Johanna07 Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 I dagarna lanserade kött från KRAV höns i Stockholm och vi gjorde en hönsgryta för att testa. Grymt gott! Men är det någon som vet om näringsinnehållet är bättre jämfört med kyckling. Smaken var definitivt bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 I dagarna lanserade kött från KRAV höns i Stockholm och vi gjorde en hönsgryta för att testa. Grymt gott! Men är det någon som vet om näringsinnehållet är bättre jämfört med kyckling. Smaken var definitivt bättre. Har du kollat i någon livmedelsdatabas? Vilken affärskedja lanserade hönskött? Jag frågade på ICA Kvantum för ett tag sedan men han sa bara att "nej det tänker vi inte ta hem". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 På Willys har jag köpt höns.. i frysdisken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 I dagarna lanserade kött från KRAV höns i Stockholm och vi gjorde en hönsgryta för att testa. Grymt gott! Men är det någon som vet om näringsinnehållet är bättre jämfört med kyckling. Smaken var definitivt bättre. Hur mycket gräs och/eller gröna blad har de hönorna ätit.. samt mask och insekter.. borde stå på förpackningen tycker jag?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Kan inte säga att jag vet något, mer än att våra höns vanligen är fetare än kycklingarna. Å andra sidan är de höns som finns till salu sällan särskilt gamla, till skillnad från när våra hamnar i grytan. Den stora skillnaden mellan köpebroilrer och andra kycklingar eller höns är att broiler inte smakar något över huvud taget. Coq au vin är en favorit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Hönsköttet säljs av samma företag som gör färsk buljong. De har tagit till vara på dom pensionerade värphönor (KRAV) som bara slängs. Man köper köttet tillagat i lite buljong. Dom säljer även färs och köttbullar gjort av höns. Håller med Toto om att broilers smakar ingenting, men hönan var riktigt god. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Hönsköttet säljs av samma företag som gör färsk buljong. De har tagit till vara på dom pensionerade värphönor (KRAV) som bara slängs. Man köper köttet tillagat i lite buljong. Dom säljer även färs och köttbullar gjort av höns. Håller med Toto om att broilers smakar ingenting, men hönan var riktigt god. Jag hade för mig att dom hade filéer på sin hemsida också men jag kanske minns fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Jag hade för mig att dom hade filéer på sin hemsida också men jag kanske minns fel? Jo det var filéer vi köpte, som jag gjorde en gryta av. Helt fantastiskt gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Hittar ingen näringsinformation specifikt för höns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Skillnaden mellan höns och kyckling lär var skillnad i ras och uppfödning? Kyckling är som regel speciella köttraser som bygger mycket muskler snabbt på lite energi och näring! Höns torde vara av värphönsras.. de växer inte lika snabbt men är bra på att värpa ägg på minsta möjliga energi och näring! Den stora skillnaden är nog att äggvärpandet kräver avsevärt mer energi och näring.. frågan är väl mer om hur mycket av denna som stannar i hönan? Egna höns är en helt annan liga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 I dagarna lanserade kött från KRAV höns i Stockholm och vi gjorde en hönsgryta för att testa. Grymt gott! Men är det någon som vet om näringsinnehållet är bättre jämfört med kyckling. Smaken var definitivt bättre. Är det från Scandinavian Organic? Har inte hittat deras produkter någonstans i skåne än tyvärr. Det låter verkligen bra det där. Finns nästan bara fulkyckling här att köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Är det från Scandinavian Organic? Har inte hittat deras produkter någonstans i skåne än tyvärr. Det låter verkligen bra det där. Finns nästan bara fulkyckling här att köpa. Ja, det är dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Skillnaden mellan höns och kyckling lär var skillnad i ras och uppfödning? Kyckling är som regel speciella köttraser som bygger mycket muskler snabbt på lite energi och näring! Höns torde vara av värphönsras.. de växer inte lika snabbt men är bra på att värpa ägg på minsta möjliga energi och näring! Den stora skillnaden är nog att äggvärpandet kräver avsevärt mer energi och näring.. frågan är väl mer om hur mycket av denna som stannar i hönan? Egna höns är en helt annan liga! Minns att det är skillnad på kyckling och broiler. Att få fatt i kyckling är nog ännu svårare än att få fatt i kokhöns numera. Om man inte håller egna alltså. Och det finns få saker i matväg som är så ointressanta som broiler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Hittade en mkt fin stor gårdskyckling idag, med lever och hjärta kvar och tjockt fint skinn. Har nu kokat buljong på skrovet i två timmar. Det mesta av köttet och levern har jag fryst in efter ca 1 timmes kokning, enligt Birgitta H :s recept. Har silat av den goda buljongen och fryst in. Men nu finns lite kött och en hel del skinn kvar i grytan som kokt 2 timmar. Är det nåt att äta tro, eller är all näring urkokt nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Intressant fråga. När jag kokar buljong, tar jag tillvara på allt mjukt, köttslamsor, skinn, allt och äter, och då kokar jag buljong i min crocpot i 36 timmar. Det finns mycket småbitar kvar på benen. Har just ett ankskrov kokandes, från dotterns frigående ankor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts