Jump to content

Högt blodsocker olika farligt?

Swester

Recommended Posts

Som ungdomsdiabetiker bör jag ha koll på mycket inom blodsocker. Men en sak har jag ej fått ordentligt bekräftat ännu, vilket gäller högt blodsocker. Jag undrar om olika höga blodsocker skiljer i skadlighet för kroppen?

Låt säga att jag sovit en natt (åtta timmar) med blodsockernivå på 20,3 - är det mer taxerande för (gör mer skada på) kroppen jämfört med om blodsockret legat på 12,4 (mmol/l)? Eller är det så att allt förhöjt blodsocker, utöver maxgränsen för det hälsosamma (~7,0 mmol/l), är lika skadligt och taxerande för kroppen, oavsett om sockernivån är lite eller mycket för hög?

Jag vill tro att ett mycket förhöjt blodsocker gör mer skada på kroppen, än en mildare överträdelse, med tanke på att ett extra högt blodsocker kan leda till koma. Men det är blott en gissning. Har du kunskap om läget vore jag mycket tacksam för din input!

Tackar på förhand!

Vet inget.. men jag anar det i själva verket är kroniskt högt blodsocker som är det farliga.. ju högre antagligen mer skadligt.

Jo, absolut är det så. Går man med konstant för högt blodsocker, då hamnar man definitivt i körfältet för framtida komplikationer. Det kan ju hända att min fråga ej har mycket grund heller, då blott en åtta-, tio- eller tolvtimmarsperiod med högt blodsocker ej hinner orsaka någon nämnvärd skada eller negativ effekt på kroppen.

Precis som med oxidativ stress, så är det även med glykering ett "number's game". Dvs finns det många glukosmolekyler så kan de ställa till större skada pga antalet. Det är så man mäter långtidsblodsockret HbA1c; antalet glykerade molekyler i blodet ("glykosylerat hemoglobin" heter det visst egentligen). Så om vi säger att det börjar bli skador på vävnad någonstans kring 8 i blodsocker, så är den nivån dock blott en susning jämfört med 20. Och som Zepp påpekar så är det över tid det blir allvarlig; kort tid - liten skada. Precis som vid oxidativ stress, där det är syre i stället för glukos som ställer till med skada, så kan många olika sorters molekyler skadas av glukos.

Det fina med kolhydratrestriktion vid diabetes typ 1 är just att de genomsnittliga nivåerna (HbA1c) minskar, vanligen mycket tydligt.

• Like 5

@ Kjell Granelli: Härligt - tusen tackar! Det reder ut min fundering helt och fullt! / Ser fram emot att få se nya HbA1c-värdet nu i augusti, och jämföra med tidigare provtagningar. Jag förväntar mig, precis som du skriver, en mycket tydlig förbättring! Men, hursomhelst, så oavsett över hur lång tidsperiod det gäller, så är det bättre ju tidigare man kan påkomma ett stigande blodsocker, och vända det. Ju högre sockret hinner stiga, desto högre "antal" och därmed högre skaderisk. Om jag förstått det rätt.

Tackar så mycket för det!

• Like 2

@ Kjell Granelli: Härligt - tusen tackar! Det reder ut min fundering helt och fullt! / Ser fram emot att få se nya HbA1c-värdet nu i augusti, och jämföra med tidigare provtagningar. Jag förväntar mig, precis som du skriver, en mycket tydlig förbättring! Men, hursomhelst, så oavsett över hur lång tidsperiod det gäller, så är det bättre ju tidigare man kan påkomma ett stigande blodsocker, och vända det. Ju högre sockret hinner stiga, desto högre "antal" och därmed högre skaderisk. Om jag förstått det rätt.

Tackar så mycket för det!

Om det fungerar för dig, så testa blodsockret ofta. Stiger det så mota olle i grind direkt med insulin. Visst varnas det för höga insulinnivåer, men insulin som används för att plocka bort onödig glukos i blodbanan är nyttigt eftersom det förhindrar skador orsakade av högt blodsocker. Fortsatt lycka till!

• Like 2

Ju högre desto värre. Ligger glucosevärdet över 6,6 gör det skada, ju längre det ligger över, och ju högre över desto större skada.

Sen har jag läst nån undersökning som sa att jojo är värre än måttligt högt.

För övrigt kan det vara så att man är olika känslig så alla reagerar inte lika dant.

• Like 3

@ Kjell Granelli: Det är en av de saker som känns så bra med LCHF, att jag kan släppa taget en hel del om blodsockret. Blodsockret blir så enormt mycket segare att röra på sig, i och med avsaknaden av kolhydrater. Tar jag en enhet insulin för lite inför en måltid och kontrollerar sockret två timmar senare, så har det knappt kommit upp över sju. Nu mäter jag blodsockret oftare än så, vanligtvis, och upptäcker då eventuella stigningar ännu tidigare. Samtidigt så gör jag färre och färre misstag med måltidsdoseringarna - så till slut kan jag nog komma till en punkt då jag känner mig bekväm med endast fyra, fem mätningar per dygn. Kostens underverk!

@ Totto: Tack för den informationen, om gränsen där blodsockret börjar göra skada. Det har jag ej heller vetat om med sådan exakthet. Jag har bara fått informationen om att ett hälsosamt blodsocker ligger någonstans mellan 4,0 och 6,0 (i runda slängar). Kan mycket väl tro att stora uppochnedsvängningar i sockret, alltför ofta, är mycket påfrestande för kroppen. Tur att risken för allt sådant minimeras med denna livsstil!

• Like 1