till inlägg